$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

9 ישראלים יוצאים למרוץ האקסטרים רומניאקס

ב-12 ליולי תוזנק בהרי הקרפטים המהדורה ה-13 של מרוץ האקסטרים-אנדורו המטורלל - הרומניאקס. סקירת טרום מרוץ

איציק קלנר, פול גז  11.07.16 - 11:20
(צילום: ניר עמוס)
(צילום: ניר עמוס)

מרוץ הרומניאקס – מרוץ אקסטרים-אנדורו מוטרף שקנה שם של כבוד בקרב חובבי התחום, הפך כבר לאייקון של ממש. הוא מתקיים בהרי הקרפטים שברומניה, ומעביר את המתחרים 4 ימים של רכיבה על מכשולים טבעיים ומלאכותיים, חלקם כמעט בלתי אפשריים.

היסטוריה ומספרים

ב-12 ליולי יזנק הרומניאקס למהדורה ה-13 ברציפות. המתחרים הישראלים גילו אותו ב-2012, כשבמבט לאחור זה היה עדיין אירוע יחסית אנונימי וקטן עם 195 משתתפים בלבד. השנה יזנקו 504 רוכבים בארבע קטגוריות – גולד, סילבר, ברונז ואיירון, כשרק קטגוריית הברונז לבדה מונה 228 רוכבים. זה המון!
בשנה לאחר מכן חלה עלייה חדה בפופולריות ענף האקסטרים-אנדורו העולמי. העובדה שזו הייתה חגיגת העשור לרומני אקס, וכן בשל שיווק אגרסיבי הולך ומתגבר לקראת המאורע, גרמו לכל השורות אותם הקצו המארגנים להתמלא, ולמרוץ באחת מגרסאותיו הקשות ביותר זינקו 365 רוכבים, מהם 4 ישראלים. ראוי לציין שבשנה זו עדיין נהוג היה כי את רובו המכריע של המסלול עושות כל הקטגוריות על מסלול משותף, כשרק לחלקים קטנים ממנו קיימים פיצולים לפי דרגות קושי שונות. הדבר עבד לא רע בשנים קודמות עם מספר נמוך של משתתפים, אך בשנה זו היה לגורם הראשי לפסילת רוכבים רבים שנאלצו לבלות שעות מצטברות בעמידה ב'פקקים' בקטעים המהווים קושי טכני עבור רוכבים מקטגוריות נמוכות מהם.

ב-2014 הגיעה החותמת 'הגזמה' עוד בשלב פתיחת ההרשמה, כשתוך 18 שעות נתמלאו כל המקומות, והנרשם אונליין ה-366 במספר קיבל מייל בנוסח "תודה, אבל אתה ברשימת ההמתנה". שוב 4 ישראלים בתוך אחד ממגדלי הבבל המהנים שהופקו בספורט המוטורי הדו-גלגלי העולמי, אבל… אליה וקוץ בה. זו גם השנה שהסתמנה כשנת מפנה – המרוץ כפי שהיה, שוחק, נוהל ונאהב, התחיל להיות קטן על כמות המתחרים אותו הוא מכיל. שנה זו הייתה האחרונה בה המירוץ נדד אל מחוץ לעיר סיביו ללילה בכפרים המרוחקים. הלילות האלו (Overnight Bivouc) הוסיפו המון צבע ועניין למתחרים, לקושי וגיוון המסלולים, לביקור ושימוש במפעלים ומכרות ישנים, בחיכוך עם אוכלוסייה שנראית כאילו לא יודעת שרומניה כבר לא קומוניסטית, ובין היתר – אם לא בעיקר – הוסיפה המון קושי להפקה. הקושי גרם לתקלות זמנים תוך כדי המרוץ (יומיים זינקנו ללא תוצאות יום האתמול), ובמיוחד בסופו, כך שבעצם את המיקום הסופי של המרוץ ידענו רק שבועיים לאחר סיומו, במייל התנצלות מההפקה. לא נעים לסיים כך אירוע ברמה הזאת, ומכיוון שאת זה גם המארגנים ידעו – לשנה הבאה הוכנסו שינויים.

מכיוון שאחורה לא הולכים אז שוב כמות המשתתפים עולה, וב-2015 מזנקים 390 רוכבים, כששני שינויים מהותיים מוכנסים. הראשון – אין לילות מחוץ לסיביו. במחשבה ראשונה זה אולי לא משנה יותר מדי, אך לגיוון אזורי הרכיבה, ובעיקר כשרוצים לעשותם נגישים למרשלים, לצופים ולחילוצים – הדבר מתחיל להיות בעייתי, והתשלום המידי הוא אקסטרה קילומטראג' בכביש למקומות הזינוק ומנקודות הסיום היומיות. השינוי הנוסף הוא פיצול מסלולי הקטגוריות השונות לרוב רובו של המסלול. על פניו זה שינוי מבורך וחשוב כדי למנוע חיכוכים מיותרים בין קטגוריות, אבל בשילוב דילול שטחי המרעה כתוצאה מהשינוי הראשון, גדלים המרחקים אותם יש לגמוע, והמחיר המיידי לשנה זו הוא רמת קושי נמוכה מדי לקטגוריות איירון וברונז (המהוות ביחד שני-שליש מכמות המתחרים) ומהירויות אדירות ברוב קטעי הרכיבה, שאיך לומר בעדינות – לא לילד הזה פיללנו.

אך אל תתבלבלו, זה אמנם מריח קצת יותר ממוסחר וקצת יותר עדין, אבל את עבודת הארגון הצוות שם יודע נהדר, והשילוב של הפקה ברמה גבוהה עם עיר מארחת מדהימה, מזג-אוויר אירופאי קייצי והרים קרפטים מפוסלים אותם אתה חולק עם משוגעים כמוך מכל העולם, הוא שילוב כובש ומנצח עם הרגשת סיפוק עצומה בסוף כל יום רכיבה. לתוך כל הבלגן הזה נשאבים 12 ישראלים, כש-10 מהם עם אופנועיהם הפרטיים המשולחים מהארץ תחת כנפי UPS ישראל באחת מההפקות המוצלחות שידענו.

504  רוכבים עומדים לזנק השבוע לרומניאקס. זה קצת מגיע בהפתעה, כי גם השנה, כמו בעבר, המגבלה הרשמית היתה כ-360 מתחרים. אחרי השתתפות בארבעה רומניאקסים רצוף ולמרות היכרות קרובה עם הצוות המארגן ויכולותיו, אנחנו קצת חוששים לאיכות והצלחת המרוץ עם מספר כזה גבוה של משתתפים. עברו הימים בהם כל הקטגוריות קיבלו זמן אימון על מסלול הפרולוג ושני מקצי מדידות זמנים לטובת סיכוי לתוצאה טובה יותר. היום זה יותר "גומר, הולך". נקווה שנתבדה ונגלה שהמארגנים המציאו את עצמם מחדש וישלפו שפן מהכובע.
רוכבי החוד

בזירת רוכבי העילית אנו צפויים לפגוש כרגיל את כל הטוענים הטבעיים לכתר – גראהם ג'ארוויס, ג'וני ווקר (החוזר מפציעה), אלפרדו גומז שנמצא בכושר שיא, פול בולטון, ווייד יאנג, האחים המינגווי ועוד. במרוץ ארוך כמו הרומניאקס קשה יחסית לצעירים חסרי ניסיון ותמיכה קבוצתית מנוסה לבוא ולהפתיע, אך בכל זאת שימו עין על ארבעה רוכבים צעירים שנשמח לראות לפחות אחד מהם מפתיע את כולנו – בילי בולט שנתן לנו שואו מטורף בארצברג, מריו רומן על האסקי, מאני לטינביכלר על תקן הצעיר היחסית ותיק ולא רק ה'בן של', וירייה באפלה מבחינתנו, אבל הילד הצ'כי דוויד צ'יפריאן הוא מוכשר ונחוש בטירוף.

9 ישראלים נענים לאתגר השנה

יורם לביא, זקן רוכבינו השנה, ומעבר לרשימה מכובדת של מרוצים גם ליורם ארבעה רומניאקסים באמתחתו. לחמישי הוא לא תכנן לצאת, גם מסיבות כלכליות וגם כתוצאה מאכזבת רמת (חוסר) הקושי של שנה שעברה, ולכן גם לא נרשם. השינוי הגיע לפני חודשיים, כשחבר ממקסיקו שנרשם ושילם נאלץ לבטל השתתפותו בשלב בו לא יוכל לקבל את דמי ההשתתפות בחזרה, והציע כמתנה ליורם להשתתף במקומו. בירור יתר העלויות (טיסה ואופנוע) גם עמדו לטובתו, וכשהאישה שלצידו מפרגנת ואף דוחפת – נפל הפור וקטגוריית הברונז תכיל את יורם בפעם החמישית ברציפות.

להבדיל משנים קודמות בהן הגיע יורם ממקסיקו, שם התגורר והתאמן באזורים הקרובים יותר באופיים לרומניה, השנה יגיע כשבאמתחתו בעיקר אימוני מדבר וסגנון רכיבה שונה. זהו ללא ספק שינוי משמעותי, כשבנוסף, לאחר 4 רומניאקסים על ק.ט.מ פרירייד, השנה ירכב על ק.ט.מ 300EXC.

לדבריו, הוא מקווה ומצפה לרומניאקס קשה – "כזה שמפחיד אותך פעמיים ביום… כזה שמאתגר את יכולות הרכיבה הטכניות שלך… כזה שאתה מרגיש הקלה כשאתה חוצה את שער הסיום כל יום". יורם מבקש להודות ל:  KTM1 Sibiu, X-ON, Biko, Lior's Motoride

גב סלע בן 17, ולא רק שיצא השנה לרומניאקס השני שלו, אלא שמאז הראשון הוא הספיק לצבור ניסיון בינלאומי מרשים עם תוצאות מרשימות גם באנדורו כמו גם בראלים, ואפילו במוטוקרוס. גב חוזר השנה שוב לקטגוריית הברונז לאחר חוויה חיובית וחזקה מהרכיבה ברומניה לפני שנה. עם זאת, ולמרות שניהל מרוץ מעולה, הוא חש אכזבה מתוצאות המרוץ (לאחר תקלה ועיכוב רציני ביום האחרון) ומתכוון לשפר זאת השנה.

גב רוצה להודות לשמני VALVOLINE, ל-DIRT-X יבואנן KLIM ציוד רכיבה, ד.ל.ב מוטוספורט יבואנית ק.ט.מ לישראל, champ factory IL ו- factory service, וכמובן למשפחה התומכת.


צוק סלע בן ה-15 הוא אחיו הצעיר של גב. יחד עם שאר המשפחה ליווה את אחיו מהקווים ברומניאקס הקודם, שמע את הסיפורים והחוויות, בלע בשקיקה כל פריט מידע ונרשם גם הוא לאתגר הברונז השנה. צוק דרוך ונרגש לקראת המרוץ אותו מגדיר כ-"אחד מאתגרי הרכיבה הגדולים בעולם" ומקווה לסיים במקום הטוב ביותר שיוכל.

צוק מודה ל-champ factory על האימונים וההכנה למרוץ, ובעיקר להורים התומכים ש-"בלעדיהם שום דבר מזה לא היה קורה".

סוף סלע הוא האח הקטן של גב וצוק, והוא חגג בר מצווה לפני כשבועיים. סוף נרשם לקטגוריית האיירון, ואת תוצאות הגברת האימונים ראינו בכל מרוץ בו השתתף השנה בארץ, כשבדרך כלל הוא מנצח בפער נכבד. סוף אמור לחזור מפציעה ולהוריד גבס יום לפני הפרולוג. בשבועות האחרונים הוא מבקר מומחים על בסיס יומי בכדי לחשב את יכולתו לזנק למרוץ בסדר גודל כזה. מבלי קשר לפציעה ובשל גילו וגודלו הפיזי, סוף ירכב על אופנוע הקטן מכל שאר האופנועים שיהיו במירוץ, שכידוע לנו רובם המכריע נתקלים בקשיים וצליחת מסלול המרוץ. לפיכך ועל פי התכנון, אמור להצטרף אליו ולרכב לצידו לא אחר מאשר מאמנו האישי בשנים האחרונות ומנצח קטגוריית הברונז, תומר שמש, כמתחרה מן המניין.

דניאל לייזרוביץ בן ה-51 הוא ארץ ישראל היפה של המרוץ. דניאל הפציע אל חבורת הרומניאקס ההולכת וגדלה לקראת המרוץ של שנה שעברה, וכבר בשלב ההכנות הבנו שזרח עלינו כוכב. לאחר שטעם וצלח את קטגוריית האיירון בשנה שעברה, לדבריו דאז – "כמתנה חד-פעמית ליום הולדתו ה-50", הבין שצדק בהכל פרט לעניין ה'חד-פעמי', ועוד בזמן המרוץ אמר: "בשנה הבאה נעשה ככה וככה…". מקום 39 באיירון היה נחמד, ועם ניסיון של שנה קדימה אולי היה מצליח אף להתקדם מעט, אך להבנת דניאל, רוח הרומניאקס היא "לצאת תמיד לקטגוריה שגדולה עליך במידה אחת ושתרגיש שהמסלול בלתי אפשרי עבורך…".

הוא חמוד, הוא שונה, הוא גאון, הוא מעצבן, הוא מקשיב, והוא אדיר, וכפי שהבנתם, השנה החליט לאתגר את עצמו בהרשמה לקטגוריית הברונז. תנו לו בכפיים, תנו לו בכבוד ותדחפו אותו כל יום דרך כל מדיה אפשרית, כי אתם הדלק – והדלק הזה הוא בחינם!

עמית קליינמן עושה את מה שעשה דניאל בשנה שעברה – מקווה לצלוח את קטגוריית האיירון כמתנת יום הולדת 40. עמית נשוי באושר פלוס 2, ובין הלחץ בעבודה למשפחה ומעבר דירה הוא משתדל לרכב לפחות בסופי שבוע, ובהתאם יוצא ללא שאיפות מיוחדות – פשוט לחוות את החוויה וליהנות מהרגע.

עם זאת נקווה שתהדהד לו בראש הערת האגב של המנוסים יותר, שכדי ליהנות מהחוויה לאורך זמן נקודת המפתח העיקרית היא לעמוד באתגר מולו ניצבת – ואין ספק שמבחינתו האתגר הקשה הוא לצלוח בזמן המותר את ארבעת ימי רכיבה בתוואי שטח תובעני ולעתים גם מזג-אוויר לא סלחני. הוא מקווה שהגוף, ובעיקר הברכיים, יעמדו בעומס כדי לעשות את המקסימום לסיים בכבוד.

יפתח פרנקו בן ה-17 הוא הכוכב העולה של הוסקוורנה-ישראל. יפתח יוצא השנה לרומניאקס כמרוץ בינלאומי ראשון, ולמרות כל ההכנות והאימונים הוא מתרגש מאוד ולא יודע למה לצפות.

האימונים של יפתח כללו בין 3 ל-5 רכיבות שבועיות בנוסף לאימוני כושר שונים ורכיבות תרגול GPS. לדבריו, הוא מרגיש מוכן ומתכוון להילחם לסיים בתוצאה הטובה ביותר שהוא יכול. יפתח ירכב על הוסקוורנה TE300 בקטגוריית הברונז, והוא מבקש להודות לשחר עמרמי וקובי גילון על התמיכה באימונים והעזרה ביציאה למרוץ, כמו גם לשאר נותני החסות – עופר-אבניר יבואנית הוסקוורנה לישראל, אבזריון, Husky shop, ובמיוחד למשפחה ואבא שלו שיתלווה אליו למרוץ.

גיל קינן בן 28, נשוי, וכשיחזור מהרומניאקס יהיה כבר כמעט פלוס אחד. הוא ככל הנראה רוכב האקסטרים-אנדורו הטוב בארץ. ברומניאקס של שנה שעברה, שהיה המרוץ הבינלאומי הראשון שלו, יצא גיל לקטגוריית הסילבר, ויכל לה בגדול כשסיים במקום ה-20 המכובד מתוך 109 מזנקים ו-56 מסיימים, וזאת בשנה שבדיעבד נחשבה לאחת הקשות שידעה קטגוריית הסילבר – ולראיה כמות המסיימים, כשגם בין 56 המסיימים כמחציתם לא עמדו בזמן הגג של אחד הימים (ברומניאקס מותר לאחר ביום אחד מתוך ארבעת ימי הרכיבה כדי להיחשב למסיים).

גיל חוזר השנה לסילבר בניסיון לשפר מיקום, כשלקורא המזדמן אולי נראה הדבר כמטרה יחסית פשוטה, אבל תרשו לנו להכניס אתכם לפרופורציות – חמשת המקומות הראשונים בקטגוריה מתפרשים על טווח של חצי שעה ביניהם וכמעט 6 שעות מגיל שבמקום ה-20. רק כדי להתקדם מקום אחד בשנה שעברה צריך היה גיל לקצץ זמן של שעה רכיבה (!) – זה המון, זה קשה ואנחנו מקווים שגיל יוכל לעמוד בעומס העצום הזה ולהיות בהיי שאף אחד מאיתנו כנראה לא יוכל להרגיש בחייו.

במהלך השנה האחרונה קינן התאמן בכל רגע אפשרי – רכיבת אופניים יומית וכמה שיותר רכיבות אופנוע ואימוני כוח. אין רוכב שלא הזדמן לו להתאמן עם גיל ובעין בוחנת לא התרשם מיכולתיו לתמרן בקלילות אל מול מכשולים תוך כדי שמירת מומנטום ולקיחת החלטות זריזה ונכונה.

קינן מתרגש מאוד ורוצה להודות לנותני החסות שלו ד.ל.ב מוטוספורט יבואנית ק.ט.מ ופולאריס לישראל, טיולי אלון – סוכנות נסיעות, פולאריס צפון מלכיה, ואיך לא, "לאשתי היקרה".

זהו. זוהי הקבוצה, אליה מלבד הח"מ יצטרפו לא מעט חברים ובני משפחה, ואף ידוע לנו על לא מעט ישראלים שבמכוון קבעו את רכיבת רומניה השנתית שלהם בתאריכים חופפים לפחות לחלק מימי המרוץ על מנת לבוא, לראות, לחוות ולעודד ולגעת ככל שניתן במרוץ שהפך לאייקון של הרוכב הישראלי.

http://fullgaz.co.il/