$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מבחן דרכים: הונדה CB500X

האופנוע החדש של הונדה שעושה הכל, בלי דרמות וגינונים

אביעד אברהמי, פול גז  24.09.16 - 15:00
האופנוע החדש (רונן טופלברג)
האופנוע החדש (רונן טופלברג)

תגיות: עולם הרכב

קטגוריית אופנועי הכביש לרישיון הביניים (A1 בישראל, A2 באירופה) קיבלה דחיפה רצינית בשנים האחרונות. באירופה זה קרה בגלל שינוי דרגות הרישיון ב-2013 כך שהגבלת ההספק לרישיון הביניים עלתה מ-25 קילוואט ל-35 קילוואט (מכ-34 כ"ס לכ-47.5 כ"ס). בארץ אמנם גם השתנו דרגות הרישיון, קצת אחרי אירופה, אבל הקפיצה הגדולה של הקטגוריה הזו התרחשה החל מאוגוסט 2015 – אז התבצעה רפורמה מקיפה במס הקנייה לדו-גלגלי.

במסגרת הרפורמה, בוטלה ההפרדה המלאכותית בין אופנועים וקטנועים, ומס הקנייה הפך להיות דיפרנציאלי - בהתאם להספק המנוע ולנפח. התוצאה הישירה של המהלך הזה הייתה שאופנועים בנפחים של 250 עד 500 סמ"ק, שמס הקנייה עליהם היה לפני הרפורמה 72% עד 79%, ירד ל-40% או 50%, תלוי בנפח המנוע. המחירים ירדו בין לילה באלפי שקלים, והקטגוריה הזו יותר מהכפילה את עצמה בשנה האחרונה.

אז למה כל הסיפור הארוך הזה? משום שההונדה CB500X שכאן במבחן, יחד עם צמד אחיו, ה-CB500F העירום וה-CBR500R הספורטיבי, הם ממובילי הקטגוריה הזו, ובעצם הם היחידים שמנצלים עד תום את מגבלת ההספק – 47.5 כ"ס. גם לזה יש סיבה – בהונדה תכננו את הכלים הללו במיוחד עבור מדרגות הרישוי החדשות. הם יצאו לשווקים האירופאים בסוף 2012, רגע לפני שההגבלה החדשה נכנסה לתוקף, ומיד הפכו להיטי מכירות. אצלנו לקח להם קצת יותר זמן להיכנס לשוק, מהסיבה הפשוטה שמדרגות הרישוי השתנו אצלנו באיחור אופייני של שנה.

כעת, לשנת 2016, בהונדה נותנים לשלושת הכלים מקצה שיפורים ומתיחת פנים. יש סכימות צביעה חדשות, קצת חידוד של קווי העיצוב, פנסי LED מרשימים מלפנים, ועוד כמה נגיעות כמו מערכת פליטה שעומדת בתקנות יורו 4 ובולמים קדמיים שמעתה מתכווננים חלקית.

ה-CB500X הוא הקרוס-אובר של משפחת ה-500 של הונדה. יש להם קרוס-אובר מוטה כביש כמעט בכל נפח החל מ-500 סמ"ק, דרך 750 ו-800 סמ"ק, ועד 1,200 סמ"ק אימתניים. קרוס-אובר אומר שהבסיס הוא אופנוע כביש – כאמור פלטפורמה מכאנית זהה לשלושת האחים – אבל עבודת הגוף שונה. הכידון גבוה יותר וקרוב אל הרוכב, ויחד עם המושב יוצרים תנוחת רכיבה זקופה ונוחה. יש משקף רוח גבוה, ומתחת לפנס יש מקור שאופייני לכל הקרוס-אוברים של הונדה. אפשר לומר שהוא סוג של אדוונצ'ר-תיור מוטה כביש, אבל מיניאטורי. מיני-אדוונצ'ר אם תרצו.

והוא לא רק נראה קטן, הוא גם מרגיש קטן. המושב בגובה 810 בלבד, וכל רוכב בגובה ממוצע יגיע עם שתי כפות רגליים מלאות לקרקע. הכידון צר יחסית, ותנוחת הרכיבה נוחה מאוד. מבט אל סביבת הרוכב מגלה גם היא כמה האופנוע הזה קטן. אדוונצ'ר בזעיר אנפין.

המנוע – טווין מקבילי בנפח 471 סמ"ק - שקט מאוד, כמו שתקנות יורו 4 מכתיבות. הוא חלק ונעים, מספק כוח כבר משחרור הקלאץ', והוא לינארי לכל אורך עקומת הסל"ד, בלי הפתעות בדרך. למעשה, זהו אחד המנועים הידידותיים ביותר שעליהם רכבנו. אידאלי לרוכבים ורוכבות מתחילים. לא רק המנוע אלא גם שאר תפעול המערכות המכאניות רך ונעים. הקלאץ' למשל והגיר בן 6 המהירויות.

הידידותיות הזו וקלות התפעול ממשיכות בכל מקום באופנוע. אין פה רכיבים איכותיים ויקרים. הכל פשוט ובסיסי. אבל הכל מחובר לאופנוע אחד השלם מסך חלקיו, והכל פשוט עובד טוב. מערכת המתלים למשל, בסיסית ביותר, ואם תנסו לקחת את האופנוע לקצה – הבולמים יהיו הראשונים להתלונן, במיוחד האחורי. המאפיין הזה, אגב, הוא בית ספר לרכיבה חלקה. גם הבלמים בסיסיים – אבל עובדים מצוין, וההיגוי מדויק ומספק ביטחון. כשהאופנוע כבר על הצד, ה-CB500X יציב מאוד, במיוחד אם האספלט איכותי.

ה-X מאפשר רכיבה נוחה בכבישים בינעירוניים במהירויות שגבוהות יותר מקצב התנועה. אם לוחצים אפשר לראות גם 180 קמ"ש, אבל זה עמוק מחוץ לאזור הנוחות שלו. אז כבישים בינעירוניים יש בכיף, כבישים מפותלים הוא מאוד אוהב (כל עוד הרכיבה חלקה), ואת כל זה הוא עושה נהדר גם בהרכבה. מה נשאר? רכיבה עירונית. ובכן, שלא במפתיע, עם תנוחת רכיבה זקופה וממדים ומשקל קטנים, ה-CB500X הוא האופנוע שהכי קרוב לקטנוע בתוך העיר. חולץ פקקים מדופלם.

אם לסכם, אז ה-CB500X הוא לדעתנו הכלי האידיאלי להתחלה, גם לרוכבים וגם לרוכבות. הוא ידידותי מאוד – אולי הכי ידידותי שיש, הוא קל ואינטואיטיבי לרכיבה, והוא גם נוח בגלל התנוחה הזקופה ומיגון הרוח. ה-X ייקח את הרוכב המתחיל אל תוך רזי הרכיבה בקלות ובנוחות. אבל יותר מזה – ה-X הוא גם פרטנר מעולה למי שלא רוצה אופנועי קצה ומסתפק ב-500 סמ"ק. האופנוע הזה עושה הכל, והוא עושה את זה בנוחות ובשקט, בלי דרמות ובלי גינונים, והשקט הזה שווה הרבה מאוד להרבה רוכבים.

אנחנו מאוד אוהבים את ה-CB500X, ומבין שלושת האחים הוא ללא ספק המועדף עלינו. הוא גם הנמכר ביותר מבין השלושה, ולא בכדי. אז אם נחזור לנושא שאיתו פתחנו, הרי שה-CB500X הוא אחד הכלים החשובים בשוק אופנועי ה-A1 כיום, מפני שהוא הקרוס-אובר היחידי בקטגוריה, והוא מגיע במלוא ההספק המותר.

מחירו של ה-CB500X עומד על 51,900 ש"ח – בדיוק כמו ה-CBR500R ו-2,000 ש"ח יותר מה-CB500F. זה אמנם יקר בכעשרת אלפי שקלים מכלים אחרים בקטגוריית A1, אולם צריך לזכור שכאן מדובר באופנוע גדול יותר, גם במנוע (המתחרים בנפח 300-390 סמ"ק), שמפיק את מלוא ההספק המותר, וכן שהוא מגיע עם מערכת ABS כסטנדרט. כך או כך, הוא ללא ספק אחד הכלים הטובים בקטגוריה.