$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

"דאבל וואמי" כבר כאן: לקראת מירוץ הפורמולה

חופשת הקיץ לפני סיומה והאקשן שב אלינו ובגדול בספא ומונזה. ניתוח לפני מירוץ הפורמולה 1

משה פינצ'בסקי  26.08.16 - 11:35
אי אפשר לחכות (getty)
אי אפשר לחכות (getty)

חופשת הקיץ עומדת להסתיים והאקשן חוזר במיטבו עם ״דאבל וואמי״ קלאסי של ספא ומונזה. ללא ספק שני המירוצים החביבים ביותר עלי. מדובר על שניים משלושת המסלולים האירופאיים היחידים ששרדו משנות העשרים של המאה שעברה. ספא בניגוד למונזה מהווה דוגמה למסלולים העתיקים בהם פשוט סגרו כבישים ציבוריים לטובת מירוצים. רב המסלולים היו כאלה עד שנות השישים והתובנה שסיכוי השרדות של 50% לנהג מירוצים לאורך העונה, הוא אולי מוגזם.

בטיחות? הצחקתם! המסלול בספא התחרה עם המסלול בריימס על תואר מסלול הכבישים המהיר ביותר. כל מסלול הפך את הפניות למהירות יותר בכדי להשיג את התואר כאשר גדרות הבטיחות מסביב היו בדרך כלל גדרות התיל ששמרו על הפרות בשדות מסביב.

במקרה הטוב פרסו ערימות חציר שעזרו בעיקר להגדלת המדורה במקרה של ריסוק. כך למשל, עד שנת 1939, פניית או רוז׳ (מים אדומים על שם הנחל שמתחת ובו לעיתים מים אדומים ממינרלים) המפורסמת הייתה פנייה איטית שמאלה, כאשר המסלול ממשיך טיפה עד לבניין המכס שעדיין עומד שם ומטפס על העלייה בכביש שגם קיים שם כיום מאחורי הטריבונה ומתחבר למסלול אחרי היציאה מהראדיליו בסוף העלייה. כמו כן המסלול הישן שאירח את הפורמולה 1 עד 1970, היה במקור מגיע עד לצומת ה T שבדרך לעיירת סטבילו ושם פונה בפנייה איטית בחזרה לכיוון פניות הבלאנשימו. בשנות החמישים סללו במקומה פנייה ארוכה ומשופעת במיוחד למסלול שגם היא קיימת עד היום כחלק מהכביש הציבורי ושהקפיצה מאד את המהירות של המסלול.

למעשה, אני ממליץ לכל מי שמגיע למסלול לנהוג את קטע המסלול העתיק שאחרי פניית לה קומב בכדי להעריך את ההבדל בין המסלולים המודרניים לעתיקים. לאורך המסלול העתיק אפשר עדיין למצא גלי עד לזכר הנהגים שקיפחו שם את חייהם. למי שצפה בסרט הקלאסי ״גראן פרי״ בוודאי זכורה הסצנה שצולמה באמת בזינוק למירוץ של 66. הנהג המצלם היה פיל היל (אלוף העולם ב 61) עם מכונית פורמולה עם מנוע אינדי בנפח 4 ליטר, שזינק אחרון וצילם את המכוניות. כאשר המזנקים הגיעו לישורת מאסטה הם פגשו ״קיר של מים״ כאשר המכוניות על צמיגים רגילים.

את ההקפה הראשונה סיים היל המצלם במקום החמישי... מסוק שליווה את המכוניות צילם את הקטסטרופה בשיקיין של מאסטה. בין הנפגעים היה ג׳קי סטיוארט שעף לתוך אסם ונתקע שם הפוך ולכוד במכונית בזמן שהדלק מטפטף עליו ושורף את פצעיו. האירוע הזה גרם לסטיוארט לפתוח בקמפיין להגברת הבטיחות שהביא בסופו של דבר לסוף דרכם של המסלולים העתיקים. בהמשך דרך אגב, אחרי חצי שעה בדלק, חילצו את סטיוארט הפצוע ואז הסיעו אותו לפיטס בטנדר תוך כדי שהוא נופל מהאלונקה באחת הפניות ואז שמו אותו בפינה של הפיטס בין בדלי סיגריות חצי כבויות כאשר הוא ספוג דלק בהמתנה לפינוי לבית חולים אחרי שהמירוץ יסתיים והכבישים יפתחו. ללא ספק חוויה שקשה לשכוח.

המסלול המודרני הצליח במידה רבה לשמר את האופי של המסלול העתיק. הפניות הסופר מהירות באו-רוז׳-ראדיליו ושתי הבלאנשימו נשמרו ואליהן נוספו פניות מהירות חדשות ובראשן פואון הסופר מהירה בירידה. אלמנט קריטי נוסף שנותר הוא שילוב שינויי הגובה ופני השטח במסלול. זה לא איזה מסלול מלאכותי שבנו איפה שאפשר.

ז׳אק וילנב היטיב לתאר זאת כשאמר, שבספא יש לו הרגשה אמיתית לאורך ההקפה שהוא נוסע ממקום למקום ולא סתם בסיבובים. אורך ההקפה הזאת יחד עם המיקום בארדנים מבטיח תנאי מזג אויר משתנים ולעיתים תנאים שונים באותו הזמן במקומות שונים על המסלול. עד כמה המסלול יכול להיות מסוכן ברטוב? חפשו למשל את המירוץ ב-1998. אין מה להרחיב אחרי שרואים את התאונה בזינוק הראשון או התאונה המפורסמת של שומאכר וקולטארד. שומאכר זכה במירוץ פעמים רבות אבל דווקא הנהיגה שלו ב 95 בתנאים משתנים הייתה אולי הגדולה ביותר. מנגד ב-2000 שומאכר ״אכל״ בספא את אחת העקיפות הגדולות ממיקה האקינן.

ולמירוץ ביום ראשון הקרוב. הנהגים והקבוצות חוזרים מחופשת הקיץ עם מצבר מלא והאנרגיות בהתאם. בין המילטון לרוזברג יש מעין מירוץ מה ישבר ראשון? המנוע האחרון של המילטון (בהנחה שהוא יחליף לחדש לספא או כמעט בוודאות לפני מונזה) או החוזק המנטלי של רוזברג.

המילטון חושב במידה רבה של צדק בהסתמך על העבר הרחוק והקרוב, שמספיק שהוא מפעיל לחץ במהלך המירוץ, תגיע טעות של רוזברג. מנגד, כמה מירוצים יכול המילטון למשוך עם המנוע המשומש הנוכחי? מי יפסיד ראשון? להמילטון יש גם מרווח בטחון של 19 נקודות באליפות, כך שהוא יכול לחטוף עונש ולסיים אחרי רוזברג באחד המירוצים מבלי להפסיד את ההובלה באליפות.

מבחינת צמיגים, מעניין לראות שמרצדס אינם מאמינים בצמיג הסופר סופט החדש לספא. לכל אחד מהנהגים שלהם יש רק 4 סטים ומכאן שבוודאי יגבילו את השימוש בהם לדירוג ולסטינט הראשון. פרארי, וויליאמס ובמובן פחות במקצת, גם רדבול ופורס אינדיה, דווקא כן מאמינים בהם. זה מעניין לאור ההימור הלא מוצלח של פרארי ופטל בספא לפני שנה.

נראה שמזג אוויר קריר עשוי לעבוד לטובת המהמרים על הסופר סופט, אבל הם ישלמו ביוקר במזג אוויר חם. היות ומדובר בספא, כל זה יכול לקרות במהלך אותו יום...