Metal Gear Survive: ביקורת

האם המשחק מצליח לשרוד ללא האב הרוחני של המותג? התשובה בפנים

ארתור פליאסצקי  05.03.18 - 17:42
תחילת כתבהעוד יום בשממה האפורה של המימד המוזר שנפלתי לתוכו. ערפל מוזר אופף אותי ומדי פעם אני מבחין בנקודות אור אדומות מהבהבות במרחק. אני אוכל סטייק כבש שלקחתי איתי לדרך, שותה מים, מקיא אותם ומתחיל להקדם לעבר האורות. אחרי מספר דקות של שיטוט בערפל אני מגיע לבסיס צבאי הרוס עם גדרות חלודות, שלדים של משאיות וזומבים עם קריסטלים אדומים שנודדים בין המבנים המרוסקים. אני אוכל עוד סטייק כבש, שותה מים, מקיא אותם ומתחיל להתגנב בשקט לבסיס. אני מצליח לחסל את הזומבים שמטיילים מסביב ומתחיל לבזוז את המקום בניסיון לחפש ציוד ומשאבים שאוכל להשתמש בהם כדי לשדרג את הבסיס בית שלי. מספר שניות אחרי אני שומע רעש של עדר זומבים שמתקרב. אני מהר אוכל סטייק, שותה מים, מקיא אותם ומתכונן לקרב. אני מצליח לבנות מהר גדר תיל שהזומבים נתקעים בה, ושולף את החנית המאולתרת שבניתי ומתחיל לדקור אותם בראש. זה תהליך ארוך ומייגע, ומדי פעם אני צריך לעצור לאכול סטייק כבש ולשתות מים ואחרי עשר דקות של דקירות עם החנית אני מצליח לחסל את העדר. אני חוזר לבזוז ואז המשחק מאבד קשר עם השרת וזורק אותי למסך הראשי.

כאשר קונאמי הכריזו על Metal Gear Survive, רבים ממעריצי הסדרה הוותיקה הרימו גבה, בעיקר בגלל עזיבתו של היוצר והאב הרוחני של הסדרה הידאו קוג׳ימה שנפרד מקונאמי בגלל חילוקי דעות. קוג׳ימה ידוע אומנם כטיפוס מעט תימהוני אבל רבים רואים בו כגאון לגביי כל מה שמגיע ליצירת משחקים ותחת שרביטו סדרת Metal Gear הפכה להיות סימן היכר בקרב חובבי משחקי ההתגנבות בגלל העלילה המפותלת שלו, המכניקת ההתגנבות המלוטשת וכמובן דמותו של סוליד סנייק, החייל האולטימטיבי. אחרי העזיבה של קוג׳ימה, קונאמי החליטו להכריז על כותר חדש בסדרה שישנה את הנוסחה אבל רבים בתעשייה טענו כי הם נכנסים לנעליים גדולות מדי.

עלילת המשחק מתרחשת קצת אחרי Ground Zero, אחרי התקפה על בסיס האם של MSF על ידי הכוחות של XOF, הבוס הגדול מצליח לברוח ורבים מחייליו נשארים מאחור. מסיבה כלשהי, חור שחור ענק נפער בשמיים ושואב את הבסיס ורבים מהחיילים למימד מוזר שמאוכלס על ידי זומבים עם קריסטלים אדומים במקום ראשים. בניגוד למשחקים הקודמים בסדרה שבהם העלילה הניעה את ההתקדמות של הדמות שלכם והציגה דמויות מעניינות ותפניות שונות בעלילה, ב-Survive העלילה רק מעכבת אתכם עם דמויות לא מעניינות, סצנות משעממות ובעיקר הרבה הסברים לא מובנים ולא הגיוניים למה שמתרחש סביבכם.

עולם המשחק של Survive סובל מאותם בעיות כמו העלילה, הוא מרגיש ריק מתוכן ושומם. המנוע הגרפי של המשחק, ה-FOX Engine שבמשחקים הקודמים הצליח להעביר סביבות משחק מושקעות ויפיפיות מרגיש לא מנוצל פה בכלל, למעשה זה מרגיש כאילו מפתחי המשחק יצאו מגדרם כדי לגרום לעולם להיות כמה שיותר משעמם. בין כל בסיס נטוש או מבנה הרוס יש שטחים ריקים מתוכן, רק סלעים, שיחים וחול שאפופים בערפל אפור. כל זה מאד מהר מוריד את החשק לחקור לטייל בעולם המשחק, מה שפוגע מאד בחוויית העולם הפתוח.

האויבים במשחק מעוצבים כולם בצורה זהה, מה שמרגיש כאילו המפתחים פשוט עשו "העתק-הדבק" לכול הזומבים שמופיעים במשחק. גם מבחינת ההתנהגות שלהם האויבים משעממים וחוזרים על עצמם, בשנייה רואים אתכם הם ירוצו לכיוונכם בלי יותר מדי מחשבה. הסיבה היא כמובן ברורה, הם זומבים, אין להם באמת מחשבה, אבל אפשר היה לגוון לפחות קצת מבחינת אויבים כדי שהקרבות לא ירגישו חוזרים על עצמם.

המשחק גם סובל מכמה בעיות מכניקה מאד מוזרות. למשל בשעתיים הראשונות בשלב ה-Tutorial שבו אנו לומדים את המכניקות השונות, המשחק מתעקש להחזיק לנו את היד בכל פעולה שנעשה, לא משנה אם היא הכי בסיסית כמו לכוון ולירות, המשחק יעצור, ויסביר לכם מה הפעולה שאתם עושים, למה עושים אותה ואיך עושים אותה, מה שמרגיש כאילו המשחק חושב שמעולם לא נגעת במשחק כלשהו אי פעם בחייכם.

מערכת ההישרדות במשחק היא מוגזמת להחריד, אתם תמצאו את הדמות שלכם רעבה וצמאה כל מספר דקות, ללא קשר לאם אכלתם ארוחה עצומה לפני שנייה. והמשחק לא נותן לכם גישה למים נקיים עד שלא תתקדמו משמעותית בעלילה, אז תתרגלו לשתות ולהקיא הרבה שעות בתוך המשחק.

מערכת הקרב היא מהמסורבלות ביותר שיצא לי לחוות במשחקים. כל התקפה עם נשק קר תגרום לדמות שלכם לבצע אנימציה ארוכה עד שהיא תניף את הנשק ותפגע במטרה. מערכת הירי, בין אם זה עם קשת או נשק חם היא פשוט לא נוחה ואין באמת קשר בין לאן שאתם מכוונים לבין לאן הנשק יורה. כל זה היה מובן אם הדמות שלכם הייתה מישהו שמעולם לא החזיק נשק, אבל אתם משחקים חייל מיומן שראה קרבות רבים לפי העלילה.

הדבר היחיד שעדיין עובד הוא מערכת ההתגנבות הנהדרת שלא עברה שינוי מהמשחק הקודם. אתם תוכלו לארוב לאויבים שלכם בשלל דרכים ולחסל אותם בשקט מתחת לאפם של אחרים, ואין דבר יותר מספק מלהתגנב לבסיס ולבזוז אותו בזמן שאויבים לא מודעים לכך שאתם שם.

נושא נוסף ומרגיז הוא כמובן ה-Microtransactions המוגזמות שקונאמי החליטו להוסיף למשחק שכבר עולה 40 דולר, כאשר המוגזמת  ביותר ביניהן היא נקודת שמירה לדמות נוספת ב10 דולר, מחיר מרגיז ביותר. הרבה פעמים המשחק ידאג להזכיר לכם על ידי הקפצת חלונות בזמן שאתם בתוך עולם המשחק, על מבצעים מיוחדים כדי לסחוט מכם עוד כמה דולרים. אם היו עושים את זה בזמן החלון Menu אז אפשר היה להבין את זה, אבל כאשר אתם בזמן קרב והמשחק דואג להזכיר לכם שאתם יכולים לקבל תוספת לנקודות ניסיון אם תשלמו 2 דולר, כל החוויה מאד מהר נהרסת ומרגישה זולה במיוחד.

המשחק גם משתמש ב-DRM שדורש שחיבור תמידי לרשת כדי לשחק גם במצב שחקן יחיד. הבעיה היא שכרגע השרתים של המשחק לא הכי יציבים וניתוקים הם דבר די נפוץ, ובגלל שאפשר לשמור רק כאשר אתם בבסיס אם שלכם, הרבה פעמים תמצאו את עצמכם בוזזים מבנה נטוש אחרי קרב קשה רק כדי שהמשחק ינתק אתכם ללא שמירה של הציוד שצברתם.

לסיכום:
Metal Gear Survive הוא משחק שסובל מהרבה בעיות, אבל הוא בעיקר מרגיש כמו משחק שהוציאו כדי לחלוב עוד קצת כסף ממעריצי הסדרה. הוא מרגיש ריק מתוכן, עם עלילה לא מעניינת, שליטה לא נוחה, מכניקות משחק מסורבלות וכמובן Microtransations עם מחירים מוגזמים. משחק הישרדות ובנייה טוב הוא לא, ולא מתקרב למשחקים האחרים בז׳אנר שקיימים כיום בשוק. ומי שמחפש חווית Metal Gear טובה לא ימצא אותה כאן ועדיף שיחזור ל-Phantom Pain.

הדפס