הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

בשירות שווי השימוש: אלנטרה החדשה במבחן

אם פעם הגדרת הרכב המשפחתי המושלם היה רכב 1,600 אוטומטי, סדאן 3 קופסאות, מאובזר, נוח ומרווח, הרי שהמצב השתנה, ותכתיבי הביקוש של קהל היעד משפיעים ומכריעים.

טל אבן  30.05.16 - 12:08
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)

תגיות: מבחני דרכים

אם פעם הגדרת הרכב המשפחתי המושלם היה רכב 1,600 אוטומטי, סדאן 3 קופסאות, מאובזר, נוח ומרווח, הרי שהמצב השתנה, ותכתיבי הביקוש של קהל היעד משפיעים ומכריעים. האם האלנטרה, משפחתית כמו פעם, יכולה להתמודד בגוב האריות של 2016?

יונדאי השיקה לאחרונה את המכונית המשפחתית החדשה שלה, מחליפת ה-i35, ושבה לשם הוותיק בו עשתה שימוש בעבר, האלנטרה. נראה כי טרם ניגשו לשולחן השרטוט וטרם החלו בתכנון של הרכב, ניצבו מהנדסי יונדאי מול משימה לא קלה, שצריכה להתמודד עם 3 מישורים:

האחד, עליהם ליצור רכב שיתחרה כיאות בשאר הסגמנט של המכוניות המשפחתיות. בסגמנט זה, שהולך ונהיה צפוף משנה לשנה, תוך שהוא חושף עוד ועוד רכבים עדכניים, הקרב על הפסגה קשה ומר. השני, עליהם ליצור רכב שיתעלה על הרכב המוחלף, ה-I35, ויציג שיפורים טכנולוגיים ומעשיים מהותיים מספיק, אל מול דגם שהיה מוצלח גם כך. המישור השלישי, ואולי הקשה מכל- הצורך להתמודד מול טרנד שהולך וכובש את נתחי מכירות הרכב החדש- סגמנט רכבי הפנאי, או "ג'יפונים" בלשון העם.

מרבית יצרני רכבי הפנאי הפנימו כי הדרישה האמיתית של קהל היעד היא למראה מסוקס ומכובד, לישיבה נוחה וגבוהה, המקנה לרבים (ורבות) מהנהגים תחושת שליטה משופרת בנעשה בכביש סביב, כמו גם לרכב מרווח, בעל שטח הטענה מכובד. קהל היעד לא באמת זקוק להנעה כפולה לצורך נהיגת שטח, אך רובו נהנה ממרווח הגחון הגדול המאפיין את הסגמנט הזה, ולו בשביל לטפס מדרכה כזו או אחרת, מבלי שגחון הרכב ישמיע קולו. בשל כך, רכבי פנאי רבים, שלרוב מצוידים בהנעה קדמית ולא בכפולה, ובאבזור שאינו פורץ גבולות, מתקרבים עד מגיעים לתמחור הרכבים המשפחתיים. ופה מתחילה, במקרים רבים, בעיית התמורה של רכבים משפחתיים אל מול שלל רכבי הפנאי. על מנת להפך אטרקטיבית על האלנטרה להתגבר של שלוש משוכות עיקריות.

אלנטרה מול מתחרות ישירות
היונדאי נאה מאד מבחוץ, ועל אף שעיצובה לא מהווה פריצת דרך ביחס לקודמתה, הקווים זורמים ויוצרים עיצוב מושך ועדכני, גם אם לא מפיל לסתות, אך היא בהחלט נראית מצוין וטוב מרוב חברותיה לסגמנט. המושבים נוחים מאד, גם מאחור, ומרווח הברכיים מאחור מצוין, תודות לבסיס גלגלים ארוך (2.70 מ') בין היתר. נוסעים שגובהם מעל 1.80 יחושו מצוקה קלה מאחור, כשראשם יפגוש בתקרת הרכב, אילוצים שנוצרו עקב עיצוב גג וחלון אחורי בסגנון רכב קופה 4 דלתות, המשתפל אחורה.

כבר בגרסת הבסיס, INSPIRE, שמחירה 131,700 ₪, ניתן למצוא אבזור נדיב יחסית למתחרות, הכולל בין היתר 7 כריות אויר, מערכות בטיחות מתקדמות, מוביל-איי המתריע על קרבת-יתר לרכבים שמלפנים, סטייה מנתיב, הולכי רגל ואף מזהה תמרורים, מערכת מולטימדיה connected, המאפשרת שליטת רדיו מאזורים שונים בעולם, waze ואפליקציות חניה, בלותוס' ומצלמת רוורס, בקרת שיוט, פתחי מזגן למושב האחורי, קיפול מראות חשמלי ועוד. יצוין, כי בהפעלת הרדיו העולמי והרדיו המקומי הרגיל יחדיו, נוצרת קקופוניה לא נעימה, ונדרשת מיומנות, במיוחד בעת נהיגה, על מנת לנטרל לפחות אחד מהם.

הדגם המפואר יותר, ה-SUPREME, יעלה כמעט אלפיים שקלים יותר, אך יוסיף בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם, תאורות לד ואווירה מגוונות בתא הנוסעים, חישוקי "17, כניסה והנעה ללא מפתח וגג שמש חשמלי. המכונית מציעה ביצועים סבירים לסגמנט, עם מנוע בנזין 1,600 סמ"ק המפיק 127 כ"ס, אך היא אינה בת למשפחת הנהיגה הדינאמית מהסוג שיגרום לכם לצאת אתה לנהיגת כיף בשבת לפנות בוקר, אך מציעה ביצועים שיספיקו בהחלט לנהג המשפחתי, שאין לו יומרות ספורטיביות, כלומר היא אוחזת היטב את הכביש, צפויה ונשלטת, ומשרה ביטחון רב.

תא המטען מתאפיין בסף טעינה מעט צר וגבוה, התא עצמו עמוק יחסית, אך המיפתח עצמו של התא אינו גדול במיוחד. צריכת הדלק של המכונית אינה מהטובות בסגמנט, ולמרות שנעשו שינויים במנוע שנועדו לשפר את צריכת הדלק כמו גם כדי להקטין את כמות פליטת מזהמים, בנסיעת המבחן שכללה מקטעים עירוניים ובין עירוניים, נסיעה רגועה ומאומצת, עמדה זו על ממוצע של 10.5 ק"מ לליטר.

אלנטרה מול i35
מאמצי החברה לשפר את המכונית היוצאת ניכרים. גם אם מבחוץ מוצאים קווי דמיון רבים בין המכוניות, התוספות או השינויים הקלים שנעשו בחרטום ובחלקה האחורי בהחלט נותנים לאלנטרה מראה טוב ומושך יותר מקודמתה. תא הנוסעים מרגיש איכותי הרבה יותר, החומרים בהם השתמשו שודרגו, והתחושה מוצקה יותר. המסך הגדול ( 8 אינצ'), הקונסולה החדשה, האבזור העשיר ושלל מערכות הבטיחות באלנטרה נותנים תחושה יוקרתית מבעבר.

כבר בנסיעה עירונית איטית, ניתן להבחין כי המכונית שקטה מאד, ואכן נעשו כאן מאמצים גדולים על ידי היצרן, להמעיט במידת האפשר רעשי כביש ורוח. המכונית שקטה מבעבר, ומשרה אוירה נינוחה בפנים הרכב. הגיר עודכן ועודן, כך שהעברות ההילוכים, גם אם לא מאד מהירות, רכות ונעימות מבעבר.

אלנטרה מול ג'יפונים
זהו אולי הסעיף בו לאלנטרה אין את היכולת לצאת לקרב בר ניצחון. מי מקהל היעד של רכב שעולה 135 אלף ₪ , שרוצה ג'יפון, יקנה ג'יפון, ולא יביט לאחור אל עבר המשפחתיות. לאלנטרה אין את היכולת להתמודד עם הגודל, המרווח, הגובה, גודל תא המטען ואפקט הכניסה אותו נותנים ג'יפוני ה-1,600, שעולים כמעט כמוה אך הערך המוסף של המכונית המשפחתית בא לידי ביטוי באבזור נדיב מאד.

במחיר הגרסה היקרה של האלנטרה, ובתוספת אלפי שקלים בודדים, ניתן לקבל ג'יפון 1,600 חדש.הוא לרוב לא יהא מאובזר בגג שמש נפתח, כניסה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת או בתאורת לד. כדי לקבל אצלו את אלה, משדרגים לרוב לרכב בנפח מנוע של 2,000 סמ"ק, העולה כ-152,000-160,000 שקלים, ואז עולה שאלת כדאיות קשה יותר, לעומת הדגמים הבסיסיים. האלנטרה פונה אל הרוכש הפוטנציאלי שלא נכבש על ידי הטרנד העכשווי, אל זה שתצורת הסדאן עדיין מדברת אליו, ושפינוק ואבזור נוספים קונים את ליבו ואת כיסו.

סיכום
היונדאי אלנטרה החדשה אינה נופלת ואינה מצטיינת בשום סעיף, אך מכלול הדברים שלם, מגובש ומהווה אלטרנטיבה מצוינת בסגמנט, עם זאת, לא קלים הם חיי האלנטרה החדשה.
אם מדובר בציי רכב, הרי שתכתיבי השוק והחלטות עסקיות של גופים מסחריים יכולים להטות את הכף לטובתה, מבלי שלמשתמש הסופי יש באמת יכולת בחירה. אולם, אם מדובר במלחמה על ליבו של הרוכש הפרטי, הרי שכאן יש כבר מספר מתמודדות מעולות בסגמנט, שלחלקן המרווח הפנימי וצריכת הדלק טובות יותר (סקודה אוקטביה למשל), היכולות הדינאמיות עולות על יכולות היונדאי (מזדה 3, הפוקוס 1.5 טורבו החדשה), כמו גם מתמודדות מסגמנט לוהט, הג'יפונים (יונדאי טוסון 1.6, קיה ספורטאז' 1.6), שנותנות הרבה פח כמעט לאותו השקל, ישיבה גבוהה ושולטת, ואפקט כניסה מרשים יותר.

נתונים:
אורך 4.570
רוחב 1.800
גובה 1.450
ב. גלגלים 2.700
נפח תא מטען 458 ל'
משקל 1.25 ט'
רדיוס סיבוב 5.3 מ'
נפח 1,591 סמק
הספק 127 כ"ס
מומנט 15.8 קגמ ב 4,850 סל"ד
צריכת דלק משולבת מבחן -  10.5 ק"מ לליטר
מחיר: 131,700 ₪

בעד: שקטה ונעימה, מאובזרת, נוחה ומשרה בטחון לנהג

נגד: צריכת דלק לא מזהירה לסגמנט, ביצועי מנוע בינוניים, מבנה תא מטען ומרווח ראש מאחור