$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הנהגים מכורים לרכבי SUV וזה עולה לנו בבריאות

מחקר גדול שבוצע על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מלמד כי הגידול במכירת רכבי SUV מבטל את היתרונות הסביביתיים של המכונית החשמלית

ניר בן טובים  27.10.19 - 12:46

תגיות: SUVקרוסאובר

הפרסומת מתארת תמונה אידאלית: ילדים צוהלים בדרך לקרוסאובר המשפחתי בחיוך מרוח מאוזן לאוזן. הציפורים מצייצות, המים נקיים, השמיים תכולים, הסמאטרפון טעון במלואו ואפילו השכן המעצבן אומר לכם בוקר אור. הגענו לגן עדן. האמנם? חכו עם החגיגות. מכוניות חשמליות אמורות לטפל בחלק משמעותי מבעיות זיהום האוויר שמקורן בכלי רכב עם מנועי בערה. אבל לפי מחקר חדש ומקיף שבוצע לאחרונה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, הביקוש לדגמי SUV מבטל לחלוטין את היתרונות האקולוגיים הטמונים בכלי רכב בעלי הנעה חשמלית. אבל האם העתיד באמת כל כך עגום או שהוא בכל זאת מבשר על שינוי?

אם נסתכל על נתוני הסוכנות מתגלה תמונת מצב די אומללה. מספר רכבי ה-SUV על הכבישים ברחבי העולם זינק באופן דרמטי ואיתו גם זיהום האוויר; בשנת 2010 נמכרו 35 מיליון יחידות והנתון גדל ל-200 מיליון בשנת 2018, כלומר עליה בשיעור יותר מ-60%. כמעט 40% מכלל מכירות כלי הרכב בעולם הם מקבוצת הג'יפונים/קרוסאוברים, כפול מהנתונים שפורסמו משנת 2008. המגמה הזו אוניברסלית, שכן מחצית מהמכוניות שנמכרו בארה"ב בשנה האחרונה היו קרוסאוברים, שליש באירופה וגם בסין התחזקות נרחבה, ביבשת אפריקה וניכר גידול באזורים נוספים בעולם.

"אם הביקוש של הצרכנים לרכבי SUV יימשך באותו הקצב של העשור האחרון, אז אנחנו מדברים על תוספת ביקוש של 2 מיליון חביות נפט ביום עד שנת 2040, כלומר מקזזים לגמרי את החסכון שמצוי בשימוש ב-150 מיליון מכוניות חשמליות על ציר הזמן הזה", כך מדגישים בכירי הסוכנות. "בממוצע, כמות האנרגיה שגוזלים רכבי SUV לעומת מכוניות מייד-סייז סדאן גדולה ב-25%. כתוצאה מכך, חלה הרעה בשוק הנפט העולמי מתחילת העשור, בערך נקודת הזמן שבה הקרוסאוברים תפסו תאוצה".

שוק הרכב העולמי לרוחבו שרוי במגמת האטה (גם בישראל). מפילוח הנתונים, עולה כי חלה ירידה של 2% במכירת מכוניות קונבציונליות מתחת לקו ה-87 מיליון יחידות. זוהי הפעם הראשונה שדווח על ירידה כזו מאז תקופת המיתון הקשה בשנת 2008 בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב. שנת 2019 תמשיך כנראה במגמה זו. סין, אחד השווקים הדומיננטים ביותר בתעשיית הרכב דיווח השנה על ירידה של 14% במסירות כלי רכב חדשים עם מנועי בערה. אז מצד אחד מנועי בערה נחלשים ומצד שני, רכבי ה-SUV עולים ודורשים יותר כוח ומקום, ולמעשה מייצרים זיהום אוויר מהחמורים ביותר לסביבה; נכון להיום, מדורגים רכבי SUV כמקור זיהום האוויר הגדול ביותר במדדי ה-CO2, כשלפניהם רק מגזר האנרגיה. המשמעות היא שכמות המזהמים הנפלטת מהם גדולה מזו של משאיות, מטוסים ותעשיות כבדות (ברזל, פלדה, אלומיניום, בטון ועוד).

הסוכנות תפרסם דוח מקיף ומלא אודות המצב הסביבתי במהלך חודש נובמבר, אבל נכון לעת זו הם מביעים חשש מהגידול המסיבי בקטגוריית ה-SUV. "קשה יותר לחשמל את הכלים האלו וזה מעיב על פיתוח מכוניות חשמליות ובמיוחד כאלה המשרתות ציי רכב בכמויות אדירות".