פורמולה 1 הונגריה: המילטון מלך האריות

המילטון ומרצדס העמידו את מקס ורטספן ו-רד בול במקום

משה פינצ'בסקי  06.08.19 - 07:42
(צילומים: Getty)
(צילומים: Getty)
תחילת כתבה

מטבע הדברים, אחת לתקופה מגיע אריה צעיר וקורא תיגר על מנהיג הלהקה. לאחרונה רד בול וורסטאפן הצליחו לייצר מומנטום של נצחונות ותוצאות שיצרו תחושה שלא רק שורסטאפן הוא איום על האליפות, אלא שאפילו מקס עקף את לואיס והינו הנהג הטוב ביותר כרגע בעולם. זה חלק אינטגרלי במשחקי הכס בכל ספורט, למרות שכמובן בספורט המוטורי הנהג תלוי בקבוצה שלו. התוצאה מעוררת התאבון היא שעכשיו המילטון התעורר לקריאת התיגר של ורסטאפן ושם עליו את הכוונות.

 

הצד העצוב בסיפור הזה הוא כמובן בוטאס. להגיד שמצבו ומעמדו התערערו ברגע הכי קריטי, זה להגיד את המובן מאליו; מרצדס הודיעו שההחלטה לגבי המשך החוזה של ולטרי תלקח עכשיו, בפגרת הקיץ ובמירוצים האחרונים, לא רק שורסטאפן פרץ, אלא שבוטאס נכשל בכל ההזדמנויות שהיו לו לבסס את עצמו כמתמודד רציני על האליפות וכנהג מוביל. אחרי גרמניה, ולטרי הגיע להונגרורינג במצב נואש משהו וזה ניכר בזינוק למירוץ. בדירוג בוטאס הצליח לנצח את המילטון, אבל לא את ורסטאפן, אבל בפתיחת המירוץ הוא נעל גלגלים פעמיים ואפשר להמילטון לעקוף אותו בפנייה 3 בצורה כזו שהותירה אותו חשוף לעקיפה אגרסיבית (מדי?) גם של לקלר והנזק שנגרם למכונית של ולטרי גמר לו את המירוץ בחוד. זהו בתוך חצי הקפה בהונגריה, הגורל של בוטאס נחתם. אינני רואה כיצד הוא נותר כנהג במרצדס. ייתכן שישנם גורמים שאיננו מודעים להם, אבל לפי הגלוי, מרצדס צריכים להכריע בין בוטאס לאוקון, כאשר ברקע מצוי ראסל. לבוטאס ניתנה הזדמנות סבירה בסטנדרט של הפורמולה 1 והוא לא יהיה העתיד של מרצדס. הוא לא יהיה המחליף של המילטון. עכשיו הזמן לבחון את אוקון.

 

אז זה לגבי העתיד של מרצדס, אבל ההווה הוא כולו המילטון. הקבוצה והנהג מצויים בסינרגיה אדירה. אחרי המירוץ כתב אחד מידידיי, שהתצוגה של מרצדס והמילטון במירוץ הזכירו לו את התצוגה של פרארי ושומאכר בהונגריה 98, כאשר הוחלט על עצירה נוספת ומיכאל נדרש לבצע סטינט שלם של הקפת דירוג בכל הקפה בכדי לנצח את מכוניות המקלארן. זה בהחלט היה דומה אם כי הצמיגים כיום דורשים איזון עדין יותר ולא מאפשרים הקפות דירוג האחת אחרי השנייה. בכל אופן, זו הייתה תצוגה נהדרת של מרצדס ובמיוחד המילטון. תצוגה שכמובן שווה בחירה לנהג המירוץ. מבחינת האסטרטגיה, מרצדס תקפה מבלי שהייתה חשופה לסיכון מצד פרארי ומבלי שהייתה לה אלטרנטיבה עדיפה לנצחון. כלומר, זו לא רק הייתה ההחלטה הנכונה, אלא ההחלטה היחידה. לעומת זאת, הנהיגה של המילטון בהחלט הייתה מעולה. כאמור, לא מדובר בהקפות דירוג, אבל מציאת האיזון בין מהירות לשמירה על הצמיגים הנוכחיים, היא מיומנות בפני עצמה, שכבר כמה שנים לואיס הוא המאסטר שלה. הנהיגה יותר הרשימה אותי מאשר עצם העקיפה, שלמרות שהתבצעה על מסלול שכמעט ולא ניתן לעקוף בו, בפועל, המילטון היה מהיר מורסטאפן ביותר משתי שניות להקפה. זה לא כוחות.

 

מקס הזועם

רד בול וורסטאפן חזרו לגודל יותר טבעי בהונגריה. בניגוד למרצדס, אני מתקשה להעביר ביקורת על רד בול בגין אי הכנסת ורסטאפן לעצירה נוספת. ייתכן ותגובה מיידית הייתה מאפשרת לורסטאפן להחליף צמיגים ללא אובדן ההובלה, אבל בהונגריה המיקום הוא הדבר החשוב ביותר באסטרטגיה ובניגוד למרצדס, לרד בול היה הכל להפסיד. הקבוצה וורסטאפן לא יכלו לדעת בדיוק מתי יגמרו הצמיגים הקשים שלו וקיוו שיחזיקו מעמד עד לסוף. זה לא קרה וברגע שהצמיגים של ורסטאפן ״נפלו מהצוק״ זה קרה באופן מיידי ואכזרי. אי אפשר להאשים את רד בול או ורסטאפן בהימור הזה, משום שהוא היה האלטרנטיבה הטובה ביותר שלהם. באוסטריה מכונית הרד בול וורסטאפן החזיקו יתרון צמיגים למרות עקיפות חוזרות ונשנות. נכון שההונגרורינג בעל שחיקה צידית גבוהה יותר, אבל עדיין, הם לא טעו. אי אפשר להיות חכמים בדיעבד.

 

אינני יודע את הפרטים של ההסכם משנה שעברה בין רד בול לורסטאפן, אבל לאור הדברים שנאמרו לאחרונה, אני מאמין שלורסטאפן אין אפשרות יציאה למרצדס כרגע. השיפור בהונדה בהחלט מעלה אפשרות שרד בול יהיו אלה שישברו את הגמוניית האליפויות של מרצדס בעונה הבאה, כך שהשותפות הזאת חזקה. אני אישית אינני סובל את ורסטאפן מבחינה אישיותית, אבל אני ממשיך לחשוב שהוא אלוף עולם ומתקרב בכל עונה להגשים זאת. גאסלי לעומת זאת במצב חלש. הוא אמנם דורג שישי אבל בהפרש של יותר מ 0.8 שנייה מאחורי בן קבוצתו. אלה הפרשים שהיו לבני הקבוצה של שומאכר. לא נראה לי שרד בול יכולים לחיות עם זה לאורך זמן, אבל כפי שכבר סקרנו לאחרונה, אין לרד בול איזה מטאור בקנה.

 

אם כבר מדברים על מצב קשה, הרי שפרארי סבלו כצפוי בהונגריה. אני חושב שאפילו אם המכונית הייתה מתפקדת כפי שתוכננה, ההונגרורינג זוהה כנקודת תורפה בקונספט. מבחינה זו המכונית תפקדה כצפוי ונכשלה במאבק עם מרצדס ורד בול. אילולא הורדת הכנף של בוטאס על ידי לקלר, אני חושש שפרארי לא היו מסיימים אפילו על הפודיום. חבל שהקונספט האווירודינמי של פרארי הוכיח דווקא את החולשה שלו. אני חושב שלקלר כיוון את המכונית יותר לדירוג מאשר פטל ואם הקבוצה הייתה מורה להם להתחלף מיד בתחילת המירוץ, ייתכן שפטל לא היה מאבד כל כך הרבה זמן, אבל זה היה לכל היותר מסכן את העצירה הנוספת של המילטון ולא באמת מאיים על הצמד בהובלה.

אחד ספרדי ואחד פיני

שני נהגים אחרים שנתנו תצוגות מרשימות לעניות דעתי, אבל כמובן זכו להרבה פחות זמן מסך, היו סאיינז ורייקונן. ממקלארן ציפיתי לתצוגה מרשימה בהונגריה, אבל סאיינז הצליח שוב להוציא מהחבילה את המקסימום ושוב לנצח בתחרות הבסט אוף דה רסט, כולל לסיים לפני הרד בול של גאסלי. קימי עשה אותו הדבר, אבל עם מכונית שעוד פחות מתאימה להונגרורינג. שאפו לשניהם.

 

רנו שוב סבלו תחרותית ומבחינת אמינות. למעשה, עובר לחופשת הקיץ, הכשלון שלהם גדול עוד יותר משל פרארי וזה באמת אומר הרבה. אפילו טורו רוסו נמצאים לפניהם באליפות היצרנים, למרות שציפיתי שטורו רוסו יהיו יותר חזקים בהונגריה ממה שקרה בפועל.

 

הכשלון הגדול ביותר מבחינה קבוצתית הינו האס. בהונגריה הנהגים פחות היו אשמים בבלאגן וניתן היה לראות עד כמה המכונית משאירה את הקבוצה עם השערות בידיים במקום על הראש. אני בספק שהאס יוצאים לפגרת הקיץ עם איזו פריצת דרך בהבנת המכונית הקפריזית שלהם. חופשה לא נעימה עבורם. ברייסינג פוינט, פרז החזיר את סטרול לגודלו הטבעי, אבל הכל מאחור. אני מקווה עבורם שהמצב של הקבוצה נובע מכך שהם מפנים את מירב המשאבים והמאמצים לעונה הבאה. הייתי מאחל לויליאמס את אותו הדבר, אבל הם דווקא הציגו שיפור יפה בהונגריה וראסל גם סיים לפני סטרול וכמובן לפני קוביצה.

 

כולם יוצאים לחופש עד לסוף אוגוסט ולשמחתי, זה קורה עם טעם טוב, לאחר שורה של מירוצים מצויינים שמוכיחים אולי שהמצב של הפורמולה 1 אינו כה גרוע. אם בהוקנהיים זה היה בעיקר הודות למזג האוויר, הרי שבהונגריה (למרות ולמעשה במיוחד בגלל שהמסלול אינו מתאים לפורמולה 1), המירוץ היה מצויין בעיקר הודות לשני הנהגים בחוד וזה כבר דבר מעולה שיש לקוות שימשיך!

הדפס