אופל בוחנת את מכונית הראלי החשמלית הראשונה בעולם

הקורסה החשמלית נבחנת על מסלול ניסויים מיוחד בגרמניה

ניר בן טובים  25.12.19 - 14:48

תגיות: אופל

תחילת כתבה

בחוסר נוחות חווים שוחרי ספורט מוטורי את הרגולוציות החדשות שהפכו את מירוצי המכוניות לזירה מושתקת ופחות מסעירה. יותר ויותר יצרנים נסוגים ממירוצי מכוניות קובנציונליים ופונים להנעה אלטרנטיבית כדי להפגין רלוונטיות גם בכביש הציבורי; מרצדס נטשה את ה-DTM בשנת 2018, פורשה נטשה את קטגוריית ה-LMP1 בסבב הסיבולת ועוד יצרנים כמו ב.מ.וו ו-אאודי ממשיכים לבחון את המשך השתתפותם במסגרות תיור. כך או אחרת אנחנו רק בתחילתה של המהפכה, שכן סבב הפורמולה E סימן את הצעד הראשון בדרך לחשמול והנה אנחנו מתגלגלים בעל כורחנו אל השלב הבא - מירוצי הראלי החשמליים.

אופל חשפה באוגוסט האחרון כי חטיבת 'אופל מוטורספורט' מפתחת מכונית ראלי חשמלית על בסיס הקורסה החדשה שתיקח חלק במירוץ מכוניות סדרתי המבוסס על הנעת חשמל. במסגרת זו ישתתפו 100 נהגים מ-18 מדינות על מכללים זהים בכמה אירועים מסביב לעולם. המכונית עצמה נבנית על פי תקני ה-FIA המוכרים, בכלל זה כלוב בטיחות מחוזק, משקל מופחת, מערכות בידוד על החיישנים והתמסורת ועוד תוספות שונות למעטפת סביב הסוללה והמנוע החשמלי (שם יש סימני שאלה גדולים לגבי היכולת להגן עליהם).

ההספק המרבי של המכונית יעמוד על כ-136 כ"ס וטווח מרבי של 209 קילומטרים, כלומר זהה לאופל קורסה החשמלית הרגילה. ההבדל ביניהן נעוץ בעיקר באופן ניצול הסוללה - למכונית הראלי בקרת וויסות כוח עם 'מצב תחרות' שמאפשר לה למקסם את הביצועים בתנאי נהיגה אופטימליים, מצב 'גשם' שמתחשב באספלט חלקלק ומשנה את יחס האחיזה בין הסרנים, וכן מצב 'אקו' שמאפשר לרכב לנוע בין הסטייג'ים במינימום משאבים (מקטעים שבהם מפשילים את החוליגניות ונוסעים בנינוחות אל קו הזינוק הבא).  

כדי לאמת את עמידות הטכנולוגיה, אופל שלחה את נהגי המבחן עם 2 מכוניות קורסה חשמליות למסלול הניסויים הגרמני דודנהופן, שמורכב באופן מסורתי מישורות וגם מפיתולים טכניים מורכבים שתוכננו על ידי מהנדסים מבלגיה. "יש לנו 2 משימות עיקריות", אומר יורג שרוט, מנהל חטיבת המירוצים של אופל. "שתי המכוניות יבצעו את המרחק המקסימלי כדי שנוכל לאסוף את המידע המרבי בסטייג'ים - אין לנו בעצם שום מקור להשוות מולו כי אין מכוניות ראלי חשמליות, כלומר אנחנו מתבססים על סימולציה וחישובים בלבד. הדבר השני שאנחנו בוחנים הוא עומסי הטמפרטורה על הסוללה וכן הכיול של התוכנה. אני שמח לבשר שעד כה התוצאות מצוינות". 

סבב ה-WRC העולמי ימשיך במתכונתו לפחות בטווח הנראה לעין, אולם בהתחשב בפיתוח המואץ בקיבולת הסוללות והקמתם של עוד סבבי מירוץ חשמליים, יצרני הרכב הבודדים שעוד נותרו שם (סיטרואן, פורד, יונדאי ו-טויוטה) עשויים לפזול למקומות אחרים ולכרסם במעמדו. ימים יגידו אם רעמי המפלטים יוחלפו במשבי רוח.  

 

נהיגה ראשונה באופל קורסה החדשה