$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טויוטה קאמרי החדשה במבחן: אמריקה היברידית

יצאנו לכבישי ישראל לבדוק עד כמה השתפרה המשפחתית הגדולה של טויוטה

אייל אברהמי  01.11.18 - 10:25
טויוטה קאמרי החדשה. כניסה מחודשת לשוק מכוניות המנהלים, מאמריקה (צילומים: אייל אברהמי)
טויוטה קאמרי החדשה. כניסה מחודשת לשוק מכוניות המנהלים, מאמריקה (צילומים: אייל אברהמי)

תגיות: טויוטה

קצת הקדמתי לאיסוף של הקאמרי, מה שנתן לי תירוץ מצויין להתנחל בבית קפה מפונפן לא רחוק מאולם התצוגה עם הפוך, אלפחורס ועיתון. דפדפתי במהירות עד שנעצרתי על מודעה יוצאת דופן של, כמה מפתיע - טויוטה. לא עוד תמונה מהונדסת ומעובדת עם לוגו וסלוגן שהמציא איזה קופירייטר בחו"ל, כמו שתעשיית הרכב הבינלאומית נורא מקפידה לעשות, אלא שלושה ישראלים, שלפחות בצילום נראים די מחוספסים, עם שלוש הטויוטות שלהם שעשו יותר ממיליון קילומטרים (כל אחת, כן?) וממשיכות לנסוע. אנשים רגילים, מכוניות ישנות ומאוד לא נוצצות, חיים אמיתיים ולא הפלקטים השטוחים שמקובלים בתעשייה.


עכשיו אל תבינו לא נכון, אני בטוח שאפשר למצוא בלי קושי לפחות שניים-שלושה מנכ"לים של יצרניות רכב שיסכימו לתרום כליה בתמורה לזה שהמכוניות שלהם יעשו אפילו חצי מיליון קילומטרים פלוס פרסומת, ולכאורה גם נורא ברור מה הרווח המיתוגי שיש בזה. אבל בעולם הפרסום הדיון בנרטיב של מודעה כזאת הרבה יותר מורכב כי אין חיבור ישיר למכירות של מכוניות חדשות ובוודאי לא למכירות של דגמים שעליהם גוזרים קופון משמעותי. וכאן גם ההפתעה בסיפור הזה - את המודעה המקסימה ויוצאת הדופן הזאת פרסמה לא אחרת מטויוטה השמרנית.

שעה אחר כך נכנסתי לסוכנות וקלטתי שעל קיר מסכים ענק מאחורי הקבלה מוקרנים קליפים שקשורים לטויוטה מטופ גיר זצ"ל ובראשם הפרק האיקוני שבו השלישייה מנסה להרוס היילקס בכל דרך אפשרית כולל השלכה מגג בניין. טופ גיר בסוכנות של טויוטה? מה קורה פה? חטפתי את המפתחות של הקאמרי ועפתי לבדוק אם זה רק הפרסום או שטויוטה כולה נעמדה על הראש.

לעצור את הזליגה

השם קאמרי הופיע בפעם הראשונה על הכביש ב-1979 ומאז יוצר באינספור גרסאות, מנועים וצורות. בגלל ריבוי צורות המרכב קצת קשה להגדיר את מיקומו בשושלת של הדור הנוכחי, שהוצג ב-2017, אבל אם נתייחס רק לגירסאות המוגדרות כ-WIDE BODY, שייצורן החל ב-1991, הוא יהיה שישי במספר. לעומת זאת אם סופרים את כל גירסאות הקאמרי שקיבלו סימול נפרד הוא יהיה לא פחות ממספר 12 בשושלת. חשובה הרבה יותר מהמיקום בשושלת היא המשימה המוטלת על השאסי הרחב של הקאמרי הנוכחית - לעצור, או אולי יותר נכון להאט - את הירידה במכירות שזולגות לקרוסאוברים. כמה זולגות? בארצות הברית, אזור המחייה הטבעי והמרכזי של הקאמרי, שנת השיא במכירות של המכונית הייתה 2007 עם 473 אלף מסירות. ב-2017, בשוק שהיקפו הכולל גדל בלא מעט, נמכרו "רק" 387 אלף קאמרי.


המגמות בישראל אינן שונות והסגמנט שהוגדר כאן (ורק כאן) כ"מכוניות מנהלים" איבד חלק לא מבוטל מהמכירות לטובת הג'יפונים, אך למרות זאת עדיין יש ביקוש שיכול להיות מוסבר בסירוב של גופים ציבוריים מסוימים, וכן של חברות פרטיות, לאשר לדרגי ניהול לעבור לקרוסאוברים מטעמים של "נראות" גם אם במחירים אין שום פער. כך או אחרת ביבואנית טויוטה אומרים שהמשלוח הראשון של הקאמרי נמכר במלואו וכי הם כבר מחכים למשלוח הבא.


 

 

גדולה ונאה

במבט ראשוני בחניה הקאמרי נראית טוב, אפילו טוב מאוד אם נתייחס למגבלות שיש לעיצוב סדאן גדולה. יש לה 'פרצוף' גדול שמודגש היטב על ידי שני גרילים - עליון צר ותחתון רחב, צללית נמוכה וזורמת וישבן שהוא מאוד טויוטה קאמרי. המכלול נותן לה לא מעט נוכחות כביש מבלי שהיא תהיה מנקרת עיניים ואי אפשר שלא לשאול אם השינוי הזה בהשוואה לדור הקודם שנטה לאנמיות כביש קלה הוא לא חלק מבורך באותה מלחמת בלימה מול הקרוסאוברים.

הקאמרי היא כאמור קודם כל מכונית אמריקאית וכשפותחים את הדלת הדבר ניכר בכל פינה. זה מתחיל במפתח דלתות עצום ונוח לכניסה וליציאה, במרחב מחייה נדיב שמספיק כדי לאכלס חמישה אמריקאים פול סייז ובאינספור פיצ'רים קטנים - מהמצפן הדיגיטלי הקטן על המראה שהאמריקאים כל כך אוהבים, דרך הגודל של מחזיקי הכוסות, תנוחת הנהיגה והרשימה עוד ארוכה.

במרכז הקונסולה וכמקובל מסך מגע גדול שעליו מערכת השמע, הניווט, הגדרות המכונית וכו'. האיכות טובה אבל המערכת בכללותה - ובמיוחד כשהיא מצטרפת למסך שנמצא מאחורי ההגה ואחראי על חלק מפונקציות הנהיגה - רחוקה מלהיות אינטואיטיבית או קלה לשימוש. מתרגלים אבל זה יכול היה להיות יותר יעיל. בנוסף למערכת המקורית היבואן התקין גם גרסה מקומית שאליה ניתן לעבור מהגרסה המקורית לטובת אפליקציות מקומיות כמו וייז, פנגו, שירות לרכב וכו'. הכוונות טובות אבל הביצוע - של איתוראן במקרה הזה - פחות. במהלך נסיעת המבחן זה נתקע כמה פעמים ובכלל היה איטי ולא נוח עד שהעדפתי לוותר על השימוש בו ולהישאר עם המסך של טויוטה והוויז בסלולרי.

כמקובל במכונית אמריקאית האבזור של הקאמרי מלא כמעט לחלוטין. הרשימה ארוכה אז נזכיר רק חלק ובכלל זאת מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי לסלולרי, מערכת שמע של JBL, תצוגה עילית על החלון הקדמי למהירות ועוד. מה שהיה חסר לי זה שעון טורים. כן, המחוג הוותיק שמציג את הסל"ד ושיש בכל מכונית מאז בערך 1992. במקום שעון טורים יש לקאמרי (כמו לעוד היברידיות) מעין שעון חיסכון שמראה לך איפה אתה נמצא על הסקאלה שבין 'אקו' ירקרק ל'פאאור' אדמדם עם הפסקות מזדמנות ב'צ'ארג'. בתצוגה העילית שהוזכרה קודם יש גם מעין פס דקיק וכמעט בלתי נראה שמקפצץ יחד עם הטורים אבל אי אפשר להבין ממנו הרבה. לא יודע מה איתכם, אבל אני על המד טורים שלי לא מוותר, ובטח לא לטובת תוכנית חיסכון.
כמו האיבזור, גם פינת הבטיחות כוללת את הכל - עשר כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, ושמירה אקטיבית על נתיב.

על מנועים וניסיון

בתחילת שנות האלפיים פגשתי לארוחת ערב בניו יורק בכיר מאוד ב-GM. דיברנו על הרבה נושאים אבל מה שהכי הדליק אותו הייתה הטויוטה פריוס שהייתה בזמנו ההיברידית היחידה בסביבה. הבכיר אמנם הכיר בערכה של הטכנולוגיה אבל סיפר בסודי סודות שלפי התחשיבים המפורטים שנעשו ב-GM טויוטה הפסידה (בזמנו כמובן) סכום די רציני על כל מכונית. נדמה לי - ואל תתפסו אותי במילה - שהוא דיבר על סדר גודל של 4000 דולר למכונית. וכשאלה המספרים, הוא טען, אין שום סיבה לייצר היברידיות. האמנם?

נזכרתי באפיזודה הזאת בערך חצי שעה אחרי שיצאתי עם הקאמרי מתל אביב ואפשר היה להתרשם מהשילוב מנוע-גיר; הניסיון שטויוטה צברה במשך שני עשורים עם המערכת ההיברידית - גם אם הוא עלה לה הון וגם אם מדובר בשלב ביניים בדרך למכוניות חשמליות - ניכר בכל רגע מאחורי ההגה של הקאמרי וזה תענוג. בואו נתחיל עם כמה נתונים כלליים: מתחת למכסה המנוע שוכן צמד שכולל מנוע בנזין של 2.5 ליטרים ו-178 כ"ס ומנוע חשמלי שמייצר 118 כ"ס. השניים, שיחד מייצרים 208 כ"ס, מחוברים לגלגלים דרך גיר רציף שכולל מעין 6 יחסי העברה 'אלקטרוניים'. כל המפרט הזה מתרגם למנוע חזק שמגיב בעוצמה בכל תנאי של הדרך, אבל הסיפור האמיתי, הייחודיות אם תרצו, של יחידת ההנעה הזאת היא רמת השיוף של החיבור בין שני המנועים והגיר שיודעים לחפות האחד על המגרעות של השני והשלישי ולייצר הרמוניה מנועית נדירה. בעברית זה אומר שאין 'בורות' של מומנט, לא בסל"ד נמוך ולא באסטרונומי, שאין שיהוקים כשהחשמלי והבנזין מתחלפים או מצטרפים האחר לשני ושהגיר - רציף אני מזכיר - מצליח להיות גם חלק וגם מהיר, שתי תכונות שנדיר למצוא ברציפים. ואם כל זה לא מספיק אז הקאמרי גם הציגה צריכת דלק מרשימה מאוד לאורך המסלול שלנו עם ליטר אחד של בנזין ל-13.1 ק"מ. אגב לקאמרי יש מצב EV שאמור להפוך אותה למכונית חשמלית לחלוטין אך כיוון שהטווח מוגבל מאוד - סביב השני קילומטרים - מדובר יותר בסוג של הצהרה מאשר יכולת של ממש.

פאן פאקטור?

בכל הנוגע להתנהגות כביש הקאמרי פחות מצטיינת ושוב אפשר להשתמש בתיבה "מכונית אמריקאית" כדי לתאר; בנסיעה רגועה ונינוחה היא רכה, נעימה ומצליחה להעלים לחלוטין את כל נפלאות האספלט הישראלי, אבל כשלוחצים עליה, ובמיוחד על כביש משובש, היא נוטה להתנדנד לרוחב וגם לאורך. בקו ישר אפשר לנסוע איתה מהר, אפילו מהר מאוד, אבל כשמגיעים הסיבובים המסר החד משמעי שעולה מההגה אומר "עזוב אותי זה לא בשבילי". מכונית אמריקאית כבר אמרתי?


והנה הגענו לשורה התחתונה: קשה לייחס למכונית את ההגדרה "נעימה" אבל זה תיאור שנורא מתאים לקאמרי עם תא הנוסעים הגדול והמאובזר, המנוע החלק והמתלים הרכים. מדובר במכונית היברידית שמכוילת לחיסכון בדלק ואולי לא תסעיר את החושים ולא תמיס צמיגים בעליות לרמת הגולן, אבל את העבודה - זאת אומרת הרבה מרחק ובנוח - היא תעשה היטב ולאורך שנים ארוכות ואינספור קילומטרים. מישהו פה אמר טויוטה?

מחיר: 177,401 - 197,401 (בהתאם לאיבזור)
מנוע: 2487 סמ"ק, 178 כ"ס ב-5700 סל"ד
מנוע חשמלי:118 כ"ס
הספק מנועים משולב: 208 כ"ס
מומנט:22.5 קג"מ ב3600-5200 סל"ד
מידות (ס"מ): 488*184*144
נפח תר מטען: 427 ליטר
משקל: 1.6 טון
צריכת דלק (מבחן): 13.1 ק"מ לליטר.