טסט-וולוג: מבחן דרכים ב-BMW X4 החדש

נצחון ההופעה על ההגיון הפשוט, כאן טמון סוד ההצלחה של ב.מ.וו X4

ניר בן טובים  12.02.19 - 15:02
תחילת כתבה

צילום ועריכת ווידאו-וולוג: ניר בן-טובים

 

עמוק בתוך הביצה הטובענית של הג'יפונים גוררים יצרני רכב אחד את האחר לקרבות שהתלקחו בגלל כלי רכב שנולדו כמעט בטעות. ב.מ.וו הרוויחה אמנם ביושר תעודות הצטיינות מקהילת הנהגים שמוקירים "חדוות נהיגה" הרבה לפני תארים חלולים, אבל משערי החברה שהמציאה לנו את מכונית הספורט-סדאן המובחרת (סדרה-3) נפלט החוצה ב-2008 בתום דחיות (מוצדקות) אחד מהקרוסאוברים השנויים ביותר במחלוקת – ב.מ.וו X6.

ה-X6 ייסד תת קבוצה בשם Sport activity coupe. ב.מ.וו הביעו אמון בקונספציה הצרכנית שתכנון של רכב כביש-שטח בעל קו תקרה מכופף "דמוי קופה" (פאסטבק) יגדיל את המשיכה של הקהל לזן צומח של קרוסאוברים שמבוסס על פלטפורמה מוצלחת (X5). הם לא טעו - הוא הפך להיות אחד מהכלים הנמכרים ביותר של ב.מ.וו (וגם לאחד המושמצים שבהם).  

מיותר לנסות לפצח מה עובד ומה לא בעיצוב האסימטרי שלו, זו תכונה סובייקטיבית שמפלגת את הקהל לשני מחנות מנוגדים; מהצד נדמה כאילו שורטט על ידי חבורה של גרמנים שריתכו כמה חלקים שהתפזרו על הרצפה. אבל תאמינו או לא, מי שחתום על הלוויתן הגדול הוא בלגי מחונן ועדין נפש בשם פייר לקלרק. בימינו הוא מוביל את חטיבת העיצוב הפורחת של סיטרואן העולמית, כך שאם אתם מחפשים לאן להפנות אצבע מאשימה, הכתובת שמורה במערכת.

אז מי זה X4

לפני 5 שנים החליטו ב.מ.וו לגייס את הרצפה של הקרוסאובר הבינוני שלהם, ה-איקס 3 ולגזור ממנו תצורה של רכב דמוי קופה ולהרחיב את דגמי ה-SAC לדגם ה-X4. כמו אחיו הגדול התוצאה הסופית אחרי גילופי החימר וריתוכי הברזלים הייתה רחוקה מיצירות מופת, אבל עם המספרים שלו על הכביש אי אפשר להתווכח – מעל 200 אלף יחידות נמכרו מאז השקתו.

הדור השני שהוצג במארס הקודם בארה"ב נחת בימים אלו בישראל והנה הוא כאן אצלנו בטסט-וולוג עדכני. התגודדנו לידו כדי לבחון את כל הזוויות והקפלים ובעיקר שאלנו - ממה התלהבו כמעט רבע מיליון נהגים? לא ברור. אבל מה? לפחות עכשיו הוא נראה הרבה יותר אלגנטי מהדור הקודם שלו. פחות עצל. פחות מכביד על האישונים. יותר זורם מזנב לחרטום. כמעט נאה. לא נהיה מופתעים אם בעוד 4 שנים יפרסמו ב.מ.וו שיא מכירות לסדרה הזו.  

מהודק ומדויק

בסתירה למראה החיצוני, תא הנוסעים הוא בית מלאכה גרמני שמדבר אל הנהג בשפה מדויקת. ב.מ.וו העתיקה את הקבינה של X3 עם בידולים סמליים בלבד כמו לוחית מוכספת עליה כיתוב X4  וקינחה עם מושבי עור, לוח מחוונים בימרי קלאסי וכן מערכת ה-Idrive החדשה ביותר. מאידך, מבאס לגלות שבגרסה הסטנדרטית מקבלים צג ראשי 6.5 אינץ' זעיר במקום צג מורחב 12.3 אינץ' שכלול רק בחבילת ה'אינוושין' – מחיר המארז נמכר תמורת 35 אלף שקלים, כלומר מחירו "על הכביש" מאמיר ליותר מ-407 אלף שקל רק בדגם הכניסה (20i). מעבר לכך, צריך לוותר גם על מרווח תנועה מסוים וגם שדה הראיה לאחור מוגבל מאוד על ידי קימורי התקרה.

כוח וביצועים, נוחות

מנוע ה-2.0 ל' טורבו של ה-X4 השאיר אותנו כמהים למשהו הרבה יותר משכנע שם בחרטום. גרסת ה-m40 למשל (610 אלף שקל) מחלצת למעלה מ-350 כ"ס (0-100 קמ"ש ב-4.8 ש') ולכן עם הספק של 184 כ"ס בלבד ברכב המבחן, לא היינו לנו תחזיות אופטימיות לביצועים תוקפניים. למרות כל זאת, הבימר החביב הזה מצליח לשאת היטב מעל 1.7 טון בחינניות מפתיעה; את המיאוץ ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-8.6 שניות (מבחן) ועד 216 קמ"ש מרביים. זהו מנוע גמיש ונעים על כל קשת הסל"ד ורק תחושה רדומה בנעיצה חזקה של הדוושה בתחתית הסל"ד, מעיבה עליו ביציאה מהמקום. 

פיתולים כידוע הם המגרש הביתי של ב.מ.וו. ועל אף מרכז הכובד שלו, הג'יפון של ב.מ.וו מגלח סיבובים בצורה מרשימה. ההיגוי שלו חד מספיק כדי לספק אינפורמציה להיכן הגלגלים מצביעים והאחיזה של מערכת האיקס-דרייב מאוזנת דיה כדי להוציא לו את הזנב להחלקות חמודות ובעיקר מאוד מבוקרות בזכות חלוקת המשקל של הפלטפורמה. בקרת הניהוג המחושבת שלו גם יוצרת הבחנה במשוב מהבולמים; מצב 'קומפורט' מעניק להם מרחב פעולה מרוכך ושומר את כל הבקעים בכבישים הרחק מישבני הנוסעים. רעשי רוח וצמיגים היו נקודת התורפה היחידה שפגמו בבידוד הרעשים שלו.

סיכום ומסקנות

קשה מאוד להצדיק רציונלית את הרכישה של ה-x4 במקום ה-x3. שניהם חדשים לחלוטין, חולקים כמעט הכול ביניהם והקרוסאובר הרבוע גם זול ממנו, כולל בגרסת הקצה עם 360 כ"ס. הוא גם שימושי יותר וסביר להניח שיהיה לו ביקוש גבוה בקרב משפחות בשלב ה"משומש" של חייו.

זה משאיר אותנו מתחבטים עם הנוסח העיצובי של ה-X4 שלכאורה משחק לטובתו. אחרת, אין הסבר הגיוני להיקף המכירות החריג שלו לאור הדמיון הטכנולוגי לאחיו או בשל הפשרות שהוא גובה מהנוסעים במושב האחורי ותא המטען. המסקנה: מי שמחפש רכב עם אמירה עיצובית מושכת וביצועים מצוינים ימצא ב-x4 חבילת ב.מ.וו מהודקת היטב שגם זכתה לרענון עיצובי שמחמיא לתכונותיו הדינמיות. זה בערך, כל מה שהוא יכול היה לבקש בדור ההמשך שלו.  

איך עוקבים אחרינו:

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינסטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!

 

 

הדפס