$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

יונדאי איוניק 2020 - בשורות בצרורות. מבחן

שיפור בעיצוב, איבזור ובצריכת הדלק אבל גם עליה במחיר

בועז קורפל
בועז קורפל  27.11.19 - 11:27
(צילום: נטי לוי)
(צילום: נטי לוי)

תגיות: יונדאי

לפני שהתיישבנו מול מסך המחשב לכתוב את הסיכום של מבחן הדרך לאיוניק המעודכנת ברמת גימור “סופרים” שהגיעה לאחרונה לישראל, התקבלה ההודעה מוועדת הכספים של הכנסת שקבעה כי ההטבה בשווי שימוש לרכבים היברידיים הקיימת בשוק כיום, תימשך לשנתיים נוספות ובנוסף לכך, ביקשה הוועדה ממשרד האוצר לשנות כיוון מתכניתו להטיל מס גדול יותר על רכבים היברידיים ולהשאיר את המיסוי הנהוג כיום.

ההחלטה החשובה הנ”ל נוגעת ישירות ל-30,000 משתמשי רכב ליסינג בישראל שנהנים מהטבה בשימוש שלו ומאפשרת לאלפי אנשים שמעדיפים רכבים היברידיים שחוסכים בדלק וממעטים בזיהום אוויר להנות מנסיעהבמכוניות היברידיות. אם משרד האוצר ייעתר לבקשת הוועדה ושיעור המס על מכוניות היברידיות לא יעלה מעבר לקיים, תהיה זאת זריקת מרץ לפלח ההיברידי בשוק הרכב שהיה תחת חשש מתכנית המיסוי הממשלתית ומכאן שהאיוניק המחודשת שעברה מתיחת פנים ונחתה כאן לאחרונה, יכולה להשתמש בכלי הנשק המובהקים שלה בצורה טובה יותר בניסיון לשמור על מעמדה כאחת המכוניות הנמכרות ביותר בשוק הרכב בישראל.

החל מהגעתה ארצה ועד אמצע 2019 נהנתה האיוניק מהתגובה המאוחרת של טויוטה שהביאה לכאן את הקורולה ההיברידית רק בתחילת השנה וכך נרשמו הישגים נאים לאיוניק ובמיוחד בשנה שעברה, אז הפכה האיוניק לרכב הנמכר בישראל בתקופה מסוימת וגם הוכתרה להיברידית הנמכרת בישראל אם כי רוב המכוניות לא התגלגלו לידיים פרטיות. כעת, כאשר טויוטה נמצאת כאן והפלח החשמלי מתעורר אף הוא ובעת שהאיוניק חוגגת יומולדת 3 והמכוניות הראשונות שהגיעו ארצה מוצאות את דרכן אל מגרשי היד השנייה, כאן יהיה מבחן משמעותי גדול ליונדאי איוניק ומעניין יהיה לראות בחודשים הבאים כיצד יגיב הציבור והאם האיוניקים המשומשים יהיו להיט בשוק המשומשות וכיצד תצליח האיוניק המעודכנת להסתדר במאבק מול המתחרות שלה כשברקע הרחוק (עדיין) תגיע גם אוקטביה פלאג אין שהנהגים בישראל מאוד אוהבים.

כל הדברים הנ”ל יגיעו לפיתרון בעתיד, אך כאן ועכשיו בהווה יש לנו את האיוניק “סופרים” המחודשת למבחן דרך שנקודת הפתיחה שלו אומרת כי המכונית התייקרה ב-2,000 שקלים ברמת גימור כניסה “פרימיום” וב-1,000 שקלים לגרסת “סופרים” הגבוהה בהשוואה לדגם היוצא ולכן מעבר להתרשמות והבדיקה של המכונית, נצטרך להבין האם יש כיסוי לעליית המחיר ברמת התמורה לכסף.

העיצוב החיצוני של המכונית עבר שינוי משמעותי בחזית ובזנב הרכב. הגריל הקדמי הוחלף בגריל חדש משובץ אלמנטים חדשים, פנסי החזית הוחלפו ביחידות תאורה אחרות עם תאורת LED וחתימת אור מובחנת כמו גם פנסי הערפל בתחתית הפגוש הקדמי שמשלימים את העיצוב ואת חתימת האור הכוללת. לצד פנסי הערפל נמצאים פתחי כניסת אוויר שנכנס מהחזית ומתועל לכיוון הגלגלים הקדמיים ומאפשר זרימת רוח דרך הפגוש והקטנת מקדם ההתנגדות האירודינמי שמשתלב עם החיפויים החדשים של חישוקי הגלגלים (17 אינץ’) שעברו עיצוב חדש ונאה יותר מקודמיהם.

הפרופיל הצדדי של המכונית נותר זהה ללא שינוי פרט לאנטנת הרדיו שהוחלפה וכעת האיוניק מצוידת באנטנת סנפיר כריש מודרנית במקום אותו “קוץ” מיושן שהיה תקוע על הגג בעבר. בזנב המכונית בוצעו שינויים משמעותיים והחשובים שבהם הם החלפת גופי התאורה אשר חתימת האור שלהם הופכת את המכונית לעתידנית במידה מסוימת כשמביטים בה בנסיעה לילית. בשורה התחתונה ניתן לומר כי העיצוב המעודכן אולי איננו פורץ דרך או בעל אלמנטים מוחצנים במיוחד, אך יש בו לא מעט קריצה לאיוניק המחושמלת ומעבר לסגנון, הוא תורם מעט לשיפור באווירודינמיקה ומקטין את התנגדות האוויר והרושם הכללי הוא מודרני ונאה גם כשהמכונית צבועה בצבע “אפור בטון” שהפך לאחד המבוקשים בשוק הרכב במכוניות שונות.

נתוני הבסיס של המכונית לא השתנו והכוונה היא למימדיה החיצוניים והפנימיים וגם לא לתא המטען ונפחו. גם החלון האחורי המפוצל נותר כשהיה ומי שנוהג במכונית בפעם הראשונה (ויהיו כמה אלפים כאלה בשנה הקרובה) יצטרך להסתגל לעניין או פשוט לוותר על כל ניסיון לראות דרך המראה האחורית ולהסתדר עם מצלמת הנסיעה לאחור שעושה את העבודה בצורה טובה יותר עם אפשרות שינוי זום בנגיעה במסך.

השינוי בחלק החיצוני איננו השינוי היחיד באיוניק שקורץ לאחות המחושמלת. בתא הנהג ובקונסולה המרכזית וגם מאחורי ההגה ניתן לזהות בקלות את קפיצת המדרגה בין הדגם הקודם לנוכחי ורוב השינויים הם לטובה.

האווירה הכללית במכונית משדרת היי-טק בזכות שדרוג באיכות החומרים הסינטטיים מהם עשוי תא הנוסעים ובולטת במיוחד הקונסולה המרכזית המקורית שעוצבה מחדש מקצה לקצה לרבות פתחי מיזוג מעוצבים וקיבלה לראשונה ביונדאי מסך מגע מקורי בגודל 8 אינץ’ (מותאם לכל הטלפונים החכמים) שמאפיל אפילו על זה שביונדאי סנטה פה. המכונית במבחן הגיעה ללא מערכת ה”קונקטד” של כלמוביל שעבורה תצטרכו לשלם תוספת של 1,900 שקלים אך אנחנו ממליצים לשקול זאת כי המערכת החדשה באיוניק מדברת עם הסמארטפונים באנדרואיד אוטו ובאפל קאר  פליי וכך תוכלו לקבל שיקוף מלא של הטלפון שלכם על המסך לרבות Waze ולחסוך את עלות ההתקנה המקומית. מתחת למסך המגע נמצאת יחידת הבקרה של מערכת המיזוג וגם היא שונתה ביחס למכונית הקודמת. התפעול שלה קל ופשוט ונעשה בלחיצות כפתור שמלוות בצליל מגע שמאשר שהפעולה בשביקשתם נקלטה ואנחנו אוהבים את השדרוג הזה.

האיוניק מקבלת לראשונה תאורת אווירה כחלחלה שמשתלבת היטב בתאורה הפנימית של המתגים והכפתורים השונים ואווירת ההיי טק מורגשת גם בנסיעה לילית. מישהו חכם ביונדאי החליט לשלוח את בלם החניה שהופעל ברגל לספרי ההיסטוריה והאיוניק מקבלת בלם יד חשמלי כמו בכל מכונית מודרנית אחרת. לוח השעונים הוחלף בלוח שעונים חדש ודיגיטאלי נעים למראה וקל להתמצאות עם תצוגה בצבעים שונים בהתאם למצב הנסיעה של המכונית שאותו בוחרים בלחיצה על לחצן לצד ידית ההילוכים. המידע על המסך עשיר ואינפורמטיבי וגם הפעלת מערכות הבטיחות ההיקפיות ובקרת השיוט המסתגלת משתקפים היטב בלוח השעונים כמו גם מחשב הדרך וצריכת הדלק של המכונית שמחושבת און-ליין. רשימת האבזור בגרסה היקרה כוללת גם קיפול מראות חיצוניות אך בשונה מהדגם הקודם, מישהו ביונדאי וויתר על אפשרות הטעינה האלחוטית לסלולארי אך קיימת אפשרות לטעון יותר ממכשיר אחד בזכות חיבורי USB ושקע 12 וולט.

איכות החיים במכונית נותרה כשהייתה כי בסיס הגלגלים נותר 2.70 מטרים אך למרות זאת יש תחושה אחרת וטובה יותר בזכות הצבעים הבהירים, החומרים הטובים והעיצוב המעודכן. מאחור ניתן להנות מפתחי מיזוג אוויר אך לא ניתן לקבוע את עוצמת המאוורר ואת הטמפרטורה אלא רק להסתמך על מה שנקבע בפאנל תפעול המיזוג על ידי הנהג ובנוסף, לא קיימים עדיין שקעי טעינה לטלפונים ליושבים מאחור (אולי צריך להשאיר משהו לדור הבא שיגיע בעתיד).  עיון במפרט המנוע ותיבת ההילוכים מלמד באופן תיאורטי כי הנתונים נותרו דומים עד זהים למה שהיה בעבר, אך ביונדאי דאגו לעדכן כי הוכנסו שיפורים טכניים קטנים באופן הפעולה של המנוע הרגיל יחד עם המנוע החשמלי ותיבת ההילוכים וכי התוצאה של כל השפורים הללו יחד באה לידי ביטוי בשני תחומים: הראשון הוא באיכות הנסיעה והשני בצריכת הדלק שהשתפרה.

יחידת הכוח במכונית לא עברה מהפכה. מדובר באותו מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר שמספק 105 כוחות סוס ומומנט של 15 קג”מ ולצידו פועל מנוע חשמלי בהספק 43.5 כוחות סוס ומומנט של 17 קג”מ והתוצאה המשולבת היא 141 כוחות סוס ומומנט של 27 קג”מ, אכן נתון טוב במידה קטנה מאוד בהשוואה לדגם היוצא, ותיבת ההילוכים נותרה אוטומאטית כפולת מצמדים בת 7 מהירויות שיודעת להזניק את האיוניק מעמידה ל-100 קמ”ש בנתון תיאורטי של 11.1 שניות עד למהירות מרבית של 185 קמ”ש. עכשיו עמדו למבחן אותם דברים שיונדאי הצהירה עליהם ואפשר לומר בוודאות כי איכות הנסיעה אכן השתפרה. בידוד רעשי המנוע והרעשים החיצוניים עבר גם הוא טיפול וניכר כי יש הבדל לטובה בין הגרסה הקודמת לחדשה. שקט הזה מתחבר היטב לתפעול החלק והמדויק יותר של המנוע ותיבת ההילוכים והתוצאה הסופית היא נסיעה שקטה וחלקה קרי נסיעה נעימה יותר. לא חשנו הבדל במידת שיכוך הבולמים ועבודת המתלה בנסיעה ברחובות זרועי פסי הרעדה ונראה כי הצמיגים על חישוקי ה-17 אינץ’ עשו את העבודה בתחום שיכוך המהמורות. לסיכום נאמר כי איכות הנסיעה טובה מאוד, התגובות זריזות ונשלטות והתנהגות הכביש טובה.

צריכת הדלק היא עניין מהותי במידה רבה כאשר מדובר במכונית היברידית שיודעת לנוע על חשמל בנסיעה איטית ועירונית ולהוריד את ממוצע הצריכה בצורה משמעותית שבאה לידי ביטוי יומיומי בשקלים שנשארים בארנק ולא במשאבת הדלק. הנסיעה שלנו באיוניק סופרים נמשכה מספר ימים והיא כללה בין השאר את הפקקים העצומים בגוש דן, את הכבישים הפתוחים באזור השרון וגם נסיעה הרבה יותר דינמית בכבישים הפתוחים באזור חבל לכיש ועמק האלה כשבחירת מצבי הנסיעה התחלפה מפעם לפעם ממצב חיסכון למצב ספורט. בסופו של המבחן הוחזרה המכונית כשמחשב צריכת הדלק הראה נתון מרשים של 24.7 ק”מ לכל ליטר דלק. מדובר בשיפור ראוי לציון כי שימוש במכונית הזאת לטווח רחוק אכן יבוא לידי ביטוי משמעותי במרווחים בין התדלוקים וזהו פתרון מצוין עד שהמכוניות החשמליות בעלות טווח הנסיעה הגדול בין הטעינות תגענה לכאן במחירים סבירים (עניין של שנתיים לפחות, אם הממשלה לא תחליט להטיל מיסים על רכב חשמלי).

סיכום
נכון לכתיבת שורות אלה מאז הגעתה ארצה לפני 3 שנים ועד עכשיו, נעות על כבישי ישראל 25,000 מכוניות מדגם יונדאי איוניק, רובן בפלח שוק הליסינג שזוכה להטבת שימוש וזה משרת את בעל הרכב כלכלית אבל גם את החברה בה הוא עובד בזכות צריכת דלק נמוכה ורמת בטיחות גבוהה יחד עם פונקציומאליות גבוהה לאלה המחפשים רכב משפחתי. כל הנתונים הללו לא הולכים להשתנות, אלא להיפך כי האיוניק החדשה (בשתי רמות הגימור שלה) מציעה שדרוג באיכות ובאבזור לצד חיסכון גדול יותר בדלק ורמת בטיחות גבוהה כבעבר למעט עניין הטעינה האלחוטית שיונדאי החשיבו אותה בעבר כאביזר בטיחותי שמונע שימוש בכבלים וחוטים באזור תא הנהג וכעת השיקול הזה התפוגג, וחבל.

המכונית נבחנה אצלנו בעבר לפני מתיחת הפנים מול היריבות הכי משמעותיות שלה בשוק הישראלי וסיימה במקום השני בפער של נקודות קטנות לטויוטה קורולה ההיברידית החדשה בתצורת סדאן למרות שאין איוניק סדאן. שינוי העיצוב, העלאת רמת האבזור ושיפור צריכת הדלק יחד עם חווית נסיעה שקטה ואווירת היי טק בתוך המכונית מעניקים לאיוניק Supreme הנבחנת כמה נקודות זכות חשובות שהיו חסרות לה והגרסה הנוכחית היא ללא ספק האיוניק הטובה ביותר שנהגנו בה עד היום. מבחן התמורה למחיר עבר בקלות והתוספת במחיר לשתי הגרסאות בהחלט מובן ביחס למה שמקבלים, די אם נזכיר את עניין הפטור ממערכת קונקטד ומערכת המיזוג החדשה יחד עם בלם היד החשמלי, מצלמת הנסיעה לאחור המשוכללת ומעל לכל צריכת דלק ומנוע חלק ושקט. מתיחת הפנים נראית יותר כמו אופציה מצוינת למי שעדיין לא יכול לעמוד ברכישת רכב חשמלי ובנוסף, זאת ירייה לטווח ארוך יותר עם רמזים מובהקים לדור הבא של האיוניק שיכיל את כל אלה לפחות, ואף יותר. היינו שמחים לקבל נקודות טעינה לנוסעים מאחור וגם שקע 12 וולט. היינו שמחים לקבל אפשרות לכמה צבעים בתאורת האווירה ולא להסתפק רק בגוון הכחלחל החללי, אבל בואו נשאיר את העניין לדור הבא של האיוניק. אלה שהשתמשו במכונית בעבר יזהו מיד את השיפורים שכאילו תיקנו את מה שהלקוחות ביקשו ואלה שינהגו בה לראשונה יתרשמו שמדובר בהיברידית מצוינת שממשיכה לקבל אחריות מורחבת עם 5 שנות אחריות על המכונית (או 100 אלף ק”מ) ו-7 שנים על המערכת ההיברידית (או 150 אלף ק”מ).

יונדאי איוניק Supreme 2020

מנוע היברידי: בנזין 1.6 ליטר 105 כוחות סוס, מומנט 15 קג”מ
                    חשמל 43.5  כוחות סוס, מומנט 17.3 קג”מ
הספק משולב: 141 כוחות סוס
מומנט משולב: 27 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 11.1 שניות נתון יצרן, 11.6 שניות מבחן
מהירות מרבית (יצרן): 185 קמ”ש


אורך: 4.470 מ’
רוחב: 1.820 מ’
גובה: 1.450 מ’
מרווח סרנים: 2.700 מ’
משקל כולל: 1,870 ק”ג
נפח תא מטען: 456 ליטרים
דרגת זיהום אוויר: 2
צריכת דלק (מבחן): 24.7 ק”מ/ליטר
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7 לדגם פרימיום, 8 לדגם סופרים