$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פיג’ו 208 החדשה: בדרך להיות מלכת האריות

זן חדש של סופרמיני עם הבטחה ענקית לעתיד של חווית נסיעה וטכנולוגיה חדשנית

בועז קורפל
בועז קורפל  05.01.20 - 11:27
בפעם הקודמת שנסעתי לפגוש את ה-208 לפני ארבע שנים  באוסטריה, הציגו בפיג’ו את פסגת הטכנולוגיה שלהם עם מנוע פיורטק נקי וחסכוני, תיבת הילוכים אוטומאטית של אייסין שעושה את העבודה בצורה מצוינת ומעל לכל, שלדה ספורטיבית וטובה מאוד. שלדה שגרמה לי להרגיש שהיא אכן היורשת האמתית של ה-205 המיתולוגית וכי יש ביכולתה להחזיר עטרה ליושנה ולא להיות דגם בר חלוף שמטרתו לגשר אל העתיד כמו המכונית שאותה היא החליפה, קרי הפיג’ו 207 שבעצמה החליפה את ה-206. הנה אני שוב נוסע לפגוש אותה והפעם בפורטוגל באזור שנמצא דרומית לליסבון על קו החוף המאוד גבוה ברכס ההרים המפותל ועוצר הנשימה הזה שמאיים לגנוב את תשומת הלב מהמכונית אם היא לא תצליח לשלוט במצב ולספק את הריגושים המצופים ממנה. האם זאת אותה 208 דינמית וחמודה שתשמור על הלחם והחמאה של היצרן הצרפתי שעלה על הפיצוח של העיצוב עם הקרוסאוברים החדשניים שלו כמו 3008 ו-5008? האם היא תוכיח את עצמה כראויה להיות גור אריות עם מנהיגות של שבט האריות שלה ושל הקטגוריה כולה שנכנסת לעידן הכי תחרותי מאז ומעולם?

היכרות
הדור השני של ה-208 מגיע אחרי 7 שנים מאז הצגת הדור הראשון בתערוכת המכוניות של ז’נבה 2012 כשבאמתחתו מאות אלפי מכוניות שיוצרו ועלו לכבישי אירופה וחלקן גם בישראל והיא נחשבת ללהיט המכירות של היצרן הצרפתי שנולד מחדש תרתי משמע לפני כמה שנים, לידה שאת פירותיה ניתן לראות בכל דגם חדש של פיג’ו שיוצא לשוק בין אם מדובר בדגמי SUV או דגמים אחרים כמו 508 החדשה ובמיוחד 508 סטיישן שאותה אני אוהב במיוחד.

בהשקה של המכונית פגשנו את דגם הבנזין המפואר עם מנוע בהספק 130 כוחות סוס ותיבה אוטומאטית שיהיה הכוכב בישראל וגם את הגרסה החשמלית שתגיע אף היא לארץ בהמשך השנה הבאה כי ההזמנות כבר החלו להצטבר עבורה ובפיג’ו מעריכים כי 15% מכל דגמי 208 יהיו בסופו של דבר חשמליים (עד שהעולם יעבור כולו לחשמל). מכוניות אחרות שהיו שם הן גרסת הבנזין עם 100 כוחות סוס אך עם תיבת הילוכים ידנית ודגם נוסף עם מנוע דיזל. שני הדגמים האחרונים לא יגיעו לכאן אם כיבהסתייגות את: גרסת 100 כוחות סוס עם תיבה אוטומאטית בת 8 מהירויות תהיה כאן והיא מיועדת להיות רב המכר בישראל. למרות כל אלה נציין ולו לטובת הפרוטוקול כי ה-208 מיוצרת בארבע רמות גימור החל ברמת גימור “אקטיב” הבסיסית, מעליה רמת גימור “אלור” ואילו הבאות בתור בעיצוב ספורטיבי יותר הן “ג’י.טי ליין” והאחרונה היא “ג’י.טי”. אם חיפשתם את הספורטיבית האולטימטיבית במיתוג GTi אז קחו אוויר ותפנימו את המסר של פיג’ו: זה לא יקרה.

ה-208 החדשה פוגשת את פיג’ו בשיא של עידן החלפת המשמרות בין הדגמים והגרסאות ועם דעת קהל יותר אוהדת בזכות זאת ובמיוחד זה ניכר בסיפור של ה-3008 אשר לימדה את קהל הנהגים דרישות אחרות וערכים שונים מאלה שהיכרנו בעבר במכוניות של פיג’ו. לכן ה-208 החדשה חייבת להתיישר לאותם ערכים, והמציאות מוכיחה כי היא אכן מכונית אחרת לגמרי מכל מה שראינו מפיג’ו עד עתה בקטגוריית הסופר מיני והיא גם תשמש קרש הקפיצה לכל מה שנראה מפיג’ו מעתה והלאה.  “אין אפשרות לכל אחד להכיר מקרוב את כל מה שאנחנו מציעים כי המכוניות האחרות יקרות יותר ואינן נגישות לכל אחד” אמר נשיא פיג’ו קרלוס טווארס במסגרת חשיפת המכונית לעיתונאים בליסבון. “אבל ה-208 היא חלון הראווה הטכנולוגי שלנו לכל שאר הדגמים בהווה ובעתיד ולכן אני מבקש מכל אחד מכם להתייחס אליה כאל שגרירה שמייצגת את כל מה שיש באתחתנו בכל הפרמטרים” הסביר טווארס את חשיבותה של המכונית והיא אכן זאת שתעמוד בחוד החנית של המאבק מול רנו קליאו, פורד פיאסטה, סיאט איביזה, פולקסוואגן פולו ואופל קורסה ומול כל סופר מיני אחרת בעולם מיפן או מקוריאה במדינות בהן היא משווקת.

מי את 208 GT Line?
הראשונה ששמנו עליה את היד היא הכוכבת האמתית של האירוע (למרות שיהיו שיאמרו שהחשמלית היא גולת הכותרת) היא הגרסה היפה ביותר, החזקה ביותר והיקרה ביותר. בואו ונפתח בכך שמדובר במכונית חדשה לחלוטין מהמסד ועד לטפחות ואותה פלטפורמה שלה משמשת את כל גרסאות ההנעה קרי בנזין/דיזל/חשמל. כרטיס הביקור העיצובי שלה בהחלט עושה את העבודה מפגוש לפגוש כשהמרחק הוא 4.02 מטרים בין הקצה הקדמי לאחורי והיא ארוכה ב-5 ס”מ מהדגם הקודם אם כי נמוכה ב-4 ס”מ ממנו. החלק הקדמי שמזכיר אלמנטים מה-508 משדר את העיצוב החדשני והמתוחכם ובולטים בו פנסי החזית בתאורת LED אורכית שעוצבו בהשראת הניבים החדים של האריה והגריל הקדמי הענק משלים את התמונה האגרסיבית והדינמית. גוף המכונית מפוסל וחלק עם חלונות צד אחוריים מושחרים שמתכתבים היטב עם פסי הפלסטיק המושחרים בבתי הגלגלים, הכנפון האחורי השחור והגג הפנורמי עם הזכוכית הכהה וגם עם החיפוי האחורי בתחתית הזנב ובמיוחד עם הפס הרוחבי האמצעי שחוצה את זנב המכונית ובו משובצים פנסי האיתות והתאורה הקבועה המוכרת של פיג’ו עם 3 פלחי אור אנכיים שהפכו לסימן היכר של חתימת האור של פיג’ו שלדבריהם עוצבה בהשראת הטפרים החדים של מלך החיות. חישוקי הגלגלים של גרסת GT Line בקוטר 17 אינץ’ משתלבים בעיצובם היטב עם הצבעים העזים בהם המכונית הוצגה כמו צהוב ואדום בגוונים מיוחדים,ולפיכך אין שום ספק כי מדובר במכונית מעוצבת בתחכום אשר מושכת מבטים ומסובבת ראשים שזוכה לציון גבוה מאוד ומייצרת גירוי להיכנס לתוכה.

העיצוב הפנימי והחומרים מהם בנוי תא הנוסעים של המכונית הם המשך ישיר וטוב של העיצוב החיצוני והאווירה שאתה פוגש ברגע הראשון היא של מוצר מעודכן וחדשני מאוד. החומרים אינם רק נראים טובים וחדישים אלא גם מרגישים כך כשמתיישבים מאחורי ההגה או לצד הנהג וגם מאחור, ולמרות שמדובר רק בחומרים סינטטיים, ניכר כי פיג’ו בחרו בתערובות הסינטטיות איכותיות לרבות טקסטורות של קרבון פייבר, פלסטיק פיאנו שחור מבריק ונגיעות של אלומיניום עם מיתוג יפה בגרסאות הספורטיביות לרבות תפרים בצבע שונה ומושבים ספורטיביים ותומכים. ואם כבר הזכרתי את הישיבה מאחורי ההגה, אז נציין כי ההגה הקטן בגרסה הזאת מרגיש סופר ספורטיבי וגם הוא עבר עדכון והמיתוג GT בתחתית שלו מוסיף לאווירה הספורטיבית.

גולת הכותרת של תא הנה היא ללא ספק לוח השעונים בגודל 10 אינץ’ שעוצב כולו מחדש ובפיג’ו קוראים לו 3D i-Cockpit. מדובר בלוח השעונית שהוצג בגרסאות הקונספט שפיג’ו הציגה בשנתיים האחרונות והוא מציע אפקט תלת מימד צבעוני מרשים ועשיר במידע שבאמת לוקח אותנו קדימה גם במחשבה על עיצוב לוחות השעונים של כל המכוניות באשר הן. זהו לוח שעונים שבנוי משני מסכי תצוגה, קדמי ואחורי, כאשר מערכת התפעול שלו יודעת להציג בחזית את הנתונים הרלוונטיים החשובים כמו למשל מהירות או מצבי סכנה גם התראות אחרות כמו מרחק ממכונית אחרת ובה בעת להציג במסך האחורי את הנתונים האחרים להשלמת התמונה כגון תמרורים, מהירות מותרת באזור הנסיעה, כמות דלק וגם את הניווט בצבעים מרהיבים. אין ספק כי מדובר באלמנט משמעותי ביותר שירים את הרף של כל הקטגוריה בשנים הבאות ובהמשך נקבל אותו בשאר המכוניות של פיג’ו.

מה עוד?
כמו בכל מכונית כך גם ב-208 החדשה, אי אפשר ללא מסך תצוגה וכאן תוכלו לקבל מסך מגע גדול במידה של 10 אינץ’ בגרסאות הגבוהות ו-7 אינץ’ בגרסת הכניסה כאשר הפעלת המערכות השונות לניווט ובידור וגם המיזוג מבוצעת באמצעות לחיצות על לחצנים ואילו במסכים הגדולים זה מבוצע בנגיעות על המסך עצמו אשר מקושר למערכות אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי.  חרף כל השינויים, בחרו בפיג’ו להשאיר את הגרפיקה של הפעלת המזגן כמו בכל דגמי הקונצרן הצרפתי פיג’ו/סיטרואן וחבל שלא מצאו משהו סימבולי אחר שייחד את ה-208 החדשה. המכונית מרווחת והמושבים מספקים את מה שדרוש לישיבה נוחה ותמיכה לגב לנסיעות ארוכות או במקרה שלנו, לזמני המתנה אין סופיים בפקקי התנועה. תחת מסך התצוגה קיימים שני שקעי טעינה לטלפון נייד, האחד הוא USB והשני טייפ C ובנוסף יש משטח הטענה אלחוטי שנמצא בתוך תא נסתר וזה חשוב כי כך למעשה הטלפון “נעלם” ואין שום פיתוי להתעסק איתו ואת כל השיחות הנכנסות/יוצאות ניתן לנהל דרך מסך התצוגה וההגה. עוד נציין כי למרות שיש אפשרות לטעון 3 מכשירים בו זמנית, בפיג’ו הוסיפו גם שקע 12 וולט וגם אותו ניתן לנצל לטעינה של מכשיר סלולארי רביעי. אם תצטרכו עוד עמדות טעינה לטלפון, תמצאו שני שקעים מאחור לטובת הנוסעים במושב האחורי.

איכות החיים במושבים האחוריים טובה וגם שם זה בזכות הפלטפורמה החדשה שהפכה את המכונית לגדולה יותר במידותיה בהשוואה לקודמת אבל אל תצפו ליותר מדי. שני מבוגרים יחושו בנוח גם בנסיעה ארוכה ותוספת של מבוגר שלישי תצתצם משמעותית את אזורי הנוחות של הנוסעים מאחורה. אזורי האחסון מלפנים ומאחור אינם מרובים וזב יחייב אתכם לבחור מה להשאיר במכונית ומה לא. ה-208 מציעה מקום בעיקר לחפצים קטנים ובקבוקי מים קטנים אם כי תא הכפפות מציע עומק נדיב. ומה באשר לתא המטען? הנפח שלו צנוע למדי עם 265 ליטרים בלבד אבל אם תקפלו את המושבים האחוריים תקבלו 1,106 ליטרים.

מערכות הנעה לפי בקשתך
“כל עוד יש ביקוש בעולם למנועי דיזל, נמשיך ונייצר מנועים כאלה” אמר לי נציג החברה כאשר שאלתי אותו האם לא הגיע זמנו של המנוע המזהם הזה לחלוף מהעולם ובמיוחד לנוכח ההודעות שמגיעות חדשות לבקרים מיצרניות רכב שונות שמוותרות עליו. אולם למען האמת, יש היגיון רב בתשובה שלו. יום הדין עוד יגיע ובכל מדינה בעולם יחליטו מה אפשר למכור ומה לא וכל עוד יש מדינות בהן מנועי דיזל מותרים לשימוש, אז למה לא? פיג’ו מציעה אם כך מנוע דיזל בהספק 100 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית בת 6 מהירויות (שלא נתעכב עליו), מנוע חשמלי (נקדיש לו אייטם נפרד) ומנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר בטכנולוגיית פיורטק המוכרת של תאגיד PSA בשלושה הספקים שונים: 75 כוחות סוס שנדלג עליו כי הוא לא יגיע ארצה ומעליו יש את גרסת ה-100 כוחות סוס ומומנט של 21 קג”מ עם תיבה ידנית בת 6 מהירויות ותיבה אוטומאטית בת 8 מהירויות אשר תהיה הגרסה הכי פופולארית בישראל עם זינוק עצל מעמידה ל-100 קמ”ש של 11.9 שניות בגלל כיולי תיבת 8 מהירויות למנוע זה. בפסגת הרשימה מציעים בפיג’ו גרסת 130 כוחות סוס עם מומנט של 23.5 קג”מ ותיבת הילוכים אוטומאטית בת 8 מהירויות ותאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.7 שניות  וצריכת דלק מוצהרת של 22 ק”מ לליטר בתקן WLTP. הגרסה הזאת תהיה הכי יקרה אבל חוויית הנהיגה בה תהיה הטובה ביותר בזכות תגובת מנוע טובה וזריזות בתמרונים יחד עם שלדה מצוינת שמאפשרת לכל העסק הזה לזוז בדינמיות מעולה.

איכות הנסיעה במהירויות גבוהות הייתה טובה מאוד ולעיתים חשנו תחושת ריחוף קלה ונעימה בכבישים הפתוחים, ריחוף שהופרע ברעשי רוח מסוימים שהמכונית מייצרת וגם בגלל הגלגלים עם חישוקי 17 אינץ’. המתלים והבולמים עבדו בצורה טובה והם תרמו את שלהם להרגשה הזאת. כאשר עברנו לכבישים הכפריים הצדדיים והמפותלים, הרגשנו קצת יותר מה עוללו פגעי מזג האוויר לאספלט וגם מה האיכות של הסלילה של חברת הכבישים של פורטוגל. הציפייה הייתה לנסיעה רכה ושקטה לחלוטין, אבל המתלים והבולמים לא הצליחו לרסן עד הסוף את האפקט של הצמיגים בעלי החתך הנמוך וזה הורגש בריטוטים בתדר שונה בהתאם לאספלט בכל פעם מחדש. תגובות ההגה הייתה טובה וההיזון החוזר ממנו עמד בציפיות שלנו אם כי היו נקודות קטנות שההגה לא סיפק את המשוב במיוחד בקצה טווח הסיבוב ותחילת החזרה שלו למרכז. כל אלה העלו את חשדנו כי מדובר בגלגלים וכי נסיעה באותה מכונית אך ברמת גימור “אלור” עם חישוקי 16 אינץ’ יכולה לפתור את הבעיה וכך אכן היה ומכאן שכל חוויית הנסיעה השתפרה בזכות צמיגים רכים יותר.

אצלנו מה?
בשורה התחתונה נקבל בישראל מספר דגמים שמתאים לדרישות הלקוח בישראל ללא מנועי דיזל ותיבות הילוכים ידניות אלא מנוע 1.2 טורבו בנזין בהספק 100 או 130 כוחות סוס עם אופציה אחת ויחידה לתיבת הילוכים אוטומאטית ורמת גימור שונה אשר תשפיע ישירות על המחיר, סוגייה שאותה יצטרכו אנשי חברת לובינסקי לפצח ולהיות תחרותיים מול שוק אגרסיבי רווי מכוניות ששתיים מהן תהיה מאותו בית בדיוק והכוונה היא לאופל קורסה החדשה ולסיטרואן C3. התחרות תהיה דרמאטית מול טויוטה יאריס שתגיע בקרוב דור חדש, וכך גם מול רנו קליאו, יונאי i20, הונדה ג’אז וסיאט איביזה ואפילו מול כמה ג’יפונים קטנטנים שינגסו בנתח של קבוצה B בשוק הרכב שלנו. יש שיאמרו כי שער היורו הנמוך יסייע בידיהם אבל זה אותו שער יורו כמו של המתחרים.

ה-208 החדשה היא מכונית טובה מאוד שמצטיינת בעיצוב החיצוני והפנימי שלה, באבזור הגבוה והטכנולוגיה החדשה שהיא מציעה בלוח השעונים המעניין והמהנה לשימוש. חוויית הנסיעה בגרסת המנוע החזקה משאירה טעם טוב ובמיוחד כשחישוקי הגלגלים היו 16 אינץ’ אז המכונית הרגישה נוח יותר ותופעות השיכוך והנקודות המעורפלות בהגה נעלמו כלא היו. רמת הבטיחות שלה טובה מאוד ויש לה את כל מערכות העזר וסיוע לנהג כמקובל בימים אלה. רמת האבזור טובה מאוד ובדגם הגבוה החל במושבים, כניסות מרובות לטלפונים כולל משטח אלחוטי ואיכות חומרים טובה מאוד בכל מה שקשור לבניית תא הנוסעים והנהג. לא בדקנו את המכונית עם מסך תצוגה קטן יותר כי פיג’ו הביאו להשקה רק את הגרסה הגדולה. היינו שמחים לקצת יותר יצירתיות והרחבת מקומות אחסון במיוחד לאור הנפח הלא גדול בתא המטען האחורי שהספיק לשתי מזוודות טרולי בלבד. אנחנו מאמינים כי המכונית תהיה נחשקת בקרב צעירים במיוחד אם וכאשר תג המחיר יהיה מפתה ונגיש אבל בה בעת נכמר ליבנו כי גרסת הספורט המיתולוגית שלא תחזור יותר למרות התקווה כי נראה בעתיד גרסאות Cup ספורטיביות טהורות למסלולים או גרסאות R5 למירוצי ראלי, הלוואי. המכונית עשויה להגיע ארצה ברבעון הראשון של 2020.

פיג’ו e-208: גור אריות על סוללות
במסגרת ההשקה של ה-208 החדשה בפורטוגל, זכינו לטעימה קטנה גם מהאחות החשמלית שלה שמשכה תשומת לב רבה בזכות העיצוב החדיש כמו של אחותה בעלת מנוע הבנזין אבל יותר בזכות טווח הנסיעה שעל פי היצרן מאפשר 340 ק”מ בין הטעינות בתקן WLTP עם תאוצה של 8.1 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש ומהירות מרבית של 150 קמ”ש בקירוב. במבט ראשון לא ניתן לראות הבדל בין הגרסאות פרט לכמה עיטורים קלים ושונים שמבטאים את היותה ירוקה/כחולה וידידותית לסביבה. בפיג’ו בחרו להיצמד לאותו עיצוב בכל הגרסאות של המכוניות משתי סיבות: הראשונה היא לגרום ללקוחות שלהם לרצות את המכונית עצמה בזכות העיצוב והחדשנות והאיכות שלה וכל מה שהערכים הללו משדרים. הסיבה השנייה היא לאפשר ללקוח שהחליט שהוא רוצה בה, את החופש והמגוון לבחור באיזו הנעה הוא מעוניין ביחס לסגנון החיים שלו ובאילו טווחי מחיר המכונית נמכרת ואז לגלות שפיג’ו מציעים את כל האפשרויות (למעט הנעה באמצעות מימן).

תפיסת המראה האחיד לגרסה חשמלית וגרסת בנזין איננו חדש וישנם כמה יצרנים שהולכים בכיוון הזה מהסיבות הנ”ל ואחת הדוגמאות האחרונות היא חברת מיני שחשפה לאחרונה את המיני החשמלית שלא שונה כמעט מהדגם המוכר בהנעת בנזין ואפשר לקחת דוגמאות נוספות גם מיונדאי שהולכת באותו כיוון עם היונדאי איוניק וגם עם יונדאי קונה. לפיכך בפיג’ו הולכים על משהו הגיוני למדי בכל קנה מידה ובמיוחד מטעמם בהיבט המסחרי כי הפלטפורמה מיועדת לכל הגרסאות והפריטים הרבים של כל המכוניות אכן זהים ומשותפים. יהיה מעניין לראות בעתיד האם התפיסה הזאת תמשיך לכל שאר הדגמים של פיג’ו עם היעלמות הדיזל וכניסת החשמל עד הסוף.

כמו כל חשמלית שמגיעה לעולם הרכב, גם ה-208 המחושמלת יכולה להיטען מעמדת טעינה מהירה ולמלא את הסוללות שלה (50kw/h) לקיבולת של 80% תוך חצי שעה אבל רוב הטעינות תהיינה במטען פרטי במקום מגוריכם או במקום העבודה ושם תוכלו למלא את הסוללות עד קצה הקיבולת תוך 8 שעות לכל היותר (אם הגעתם לטעינה בסוללות ריקות לחלוטין). שימוש במטען מהיר עם זרם חזק עשוי להיות יעיל במיוחד כי המכונית יודעת להיטען תוך ניצול מלא של הרשת שמטעינה אותה.

מגמת הגיוון בגרסאות מגיעה גם למכוניות החשמליות ולא רק עם טווח נסיעה שונה אלא גם ברמות האבזור והגימור וזאת הסיבה שלאירוע ההשקה היאו את הנוצצת שבהן, פיג’ו e-208  בגרסת GT מאובזרת ומקושטת עם פנסי LED בחזית ואבזור גבוה יותר ואפילו ניתן להאיץ אותה יותר לנסיעה נמרצת באמצעות מצב “ספורט” שמשפיע באופן חד על הזריזות שלה, אבל אל תתמידו בכך למרחקים ארוכים ולאורך זמן כי הסוללה פחות אוהבת את המצב הזה. עוד ניתן לקבל את המכונית עם חישוקי 17 אינץ’ ולא רק 16 אינץ’ בגרסה הבסיסית.

תא הנהג ותא הנוסעים כמו גם העיצוב והחומרים של כל מה שמוצאים בתוך המכונית, זהים לחלוטין לדגמים האחרים במשפחה. מי שלא ינהג ב-208 החדשה ויגיע ישירות לגרסה החשמלית, ישמח לגלות שהוא בעולם מודרני וצבעוני עם נגיעות עתידניות פה ושם ובמיוחד לוח השעונים התלת מימדי שפשוט תפור למידותיה ועולם התוכן והמידע העשיר שהוא מציע כולל פרט למצבי הנסיעה, התמרורים והמהירות או הניווט, גם את מערכת ניהול האנרגיה של המכונית באמצעות גרפיקה מצוינת. עם טווח נסיעה מוצהר של 340 ק”מ בין הטעינות, ה-e-208 נולדה להיות מכונית עירונית באירופה אולם כאן אצלנו בישראל היא תספק פיתרון נהדר לנהגים שעוברים טווח של 120 ק”מ ביום בנסיעה לעבודה ובחזרה מבלי לחשוש מסוללה שנגמרת והם יוכלו להתנהל בלב שקט גם כשכל מערכות הרכב מופעלות בפקקים (מזגן בקיץ, מבחן מציאות ישראלי הכי משמעותי). לדברי פיג’ו העיקרון עליו מושתתת החשמלית הפופולארית הראשונה שלהם הוא עיקרון שמחולק לשלושה חלקים: עלות מול תועלת כלכלית במאזן מחיר המכונית והחיסכון בדלק לרבות תחזוקה שוטת, קיימות מודרנית לשימור איכות הסביבה וחוויית נהיגה ונסיעה שלדבריהם דומה עד זהה לדגמי הבנזין עם אותו הספק של 130 כוחות סוס.

שאלת ה-300 ק”ג
שאלת איכות הנסיעה היא שאלה מתוחכמת למדי במיוחד כאשר מביאים בחשבון כי משקל המכונית גבוה ב-300 ק”ג מאחותה הבנזינית. עם יד על הלב, אנחנו חייבים לומר כי עדיין לא צברנו מספיק שעות וימים בנסיעה במכוניות חשמליות עממיות קומפקטיות באופן כללי בכדי שנוכל לבנות לעצמנו סולם מדידה כלשהו וקנה המידה היחידי שלנו בנוי על אותם קילומטרים הלא רבים שעברנו בניסאן ליף, רנו זואי ויונדאי איוניק והוצאנו מהמשוואה את הנסיעה באאודי אי-טרון או ביגואר המחושמלת וגם ב-i3 של BMW. טווח הנסיעה שהוצע לנו על ידי פיג’ו בהשקה של ה-208 החשמלית עמד על 15 ק”מ בלבד בכבישים כפריים ארוכים וישרים ללא עליות ומורדות או פיתולים מיוחדים. סביבת המחייה של המכונית תהיה ככל הנראה אורבנית אבל זרמנו עם מה שהוצע לנו ולו בכדי לחוש את החוויה ולהבין מה מותר החשמלית מהבנזינית הצרפתייה החדשה. “איפסנו שעונים” בעניין הזה וביקשנו לבדוק מה המכונית מציעה מעבר לשקט הצפוי בגלל היעדר מנוע ותיבת הילוכים ומה יש שם במצב נסיעה ספורטיבי שאמור לתרום לריגוש.

מערכות הרכב הרגילות פעלו כרגיל לרבות מיזוג אוויר ביציאה לדרך. הלחיצה על הדוושה תמיד זהירה שניות הראשונות במטרה ללמוד את התגובה אבל הפעם זה קרה הרבה יותר מהר והתחושה היא כי הפער במעבר ממכונית הבנזין למכונית החשמלית איננו כה גדול וטוב שכך. המכונית אכן נמרצת ומאיצה בשמחה בכל נעיצת דוושה ויודעת גם לשייט בניחותא כשהרגל מלטפת את דוושת התאוצה (הגיע הזמן להתחיל לשכוח את הביטוי “תן גז”). רעש הגלגלים נשמע יותר חזק ואולי הסיבה היא אותו שקט שהמכונית מייצרת כי בדרך כלל מדובר ברעשי מנוע, גלגלים, רוח ועוד...אך הפעם הרעש היה בולט מהאחרים מהסיבות הברורות ואולי גם כאן יש צורך להתרגל לעניין. הסוללות ממוקמות בקרקעית המכונית ומכאן שהיא מחייבת שימוש במתלים ובולמים שעברו כיול אחר שמטרתו להתמודד את המשקל הגדול בכל פעם שחולפים על קטע כביש פחות חלק או על פסי הרעדה. למרות שאנשי פיג’ו טענו כי הם עבדו במרץ על כיול המתלים והבולמים בכדי לצמצם למינימום את תחושת המשקל הכבד וההשפעה שלו על הנסיעה החלקה, אפשר להתייחס לדבריהם במידה רבה של סימפטיה, אבל ההשוואה ל-208 הבנזינית מראה כי קיים פער בהרגשה בנסיעה בין המכוניות וכי החשמלית מעבירה לתא הנוסעים כמעט כל מה שהיא פוגשת בחוץ. חוויית התאוצה במצב ספורט פשוט מצוינת והמכונית משנה את האופי שלה בצורה מפתיעה לטובה אם כי מאזן האנרגיה שלה מתחיל להתערער במקרה הזה ולכן מומלץ לשקול את הנעיצות האלה בכל פעם מחדש, לפחות עד שתהיה גרסת חשמל עם טווח הרבה יותר גדול.

פיג’ו e-208 היא מכונית טובה מאוד והיא אכן מספקת את הדרישות ממכונית בגודלה וייעודה לרבות עיצוב, חומרים, טווח נסיעה ואבזור ובטיחות ואנו בטוחים כי תהיה לה מילה חזקה בקרוב בשוק באירופה וגם אצלנו בכפוף למחיר ובתוספת לעלות עמדת הטעינה הביתית (6,000 שקלים להערכתנו). האחריות הניתנת לסוללה היא של 8 שנים או 160,000 ק”מ וזה מספק שקט בלב מהבחינה הזאת.

אם תקציב הדלק החודשי שלכם נע סביב 750 שקלים ומעלה, יש כאן אופציה מאוד רצינית לשקול את המעבר לחשמל ולהחזיר את העלויות בפרק זמן סביר וזאת בהנחה שהמחיר שלה לא יחצה את ה-140 אלף שקלים (לא כולל מטען) כי לתוך המשוואה החסכונית בתקציב החודשי שלכם צריך לזכור כי גם התחזוקה השוטפת הרבה יותר קטנה והטיפולים במוסך יהיו פחות יקרים מכפי שידענו.

אנו נמצאים בתחילתו של עידן סופר מעניין בעולם הרכב. חשמליות מכל המינים והסוגים והקטגוריות תתחלנה להגיע לכאן כבר בשנה הבאה והקרב על הצרכן הישראלי ילבש צבעים אחרים וטווחים ומחירים והצעות ופיתויים. אנחנו נשמע המון את המילים: טווח, טעינה, זמן, חיסכון, עמדת טעינה ועוד כל מיני מושגים מהעולם הזה. הפיג’ו e-208 שייכת לקבוצה הראשונה של המכוניות שמביאות לנו את העולם החשמלי השימושי היעיל עד לפתח הבית והאתגר של היבואן יהיה כמובן לקבוע לה מחיר/אחריות/עמדת טעינה ושירותים נלווים אבל זה יקרה בעוד כמה חודשים טובים ונקווה שעד אז תהיה לנו ממשלה ושנוכל להבין מה שיעור המיסים על מכוניות חשמליות והאם תהיה תמיכה של המדינה במהלך שהיא טוענת שהיא רוצה אותו לטובת משק האנרגיה הישראלי ואיכות החיים כאן או שזאת תהיה פיטמה חדשה בעטיני שיטת המיסוי שאפשר יהיה לחלוב ממנה מיסים שטרם היכרנו. אנחנו מקווים שהאינטרסים למען האזרח בשנים הבאות יוכיחו כי מהפכת החשמל איננה שייכת רק לאירופה או לקליפורניה וכי יש לה מקום גם בכבישי ישראל.