טור דעה: לאן נעלמה האכיפה המשטרתית?

האכיפה האלקטרונית מתעצמת על חשבון אכיפה מסורתית, הנתונים השלילים לא מותירים מקום לספקות שהשיטה החדשה פשטה את הרגל - אז להיכן נעלמו כחולי המדים שצריכים לשמור על ביטחוננו?

ערן בן עמי  25.06.16 - 09:00
(פייסבוק משטרת ישראל)
(פייסבוק משטרת ישראל)

תגיות: משפט וביטוח

תחילת כתבה

מאז שנת 2012 ובאופן רציף עד 2016 קיימת עלייה מתמדת במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. באופן לא מפתיע קיימת התאמה בירידה באכיפה. מכ-350 ניידות בשנת 2012 ירדנו לכ-90 ניידות אכיפה בשנת 2016 בכל מדינת ישראל. כמות הדוחו"ת שנרשמו לנהגים ירדו בכ-40% במהלך השנים הללו. המצב אפילו גרוע מכך כיוון שכיום חלק גדול מהאכיפה שמובאת בסטטיסטיקה המשטרתית כולל את המצלמות החדשות שמהוות חלק גדול מהדוחו"ת כיום, ומשמשות כמכונת מזומנים לקופת המדינה שהרי כבר הוכח שאין קשר בין אכיפת מהירות באמצעות מצלמות לירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. ציבור הנהגים מרגיש את העדר האכיפה, כמעט ואין ניידות על הכבישים. מבצעי האכיפה כנגד נהגים שיכורים שהיו שגרת לילה בעבר, כמעט ולא קיימים כיום. בעבר לא היית יכול לצאת מתל אביב מבלי להבדק. היום אין ניידת באופק.

מדוע כל זה קורה?
אין תשובה אחת אבל מכלול של סיבות הובילו לזה. המצב הרע של משטרת ישראל בשנים האחרונות, פוליטיקה פנימית שהובילה לחילופי מפקידים באגף התנועה בתדירות גבוהה, העדר תקציבים במשטרה, זעקה של מערכת המשפט על העדר שופטים ומועדים לדיון - לכל אחד מהגורמים המוסמכים שפניתי אליהם בשאלה הייתה תשובה שונה. כשפניתי לפני שבוע בסיום פאנל של עורכי דין בלשכה לפרקליטה בכירה הממונה על נושא אכיפת התעבורה בפרקליטות, היא ענתה "מפחדים שתהיה אכיפה כי מפחדים ממשטרה חזקה".

כל אחד והקונספירציה שלו, כל אחד מהגורמים האמונים על הבטיחות בכבישים מצביע על הגורם האחר כאשם. בפועל- אין אכיפה. יש עלייה בתאונות הדרכים. עלייה בהרוגים.
לאחרונה בעקבות מספר תאונות דרכים קטלניות עם מספר רב של נפגעים קמה זעקה ציבורית. ואז מה? אחרי יומיים הנושא ירד מהתקשורת. גופים כמו "אור ירוק" וגופים נוספים המתמודדים עם הקטל בדרכים זועקים את זעקתם בכל מקום ו....עד לתאונה הבאה. וכלום לא השתנה.

כשנכנס המפכ"ל החדש רוני אלשיך לתפקידו לאחר שנה שבה משטרת ישראל הייתה בכותרות רק בשל עבירות מין ושחיתות, קיוויתי שכעת אוזלת היד המשטרתית תפסק. שתרבות ארגונית חדשה תוביל לייעילות. אז קיוויתי. עד שלא נקים מחאה אמיתית של ממש, בדיוק כמו זו שהוציאה אותנו מהבתים בגלל יוקר מחייה וכסף, רק הפעם לטובת הצלת חיים ונפגעים פוטנציאלים- הרשויות לא יתעוררו.

עו"ד ומגשר ערן בן-עמי, יוצא פרקליטות מחוז מרכז (פלילי), חבר וועדת תעבורה של לשכת עורכי הדין, מחבר הספר בדיני תעבורה "בנתיב הבטוח", מרצה בדיני תעבורה במספר מסגרות, בלשכת עורכי הדין בהשתלמויות תעודה לעורכי דין בנושא סדרי דין בתעבורה ודיני נהיגה בשכרות, ומרצה בארגון מנהלי תחבורה http://www.no2yanshuf.co.il/