כמה עולה להחזיק מכונית משפחתית ולמי מומלץ לקחת רכב מהמעסיק?

ביקשנו מחברת חשב רכב לערוך עבורנו תחשיב מפורט על מנת לברר את העלויות הריאליות של אחזקת רכב צמוד בישראל בטווח מנועים 1.4-.1.6 ל', תוך התייחסות לנתוני השוק ב-2019

מערכת עולם הרכב  05.02.19 - 12:45
תחילת כתבה

גובה ההוצאה על אחזקה של מכונית טיפוסית חדשה בעלת מנוע 1.6 ל' שנוסעת מידי שנה 22 אלף קילומטר מגיע לכמעט 40 אלף שקל בשנה, כך מוסרים ל'עולם הרכב' אנשי חברת 'חשב רכב'. כיצד הגיעו לסכום הזה? החזר ההון, שהוא ירידת הערך של המכונית בשקלול היוון (חישוב הערך העתידי) לתקופה של חמש שנות בעלות, מהווה את מרכיב ההוצאה הגבוה ביותר שעומד על 13,877 שקל לשנה.

על פי התחשיב, כעבור חמש שנים, יקוזז משוויו של הרכב סכום שמשקף 55% מערכו בגובה 65,410 שקלים. עבור רישיון שנתי ישלם העובד סכום של 1,721 ועבור ביטוח מקיף וחובה -5,678 שקלים. לכך יש להוסיף הוצאה בגובה של 4,803 שקלים בגין תיקונים וחלפים , 205 שקלים להחלפת צמיגים וסכום של 12,274 בגין דלק. סה"כ כולל הוצאות שונות בגובה 736 – 39,297 שקלים לשנה, או בחישוב חודשי: 3,275 שקלים. כאשר בוחנים את ההוצאה לקילומטר, מתברר כי זו עומדת על 1.7 שקלים.

מי יכול לעמוד בזה?

אין ספק כי מדובר על הוצאה כבדת משקל, וכפועל יוצא, ישנם רבים בישראל ובעיקר בקרב ההיטקיסטים, שבוחרים לקבל ממעסיקם רכב בשיטת הליסינג התפעולי. אולם כדאיות העיסקה, או ליתר דיוק, נקודת האיזון שהופכת את העיסקה למשתלמת – משתנה משנה לשנה. ומה גובה הסכום שמעליו העסקה הופכת להפסדית?

לצורך כך, נבחנו עלויות הליסינג שכרוכות בהחכרת משפחתית קלאסית (שבחזיתו הורכב מנוע בנפח 1600 סמ"ק (קבוצה 3), תוך שהעובד גומע מידי שנה 22 אלף קילומטרים (מחצית המרחק בעיר) ומוחזק במשך 5 שנים. מחירו של הרכב עומד על 130 אלף שקלים והמס הכולל שהעובד משלם עומד על 40% מהברוטו כולל דמי ביטוח לאומי ומס בריאות בשיעור של כ 9%.

על פי נתוני חברת חשב - רכב, כאשר הניכוי החודשי משכר הברוטו גבוה מ- 3,135 שקל, לא משתלם לעובד לקבל רכב צמוד ממעסיקו. לדברי משה קצין, מנכ"ל החברה, כמובן שאם העובד נוסע מרחק מצטבר נמוך יותר או משתמש ברכב משומש שמחירו נמוך עוד יותר, גדלה העדיפות להשבת הרכב למעסיק. "הכדאיות לקבלת רכב מהמעסיק עולה ככל שמדובר על היקף נסועה שנתית משמעותית. אולם זאת כמובן בהנחה כי העובד לא מוגבל בהיקפה", הוא מוסיף.

וכמה עולה הרכב הצמוד לעובד השכיר מידי חודש? מנתוני חברת חשב רכב עולה כי בהתאם לנתונים שצוינו, הפסד השכר החודשי נטו לפי מס שולי כולל דמי ביטוח לאומי בשיעור של 40% מגיע לכדי 1,875 שקל. לכך יש להוסיף 104 שקל  בגין רכיב הויתור על חלקו של המעביד בפנסיה (זאת בהנחה כי ב 25% מהמקרים אכן נעשה ויתור). בנוסף, העובד משלם גם מס על שווי השימוש בגובה של 1,270 שקלים. לפיכך, סה"כ עומד הסכום על 3,249 שקלים.

אז למי בכלל כדאי רכב מצד המעסיק?

ניתן לתהות ובצדק, היכן ההטבה? הרי במשך שנים הורגלנו לחשוב כי בהייטק העובד משלם רק את גובה המס בגין השימוש ואילו המעסיק סופג את עלויות החכרת הרכב, אולם זו מציאות שאינה קיימת עוד, כך מסביר נועם בוסידן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק ' הייטקזון '.;  "כיום, ברובן ככולן של חברות ההייטק, העובד משלם את עלויות המעסיק וכמובן משלם את שווי השימוש. במקרים מאוד מאוד נדירים החברה סופגת את העלויות. לצד זאת, מסביר דגן, כי נקודת האיזון בפועל נקבעת לפי קילומטרז' הנסועה. הליסינג הופך למשתלם אחרי יותר מ-20 אלף ק"מ בשנה.

בוסידן מוסיף כי לצד חוסר הכדאיות במסלול הליסינג התפעולי לעובדים, שינוי שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2019 מקטין את הכדאיות גם לחברות עצמן. מדובר על תקן דיווחי כספי בינלאומי בשם IFRS 16 שמתייחס לדרכי ההצגה של הסכמי החכירה בספרי בית העסק. נועם בוסידן מסביר כי התקן, מכניס לראשונה את החכירות התפעוליות של החברות הציבוריות אל תוך הדוחות הכספיים: "החברות תדרשנה לרשום את רכבי הליסינג כנכס במאזן, למול התחייבות תלויה כלפי חברת הליסינג.המשמעות היא כאב ראש גדול עבור החברות ועבודה חשבונאית מורכבת ומיותרת למדי מבחינתן: מעתה הן נאלצות לנפח את המאזנים, לבצע חישובים מורכבים של פחת, להפריד בין רכיבי שירות לבין רכיבי ה"ברזלים" שאותם יש להוון, ולבחון כל העת את התחייבויות החכירה שלהן".

למעשה, מסביר בוסידן, עובדי ההייטק יודעים כבר כיום כי הליסינג דרך מקום העבודה אינו כלכלי עבורם, בעיקר בשל מס שווי שימוש מנופח. מחישובים שערכנו, עלות חודשית ממוצעת של עסקת ליסינג להייטקיסט עומדת על יותר מ-4,000 שקלים נטו. אין ספק כי השוק משווע לאלטרנטיבות ראויות ומשתלמות יותר".

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינסטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

 

הדפס