$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

יוביסופט: חברה חמדנית או מכונת להיטים?

טור דעה כנה על החסרונות והיתרונות הרבים של ענקית הגיימינג הצרפתית

תומר חסד  30.11.18 - 08:47

תגיות: ubisoftיוביסופט

ענקית המדיה הצרפתית Ubisoft היא אחת מחברות הגיימינג הגדולות ביותר בעולם ואחראית על כמה מהכותרים המצליחים והמוכרים ביותר בעולם הגיימינג. כותרים כמו Prince Of Persia או Rayman, ומאוחר יותר, גם סדרות כמו Assassins Creed ו-Splinter Cell ביססו את שמה של Ubisoft והעמיקו את שורשי החברה עמוק בתוך תעשיית הגיימינג. ועל הדרך, הפכו אותה לחביבת הקהל ומעצבת דורות. כיום, חברת Ubisoft היא אחת מחברות הגיימינג השנויות ביותר במחלוקת.

הכותרים שלה גורפים הצלחה די גדולה מצד הביקורת והצלחה מסחרית טובה+, אבל לא תצטרכו לחפש עמוק מדי בשביל לשמוע הרבה מאד אנשים שמתלוננים על התנהלות החברה הצרפתית. המוטיבים החוזרים בתלונות על החברה כוללים משפטים כמו “חברה שאכפת לה רק מכסף” או “עושים Re-Skin למשחקים”. כמובן, נשאלת השאלה הברורה, איך יתכן שחברה שהייתה כל כך אהודה וכל כך מוצלחת בדור הקודם, נחשבת היום לבין החברות השנואות בתעשייה ואחת החברות שמקבלת הכי הרבה אש מהמעריצים? מתי השינוי המסיבי הזה? ולמה?

היסטוריה
Downgrade, או שנמוך בעברית. מילה אחת שהתחילה את מפלתה של יוביסופט אי שם בשנת 2012. הגיימרים הוותיקים יותר יזכרו במה מדובר. אבל לטובת מי שלא זוכר, הנה רענון קל.
חודש יוני 2012, חברת Ubisoft נמצאת בעיצומה של מצגת ה-E3 השנתית שלה. החברה הצרפתית בדיוק הכריזה על המשחקים (שאחר כך התבררו כמעולים) Rayman Legends ו-Far Cry 3. מיד אחריהם הוצג משחק חדש. IP חדש. המשחק שעליו אני מדבר הוא לא אחר מאשר Watchdogs, שאם מסתכלים אחורה, אפשר להסיק שהוא כמעט לבדו הפך את Ubisoft לשנואה.

טריילר ההשקה של Watchdogs הפך להיות סמל השנאה כנגד יוביסופט, כאשר עשרות משתמשים ברשתות חברתיות שונות העלו סרטונים עם כותרות בסגנון “Ubisoft Downgrades”. התוכן שלהם היה פשוט הצמדה של טריילר ההשקה מול המוצר הגמור שהגיע אל האנשים בסופו של דבר.

אם היה מדובר רק ב-Watchdogs, כנראה שתעשיית הגיימינג הייתה סולחת ל-Ubisoft. אבל הטריילרים המטעים הללו הגיעו בכמות מטורפת. The Division, Rainbow Six, Far Cry 4 ועוד. כותר ועוד כותר ועוד כותר, משחק ועוד משחק, השחקנים הבינו מהר מאוד ש-Ubisoft מנסה לעבוד עליהם ומציגה להם סרטוני משחקיות שפשוט לא נכונים, ותדמית החברה ניזוקה קשות. כל זה בזמן רגיש במיוחד, בדיוק במעבר בין הדור הקודם לדור הנוכחי.

השנמוכים לא היו החטא היחיד של Ubisoft. הכעס נגד Ubisoft הביא את הטענות שהחברה “משכפלת” משחקים, או בשם הנפוץ יותר, מבצעת Re-skin. הטענה המרכזית בנושא הזה הייתה שהחברה מושכת סדרות משחקים ומשתמשת בשם של המותג במטרה למשוך קונים למוצר. משחקים כמו Far Cry 4/Far Cry Primal, Assassins Creed Syndicate/Unity הן דוגמאת מצוינות לטענה הזאת. מדובר במשחקים שנעשו בהשקעה מינימלית שניצלו נוסחאות קיימות ולא הביאו רעיונות חדשים לשולחן. בקיצור, Ubisoft חיפשה כסף קל בהשקעה מינימלית תוך כדי רציחת השמות של הכותרים הגדולים ביותר שלהם.

כל הדברים שציינתי התרחשו בתקופה קצרה של שלוש שנים (2012-2015, כאשר 2016 היא שנוייה במחלוקת), בשנים אלו, לדעתי, התדמית של Ubisoft חטפה את המכות הקשות ביותר. בשיא הכנות, כל טיפת שנאה שהחברה קיבלה בשנים אלו, מגיעה לה במאת האחוזים. אבל, עברו שלוש שנים וההרגשה הכללית היא שאנשים נתקעו בעבר, ואצל מרבית השחקנים, נשאר אי אמון רב במוצרים של החברה והשנאה כלפיה נשארה ברמה כמעט זהה לשנאה שהייתה קיימת לפני שלוש שנים. לדעתי השנוייה במחלוקת, לא מגיעה ל-Ubisoft השנאה הזו, לפחות לא כיום.

החברה כיום, והשנאה הלא מוצדקת
בסוף שנת 2015, ה-1 בדצמבר אם לדייק, יצא משחק בשם Rainbow Six: Siege. המשחק היה שנוי במחלוקת בהשקה שלו והביקורות עליו היו חלוקות. מצד אחד, היה זה משחק מולטיפלייר שכאמור “הרס” את שמה של סדרת המשחקים האלמותית והפך אותה ב-180 מעלות. מצד, שני, היה לו המון פוטנציאל, ו-Ubisoft היו מוכנים להשקיע בו. אם מסתכלים בצורה אובייקטיבית, אפשר להגיד שזה המשחק שהציל את החברה. הן מבחינת הכנסות והן מבחינת דעת קהל. למה? התשובה מחולקת לשני סעיפים:

1. Rainbow Six הינו המשחק המרוויח ביותר של החברה ומחזיק כרגע מספר עצום של כ-40 מיליון שחקנים רשומים.
2. Ubisoft תמכו (ועדיין תומכים) במשחק בצורה שהם לא תמכו בשום משחק אי פעם. המשחק יצא לפני כמעט שלוש שנים והוא עדיין צומח עם חוזים של Ubisoft להמשיך את התמיכה שלו עד שנת 2020 לפחות.

 

הסעיף הראשון שציינתי לא באמת מצריך הסברה. R6S הכניס כמויות מטורפות של כסף לחברה, דבר שעזר לה להימנע מבור כלכלי אחרי המכירות החלשות של משחקים אחרים בשנים אלו. אבל, הסעיף השני הוא האחד שהחזיר את האמון, אפילו במקצת, אל ציבור הקונים. העובדה הפשוטה ש-Ubisoft הראתה תמיכה מתמשכת במשחק לאורך השנים והראתה שהיא מוכנה לשוב ולהשקיע במשחקים שלה כמה שצריך, במטרה שאנחנו (השחקנים) נהיה מרוצים.

Rainbow Six היה רק הראשון בתור. אחד אחרי השני, משחקי Ubisoft זכו לתמיכה אחרי ההשקה ולאורך זמן. משחקים כמו For Honor או The Division קמו מן המתים וזכו לעדון אחרי עדכון של תוכן חינמי ותיקוני באגים, במקביל לתעשיית המולטיפלייר שפרחה, גם תעשיית הסינגלפלייר פרחה. בשנת 2017 משחקים כמו South Park ו-Mario Rabbits הגיעו וסיפקו את אוהבי האסטרטגיה. סדרת Assassins Creed חזרה אחרי שנת הפסקה, והציגה את החזון שלה להמשך הסדרה כאשר Assassins Creed Origins התרחש בעת העתיקה והפך למשחק תפיקידים. אפילו אוהבי הטקטיקה קיבלו משחק בז’אנר שהחייה את סדרת Ghost Recon המיתולגית.

בשנת 2017 Ubisoft ירתה בכל התותחים והוציאה משחקים בכל ז’אנר ומשחקים שכולם יכלו להחתבר אליהם. אלה לא היו סתם משחקים. מדובר במשחקים מושקעים ומלאי תוכן, שכל אחד מהם לבדו החזיק כמה עשרות שעות (לי אישית לקח 70 שעות לסיים את Assassins Creed Origins). חברת Ubisoft ניסתה בכל הכוח להחזיר לעצמה את השם הטוב ולהחזיר את הגלגל לאחור.

כיום, אחרי ש-2018 כמעט מאחורינו, אפשר להגיד שחברת Ubisoft הבינה שאיכות עדיפה על כמות. 2018 הייתה שנה רגועה יחסית, ויצאו רק שלושה משחקים “גדולים” לאורך כל השנה. הראשון שיצא היה Far Cry 5. מדובר במשחק טוב בסך הכל, שההיבט החזק ביותר שלו היא העלילה. כמובן שהמשחק מיועד לאוהבי הסדרה והוא שמר על הרבה מהאלמנטים הטובים של הסדרה תוך כדי הקשבה למעריצים ומחיקת דברים שנואים כמו מגדלים או מדורות ענק. The Crew 2 היה הבא בתור, הוא המשחק היחיד שאפשר לקרוא לו נפילה. אני אישית לא שיחקתי, ולכן לא ארחיב עליו, אבל חבר שלי הוא שחקן מרוצים מושבע והוא ייעץ לי להתרחק ממנו כמו מאש.

אחרי שנראה ש-Ubisoft סוף סוף למדו את הלקח שלהם, בתחילת חודש אוקטובר קם עוד סקנדל, כאשר החברה הכניסה מיקרו תשלומים מאסיביים בכותר החדש בסדרת Assassins Creed. כביכול, המשחק Assassins Creed Odyssey, היה בלתי אפשרי לסיום בלי גריינד מעצבן וארוך. בתוך המשחק היה אפשר לקנות בכסף אמיתי (ורק כסף אמיתי) סוג של Boost לרמות שיעזור לך לעבור את המשחק ביתר קלות. כמובן שקהילת הגיימינג שוב קפצה והרימה אגרופים בכעס. מהצד שלה, Ubisoft הסירה מיד את החנות ועשתה את השינויים המתאימים. אבל מדובר במהלך מטופש של החברה שכמעט הרס לה משחק מעולה.

סיכום
Ubisoft היא חברה שנויה במחלוקת ובצדק. השימוש שלה במיקרו רכישות והטעיית צרכנים עם שחרור טריילרים לא מדויקים הפכו אותה לחברה ידועה לשמצה במקרה הטוב ושנואה במקרה הרע. אבל, מגמת שיפור שהחלה בשנת 2016 וממשיכה עד היום, מראה שהחברה כן רוצה להצליח וכן רוצה לרצות את קהל המעריצים שלה.

אז אני אומר, תנו לה צ’אנס, תקנו משחק שלה שאתם חושבים שהוא לטעמכם מבחינת סגנון, ופשוט תתחילו לשחק. אני כמעט בטוח שאתם תהנו מהמשחק שבחרתם. נוסף לכך, אגיד שאל תהיו תקועים בעבר. חברה יכולה להשתנות המון במשך שלוש שנים ואין סיבה לפסול חברה לגמרי בגלל טעויות שהיא עשתה לפני כמה שנים.

 

אבל אחרי הכל, כמו שהכותרת אמרה, זאת רק דעה.
הכתבה פורסמה לראשונה ב-TEKTOK