היכונו לביאת המשיח: Borderlands 3

המשחק השלישי בסדרה ממשיך להציג אקשן מטורף ומהיר, הומור משוגע ומיליארד כלי נשק. מה עוד צריך?

מתן בן ישי  28.10.19 - 09:21
תחילת כתבה

בורדרלנדס 3 הוא המשחק השלישי בטרילוגיה שפותחה ע"י חברת GEARBOX. בזמן שהחברה הזו כבר יצרה כמה מה-Shooters החביבים עליי (Bulletstorm הכל כך כיפי, חבילות ההרחבה של Half Life, וגם Duke Nukem Forever שהתגלה כאכזבה כואבת) והיא תמיד סיפקה לי שעות על גבי שעות של ירי בלתי פוסק ומנוון מוח בקטע הכי טוב שרק אפשר לתאר.

שיחקתי בכל סדרת בורדרלנדס, כולל חבילות ההרחבה (והמשחקים הצדדיים שלא נכללים במיספור הרגיל) עם חברים לאורך השנים, והיא העבירה לנו אין ספור שעות של ריבים, כאסחים, ירידות בלתי פוסקות אחד על השני, תסכול, טרולינג, צחוקים, ועוד כל כך הרבה כיף ובדיחות "אמאש'ך" (סטרים "החברים של רובינשטיין" 4LIFE). נהניתי להכנס לעולם המשוגע של פנדורה עם הדמויות הפסיכיות שלו ומבניית היקום המשעשעת הזו שהמשחק יצר. ולמרות זאת, עם כל האהבה שלי למשחק: היא לא עיוורת. לא היו חסרות טענות כלפי הסדרה לאורך השנים, והשאלה שהכי עניינה אותי, היא האם בורדרלנדס 3 יתקן את כל הבעיות של הסדרה?

הסדרה מציבה אותנו בנעליהם של Vault Hunters, שודדי כספות בעולם הפוסט אפוקליפטי של פנדורה, כוכב לכת נטוש שמלא בנוודים ויצורים משונים. במשחק השלישי אנו נבחר דמות מתוך ארבעה, ונצטרף לשודדי הכספות ודמויות מהמשחקים הקודמים אחר מפתח לכספת שקיים בתוכה כוח עצום, לפניי שהנבלים של המשחק הנוכחי, "התאומים קליפסו" ישיגו אותו לעצמם וישתלטו על הגלקסיה.

שחקני ותיקים ירגישו מיד בבית ויתרגשו לראות דמויות אהובות כמו לילית', אלי המכונאית (My baby <3), טייני טינה (אהבת חיי האסורה) מרדכי המתנקש, זירו, מאיה הסירנה וכל שאר הג'מעה. ולמרות זאת, אני לא יכול לומר שאי פעם התחברתי עמוקות לעלילה של הסדרה - נכון, אני אמנם נהנה מהדמויות, אבל היא אף פעם לא נתנה לי סיבה אמיתית להתחבר אליהן מעבר לעובדה שהדמויות פשוט מצחיקות. אני אנסה להסביר: כל דמות יותר ציניקנית מהשנייה, וכולן מתנהגות כמו טינופות ללא תכונות חיוביות, והסדרה בטח לא תתחיל לתת לי סיבות להתחבר אל הדמויות במשחק השלישי.

עלילת המשחק גם לא באמת לוקחת את עצמה ברצינות יותר מידי, ומכיוון הסדרה ידועה בהומור הפסיכי שלה, גם אירועים דרמטיים יכולים להסתכם באיזו בדיחה קטנה שתקל מהר מאוד על האווירה. אז אחריי שזה נאמר, חשוב לי להבהיר: זו ממש לא תלונה. אני פשוט לא מצליח להבין שחקנים שאומרים לי שה"עלילה" בבורדרלנדס היא פקטור עיקרי במשחק. היא לא, היא קיימת רק בשביל לתת רקע לבשר האמיתי....

המשחקיות
לכל אחת מהדמויות שתבחרו במשחק יהיו יכולות משלהן: אמארה הסירנה בנוייה יותר לשחקנים שרוצים סגנון קרב פיזי עם יכולות של אלמנטים, ל-Moze יש חליפת קרב רובוטית שניתן לשדרג, Fl4k נחשב לצייד בחבורה - ושם דגש על  ירי מדוייק יחד עם יצור חייתי שיתלווה אליו ויעזור לו לעשות נזק, בזמן ש-Zane משתמש בהולוגרמה על מנת להטעות את היריבים ויכול להיחשב כדמות המתנקש במשחק. לכל אחת מארבעת הדמויות קיימים שלושה עצי יכולות שונים שניתנים לשידרוג, כך שגם לאחר שהשחקנים בחרו את הדמות שלהם - אופציות המשחק והסגנון ממשיכים לעניין ולחדש, גם לאחר שהשחקנים מגיעים לרמות הגבוהות במשחק.

כל אחת מהדמויות מרגישה שונה בזמן הקרב, ובורדרלנדס 3 מציע כל כך הרבה אפשרויות להתאים את סגנון המשחק, ולנסות לדאוג שכל חווייה של כל שחקן תהיה שונה, כך שהייתי חייב לבדוק את כל אחת ארבעת מהדמויות בסגנונות משחק שונים רק בשביל ההתנסות, ומדובר בתענוג. למרות שהתנסיתי עם אמארה או Moze, הדמויות העיקריות שהשקעתי בהן במשחק היו Fl4k ו-Zane, וזה הדהים אותי לראות איך שינוי בעץ היכולות של הדמויות והשקעה בקטגוריה אחרת יכולה לשנות את המשחקיות והאסטרגיה לאותה דמות. Gearbox פשוט קלעו בול עם הדמויות במשחק השלישי.

כמובן שאם אנחנו מדברים על בורדרלנדס, אנחנו מחוייבים לדבר על סימן ההיכר של הסדרה: כלי הנשק. המשחק מתהדר ביותר ממיליארד כלי נשק שונים, החל מכלי נשק מדברים, לכלי נשק עם רגליים, כאלו שמתפוצצים בזמן טעינה ועוד כל כך הרבה אופציות מטורפות ומשוגעות. תצרפו לכך את העובדה שקיימים גם כלי נשק עם נזק אלמנטים כמו אש, קרח או חשמל לדוגמא, והאופציות לכלי נשק פשוט בלתי נגמרות, ורק עולה ועולה ככל שהשחקנים עולים ברמות בעצמם. לקראת ההכנות למשחק השלישי, שיחקתי בחבילת ההרחבה החינמית ש-Gearbox שיחררה, וגיליתי כמה המשחקיות והקרבות במשחקים הישנים בסדרה לא מחזיקים בהשוואה למשחקי היריות שיש כיום. אני שמח לומר שזה לא המצב במשחק הנוכחי: ככל הסדרה התקדמה היא רק הידקה והידקה את מערכת הקרב שלה , ובורדרלנדס 3 מרגיש כמו משחק מודרני, עם כל ההטבות שבדבר: התנועה פלואידית ומהירה מבעבר, הירי מדוייק, כל נשק מרגיש שונה מקודמו, ויש לי סוף סוף את האופציה להתגלש לאיזור מבטחים כמו ב-Apex ועוד כל כך הרבה Shooters בימינו.

במשחק השלישי, אנחנו נעזוב לשם שינוי את פנדורה, ועולם המשחק שמוצג בפנינו הפעם היא הגלקסיה כולה. כל אחד מהעולמות והכוכבים שנבקר בהם מאוכלסים באוייבים ומשימות שונות, וזה מספק לראות את העולם והמיתולוגיה של בורדרלנדס ממשיכים לגדול. גרפיקת המשחק נשארה באותו סגנון, ומציגה Cel Shading מצוייר ויפייפה ונופים ורקעים עוצרי נשימה כמו תמיד, במיוחד עם השיפור בגרפיקה, ובאפקטי האור והצל. אמנם האנימציות של הדמויות שופרו, אבל משהו עדיין מרגיש חסר, במיוחד אם עושים השוואה למשחק כמו Overwatch, שבו הדמויות מונפשות בצורה הרבה יותר מוקפדת. אני מצפה מסדרת משחקים שמאמצת סטייל ומראה של סרט מצוייר - שתאמץ גם את כל ההיבטים של הנושא וגם תשקיע בפרטים האלו, כי אני לא באמת מדמיין את בורדרלנדס בתור Shooter אפל וקשוח.
 

אחד הדברים שהופכים משחק כמו בורדרלנדס לכיפי הוא הסיפוק המיידי שהשחקן מקבל: המשחק הוא מז'אנר ה-Looting Shooting. כמו דיאבלו, רק בגוף ראשון. השחקנים תמיד מוצאים כלי נשק חדשים שמתאימים את עצמם לרמה של השחקנים. ובמשחק הנוכחי, Gearbox הקפיצה את רמת הסיפוק מכלי הנשק שתקבלו: כבר מצאתי את עצמי נשאר עם נשק שנחשב נמוך בכמה רמות טובות מתחת לרמת השחקן שלי.

תבינו, עם מצב התעשייה כיום, וכל המיקרו תשלומים לחברות והכל, בורדרלנדס 3 יכל היה בקלות ליפול לאותה מלכודת, ולגבות מהשחקנים עוד כמה ג'ובות על כלי נשק חזקים יותר, או קיצורי דרך נוספים, אבל לא. פשוט לא. המשחק השלישי בסדרה נשאר Looter Shooter טהור, שבו אלגוריתם רנדומלי קובע מה אני אקבל באותו רגע, ולא כרטיס האשראי שלי! מעבר לכל הטוב הזה, Gearbox ממשיכה לשחרר איוונטים עם מפות, ציוד ובכלל תוכן חדש למשחק, וכבר חודש אחריי שהמשחק יצא ברגעים אלו שאני כותב את הביקורת, מתרחש לו איוונט שכזה. וחשוב לי לציין: חינם אין כאסף. אני אולי ציניקן בנושא, אבל בהחלט מדובר בהישג יפייפה בהתחשב בשאר תעשיית הגיימינג.

נראה שבמשחק הנוכחי Gearbox החליטה להקשיב למעריצים, ופשוט שיפרה וליטשה כל היבט, גם אם זה באפשרויות ההתאמה האישית לדמות, לנשק או לרכבים, או בפתרונות הקטנים והכל כך מקלים: ליד חנויות תחמושת השחקנים יכולים למלא אספקה בלחיצת כפתור בלי להכנס לחנות, או שניתן להשתגר לרכב הקבוצתי ישירות מהמפה האישית של השחקן.

חשוב לציין שאת בורדרלנדס 3 אפשר לסיים כשחקן יחיד, אבל הכיף האמיתי מגיע מקו אופ עם שחקנים אחרים, רצוי שיהיו חברים שלכם כדי שתוכלו להמשיך באופן עקבי את המסע. את סדרת בורדרלנדס לא אהבתי בהתחלה, לפחות עד שהתחלתי לשחק יחד חברים: יש משהו הרבה יותר מספק בלחקור את המפה ולמצוא ביחד תיבת נשקים, או לעזור לחבר שנפל במהלך הקרב, ואז להגיע לניצחון עם טקטיקות משולבות. ב-Gearbox אפילו חידשו והוסיפו מצב שבו המשחק יחלק באופן שווה את הציוד, כך שלא יתרחשו מצבים שבו שחקנים חמדנים יקחו לעצמם ציוד ולא יחלקו  עם אחרים.

 ועם כל השיפורים הקטנים, באו גם שינויים לא הכרחיים: תפריטי המשחק הפנימיים בלתי נסבלים, והניווט בהם נוראי וגובל בכמויות לא הגיוניות של באגים. כל כך הרבה פעמים קרה שהמשחק "העתיק" לי מראה של נשק ספציפי על גבי נשק אחר, ובמשחק שבו אני אוסף ציוד באופן קבוע, מדובר בהיבט מתסכל ומבלבל.

עוד פיצ'ר שהורידו והיה מתסכל, הוא הכפתור שבו ניתן להחליף מקומות ישיבה ברכב במידה ואתם משחקים עם חברים ברשת, כך שבשביל להחליף בין כסא הנהג, היינו צריכים לצאת מהרכב ולהכנס שוב, במקום ללחוץ על כפתור אחד פשוט שפתר את העניין תוך כדי נסיעה! למרות כל הטענות הקטנות האלו, ב-Gearbox טוענים שהם מקשיבים, והבטיחו שיתקנו את כל הטענות (כולל היכולת להעביר את הפתיח בהתחלה!) בפאטצ'ים עתידיים, אז אני מחכה בסבלנות.

לסיכום:
בסופו של יום, המשחקיות של סדרת בורדרלנדס מסתכמת בדבר אחד: לחפש את הנשק עם המספר הגבוה ביותר. אני לא באמת יכול להתלונן על משחק שמתהדר בכך שהוא Looter Shooter (הראשון, לא סתם) ומודה ישירות בפרצוף שלי שזה מה שהוא מציע. לכן, יש לי חוק ברזל לגביי משחקים: הם לא חייבים לחדש והם לא חייבים להיות הדבר הכי מדהים בעולם. אבל, משחק צריך לדעת מה הוא רוצה להיות ולהעביר את השחקן - ולעשות את זה בצורה הטובה ביותר. אז לפי החוק הזה, כן, בורדרלנדס 3 נהדר ומולץ בחום.

ובקשר לשאלה ששאלתי בהתחלה: "האם בורדרלנדס 3 מתקן את הטעויות של הסדרה"? ובכן, ברובו המוחלט - כן. הוא משפץ את כל ההיבטים מהמשחקים הקודמים, משפר את המשחקיות ומקפיץ את הסיפוק המיידי שהשחקן מקבל בכמה רמות. לכל מי שנהנה ממשחקי יריות מנווני מוח שכל המטרה היא לירות ולהרוג ולקבל על כך ציוד מיידי: בורדרלנדס 3 הוא מהמוצלחים והמהנים שבהם.

עותק הסקירה התקבל תודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של Borderlands 3 בישראל.

הדפס