$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

למדה מהעבר: האם מיקרוסופט חוזרת לעצמה?

איך קונסולת האקס בוקס הופכת לאט לאט לאופציה הכי ידידותית עבור הגיימרים? טור דעה

מתן בן ישי
מתן בן ישי  26.02.20 - 16:57

אין ספק שהמתחרה הגדולה הישירה של סוני היא מיקרוסופט עם קונסולת האקס בוקס שלה, כאשר השיקה אותה לראשונה בשנת 2001 היא תפסה את עולם הגיימינג והמתחרות בהפתעה, והצליחה לסחוף אחריה קהל שלם של שחקנים אדוקים - בעיקר את הקהל המערבי. עוד לפניי השקת האקס בוקס וואן, החברה התחילה לספוג אין סוף מהלומות שפגעו בשם שלה ובתדמית שלה: בהכרזה שלו, הוואן דרשה חיבור קבוע לרשת האנטרנט, ומנעה משחקנים להתקין משחקים משומשים שנקנו מיד שנייה - צעדים שהיא אמנם חזרה מהם טרום ההשקה, אך הנזק עבורה כבר נעשה. וגם העובדה שלחברה יש חוסר במשחקים אקסקלוסיביים איכותיים כמו של המתחרות היה מורגש מאוד בחברה שלאט שלאט איבדה את השם והתהילה שזכתה לה.

כל זה התחיל להשתנות כאשר פיל ספנסר קודם כמנכ"ל אקס בוקס במיקרוסופט בשנת 2014, כמובן שלא באופן מיידי, אך בתקופת כהונתו החברה הבינה כי לקראת הדור הבא היא תהיה חייבת לשנות מסלול על מנת להחזיק את עצמה בשוק: החברה התחילה לרכוש סטודיואים שיפתחו עבורה משחקים בלעדיים כמו Ninja Theory ו-Obsidian - שכבר הוכיחו את עצמן בשוק עם משחקים מוצלחים כמו Enslaved ו-Hellblade: Senua's Sacrifice, כך שאת הטענה הזו מתכוונים בחברה לפתור עוד לפניי הדור הבא.

בנוסף, בשנים האחרונות ראו במיקרוסופט שהעולם הולך לכיוון השירותים בתשלום כמו נטפליקס או אמאזון - והחליטו לפתוח את שירות XBOX GAME PASS, שמאפשר לשחקנים גישה למאות משחקים בספרייה אנטרנטית שכוללת מעבר למשחקים של מיקרוסופט גם משחקים ממפתחות צד שלישי כמו סדרת GTA, טומב ריידר ואפילו The Witcher- כולם היו כותרים משמעותיים ופופולאריים שזמינים בתשלום קבוע חודשי. בשנת 2019 גם כותרים חדשים שרק הושקו כמו The Outer Worlds מצאו את עצמם בשירות ממש ביום ההשקה שלהם, ואין ספק שזהו חתיכת יתרון משמעותי (בוודאי שמבחינת מחיר) בהשוואה לשירות ה-PS NOW שמפעילה סוני, שעזר לקדם את מיקרוסופט בשנתיים האחרונות יותר ולהעלות את עצמה במדד החיבה של הגיימרים אליה.

במיקרוסופט החליטו גם להקשיב יותר לטענות השחקנים, וכבר ב-E3 2015 הכריזה החברה על צעד משמעותי שיעזור לה לבסס את עצמה בצורה הרבה יותר חיובית בציבור הרחב: האקס בוקס וואן יכלול תמיכה אחורנית במשחקים לדורות הקודמים. החברה אפילו הגדילה ראש, ולאחרונה הכריזה כי שחקני אקס בוקס שרכשו משחק מהדורות הקודמים, לא יצטרכו לשלם עליו פעם נוספת כאשר ישוחרר לדור חדש יותר. רק השבוע CD PROJEKT RED הייתה החברה הראשונה שהודיעה כי תשתמש באופצייה הזו, והודיעה ששחקנים שירכשו את Cyberpunk 2077 לאקס בוקס וואן בדור הנוכחי, לא יצטרכו לשלם עליו מחדש כאשר יושק לדור הבא, לקונסולת ה-Series X. יוצא שהשחקנים משלמים על אותו משחק בכמה דורות רק פעם אחת ויחידה, שוב - בניגוד למתחרות, שמוציאות את המשחק מחדש.

אני אתן דוגמא, ואחת מהחיים הפרטיים שלי: החזקתי בקונסולת פלייסטיישן 3 יחד עם יצירת המופת The Last of Us, ונורא שמחתי כאשר שמעתי שהמשחק ייצא בגרסת Remastered לדור הבא. פחות שמחתי כאשר גיליתי שאני צריך לשלם עליו מחיר מלא. אותו הדבר היה גם בתקופת הפלייסטיישן 3 כאשר סוני שיחררה אוספים של משחקים כמו God of War מתקופת הפלייסטיישן 2 - ופשוט דרשה ממני לרכוש את אותם המשחקים מחדש. נינטנדו אגב - גם חטאו ועדיין חוטאים באותן תלונות בדיוק. כל זה כבר שם את מיקרוסופט בנקודת פתיחה נהדרת בדור הבא, כאשר היא מביאה איתה ספרייה עצומה של משחקים נוסטלגיים וחדשים יחדיו.

אז נכון, הודיעו שהפלייסטיישן 4 יתמוך במשחקים אחורנית, אבל זה לא בהכרח אומר שסוני תדבוק באותו צעד שמטיב עם הלקוחות שלה - ומיקרוסופט יוצרת פה לחץ על סוני, שתצטרך לעשות צעד שיגרום לה להשתוות למתחרה. ואם כבר לחץ, עוד לא הזכרתי את העובדה שמיקרוסופט הייתה הראשונה להטמיע קרוס פלטפורם בין קונסולת הנינטנדו סוויץ' במשחקים כמו מיינקראפט - צעד שממנו סוני נמנעת, וחבל.

חשוב לי לציין: אני אמנם מגדיר את את עצמי כשחקן PC, אך דואג לשחק בכל משחק אקסקלוסיבי לקונסולות, ומחזיק בכולן: בסוני, באקס בוקס וגם בנינטנדו סוויץ'. אין לי נאמנות לחברה כזו או אחרת ומאמין בדו קיום בין כל הקונסולות, שמיקרוסופט הבינה את טעויות העבר שלה, וכעת היא מנסה לפצות על כך עם אותן טענות שהעליתי כאן. אם תאהבו את מיקרוסופט או לא - אי אפשר להתעלם מההכרזות ומהצעדים האלו, שרק מטיבים עם הצרכנים. שהם אנחנו, בסופו של דבר.