$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מתנת חג מדהימה: ביקורת פיפ"א 19

מכניקות חדשות ורשיון מלא מהצ'מפיונס. ומה הציון של EA?

גל לב  30.09.18 - 12:00

תגיות: פיפא 19

כל מי שאוהב פיפ"א קיבל השנה מתנת חג מדהימה: החברה הגדולה EA  הוציאה משחק עם מכניקות חדשות שאמנם מזכירות את פיפ"א  18 - אך לא דומה לו כלל. כאשר יצאו הטריילרים לפיפ"א 19 אלפי טוקבקיסטים כינו את המשחק "פיפ"א 18 2.0" (הומור וזעם מהקהילה, על כך ש-EA לא משנה דבר בפיפ"א כבר שנים).

ובכן, אני כאן כדי לנפץ את המיתוס ולהגיד בקול תרועה - השנה פיפ"א 19 שווה קנייה! חשוב לי לציין כי אני מתייחס לביקורת כאל ביקורת בונה, ללא פילטרים ומחסומים על המשחק ועל חברת EA, ואשווה את המשחק בעיקר לפיפא 18 ופחות לפרו אבולושן 2019.

גרפיקה כללית
כל שנה אני מרגיש את אותו דבר בהיבט של הגרפיקה, ומשהו מרגיש כאילו הוא עובד ולא עובד בו זמנית: מצד אחד, הפרצופים נראים פשוט נהדר לשחקני הצמרת והדיוק בפרטים פשוט מדהים: כשהכנסתי גול עם רונאלדו הדהים אותי לראות כמה מדויקים הפרטים הקטנים בפנים שלו בזמן החגיגה. הגרפיקה בכלליות נראית מצוין, מלבד השחקנים ש-EA החליטו שהם לא משקיעים בהם (בעיקר בקבוצות הקטנות), אך האנימציות החדשות פשוט מהפנטות, הקהל בליגת האלופות נראה נהדר ובכללי החבילה הגרפית כמעט מושלמת.

איפה זה כן מפריע? הגרפיקה של פיפ"א מרגישה מיושנת טיפה לשנת 2019: בזמן שפרו אבולושן ו-2K19 מציגים גרפיקות כל כך מקצועיות, אפשר להתבלבל בין המציאות לעולם הוירטואלי, פיפ"א עדיין מרגיש משחק "ממוחשב ורובוטי" מדי. יש כמובן את אלו שיחלקו עליי, אבל זו דעתי.
ציון: 8/10

הצגת השחקנים
הפיצ'ר של ליגת האלופות הפך את הצגת השחקנים לשואו ענק! בפעם הראשונה שתפתחו את המשחק יפתח לכם משחק בין PSG ליובה החזקה של רונאלדו, שלט ענק עם ציור של הכוכב יופיע על יציע האוהדים של יובה, ושלט ענק של ניימאר יופיע ביציע של אוהדי פאריז. האווירה מדהימה, הכדור של ליגת האלופות מחכה, השופט לוקח אותו עם כניסת השחקנים, ההמנון של ליגת האלופות מתנגן והשחקנים ממש נראים לחוצים לפני משחק ענק, ולאחר מכן צילומי הקבוצות. באמת מדהים! EA: עבודה נהדרת!
ציון: 10/10

הקהל
הקהל השנה נראה טוב מאוד: המון דגלים, אינדיבידואליות בפנים, ובזמן שער ממש קל לראות שכל אחד בקהל מבצע פעולה אחרת. זה עוד לא מושלם – אבל זו הדרך הבטוחה לשלמות. סאונד נשמע מדהים, שר שירים אמיתיים של קבוצות צמרת, ולאחר כל שער השאגות באצטדיון מרעידות את הטלוויזיה. בגדול – עבודה מעולה. החסרון? במשחק הרגיל (בלי המצב של ליגת האלופות), הקהל כלל לא השתנה מפיפ"א 18. אולי לא חסרון, אבל זו לא נקודה לזכות המשחק.
ציון: 9/10

קריינות ופרשנות
סוף סוף יש פרשנים חדשים! דרק ראה ולי דיקסון יראו לנו שפרשן לא חייב להיות אנמי גם אם מדובר במשחק מחשב, אך עדיין יש פאשלות: המון חזרות על אותו משפט בנאלי במשך עשרה משחקים רצוף בפתיחת השחקנים, ועוד כל מיני דברים קטנים שבסה"כ לא מפריעים לחוויה, אבל בהחלט גורעים ממנה.
הפרשנים אלאן סמית' ואנדי טאוסנד כמעט ולא השתנו, משפטים בודדים פה ושם, וכמו בפרו, זה מאכזב לשמוע את אותו הפרשן בדיוק, אך ליגת האלופות בהחלט מפצה.

בכלליות, חסרה לי התלהבות אצל הפרשנים, והייתי מעוניין שיראו טיפה יותר התלהבות ממהלכים וגולים מרשימים, שיצרו יותר דרמה. חשוב כמובן לציין שהמשחק מגיע עם פרשנים וקריינים בשפות שונות כמו ספרדית, ערבית, ואיטלקית לאלו שרוצים לרענן את האווירה.
ציון: 8/10

משחקיות
נחלק לשלוש קטגוריות:
1.  הרגשה כללית
המשחק עצמו מרגיש מצוין, בלי להגזים, אין לי ספק בכלל שמדובר במשחק הפיפ"א הטוב ביותר ששיחקתי בו (אציין שאני משחק בפיפ"א מ-2002 ושחקן מקצועי מ-2015): הכל פשוט מרגיש חלק יותר, יפה יותר, ויש פחות באגים מבשנים שעברו. מורגש ש-EA השקיעו במיוחד ועשו עבודה קשה כדי לקדם את פיפ"א השנה, ואני עוד מחכה לשחק באולטימייט טים ולראות עד כמה הדברים השתנו שם, אך בינתיים בהחלט נראה שהמשחק מבטיח.

2. שינויים מפיפ"א 18
למרות שכולם בטוחים שמדובר באותו משחק, אני מוכן להתחייב שמדובר במשחק שונה לחלוטין ואנסה להרחיב כמה ששרק אפשר על מה הופך את המשחק השנה לחווייה ייחודית:
בתור התחלה, המשחק איטי יותר, וזה הדבר הטוב ביותר שעשו למשחק. Pace כבר לא חזק כמו בפיפ"א 18, מכניקה שתיסכלה כלכך הרבה שחקנים במהלך השנה שעברה. מסירות הרבה פחות מדויקות מפיפ"א 18, ובעיניי זהו גם מהלך מבורך: שחקן קישור ידייק במסירות הרבה יותר ממגן או בלם, ושחקן התקפה ידייק בבעיטות ובדריבלים הרבה יותר משחקן הגנה או קישור. בסה"כ נראה טוב מאוד ומאתגר יותר.

הבעיטה המתוזמנת מוסיפה אספקט של יכולת ועבודה למשחק, כך שלמרות שבעיטה בתזמון מושלם לא מביאה תוצאה מושלמת, היא עלולה לשפר את הסיכויים לשער במעט. בנוסף EA הוסיפו את מכניקת ה-50/50 בהגנה, כך שברגע ששחקן התקפה נתקל מול שחקן הגנה יש לכל אחד 50% לקחת את הכדור, ומה שיקבע מי יקח את הכדור הוא היכולת של השחקן המתקיף (תרגילים/הטעיות) אל מול הסטטים של שחקן ההגנה (ניימאר נגד ראמוס – אומנם ניימאר מהיר יותר אך ראמוס פיזי יותר – לכן כאשר ראמוס יתן תיקול בתזמון נכון סיכוי גבוהה שיקח לו את הכדור, ניימאר יאלץ להיות יצירתי יותר על מנת לעבור מגן ותיק ומהיר כלכך).

EA הוסיפו גם את ה–Active Touch System, שמאפשר נגיעה ראשונה קלה בכדור שנותנת לשחקן לזרום עם הכדור במקום להתקע כאשר הוא מקבל אותו, גם זה מרגיש מצוין, אך מעט קשה לביצוע לפעמים.

3. באגים
הספקתי לשחק 30 משחקים בערך מהיום שהמשחק שוחרר (גרסת האלופים העניקה שלושה ימי גישה מוקדמת) ועדיין חוויתי לא מעט באגים: ראיתי לא פעם שהשוער פשוט נכנס לשער עם הכדור אחרי ששחקן היריבה דוחף אותו פנימה, והשוער לא מקבל פאול, או ידיים של שחקנים שנכנסות לגוף של שחקנים אחרים (באג נפוץ בפיפ"א), או שוערים שעושים שטויות עם הכדור ומפספסים מסירה (נגמר בגול עצמי).
השנה אמנם כמות הבאגים פחתה משמעותית וזהו שיפור על פיפ"א 18, אך אני מצפה להרבה פחות באגים ממשחק ששוחרר לקראת שנת 2019.
ציון: 8/10

בעיטות
הדבר המשמעותי ביותר בפיפ"א 19 בעיניי הוא שהרבה יותר קשה לבצע התקפה, כאשר בפיפ"א 18 זה היה קל מדי. הבעיטות נראות כולן מצוין, לא נכנסות בתדירות גבוהה כמו שנה שעברה, כך שצפו להרבה תסכול מהשחקנים כאשר אתם משחקים. הבעיטה המתוזמנת (Timed Finishing) היא דרך נפלאה ויצירתית להפוך את המשחק למשחק מבוסס יכולת ופחות משחק של מזל, שזה צעד מבורך בעיניי וחייב להמשך גם בשנים הבאות.

האנימציה של המון בעיטות השתנתה ונראית פשוט מדהים, וכעת השחקנים מכינים את עצמם לבעיטה. הבעיה היחידה ששמתי לב אליה היא שראיתי המון מספרות: בעשרה משחקים ששיחקתי חוויתי לפחות 7 או 8 מספרות, מספר שמרגיש לי מוגזם מאוד בהתחשב בעובדה שמספרת הוא דבר נדיר שרואים פעם ב-10 משחקים בערך.
ציון : 8/10

אינדיבידואליות
היופי בפיפ"א כבר שנים הוא שכל שחקן מרגיש שונה מאוד. אני זוכר שקניתי שחקנים באולטימייט טים רק כי אהבתי את איך שהם משחקים. כיף לבצע תרגילים אינדיבידואליים, החגיגות אינדיבידואליות, הריצה של רונאלדו נראית שונה מהריצה של מסי, והריצה של מסי שונה משל ניימאר: כל אחד מחזיק בכדור אחרת ומתנהג אחרת כשעושים עליו פאול. אמנם לא שונה יותר מדי מפיפ"א 18, אך זה עדיין מצוין ונראה מדהים.
ציון: 9/10

בינה מלאכותית (AI)
אף פעם לא אהבתי את ה-AI בפיפ"א: הוא תמיד הרגיש רובוטי, טיפש, וחסר מודעות. השנה כלום לא השתנה, וה-AI עדיין מרגיש מאוד רובוטי. הרובוטיות באה לידי ביטוי בעיקר בכך שהמחשב לא יורד לתיקולים מסוכנים, ולרוב ההבדלים בין משחק למשחק מזעריעם כאשר משחקים מול המחשב.
אציין לטובה ואומר שקבוצות כמו ריאל מדריד וברצלונה משחקות מאוד דומה למה שהן משחקות באמת, רק פחות נועז מבמציאות. בנוסף לכל, המשחק מול ה-AI מאוד מתסכל, וזו אמנם רק השערה שלי, אבל לדעתי ברמת "לג'נדרי" המחשב משחק בדיוק כמו ב-World Class, רק עם הגדרות דיוק גבוהות יותר. כלומר אותה מסירה שב-World Class לא תעבוד, תעבוד ברמה Legendary רק בגלל שהגדירו שהשחקן ימסור טוב יותר.
ציון: 5/10

מולטיפלייר (משחק ברשת)
איזה מזל יש ל-EA שהפיצוי על המשחק הגרוע מול המחשב מגיע בצורת משחק ברשת. החברה מחזיקה את אחד השרתים הכי חזקים בשוק וניכר שאין כרגע משחק ספורט ברשת, שזורם בצורה חלקה כמו פיפ"א. תמיד נהניתי מהיכולת של פיפא להעמיד משחק רשת יציב ואיכותי.
ציון: 9/10

לסיכום
מאוד קל להכריז על פיפ"א 19 כמשחק הספורט הטוב ביותר ש-EA הוציאו: הכל מרגיש אמיתי יותר, איכותי יותר, קשה יותר, וזה מצוין. סוף סוף לאחר 4 שנים (מאז פיפ"א 15 לדעתי) אנו מקבלים משחק חדש שהכל בו מרגש ומהנה. כל הכבוד לחברת EA על העבודה המצוינת.
אישית, אני ממליץ מאוד על המשחק: שווה את הקנייה ואת הזמן!
ציון כולל: 8/10