יוצאים לדרך: המדריך השלם לטור דה פראנס

המרוץ יוזנק בשבת. המסלול, הפייבוריטים וכל מה שצריך לדעת

דני פורת
דני פורת  06.07.18 - 16:40
תחילת כתבה

חודשיים אחרי שהג'ירו ד'איטליה הגיע לישראל ומשך אחריו מאות אלפי אוהדים חדשים מארץ הקודש, עולם האופניים עולה שלב. המהדורה ה-105 של הטור דה פראנס תצא מחר (שבת) לדרך עם שמונה קטעי ספרינטים, שישה קטעים הרריים, ארבעה קטעי גבעות, שני קטעים נגד השעון ועוד שלב מורט עצבים על האבנים המשולבות. המרוץ היוקרתי יכלול למעלה מ-3,300 ק"מ ויעבור בצרפת ובחלק קטן מספרד.

לדעת רבים זו הולך להיות הטור המעניין ביותר מבחינת סגל הרוכבים. בראש ובראשונה, כריס פרום, שיחפש את החולצה הצהובה החמישית בקריירה שלו וירצה להיכנס לרשימה מצומצמת שמשלימה דאבל באותה שנה - אחרי הזכייה שלו בג'ירו שהסתיים ברומא. הוא מגיע חזק מנטלית מאי פעם ואחרי ששמו טוהר מפרשת הסבלמונטול. גם סגנו מהמרוץ האיטלקי, טום דמולאן יגיע עם ציפיות כדי להוכיח שהוא גראנד טוריסט מדופלם.

ריצ'י פורט, שהיה בעבר פועל העל של פרום, ינסה לשבור את הנאחס והמזל הרע שפגע בו בשנים האחרונות. הטזמני מגיע בכושר מעולה אחרי שניצח את מירוץ שוויץ הקשה ומסומן גבוה ביחסי ההימורים לזכייה. נאירו קינטאנה (פעמיים מקום שני בטור) מגיע עם סגל אדיר ומפואר של מוביסטאר שכולל את מיקל לאנדה ואלחנדרו ואלוורדה הוותיק מאמין שזו השנה שלו והפעם מגיע עם רגליים טריות לאחר שדילג על הג'ירו.

כדאי לשים לב גם לרומאן בארדה, התקווה הצרפתית לזכייה ראשונה מאז 1985, שמאמין שהפעם יש ביכולתו לסיים ראשון על הפודיום אם רק ישפר את היכולות נג"ש שלו. לא שכחנו כמובן את אלוף 2014 וינצ'נזו ניבאלי שניצח השנה את הקלאסיקה במילאנו-סן רמו ונחשב לכריש שבחבורה. גם בגזרת הספרינטרים יהיה רותח, מסקרן ומהיר מאוד.

פיטר סגאן מחפש זכייה שישית רצופה בחולצה הירוקה - הישג השמור רק לאריק צאבל האגדי. אלוף העולם כנראה לא יהיה זה שינצח הכי הרבה שלבים, משום שהקאדר השנה נוצץ ואיכותי ביותר. פרננדו גאביריה, הקולומביאני העולה שחגג בג'ירו 2017, המאיץ ההולנדי המעולה דילאן חרוננוואגן (המנצח בפאריז אשתקד) אמורים לתת קרב אדיר לחבורה הוותיקה והמוכרת שכוללת את מרסל קיטל, אנדרה גרייפל ומארק קאבנדיש הוותיקים בניסיון להשיג כמה שיותר ניצחונות במישור. עוד שם שרוצה לדבר חזק הוא מייקל מאתיוס האוסטרלי.

הטור יצא לדרך בשבת מאיזור ונדה, במערב צרפת עם שני קטעים מישוריים שיהיו חגיגה עבור הספרינטרים. המבחן הרציני הראשון לרוכבי ה-GC יהיה בקטע השלישי בשולה (35 ק"מ) בקטע נגד שעון קבוצתי, שם קבוצות כמו BMC של פורט ו-SKY של פרום רוצות לפתוח פער משאר המתמודדים על החולצה הצהובה. לאחר מכן הרוכבים יעשו את דרכם צפונה לקטע מתגלגל בברטאן ובקטע החמישי תגיע הסיומת המפורסמת על גבעת המור דה ברטאן, שם אמורה להתבצע הסלקציה הראשונה בין המועמדים לניצחון. קטעים 7 ו-8 שיסתיימו בשארטר ובאמיין יהיו עוד הזדמנות לרוכבים שיתחרו על החולצה הירוקה של המאיץ הטוב ביותר בתחרות.

השלב המפחיד ביותר יגיע ביום ראשון (קטע 9) 156.5 ק"מ שכוללים 15 שלבים של אבנים משולבות עד לקו הסיום ברובה. השלב הקשה הזה יתקיים שעות ספורות לפני גמר גביע העולם במוסקבה. הרוכבים יגיעו למחר ליום המנוחה הראשון שלהם באנסי לפני העליות הראשונות של האלפים. קטע 10 יהיה שלב ההרים הראשון והמבחן הגדול שיסתיים בגלישה מהקול דה לה קולומבייה (7.5 ק"מ, 8.5% שיפוע) עד לגראנד בורנר. למחרת הפלוטון יטפס על לה רוסייר (17.6 ק"מ, 5.8% שיפוע) שנמצא בקטגוריה 1, כאשר גולת הכותרת תהיה הקטע ה-12 שיסתיים באלפ דואז המיתולוגי, שלוש שנים בלבד אחרי שטיבו פינו ניצח על פסגת ההר המפורסמת ביותר בעולם האופניים שאורכה 13.8 ק"מ והשיפוע הממוצע שלה הוא מעל 8 אחוזים.

לאחר האלפים הרוכבים ימשיכו בקטע מעבר מישורי בואלנס (קטע 13) ולאחר מכן יתקלו בפיניש בעליה הטריקית על מנדה (קטע 14) בתום יום רכיבה עם לא מעט טיפוסים. קטע 15 שמסתיים בגלישה לקארסקון יכול להיות שלב קלאסי של בורחים. שלב 16 יתקיים בלב הפירינאיים עם הירידה המפורסמת של הבנייר דה לושון, היכן שכריס פרום ברח לפייבוריטים בשנה שעברה. קטע 17 מסקרן מאוד משום שהוא האחרון שמסתיים בפסגה בקטגוריית HC, בקול דה פורטה, שם הרוכבים גם יגיעו לנקודה הגבוהה ביותר בטור - 2,215 מטרים מעל פני הים. זאת אחרי שיעברו שתי עליות בקטגוריה 1. מדובר בשלב ההרים הקצר בהיסטוריה - 65 ק"מ בלבד שיבטיחו אקשן מהזינוק.

קטע 18 יהיה יום מעבר קלאסי שיסתיים בספרינט בפו ואילו למחרת (קטע 19) יטפסו הרוכבים על שש פסגות, כולל הקול דה טורמאלה, שהאחרונה שבהן תהיה הקול ד'אוביסק המפורסמת ומשם יגלשו ללורן. קטע 20 יהיה השלב האישי נגד השעון באספלט (31 ק"מ) עם עליה חדה 900 מטרים לסיום ולאחריו יגיע הרוכב עם החולצה הצהובה לפאריז לפיניש הנודע בשדרות השאנז אליזה אחרי שלושה שבועות מפרכים. כמו תמיד יהיה סופר מעניין ומותח עד לקילומטרים האחרונים בפאריז.

המסלול המלא
קטע 1: נוימוטייה אן ליל - פונטני לה קומט (201 ק"מ, מישורי)
קטע 2: מולירון סנט ז'רמן - לה רוש סור יון (182.5 ק"מ, מישורי)
קטע 3: שולה - שולה (35.5 ק"מ, נגד השעון קבוצתי)
קטע 4: לה בול - סרזו (195 ק"מ, מישורי)
קטע 5: לוריין - קימפר (204.5 ק"מ, הרים בינוניים)
קטע 6: ברסט - מור דה ברטאן (181 ק"מ, הרים בינוניים)
קטע 7: פוז'ר - שארטר (231 ק"מ, מישורי)
קטע 8: דרו - אמיין (181 ק"מ, מישורי)
קטע 9: אראס - רובה (156 ק"מ, אבנים משולבות)
קטע 10: אנסי - לה גרנד בורנאר (158.5 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 11: אלברטוויל - לה רוסיר (108.5 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 12: בורג סיינט מוריס - אלפ דואז (175.5 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 13: בורג ד'אויסאן - ואלנס (169.5 ק"מ, מישורי)
קטע 14: סיינט פול טרואה שאטו - מנדה (188 ק"מ, הרים בינוניים)
קטע 15: מילו - קראקאסון (181.5 ק"מ, הרים בינוניים)
קטע 16: קראסקון - בנייר דה לושון (218 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 17: בנייר דה לושון - קול דה פורטה (65 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 18: טרי סור באיז - פו (171 ק"מ, מישורי)
קטע 19: לורד - לרון (200.5 ק"מ, הרים גבוהים)
קטע 20: סיינט פי סור ניבל - אספלט (31 ק"מ, קטע אישי נגד שעון)
קטע 21: הויי - פאריז (116 ק"מ, מישורי)
הדפס