כמו מקצוענים: חמישה טיפים לנהיגה בשטח

השאירו את האגו בבית ושמרו על חייכם. המלצות לחובבי רכבי ה-4X4

אופיר הראל  09.09.16 - 12:05
הטיפים של המקצוענים
הטיפים של המקצוענים

תגיות: עולם הרכב

תחילת כתבה

הישראלים חוזרים לשטח ובהמוניהם: במקום לעמוד בפקקים על אוטומט, הולך וצומח הטרנד במסגרתו בוחרים רבים ברכבי 4X4 ויוצאים לגלות את השטח דרך הצמיגים. נהיגת שטח יכולה להיות חלק מבילוי פרטי, עם חברים ואפילו עם המשפחה – וזאת יופי של דרך לנצל את החולות הרבים בהם בורכה ארצנו.

לכבוד המתחדשים ברכבי שטח שרוצים להתחיל לחרוש את הדיונות, וגם למנוסים יותר שכבר מזמן הורידו את הניילונים ומכורים לאדרנלין – ריכזתי מספר טיפים שישמרו את החוויה כזכורה לטובה ולא כמור"ק שיכלול רכב חילוץ, בוץ במקומות הלא נכונים ועוגמת נפש גדולה.

אחד הדברים הכי חשובים ביציאה לשטח ובכלל בנהיגה הוא השארת האגו בבית! במקרים רבים של תאונות מיותרות בהן נתקלתי בשטח, התברר כי האגו של הנהג שלט במוח ובסיטואציה, דבר שגרם לתאונות מיותרות עם נפגעים בנפש וברכוש.

חובת ההוכחה לא חלה בשטח. אם הבחנתם והחלטתם שהמסלול לא נראה בטוח ומסוכן, בחרו נתיב אחר. אל תתנו לאף אחד להשפיע על שיקול הדעת שלכם. זו נקודה קריטית ביותר, וחשיבותה עולה ככול שתוואי השטח מסוכן יותר. בתנאי שטח קשים, במקומות בהם הראייה אינה טובה מספיק בגלל גורמים המסתירים את המשך המסלול, מחובתנו להיעזר באדם נוסף לצורך הכוונה.

כשאנו ניצבים בשטח מול מכשול כמו אבנים המורידות את אחיזת השטח, עליות תלולות, הצלבות, ופתאום אנחנו נתקפים חשש ומורידים את הרגל מדוושת הגז - המכשול יהפוך למחסום. אחד הדברים החשובים בהתמודדות עם אתגרי הדרך הוא "גז קבוע"! כדי לשמור על מומנט הנסיעה, שיגרום להמשך נסיעת הרכב בצורה הטובה ביותר, נמשיך בלחיצה על דוושת הגז באופן קבוע ובמהירות איטית וסבירה.

ברגע שאנו נמצאים במצב של גז קבוע ונמוך, יוכל הרכב לנוע בקלות ולא יאלץ לעבור ממצב של נסיעה לעצירה. בתנאי השטח, לרכב יהיה קושי לשוב לנסיעה וכל משקל שלו יאלץ את המנוע להתאמץ יותר ויקשה על אחיזת הצמיגים בקרקע. הדבר עלול לגרום להכביד על הישארות הרכב במסלולו הישר, ויגרום לסטייה של הרכב גם בחלקו האחורי וגם הקדמי.

ביציאה לשטח, יש לחשוב לא רק על הרגע אלא גם על היום שלמחרת. רכבי שטח רבים, לא בהכרח בנויים באמת לשטח (רכבי כביש-שטח רגילים). רכבים אלו, "ג'יפונים", אינם מצוידים לרוב בהנעה כפולה, אינם מוגבהים ובפועל אינם מסוגלים לרדת לשום שטח שאינו דרך עפר כבושה שכל פרייבט רגילה יכולה גם לעמוד בה. נזק, ולו הקטן ביותר - משמעותו השבתת הרכב וביקור במוסך הקרוב. ההשלכות לאלו מאתנו המסתמכים על הרכב גם מחוץ לחולות יהיו גדולות מעוד מעבר מים.

פעמים רבות נמצא עצמנו בשטח מול מכשול שהרכב אינו יכול לעבור. ברוב המקרים, כמו ישראלים טובים - ננסה להוכיח את עליונותנו על כוחות הטבע ולדרוש מהרכב לגייס כוחות. על ידי לחיצה חזקה על דוושת הגז, נגדיל את הסיכון וכמו כן גם נגרום לנזק למרכב הרכב ומכולליו. עלינו להבין כי במצבים מסוימים, עדיף למצוא מסלול אחר וקל יותר מבלי לשחוק את צמיגי הרכב, לאמץ את המנוע ולטלטל את מערכות הרכב ויושביו.

בהגיענו לשיפוע צד עלינו לבדוק ולתכנן את המשך מסלול הנסיעה ככול הניתן טרם הכניסה אליו. חשוב להוריד את לחץ האוויר בגלגלים בכ-30% מהלחץ המומלץ בנסיעה רגילה (המלצת יצרן). נעשה זאת כדי לקבל פלטת אחיזה רחבה וכמו כן על מנת למנוע מהרכב לקפוץ.

עלינו לדעת שברגע שנכנסנו לשיפוע הצד עלינו לשמור על גז קבוע והילוך נמוך, זאת על-פי תנאי השטח. יש ליצר אחיזה  טובה ככול האפשר ולמנוע שינוי משקל של רכב השטח. במידה ואתם חשים כי הרכב מאבד מאחיזתו בקרקע, הגבירו במעט את הלחיצה על דוושת הגז (מצב זה לרוב יחזיר אתכם למסלול).

אם ישנו חשש, סובבו תמיד את ההגה לכיוון הירידה ולא לכיוון העלייה והמשיכו ללחוץ על הגז.  זכרו כי שיפוע צד הוא עסק מסוכן – אם אתם לא מקצוענים ולא מנוסים, לפחות בפעם הראשונה עשו זאת בליווי מדריך.

הכלל החשוב ביותר: לחולות נגיע, אוויר נוקיע! הורידו את לחץ האוויר בגלגלים ל-14-16psi, וזאת על מנת ליצור פלטה של הצמיג בחלקו התחתון ולמנוע חריצה ושקיעה בחול. בחולות יש לייצר נסיעה רציפה. האטה תתבצע רק במקרה הצורך (המשכיות הנסיעה בחול במהירות סבירה תימנע שקיעה, תקל על מאמץ המנוע והסתבכות לא נעימה עם חול טובעני).

כמובן שלפעמים פשוט צריך לעצור להפסקות כאלו ואחרות. זה בסדר, אך ברגע שהחלטתם להמשיך תנועה, לחצו קלות ובמתינות על דוושת הגז. לחיצה שכזו תמנע מצב בו הגלגלים מסתובבים מהר ויוצרים התחפרות. המשך מאבק בתהליך השקיעה יביא ברוב המקרים לשקוע יותר ויקשה על חילוצכם מהחול. בקשו מחבר שיעזור לכם בעזרת רצועה או עזרים אחרים העומדים לרשותכם. סעו בזהירות וחיזרו בשלום.

* הכותב הוא רכז קורס נהיגת שטח בקמפוס שיאים באוניברסיטת תל-אביב ומנכ"ל חברת "שטח טכני 4X4"