$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פאטה מורגנה בבחריין

פטל מנצח בקושי את בוטאס במירוץ של אסטרטגיות הפוכות

משה פינצ'בסקי  09.04.18 - 21:40

אחד האמירות המפורסמות של חואן מנואל פאנג'יו הייתה "לנצח במהירות הנמוכה ביותר האפשרית" ובהקפות האחרונות בבחריין נזכרתי בכך. המאבק של פטל בבוטאס ובצמיגים הגמורים שלו הזכירו לי גם את סיום המירוץ באוסטריה 1981, כאשר דה אנג'ליס בלוטוס הצליח לנצח "בפוטו פיניש" עם צמיגים גמורים את קיקה רוזברג וסליחה שאני בכלל מזכיר את בחריין ואת מסלול האוסטרייכרינג המופלא באותו משפט. מה שהצחיק אותי קצת בכל הסיפור הזה הוא שלדעתי, מרצדס בחרו באסטרטגיה של עצירה אחת מחוסר ברירה, גם עבור המילטון וגם עבור בוטאס, שכן לא היו להם מספיק צמיגי סופר סופט בכדי לתקוף עם שתי עצירות ופרארי היו מהירים לפחות כמותם וכמובן היו לפניהם. פרארי עצמם נאלצו להעביר את פטל לעצירה אחת גם מחוסר ברירה, לאור התאונה הקשה בעצירה של רייקונן ופרישתו. אני לא חושב שמישהו בפרארי או במרצדס חלם שפטל ינסה למשוך את צמיגי הסופט שלו כ 14 הקפות מעבר לטווח הבטוח שפירלי קבעו.

1. נהג המירוץ
פטל נאלץ להתמודד במהלך המירוץ עם שינוי אסטרטגיה שנכפה עליו בתזמון לא טוב, שכן כבר נאלץ לדחוף אותם בהקפות הראשונות בכדי לעקוף את המילטון וכמובן על צמיגים שלא היו אמורים להחזיק מעמד מרחק שכזה. ההקפות האחרונות של פטל תחת לחץ של בוטאס, הן בית ספר לנהיגה חלקה, מדודה וסופר מדוייקת. מעניין במיוחד עד כמה מידע יש כיום לקבוצות על מה הנהגים היריבים עושים. תראו כמה מידע היה למרצדס על ההכנות שפטל עשה להקפות האחרונות לדבריו של טוטו וולף. חרף זאת, נהג המירוץ ובכלל של כל הסופ״ש היה פייר גאסלי בטורו רוסו. אחרי אוסטרליה לא היה נראה שהשתנה משהו בטורו רוסו הונדה או שהנהגים שלהם מפגינים כשרון מיוחד שיסגור את החור שעלול להיווצר אם ריקארדו אכן יעזוב לפרארי (לפי השמועות), אבל המהפך הגיע בבחריין. טורו רוסו הציגו רצפה חדשה למכונית שנתנה לקבוצה ביצועים סופר תחרותיים מאחורי שלושת הגדולות, אבל הנהג שהעלה במקביל את הביצועים שלו היה פייר גאסלי. האימונים היו מבלבלים, אבל בדירוג גאסלי נתן הקפות מהממות הן במקצה השני ובמיוחד במקצה השלישי. רנו והאס (שלא לדבר על מקלארן) לא הבינו מה הכה בהם. ברוך הבא פייר! תקווה חדשה לצרפת ונקווה שתעמוד בסטנדרטים הכה גבוהים שהצבת עכשיו.

2. הארכת איזור ה DRS והעקיפות
העמדה שלי לגבי ה DRS הינה שהוא רע הכרחי. כל עוד ה FIA לא יקבעו תקנות שתייצרנה מכוניות שיכולות לשמור על הביצועים שלהן בקרבת המכוניות האחרות (מבלי לדבר על מסלולים שמאפשרים עקיפות), אזי חייבים תרופה מלאכותית שכזאת לשיפור המצב. בבחריין האריכו השנה את איזור ה DRS בישורת הראשית בכ-100 מטרים והתוצאה הייתה כמובן ריבוי עקיפות, כולל אותה עקיפה כפולה של המילטון. שמעתי הרבה טענות על כך שה FIA הגזימו הפעם, אולי בתגובת יתר למחסור בעקיפות במלבורן. אני חושב שלמרבית הצופים זה לא הפריע אלא רק תרם להנאה מהמירוץ. לא נוצר מצב בו כל הקפה המכונית שמאחור עקפה. ה DRS לא הכריע את המאבקים הצמודים בין פרארי למרצדס, טורו רוסו להאס או רנו ומקלארן. אני חושב שהניסוי יכול להיות להחשב במוצלח, במיוחד לאור סירוב הקבוצות להצעה של ליברטי לשיפור העקיפות כבר משנה הבאה.

3. רדבול
הקבוצה כיוונה לעונה של מאבק על האליפות. מכונית תחרותית היא הציגה מתחילת העונה הזאת, אבל האמינות... הפרישה של ורשטאפן אולי לא קשורה לאמינות, אבל האון בורד של דניאל כשפתאם הכל נכבה בתא הנהג נתן לנו הצצה לאיך יראו הסיוטים של ריקארדו בלילות הקרובים.

ורשטאפן גמר את המירוץ שלו בניסיון העקיפה על המילטון בתחילת המירוץ. למקס יש גישה במצבים האלה של "תיסוג או שתהיה תאונה" הוא שכח שאם זה לא נעשה מול נהג של פרארי אז המזל ילך נגדו. למרות זאת, אני חושב ששופטי המירוץ צדקו שלא הענישו את ורשטאפן. ראשית, זה היה ניסיון עקיפה טוב ולא חסר סיכוי. מעבר לכך, וכפי שכתבתי גם כשורשטאפן חיסל מכוניות פרארי, המדיניות של השופטים צריכה להיות לעודד ניסיונות עקיפה ולכן לא להעניש על ניסיון שלא צלח, אלא אם כן היה משוגע.

בכל אופן, הקבוצה והצופים הפסידו הזדמנות מעולה לנהגי רדבול להוכיח את השימוש הטוב יותר של המכוניות שלהם בצמיגים ולהתקיף את מרצדס ופרארי ולראות איזה אסטרטגיות צמיגים הם היו נאלצים לבחור. אתם יכולים לדמיין את ורשטאפן וריקארדו סוגרים על בוטאס ופטל עם צמיגים יותר מהירים?

4. פרארי
מהפך? איך פרארי פתאם עקפו את מרצדס בדירוג וסגרו את השורה הראשונה? לאוהדי פרארי שאינם דוברי וקוראי איטלקית (או גרמנית) קשה מאד להתעדכן, שכן קיים איזה שהוא "קצר" בין הסקודריה לעיתונות האנגלית שמסקרת. בכל אופן נראה שפרארי הספיקו ממש "על הקשקש" להביא לבחריין שתי רצפות ודיפיוזרים חדשים שהיו אמורים להגיע רק לסין. האם באמת פרארי מצאו יתרון טכני או שמא מאפייני המסלול בבחריין עם האספלט השוחק והחם עזרו להם להתגבר על הבעיות שהיו להם במלבורן עם תת היגוי. ייתכן גם שהמאפיינים הללו פגעו יחסית ברדבול ובמרצדס. חשבתי שבבחריין נקבל תמונה ברורה יותר של דירוג הביצועים, אבל אנחנו נצטרך להמתין לסין. גם שאלת תצרוכת הדלק הבעייתית של פרארי תענה כנראה רק שם, כי בבחריין שוב הייתה לנו מכונית בטיחות וירטואלית.

עד כאן החדשות הטובות לסקודריה. החדשות הרעות הן שבבחריין הוכח שלפרארי ולהאס יש בעיה עם החלפת הצמיגים תחת לחץ. בתאונה בהחלפת הצמיגים השנייה של רייקונן, הצמיג האחורי שמאלי אפילו לא נפתח ומכאן שהמערכת האוטומטית זיהתה 4 צמיגים מחוברים ונתנה אור ירוק לקימי לזנק. זאת בעיה חמורה שאין לפרארי איך בדיוק לפתור בתוך כמה ימים עד לסין. גם במקצי האימון רייקונן סבל מצמיג שלא חובר בטיחותית ובכל זאת הוא שוחרר למסלול. כל הפיאסקו הזה של להמציא מערכת החלפת צמיגים יעילה יותר שתוכל להחליף בתוך כשתי שניות, עולה הון תועפות שרק הקבוצות הגדולות יכולות להרשות ומספקת אקשן שאינו על המסלול אפילו.

נשאר לדבר על קימי, שנתן עוד סופ"ש שלם תחרותי ביותר עם פטל עד למירוץ עצמו וגם בו הזינוק הלא טוב שלו הכתיב מירוץ מתסכל שרק נהיה גרוע יותר ויותר. אחרי העצירה הראשונה רייקונן החל לאבד גובה, אבל פרארי מיהרו מאד להשתמש בו ככלי להפעלת לחץ על מרצדס במקום לתת לו לרוץ בצורה המיטבית עם האסטרטגיה המקורית. יש לקוות שהמירוץ הזה לא "יכבה" את רייקונן שמתחילת העונה נותן פייט לפטל.

5. מרצדס
המירוץ של המילטון היה מוגבל מרגע שנודע כי נאלץ לקבל עונש בגין החלפת תיבת הילוכים. לואיס היה בר מזל בתאונה עם ורשטאפן, אבל הפגין נהיגה תקיפה אך גם מחושבת. הוא גם סבל מבעיות תקשורת שעצבנו אותו במהלך המירוץ. בסופו של דבר סיים שלישי מהמיקום התשיעי. מחד, לאור הפרישות של מכוניות הרדבול ושל רייקונן ובעיית הצמיגים של פטל, ייתכן שלואיס חלם אפילו על ניצחון מפורסם, אבל מאידך הוא הסתכן מאד עם ורשטאפן וגם בעקיפה הכפולה על מאגנוסן והולקנברג, אז פודיום נראה לי תוצאה מאד מספקת.
בוטאס בוודאי מסיים את הסופ"ש בטעם של החמצה קלה. הקלה מסויימת כי לא הושפל על ידי המילטון כפי שהיה במלבורן, אבל אם היה מצליח לנצח, היה ממש מצליח להפוך מזירו להירו במירוץ אחד וכל המעמד שלו במרצדס היה משתנה.

6האס הצליחו עם מאגנוסן לממש את הביצועים שלהם, אבל גרוז׳אן הפגין טפשות לא פעם אחת אלא פעמיים. בדירוג יכול היה בקלות לעלות למקצה השני אבל התאבד על הפנייה האחרונה ודפק את ההקפה הטובה היחידה שלו. במירוץ, גרוז'אן נלחם עם מאגנוסן וכמעט העיף את שניהם מהמירוץ ועשה את זה בדיוק כשמאגנוסן ניסה לעשות אנדרקאט לגאסלי. ייתכן שהאס היו מצליחים לסיים לפני הטורו רוסו, אבל גרוז'אן לא רואה ממטר.

האס עברו בשלום את החלפות הצמיגים, אבל אם תבחנו את החתיכה שעפה מהמכונית של גרוז׳אן לאורך הישורת הראשית בתחילת ההקפה השלושים, תקבלו אישור מחדש לחשיבות של גדרות הבטיחות הגבוהות בין המסלול ליציעים. המסיט הגדול שהתפרק עף במהירות ועוצמה שיכלה לערוף ראשים ביציע.

7. היתר
רנו ומקלארן צריכים להיות מודאגים מאד. לא רק שטורו רוסו והאס הכו אותם בבחריין, אלא גם המכוניות המובילות שלהם סיימו את המירוץ הקפה שלמה מאחורי המנצח למרות אסטרטגיית הצמיגים המאד מגבילה שלו.

בסאובר זה הזמן לטעויות של לקלרק מסוג ה I’m so stupid שעשה בדירוג. בגלל זה נהגים צעירים צריכים להשתפשף בקבוצה קטנה ולא באורות הזרקורים של הקבוצות הגדולות. מי שמרשים במקביל הוא כמובן בן הזוג, מרקוס אריקסון שבבחריין הגיב יפה ללחץ של לקלרק והשיג נקודות ראשונות קריטיות לסאובר. תוצאה כזאת לסאובר כבר מחזירה את ההשקעה באריקסון. סאובר ספגו הרבה ביקורת (גם ממני) על הבחירה באריקסון שהגיע עם הרבה כסף על פני פסקל ורלין המוכשר. בינתיים ההחלטה הזאת נראית מוצלחת.

נשארה וויליאמס שמצבה נראה כרגע קשה מאד. כאוהד של הספורט זה כואב. המצב שלהם נותן משקל כבד לדברים שאמרה קלייר וויליאמס על כך שההצעה של ליברטי על תקרת תקציב וחלוקת כספים יותר שיוויונית החל מ 2021 היא הצלה קיומית לקבוצה (דקה 9:15).