האם מכונית הפאר הסינית יכולה להתחרות בתוצרת המערבית?

דגם ה-H9 של חברת הונגקי לוטש עיניים אל קבוצת הסאלון של ב.מ.וו סדרה 5 ומרצדס E קלאס

ניר בן טובים  22.04.20 - 15:51
תחילת כתבה

לסינים, כידוע יש לא מעט בעיות משמעת כשזה נוגע לזכויות יוצרים. אין להם שום נקיפות מצפון להעתיק מכונית כמו ריינג' רובר איווק ולקרוא לה 'לנד-ווינד' או להשתמש בלנד קרוזר ולעשות לו חיקוי בשם 'דאדי שאטל' (כן, באמת, לא המצאנו את זה). אבל האם לא הגיע הזמן שהסינים יחטטו במחלקות העיצוב ויפסיקו לגנוב רעיונות מעבר לים? ובכן, התשובה היא כן (כי צריך) ולא, כי לא ממש מזיז להם כנראה בשוק הרכב הרווחי בעולם.   

חברת Hongqi, שנמצאת תחת בעלות FAW החלה לשווק לאחרונה את ה-H9, שלדבריהם היא "100% סינית בכל רמ"ח איבריה" ותמכר תמורת 35 אלף יורו. מדובר במכונית סאלון קלאסית במידותיהן של ב.מ.וו סדרה 5, לקסוס ES, מרצדס E קלאס והמועדון המובחר עם פרמטרים קצת מפוזרים - אורך של 5.2 מטרים, רוחב 1.90 מ', גובה 1.48 מ', בסיס גלגלים של 3.06 מ' והנעה אחורית.

מתחת למרכב מסתתרת רצפה של אאודי A6 לונג (ארוכת בסיס גלגלים) מדורות קודמים, ויתכן שהיא עברה איזשהו שדרוג בסין, אבל על העיצוב "המקורי" חייבים לחלוק. מהתמונות, היא נראית כמו קומבינציה בין רולס רויס מלפנים, קאדילק XT5 מאחור, וקצת מייבאך בשוליים של הגלגלים. אולי זה לא צריך להפתיע אותנו שהיא דומה למכונית הפאר הבריטית, שכן המעצב הראשי של המותג הסיני הוא בכיר רולס רויס לשעבר, גילס טיילור.

הכוח שמחובר ל-H9 לא יפיל אף אחד באירופה מהרגליים; לרכב 2 אופציות בלבד על השולחן תרומת חברת אאודי דרך שיתוף הפעולה עם VW: מנוע 4 צילינדרים טורבו בנזין עם 252 כ"ס ומעליו מנוע ששה צילינדרים טורבו בנזין עם תוספת זעומה של כ-20 כ"ס נוספים ו-40 קג"מ. את הכוח מעבירה לכביש תיבת 7 מהירויות דו-מצמדית שמאיצה את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8 שניות עצלות למדי.

חלל הפנים נראה באופן "חשוד" כמו מרצדס S קלאס עם גימורי עץ, כרום ועור, אופציה בין 4 או 5 מושבים, וכך גם רשימת התוספות של המכונית בציוד התקני: מתלי אוויר, מושבים מפוארים עם עיסוי, מערכות אוטונומיות דרגה 2.5, מוניטורים גדולים במרכז ובלוח המחוונים, מערכות ראיה היקפיות 360 מעלות, חישוקי 20 אינץ', תאורת LED מטריקס ועוד הרבה צעצועים. 

בגרמניה, דיווחו לאחרונה כי ה-H9 הופצה בתוך אחת המצגות של מרצדס-בנץ, אולי מתוך ביקורת שגרתית או ייתכן בשל ענייני קניין רוחני (כן, שוב פעם). מצד שני, כלי התקשורת בסין מאמינים שהאירופים עשויים לאמץ את המכונית הזו כמעין "מחווה" לסינים בעקבות משבר הקורונה שפקד את המדינה. ואולם לא נראה שהסינים, ובמיוחד FAW זקוקים לנחמה כלכלית; על אף התפרצות הנגיף, מכירות המותג צמחו השנה ב-30% ביחס לאשתקד אחרי שהפעילו מכירות מקוונות באתר האינטרנט בזמן התפרצות הוירוס.  

אז האם הסינים בכוון הנכון או שזו עוד "מרצדס לעניים"? יש להם, כמו תמיד את המידות והחוויה הפסאודו-מפוארת. אבל מבחינת יכולות, מערכות טכנולוגיות וסביר להניח שאיכויות מהמנות, נותרה להם עוד כברת דרך.