הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

גרמניה: בני 15 רשאים להוציא רשיון לקטנוע

הפרלמנט הגרמני אישר את הפחתת גיל הוצאת רישיון ל-50 סמ"ק מ-16 ל-15, ובנוסף אפשרות ל-A2 ללא מבחן למחזיקי רישיון נהיגה B; רעיון טוב לאמץ אצלנו?

מערכת עולם הרכב  20.11.19 - 14:05

תגיות: גרמניהקטנוע

אסי ארנסון, פולגז

לאחר פיילוט שנערך בגרמניה, גיל הוצאת רישיון נהיגה על קטנועי 50 סמ"ק הופחת מגיל 16 לגיל 15. בנוסף, מחזיקי רישיון נהיגה B (רכב פרטי) יורשו לקבל רישיון A1 – מקביל ל-A2 אצלנו (עד 125 סמ"ק, 14.9 כ"ס) – ללא צורך בטסט. שני המהלכים שסופגים ביקורת עזה בגרמניה.

נתחיל עם הנערים: משרד התחבורה בגרמניה החל לפני מספר שנים לבחון את הפחתת גיל הוצאת הרישיון לנערים. במזרח גרמניה נערך פיילוט ובו אושר לגילאי 15 להוציא רישיון רכיבה לקטנועים עד 50 סמ"ק. לאחר שקלול תוצאות ההתנסות הוחלט לאשר את המהלך החל מ-2020 באופן פורמלי. הניסוי נערך בעיקר במחוזות בהם התחבורה הציבורית לא נותנת מענה מספק לתושבים.

כל מחוז בגרמניה רשאי להחליט עצמאית אם לקבל את הגדרת החוק או לא, כלומר להשאיר את הגיל המינימלי על 16, אך ההשערות הן שרוב המחוזות, אם לא כולם, יאשרו את המהלך. כך או כך, קטגוריה A1 בגרמניה – כמו גם בשאר אירופה – תישאר מגיל 16, והיא כוללת כל כלי עד 125 סמ"ק ו-11 קילוואט (כ-14.9 כ"ס).

ההחלטה השנייה, זו שסופגת את מרבית הביקורות של מומחי התחבורה בגרמניה, מאפשרת לנהגים מעל גיל 25 המחזיקים ברישיון נהיגה B (רכב פרטי עד 3.5 טון) לפחות 5 שנים, לקבל רישיון A1 (מקביל ל-A2 אצלנו) לאופנועים עד 125 סמ"ק ו-14.9 כ"ס. לצורך קבלת הרישיון יידרשו הגרמנים לשיעור עיוני אחד ושישה שיעורים מעשיים. בישראל, דרך אגב, נדרש ותק של 3 שנים ומבחן שליטה בלבד.

הביקורת בגרמניה נובעת מהנתונים המזעזעים הבאים: אחד מכל חמישה הרוגים בתאונות דרכים בגרמניה הוא רוכב אופנוע. אם נבחן את נתוני 2018, אזי נראה ש-3,265 אנשים נהרגו בתאונות דרכים ברחבי גרמניה, מתוכם 699 רוכבי אופנועים. המומחים רוצים להדק את הפיקוח, הבקרה והשליטה על לימוד הרכיבה, ודורשים שהמדינה תחמיר את דרישות הרישיון ולא תפקיר את בני ה-15 ואת הנהגים שקיבלו רישיון רכיבה בהסבה – לחסדי המזל.