$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

השנה הקטלנית ביותר לרוכבי דו גלגלי

שנת 2021 הייתה השנה הקטלנית ביותר אי-פעם לרוכבי דו-גלגלי - עם 89 רוכבים שנהרגו בדרכי ישראל מתוך 364 בני אדם שנהרגו השנה תאונות דרכים

אביעד אברהמי, פול גז  03.01.22 - 13:56

שנת 2021 היא השנה הקטלנית ביותר אי-פעם לרוכבי אופנועים וקטנועים על כבישי ישראל: 89 רוכבים נהרגו השנה, לעומת 69 רוכבים בכל אחת מהשנים 2020 ו-2019 שהיו שנות שיא שלילי; 35% מההרוגים נהרגו בתאונות עצמיות, 19 רוכבים נהרגו כתוצאה מפגיעה בעמודי התמך של גדר הבטיחות, ו-4 רוכבים נהרגו ברכיבת שטח.

שנת 2021 תירשם כשנה הקטלנית ביותר לרוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל: על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומנתונים שאספנו במערכת פול גז, בשנת 2021 נהרגו 89 רוכבי אופנועים וקטנועים על כבישי ודרכי ישראל. הנתון הרשמי של משטרת ישראל ושל הרלב"ד עומד על 85 רוכבים, אולם ארבעה רוכבי אופנוע נהרגו השנה בשטח, והם אינם נכללים בסטטיסטיקה של שני הגופים הללו. בכל אחת מהשנים 2019 ו-2021 נהרגו בישראל 69 רוכבים, והן היו שנות שיא שלילי במספרי ההרוגים על אופנועים וקטנועים. שנת 2021 מסתיימת, כאמור, עם גידול של 29% במספרי ההרוגים ביחס לשנים אלו.

ניתן לייחס חלק מהעלייה במספרי ההרוגים בכך שהשוק הדו-גלגלי גדל ומספרי הכלים על הכבישים גדולים יותר. זה כמובן נכון, אולם רק חלקית, שכן שיעור הגידול במספרי ההרוגים גדול משיעור הגידול במספרי הכלים שעל הכבישים – ואפילו באופן משמעותי. כך למשל, בשנת 2018 היו על כבישי ישראל כ-139,500 כלים דו-גלגליים, ובשנה זו נהרגו 44 רוכבים – הרוג לכל 3,710 כלים. בשנת 2019 נהרגו 69 רוכבים, ומספר הדו-גלגליים עלה ל-144,000, כלומר הרוג לכל 2,086 כלים. ב-2020 נהרגו 69 רוכבים על כ-148,000 כלים, כלומר הרוג לכל 2,144 כלים, ובשנת 2021 חל גידול, כשנהרגו 89 רוכבים על כ-154,000 כלים על הכבישים – כלומר הרוג לכל 1,730 כלים. גידול נומינלי של כ-20% ביחס לשנתיים הקודמות.

נתון זה נתמך גם על-ידי הנתון של מספר ההרוגים על דו-גלגלי ביחס לשאר משתמשי הדרך שנהרגו. אם בשנת 2016 ההרוגים על דו-גלגלי היוו כ-11% מכלל ההרוגים משתמשי הדרך, הרי שבשנת 2017 היחס עלה ל-17%, שנה לאחר מכן ירד ל-14%, ומ-2019 היחס עלה ל-18% ב-2019, ל-22% ב-2020, ול-23% ב-2021.

הנתונים מראים ש-35% מההרוגים על דו-גלגלי בשנת 2021 נהרגו בתאונות עצמיות – ללא מעורבות של כלי רכב אחר – כתוצאה מאיבוד שליטה כזו או אחרת. 65% מהרוכבים היו מעורבים בתאונה עם רכב אחר, כשבחלק מהמקרים האשמה הייתה על נהג הרגב הפוגע ובחלק מהמקרים האשמה הייתה מוטלת על רוכב האופנוע. פילוח מדויק של האשמה בתאונה לא קיים נכון לכתיבת שורות אלו.

נתון מזעזע נוסף הוא ש-19 רוכבים מתוך ה-89 – כלומר כ-21% מההרוגים – נהרגו כתוצאה מפגיעה במעקה הבטיחות אחרי התאונה עצמה (בין אם בתאונה עצמית ובין אם בתאונה במעורבות רכב אחר). זהו נתון מזעזע המעיד על תשתית קטלנית שאינה מותאמת לדו-גלגלי והלכה למעשה גורמת למוות מיותר. קרוב לוודאי שבחלק ניכר מהמקרים תשתית מותאמת הייתה מונעת את המוות, כשבמקרה הגרוע הרוכב היה שובר יד, רגל או צלע. גדרות הבטיחות קטלו השנה באופן ישיר 19 רוכבים. נציין כי פרויקט מיגון גדרות הבטיחות בפס הגנה תחתון, שהתחיל ב-2015, נעצר בשנת 2019 בגלל היעדר תקציב של חברת נתיבי ישראל. בשנת 2020 הכריז ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שהשיג 20 מיליון ש"ח לחידוש הפרויקט, אולם הכסף לא עבר והפרויקט לא חודש. בתחילת אוקטובר השנה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הודיעה חגיגית כי גייסה 20 מיליון ש"ח לחידוש הפרויקט, אולם נכון לרגע זה הכסף לא עבר והפרויקט טרם חודש. בינתיים רוכבים ממשיכים להיהרג מהגדר הקטלנית.

נתון חריג ויוצא דופן נוסף הוא שארבעה רוכבים נהרגו בשנת 2021 ברכיבת שטח. ביום כיפור נהרג רוכב בן 20 בשטח פתוח בסמוך לצומת כברי שבצפון. בתחילת נובמבר נהרג רוכב אנדורו כבן 40 על שביל בסמוך לבית אריה, ושבוע לאחר מכן נהרג רוכב אנדורו נוסף, כבן 23, בסמוך לכפר גדעון, כשהתנגש בשרשרת פלדה שנמתחה לאורך השביל ולא סומנה. הרוכב הרביעי, כבן 21, נהרג ביום שישי שעבר בדיונה הגדולה באשדוד, כשרכב שטח מסוג RZR פגע בו חזיתית. רכיבת שטח נחשבת בטוחה יחסית, והרוגים בתאונות בשטח זה לא דבר שכיח. נתון של ארבעה רוכבים בתוך שלושה חודשים הוא כאמור יוצא דופן באופן חריג, כשהממוצע עומד על רוכב אחד בכל כמה שנים. אנו מקווים שלא מדובר במגמת גידול שנובעת מהגידול העצום בתחום האנדורו והשטח בישראל בשנים האחרונות.

בסך הכל נהרגו על כבישי ישראל בשנת 2021 לא פחות מ-364 בני אדם, כשהנתון הזה כאמור לא כולל את ארבעת רוכבי השטח שנהרגו השנה. זהו גידול של כ-20% ביחס לשנת 2020, שבה נהרגו על כבישי ישראל 305 בני אדם. כאמור, כ-23% מכלל ההרוגים עד כה ב-2021 היו רוכבי אופנועים וקטנועים – זאת על אף שכלי הרכב הדו-גלגלי מהווים כ-5% בלבד ממצבת כלי הרכב הכללית במדינת ישראל, כלומר רוכבי דו-גלגלי נהרגים כמעט פי 5 ביחס לחלקם היחסי על כבישי ישראל.

חודש דצמבר 2021 הוא החודש שבו נהרגו הכי פחות רוכבים השנה, כששלושה רוכבים קיפחו בו את חייהם.