הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

3,000 שקל בחודש: מתי לא משתלם לקחת רכב בעסקת ליסינג

מתי עסקת ליסינג הופכת איננה כדאית, והאם נכון יותר לרכוש רכב משומש בשוק הפרטי? "לרכב ממקום העבודה אין יותר את ההטבות הכספיות המובהקות כפי שהיו פעם"

מערכת עולם הרכב  26.09.19 - 15:56

תגיות: ליסינג

מסלול הליסינג התפעולי ממשיך לאבד גובה - במרוצת המחצית הראשונה של 2019 נרשמה ירידה נוספת בשיעור של 2% בקרב העובדים שחדשו את חוזה ההחכרה מול המעסיק. הנתון מתבסס על סקר השוואתי שערכה חברת 'עוקץ מערכות' במסגרתו ניתחה 3,528 תלושי שכר שהופקו לעובדים במהלך החודשים ינואר – יוני 2019 ובהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מדוע ממשיכה לרדת קרנה של השיטה? חיים מולכו מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם מסביר כי היצע החלופות שקיימות כיום בשוק לצד המודעות של העובדים לחסרונותיה מממשיכים לכרסם באטרקטיביות שלה: "למעשה, אין עוד את ההטבה הכספית המובהקת כפי שהיתה בעבר. התשלום החודשי שמשלמים עובדים רבים עבור החכרת הרכב מגלם בתוכו את עלויות הדלק, בהתאם להיקף הנסועה בפועל". בנוסף, מסביר מולכו, כי שינוי שנכנס לתוקפו בתחילת שנת 2019 הקטין עוד יותר את המוטיבציה שלהם לספק רכבי פנאי לעובדים. מדובר על תקן בשם 16 IFRS שעוסק באופן בו יוצגו הסכמי החכירה בספרי בית העסק. התקן למעשה דורש מהחברות לרשום את הרכבים כנכס במאזן, למול ההתחייבות התלויה כלפי חברת הליסינג. או במילים אחרות – כאב ראש רציני.

אבל העסקה עדיין כדאית, לא?

אולם חרף הירידה, עדיין מדובר על מסלול שעשוי להיות משתלם מאוד על פני החלופות שקיימות בשוק. השאלה היא למי. על מנת להשיב על כך, ערכה עבורנו חברת 'חשב רכב' בדיקה שמטרתה לאתר את נקודת האיזון  - אותו סכום מירבי שכדאי לשלם עבור עבור חכירה של רכב משפחתי טיפוסי בעסקת ליסינג תפעולי. על פי נתוניה, עובד שמשלם על עיסקה כזו יותר מ- 3,189 שקלים בחודש – מפסיד כסף. החישוב נערך על בסיס הנחת נסועה בהיקף של 22 אלף קילומטרים בשנה, ותשלום של שווי שימוש כמו גם של יתר הרכיבים הסוציאלים שנגזרים מעיסקה כזו, ובעיקר את רכיב הפיצוים ששיעורם עומד על 8.33%. סוג הרכב שנבדק – משפחית חדשה בנפח 1.6 ליטר  בעלות של 133 אלף שק.

 הפסד השכר החודשי נטו בהינתן כי מדרגת המס השולית עומדת על  40% וכולל דמי ביטוח לאומי - עומד על 1,913 שקלים בחודש. בנוסף, מתלוש השכר של העובד נגרעים עוד 106 שקלים בשל ויתור על חלקו של המעביד בהפרשה לפנסיה ופיצויים. אך לצער העובדים – מהסכום צריך לקזז עוד 1,319 שקלים, הפעם בגין מס על שווי השימוש שעומד על שיעור של 40%.

אולם על מנת לקבל את מלוא התמונה, בחנו במקביל בחברת חשב רכב גם את העלות של אחזקת רכב פרטי, על בסיס אותם נתונים. ובכמה זה מסתכם? נתחיל בהחזר הון – ירידת הרכב ששוויו 133 אלף שקלים עומדת על 14,161 שקלים בשנה. לכך יש להוסיף עוד 1,727 שקלים בגין רישיון רכב, ו- 6,095 שקלים עבור ביטוח. עלויות תיקונים וחלפים מסתכמות ב-4,847 שקלים ודלק בהינתן כאמור כי הרכב נוסע מידי שנה 22,000 קילומטר, כאשר 50% מהנסיעות מחוץ לעיר - עוד 12,590 שקלים. סה"כ, בתוספת 972 שקלים עבור צמיגים והוצאות שונות – והגענו ל-40,062 שקלים מידי שנה, או במילים אחרות : 3,339 שקלים בחודש. בחישוב ההוצאה לקילומטר בודד – הסכום עומד על 1.8 שקלים.

על חשבון החברה

החישוב של חברת חשב רכב אינו לוקח בחשבון מספר היבטים יסודיים, אומר שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה: "ראשית, מדובר על שירות ופיקוח שניתן לרכב מסביב לשעון, מצד קציני הבטיחות ללא צורך בהגעה למבחן רישוי וטיפול ברכב במוסך ואו תיקון תאונה. כמו כן, כאשר עובד עובר לרכב פרטי בבעלותו, לרוב זה יהיה רכב מיושן  24/7 ונחות בכל פרמטר בטיחותי ואף מזהם בהרבה מרכב חדש, שלרוב מוחכר בליסינג תפעולי לתקופה של עד 36 חודש. לכך תוסיף את ההטבה בשווי השימוש מצד רשות המסים לרכב היברידי".

ירידת ערך

צבי ליכטצייגר, יועץ עסקי בתחום הליסינג בחברת פתרונות אפקטיביים, שמעניקה לחברות גדולות ולעובדים בהן יעוץ בנושא ליסינג, מסביר כי החישוב מעלה נותן אינדיקציה כללית בלבד לגבי כדאיות העסקאות ועל מנת להגיע למסקנה מדויקת – צריך להציב במשוואה עוד שורה ארוכה של נתונים. וכך למשל, מסביר: "אחד מהמשתנים המהותיים הוא פרק הזמן המתוכנן במהלכו יחזיק העובד ברכב:  כעבור שלוש שנים, הרכב סופג את מרבית ירידת הערך והחל למן השנה הרביעית, השפעתו פוחתת ומטה את הכדאיות לטובת רכישת רכב". כמו כן, יש לקחת בחשבון היבט נוסף : "החישוב שנערך ע"י חברת חשב רכב מתבסס על הנחת יסוד שהעובד בהכרח ירכוש במקום רכב הליסינג – רכב חדש שזהה בנתוניו ומאפייניו. וזו טעות. רכישת רכב חדש מצריכה מהעובד לגייס הון או ליטול הלוואה ולכך יש משקל שמשפיע על ההחלטה. רבים בוחרים בסופו של יום ברכב משומש".  מוסיף ליכטצייגר.

בנוסף אומר ליכטצייגר, המוצר ליסינג תפעולי אינו עוד מוצר "אחיד" כפי שהיה עד לפני מספר שנים. כיום ישנן לא מעט חברות שמעניקות הטבת רכב לעובדים, אך מגבילות את מספר הקילומטרים אותם הוא רשאי לנסוע מידי שנה או לחילופין, מחייבות את העובד במלוא שווי הדלק. גם השיטה של  "אנחנו נשלם על האחזקה והדלק אך עלות הביטוח והרישוי" מופיעה בלא מעט חוזי ליסינג. וכל זאת, בטרם ההתייחסנו לסוגיית ההשתתפות העצמית במקרה בו יש במשפחה נהג צעיר או חדש או למקרה בו המעסיק מגלם חלק מסוים משווי השימוש  - דבר שמשפיע על גם הוא.