הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

בוטלה העלאת את המס למשתמשים במכוניות ליסינג היברידיות

וועדת הכנסת האריכה בשנתיים את תוקפה של הוראת שעה שהעניקה הטבות של עד 900 שקלים למקבלי המכוניות הצמודות. באוצר ממשיכים לחפש מסים חדשים על התחבורה

מערכת עולם הרכב  21.11.19 - 07:37

ועדת הכספים של הכנסת האריכה אמש (רביעי) בשנתיים נוספות  את תוקפה של הוראת השעה המעניקה הטבות בשווי השימוש לצורכי מס למחזיקי מכוניות היברידיות בליסינג. במקביל הוארך תוקפה של תקנת השעה שקבעה "מס יוקרה" - תוספת מס בשיעור של עד 20% על מכוניות שעלותן יותר מ-300 אלף שקלים.

שווי השימוש הוא תוספת השכר ה"תיאורטית" שסופג כל שכיר שמחזיק רכב צמוד מהעבודה לברוטו שלו לצורכי מס. שווי השימוש לצורך החישוב הוא כ-2.5% ממחירה של המכונית מדי חודש. כך למשל אם השכיר מרוויח 10,000 שקלים, ומקבל מכוניות ששוויה כחדשה הוא  130,000 שקל, לצורכי תשלום המס תחושב משכורתו כ- 13,250 שקלים.

בשנים האחרונות, כחלק מהמדיניות לעידוד שימוש במכוניות היברידיות וחשמליות, העניקה המדינה הטבות שהפחיתו את התשלום בגין שווי שימוש בשיעור שהגיע עד ל-500 שקלים במכוניות ההיברידיות הנפוצות ועד ל-900 שקלים במכוניות היברידיות פלאג-אין. ההטבה הזאת, וכן תצרוכת הדלק של המכוניות הירוקות, עודד שכירים ומעסיקים לעבור למכוניות היברידיות, ולפי הערכת האוצר כ-30 אלף שכירים במשק מקבלים מהעבודה מכונית כזאת.

תקופה של הוראת השעה ביחס להטבת המס היה אמור לפוג בסוף השנה ולפיכך התכנסה ועדת הכנסת לדון בה. בדיון הביעו חברי הכנסת תמיהה על חוסר הרצון של האוצר להמשיך ולעודד את השימוש במכוניות ירוקות והתייחסו בכך גם להטבת המס האמורה וגם לצמצום ההטבות שניתנו עד כה לרכישת מכוניות היברידיות, צמצום שאמור להביא החל מינואר לעליית מחירים של עד 15%. מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים טענה בתגובה כי השינויים בשוק הרכב הביאו לצמצום פערי המחיר בין מכוניות ההיברידיות למכוניות רגילות וכי כבר אין צורך בהטבות. היא הוסיפה ש "יש מבנה (מיסוי) הדרגתי שמתאים לסיטואציה הנוכחית".

חברי הכנסת לא קיבלו את ההסבר והתייחסו בדבריהם בין היתר לעידוד השימוש במכוניות ירוקות בחו"ל ולסוגיות של איכות הסביבה. הח"כים איימו כי אם לא תוארך הטבת המס למשתמשי הליסינג ההיברידי הם לא יסכימו להפיכת 'מס היוקרה', שגם הוא התבסס על הוראה שעה, לקבוע כפי שביקשה רשות המסים.
לקראת תום הדיון התקבלה הצעת פשרה שהעלה יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני ולפיה תוקף הטבת המס בליסינג יוארך בשנתיים, ובמקביל יוארך גם צו 'מס היוקרה' לאותה התקופה.

בלי קשר לדיון נציין כי לאור הגירעון הכבד בתקציב המדינה, וכן לאור הירידה הצפויה בהכנסות המדינה ממיסוי דלק, מחפשים באוצר מזה תקופה לא קצרה רעיונות חדשים למיסוי התחבורה בישראל שהוא גם כך מהכבדים בעולם. כחלק מהמהלך צומצמה הטבת המס שניתנה למכוניות היברידיות וזאת לאחר שהמכוניות הללו תפסו נתח משמעותי מהמכירות בישראל. רעיון אחר שנבדק בימים אלה בניסוי הוא הטלת אגרת גודש על כל הנכנסים לתל אביב.