סיכום שנה בשוק הרכב הישראלי: קיטון של 3%

שנת 2019 ננעלת עם ירידה מתונה במכירות רכב חדש ביחס לאשתקד. יונדאי במקום הראשון, המכונית הנמכרת בישראל – טויוטה קורולה

ניר בן טובים  02.01.20 - 15:33
בונדד אילת (צילום: כפיר כשריאן)
בונדד אילת (צילום: כפיר כשריאן)
תחילת כתבה

איגוד יבואני הרכב פרסם היום (חמישי) את היקף מכירות דצמבר האחרון ובכך נועל שנה נוספת שבה חווה הענף האטה שנעה בין 3-4% במכירות רכב חדש. את הטבלה ממשיכה להוביל יונדאי, אחריה טויוטה ובמקום השלישי קיה. במבט ל-30 הימים שסגרו את השנה הלועזית אין הפתעות של הרגע האחרון למי מיבואני הרכב – חודש דצמבר רפוי כהרגלו העלה לכבישים קרוב ל-5,000 כלי רכב חדשים בלבד, ובסך הכול עלו השנה לכבישים 253,958 מכוניות – ירידה של 3.2%. כמה הקיטון מורגש? בכבישים לא ממש, אבל בתוך טבלאות האקסל התמונה נראית קודרת עבור היבואנים - בשנת 2016 התקרבנו בצעדי ענק ל-300 אלף יחידות. 

חברת יונדאי שומרת על מקומה האיתן במקום הראשון בשוק הרכב הישראלי עם 40 אלף מסירות – שיא חדש למותג בודד. החברה הדרום קוריאנית רשמה גידול של קרוב ל-5%. במקום השני חברת טויוטה עם גדילה של 32%. קיה במקום השלישי עם ירידה של 3% ובמקום הרביעי סקודה שרושמת קיטון בשיעור דומה. את החמישיה המובילה סוגרת מיצובישי עם גידול של 11%.

בהמשך הטבלה סוזוקי עם ירידה של 7% בקירוב, אחריה חברת ניסאן שתקווה לשנת פוריה יותר ב-2020 נוכח השקתו של הג'וק החדש - זו רשמה ירידה של 30% במסירות בין ינואר-דצמבר האחרונים. מאזדה מדורגת אחרי ניסאן עם סימנים חיוביים לבלימת ירידה - החברה מדווחת על קיטון 18% במהלך 2019. חברת סיאט מסרה כ-9,100 כלי רכב, נתון דומה לשנה שלפני כן, ובמקום העשירי חברת רנו – ירידה של 20%. 

שני המותגים הצרפתים פיג'ו-סיטרואן מסרו כל אחד קרוב ל-7,000 מכוניות חדשות במהלך 2019, פיג'ו גדלה ב-5%, סיטרואן לעומתה התכווצה מעט. עוד תנודות בולטות במרכז הטבלה – חברת הונדה יורדת בשיעור של 16%, סובארו קטנה ב-20%, פולקסווגן ב-27%. קרוב יותר לתחתית, חברת פורד ממשיכה לצלול עם ירידה של 37%, פיאט נחתכת ב-48%.  חברת אופל שזקוקה נואשות להחייאה ירדה ביותר מ-60%. מותג MG מדווח על גדילה משמעותית של קרוב ל-110% ומעל 1,000 מכוניות חדשות על הכבישים. מותג הלואו-קוסט של רנו, דאצ'יה צלל השנה ב-26%.

יוקרה

בקרב מותגי הפרמיום המובילים הייתה זו שנה רוויה בחידושים והשקות ובעיקר פריחה של מכוניות הפלאג-אין ההיברידיות בזכות הטבות המס (שעתידות להתייקר) אולם גם בחטיבות הפאר הורגשה בלימה. חברת אאודי ו-מרצדס ניהלו ביניהן עימות על המקום הראשון לעתים תכופות, אבל שתיהן התקשו להפגין יציבות; אאודי איבדה 5%, מרצדס איבדה 13%. ב.מ.וו במקום השלישי עם ירידה של 10%. בדרג הביניים של פלח היוקרה, ממשיכה וולוו במגמת הצמיחה עם עליה של קרוב ל-7%, כמו גם לקסוס שרשמה עליה דומה. מותג Jeep מדווח על התחזקות משמעותית בשנה האחרונה, כאשר זה גדל ב-32%. עוד מותג שטח יוקרתי שהגדיל את נתח מכירותיו הוא לנד רובר – צמיחה של 54%. קאדילק ירדה ב-7%, מותג MINI שומרים פחות או יותר על נתוני מכירות דומים (מעל 550 יחידות).

מותג DS מכר השנה 144 יחידות לעומת 110 בשנה הקודמת (עליה של 30%), יגואר ירדה ב-13%. מותג אינפיניטי של ניסאן העולמית נמצא בצומת דרכים ובאחד המשברים הגדולים ביותר שלו בשלוחות האירופיות וגם כאן בארץ. חטיבת הספורט-פרמיום הזו מסרה במהלך 2019 רק 217 כלי רכב חדשים, צלילה של למעלה מ-60%.  בקרב מותגי הספורט-פרמיום, חברת פורשה מסכמת את השנה עם ירידה של 40% בקירוב. חברת מזראטי ירדה ב-46%, בנטלי מסרו מתחילת שיווק המותג המלכותי 23 מכוניות – 5 מהם מסדרת ה-SUV בנטלי בנטייגה. מותג אסטון מרטין מסר 7 כלי רכב לעומת 11 בשנת 2018,  פרארי מסרו 8 כלי רכב לעומת 9 בשנה שלפני כן.

הנמכרים ביותר:
המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת היא טויוטה קורולה הייבריד – 14,484 יחידות. במקום השני יונדאי איוניק הייבריד עם מעל 11,000 מכוניות חדשות. במקום השלישי מכונית המיני קיה פיקנטו עם 8,528 מכוניות. שני הג'יפונים הנמכרים ביותר בישראל שייכים גם הם לקיה – נירו הייבריד הגיע ל-7,716 לקוחות, קיה ספורטאז' הגדול ממנו ל-7,576.

בפילוח סוג המכוניות, רכבי ה-PRVT עדיין מובילים בפער גדול על רכבי ה-SUV, אולם אין מחלוקת שזו הייתה שנה משגשגת עבור הקרוסאוברים; מתחילת השנה נמסרו כאן קצת יותר מ-99 אלף ג'יפונים בגדלים שונים, ועוד כמה מאות בודדות של רכבי שטח טהורים.