$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טכנולוגיית ההיגוי של טויוטה תשנה את תעשיית הרכב

בקרת ה-Steer by wire תכנס לראשונה לרכב סדרתי על פלטפורמת המכונית החשמלית של טויוטה

ניר בן טובים  05.05.21 - 14:45
ה-Yuk של טויוטה, הגה בהשראת ענף התעופה מחובר אלקטרונית באופן מלא לגלגלים
ה-Yuk של טויוטה, הגה בהשראת ענף התעופה מחובר אלקטרונית באופן מלא לגלגלים

תגיות: טויוטה

הקונספט טויוטה bZ4X החדש, אליו התוודענו לפני שבועות אחדים אינו משקף מהפכה רק מבחינת טויוטה עצמה שנכנסת לקטגוריית ה-SUV החשמלי המלא. בין החידושים המרכזיים של רכב הכביש-שטח האקולוגי שיעלה לראשונה לכבישי אירופה בשנה הבאה הוא מערך היגוי בשם Steer by wire. בשיטה זו, המנתקת קשר מכאני עם הגלגלים, העמוד והמתלה נעלמים ומרחב פעילות לחיבורים חשמליים ואלקטרוניים מתבצע באמצעות חיווט בלבד. כאמור, זוהי מהפכה מוחלטת בדרך שבה נשוטט בדרכים בשנים הקרובות, ובהתחשב בכך ש-bZ4X תהיה הראשונה בעולם שיש לה הגה מסוג זה - שיוצאת מיצרן בסדר גודלה של טויוטה, יש לכך משמעות כלכלית גדולה.

"מערכת זו תושק בוודאי בסין, אך ניתן לאשרה גם באירופה ואנו בוחנים זאת כאופציה, או על גרסאות ספציפיות של טויוטה bZ4X", הסביר אנדראה קרלוצ'י, מנהל שיווק ופיתוח של טויוטה אירופה. "אופן הפעלת הגלגלים משתנה מקצה לקצה, אך לא רק: ההגה עצמו יעבור מהפך חשוב, ויהפוך למעטפת בהשראה אווירונאטית עם צורת פרפר אופיינית. עוד אומר קרלוצ'י כי "סוג ההגה המוצע אידיאלי לפינוי מוחלט של המרחב החזותי מול התצוגה המרכזית שמוצבת מול הנהג. בצורה כזו, כל המידע הופך להיות קל יותר לשימוש והבנה: לא רק ליושבים במושב הנהג אלא גם לנוסעים האחרים על הסיפון - כך שכולם יוכלו לראות הכל כמו בסלון".

מה זה?
בעוד הגה כוח חשמלי, הנפוץ כיום ב-98% מכלי הרכב הפרטיים מסיר את הרכיבים ההידראוליים, אך שומר על הצמדת ההיגוי המכנית המסורתית, בשיטת Steer-By-Wire מתבטל הצימוד אל ההגה. מערכות אלה משתמשות במנועים חשמליים כדי לסובב את הגלגלים, מקושרים אל חיישנים כדי לחשב כמה כוח היגוי ולחצים להפעיל בנוסף אל התקנים המספקים משוב רגיש שמאוד משתדל לדמות תחושה של היגוי טבעי (במגבלות המלאכותיות שמשפיעות עליו). באופן כללי, מנועים אלה יעילים יותר ואינם מסורבלים עקב העדר צנרת כבדה, שקטים יותר ואינם דורשים תחזוקה מורכבת למעט עדכוני תוכנה שמגיעים מדי תקופה במסגרת תכנית השירות השנתית של הרכב.

נשמע מוכר?
בעבר, טכנולוגיית Steer by wire ערכה הופעות מזדמנות בכלי רכב, אך לרוב על רכבי אב-טיפוס ונדיר עד בלתי אפשרי היה לפגוש אותה במכוניות ייצור המוני. "חלוצים" בתחום זה היו חברת ניסאן שבשנת 2013 השיקו פיתרון אלטרנטיבי להיגוי המבוסס על תשתית אלקטרונית המייתרת כמעט לגמרי את השימוש בחיבורים ישירים למערכת ההיגוי עבור ה-Q50. אינפיניטי הקדישו לפיתוחה קרוב ל-10 שנים והכריזו עליה כ-Direct Adaptive Steering שלטענתם תרמה להפחתת משקל, הפחתה של צריכת הדלק ובידוד יעיל יותר מהכביש, אך לעולם לא טענו שהיא עדיפה, תחושתית על פני אמצעים קונבציונליים. על אף שחזו את הנולד ואף צוטטו מדי פעם ש"זה העתיד וכולם יפנימו זאת בקרוב", המערכת לא זכתה לשדרוגים עצומים, למעט כיול מחודש בשנת 2018.

כפי שעולה מהתאורים של טויוטה, אין שום קשר לחידוש היצרתי שהובא כסוג של נדוניה על ידי רכב הכביש-שטח החשמלי שלהם לזה שהוצג מטעם אינפיניטי. בטויוטה אומרים שהמשוב יהיה הרבה יותר מדויק, השיכוך עדין יותר וכן יחול שיפור משמעותי ביכולת שינוי כיוון וכן ביכולת הבלימה. ספק אם הגה "הפרפר" שטויוטה חשפה ברכב הרעיוני יבשיל במהירות לרכב בייצור סדרתי, מה שאי אפשר להגיד על הטכנולוגיה שכנראה נמצאת ממש מעבר לפינה ועשויה להשליך על צדדים רבים בתעשיית הרכב העולמית.