הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פורד: המכונית שמטעינה את עצמה

היצרן האמריקני חושף טכנולוגיה של הזנת מתח חשמלי בין מכוניות

בועז קורפל
בועז קורפל  26.12.21 - 08:12

העידן החשמלי של עולם הרכב מביא איתו המון חידושים בתחומים רבים ובעיקר ברעיונות ופתרונות יצירתיים להארכת טווח נסיעה, טעינה מהירה ועוד כל מני גימיקים מעניינים שמטרתם לגרום למעבר של נהגי העולם ממכוניות בנזין למכוניות חשמליות עם כמה שפחות התנגדויות ובעיות שוטפות. בפורד ארה"ב נכנסים חזק לתמונה החשמלית ואין ספק כי הצלחתה של המוסטאנג מאך E סוללת את הדרך לפורד F-150 לייטנינג החשמלי וגם הדגם ההיברידי שמבקשים ללכת בדרכו של דגם האח עם מנוע הבנזין ולהיות הפיק אפ הנמכר ביותר באמריקה ואולי אפילו המכונית הנמכרת ביותר בארצו של הדוד סאם.

גם בפורד מחפשים דרכים יצירתיות להתמודד עם סוגיית טווחי הנסיעה החשמליים והרעיון החדש שהם מציעים כעת הוא הטענה הדדית בין מכוניות, ממש כמו תדלוק אווירי בין מטוסים. אלא שבזמן שאפשר לתדלק מטוסים באוויר בזמן הטיסה, נכון לעכשיו הטעינה ההדדית בין המכוניות נעשית במצב סטטי עד שמישהו ימציא איזה רעיון חדש ויהפוך את העניין לאלחוטי.
 
המערכת החדשה שפותחה בפורד שתהיה החלוצה בתחום נקראת vehicle-to-vehicle charging והיא מותקנת בפורד F-150 לייטנינג החשמלי שבעצמו כולל מארז סוללות ענק של 138Kwh שמיועד לספק טווח נסיעה של 300 מייל בין הטעינות. המכונית בגרסה החשמלית וגם בגרסה ההיברידית, כוללת גנרטור מובנה און-בורד שיכול לספק חשמל לצרכנים מגוונים כמו בתים, מקומות עבודה או מחנה קמפינג באתר טיולים בשטח. כעת הוסיפו למערכת את האפשרות להטעין גם מכוניות פלאג אין היברידיות או מכוניות חשמליות ולדברי פטריק סודבורג ממהנדסי המערכת של פורד, מדובר במערכת שתעניק למשתמשי הדרך מידה רבה של שקט נפשי וביטחון שהם יכולים להגיע ליעד וגם לסייע לעמיתים בדרך במקרים שהם נתקעו עם חוסר אנרגיה.

טבילת האש הראשונה של המערכת הזאת שנקראת F-150 PwerBoost Hybrid (או ליתר דיוק טבילת הקרח של המערכת) הייתה בשנה שעברה בתקופת סופות השלגים הקיצוניות שפגעו בטקסס והבעלים של המכוניות עם המערכות הללו השתמשו בהן לאספקת חשמל לבתים שנותקו מהרשת הארצית והצילו חיים עם אפשרויות חימום ותאורה לבתים שהיו נצורים בסופות תחת שלגים כבדים וקור קיצוני. המערכת יודעת להפיק 120 או 240 וולט והספק של 7.2 עד 9.6 קילו וואט. כעת, בהתאם לעידן החשמלי, מוסיפים בפורד לערכה הנ"ל גם כבל טעינה מוד 2 למכונית חשמלית כאשר המכונית שמתחברת למערכת יכולה להיטען תוך שעה באנרגיה לטווח נסיעה של עד 32 ק"מ בכפוף לסוג ודגם הרכב הנטען.
 
את המכונית המטעינה (אם היא פורד F-150 לייטנינג חשמלית) ניתן לתכנת מראש שתספק אנרגיה עד לרמה מסוימת שלא תפגע ביכולת שלה עצמה להמשיך לנוע על המצברים שלה. אבל אם מדובר בפורד F-150 היברידי, הרי שניתן להמשיך ולהטעין את המכונית שזקוקה לאנרגיה עוד ועוד בהתאם לכמות הדלק שנמצאת במכונית שמספקת את האנרגיה. בפורד מציינים כי כבל הטעינה החדש שנוסף לערכה הוא סטנדרטי ומתאים לכל סוגי כלי הרכב החשמליים ואיננו מוגבל רק למכוניות מדגמי פורד וכי מערכות הטעינה של כל המכוניות בשוק תדענה לזהות את הכבל ולהפעיל את הטעינה בלי שום בעיה כשם שעושים זאת ממטען ביתי.

שימוש במארז סוללות של מכונית חשמלית ליישומים חיצוניים איננו חדש והוא הוצג ביונדאי איוניק 5 שבעליה יכולים לחבר למארז הסוללות של המכונית צרכנים חיצוניים שונים, אבל לא ניתן להטעין מכונית עמיתה שזקוקה לאנרגיה. בפורד אמנם מתגאים במערכת שמוצעת למכירה במכוניות שלהם כבר עכשיו, אבל הם יודעים שבקרוב יצטרפו יצרנים נוספים ומכוניות נוספות עם מארזי סוללות גדולים אל הטרנד הזה.