$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

לעזאזל כדור הארץ, העיקר ההכנסות ממיסים

מכונית חשמלית או היברידית? אחלה. אבל לא בטוח שחשבון ההוצאות השוטף שלכם יקטן. דעה

בועז קורפל
בועז קורפל  01.05.22 - 15:04
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

מי שרוכש מכונית היברידית או חשמלית או כל כלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית שאיננה בנזין או סולר, משוכנע שהוא עושה את הדבר הנכון למען חשבון ההוצאות השוטף שלו - וגם משתתף במאמץ העולמי למלחמה בזיהום האוויר (בלי קשר לדיון המייגע האם רכב חשמלי באמת תורם לאיכות הסביבה או לא). הדבר בא לידי ביטוי בצריכת האנרגיה שמאפשרת לאותם נהגים להשאיר קצת יותר כסף בכיס' ולדלג באלגנטיות על המיסוי של הדלק עצמו (60% ממחיר הדלק בישראל). אבל מסתבר שלא פחות מ-42 מדינות בארה"ב, כבר מרגישות את העניין הזה במאזני המיסוי שלהם ממכוניות ו-30 מתוכן כבר פועלות להטיל מיסוי שנתי בשיעור 70 דולרים על כל מכונית היברידית ו-150 דולרים על כל מכונית חשמלית שנושאות לוחיות רישוי מקומיות כאשר הנהגים מתבקשים לשלם את המיסים המקומיים שלהם מדי שנה. זאת ועוד, כמה מדינות בארה"ב מתכוונות להטיל מיסים על עמדות טעינה ציבוריות וכל נהג/ת שיעצרו שם לטעינה של המכונית ישלם מס מקומי בסוף כל טעינה.

ג'ק מארצ'בנקס, בכיר רשות התחבורה במדינת אוהיו, אומר בתגובה להתרעמות של הנהגים המקומיים כי מדובר בתיקון של עוול ולא במיסוי יתר. לדבריו, המיסים השנתיים של כלי הרכב שנגבים דרך מחירי הדלק מיועדים לשימור ושיפור תשתית הכבישים במדינה ואלה שנוהגים במכוניות חשמליות נהנים מהתשתית אבל לא משתתפים כמו האחרים במימון המשותף לעניין הזה. הטיעון הזה לא מספק ולא מרגיע את הנהגים, ועולה חשש כי מיסוי יתר יוביל לשינוי המגמה ולהקטנת המעבר למכוניות חשמליות-היברידיות.

לפי התחזיות העולמיות, אמורות לחלוף לפחות 15 שנים עד שהמאזן העולמי בין מכוניות עם מנועי בעירה פנימית למכוניות מחושמלות יבוא לידי ביטוי וישנה את התמונה הגלובלית של זיהום האוויר - ויש הטוענים כי האנושות החמיצה את הנקודה ועברה את נקודת האל חזור. אבל אם נחזור לקרקע המציאות ולזמן הנוכחי, הרי שמדינות ומחוזות שונים מחפשים את הדרך לשמור על מאזני התקציבים שלהם חרף הירידה בהכנסות ממיסוי והקטנת הוצאות האנרגיה.

המצב בישראל חייב לא מעודד
על פי החלטות הממשלה מלפני כמה שנים, המיסוי על מכוניות חשמליות יעלה בשנה הבאה ואילו בשנים שלאחר מכן המיסוי עשוי להיות זהה למכוניות בנזין, וזאת מתוך הנחה כי העידוד למעבר למכוניות ירוקות יגיע למיצוי והמדינה כבר לא צריכה להמשיך ולתת הנחות למכוניות הנ"ל. אבל, ויש כאן אבל גדול מאוד, התכנית הממשלתית לא הביאה בחשבון את מגיפת הקורונה ואת המלחמה באוקראינה ואת ההשפעה של האירועים העצומים הללו על תעשיית הרכב העולמית ועל העצירה בייצור מכוניות בכלל וחשמליות בפרט.

דבר נוסף שלא נלקח בחשבון? חוקי המיסוי באירופה שגורמים ליצרניות הרכב לנתב את המכוניות החשמליות בעדיפות ראשונה למדינות אירופה שלא לספוג קנסות על מכירת מכוניות מזהמות - ולכן ההקצאות הבעיתיות של המכוניות החשמליות לישראל הופכות לקטנות עוד יותר. אבל, מישהו במשרד האוצר חייב להתעורר ולהתאים את המהלך של המיסוי ולדחות את הקטנת ההטבה בשנה או שנתיים לפחות עד ששוק הרכב העולמי יתאושש ושישראל תקבל את המכוניות החשמליות שהשוק המקומי זקוק להן לרבות כלי תחבורה ציבוריים.

במבט רחוק אל העתיד, כאשר המשק הישראלי יתחיל להרגיש את הירידה בצריכת הדלק השוטפת ואת העלייה בצריכת אנרגיה חשמלית, גם המדינה תרגיש את הירידה במיסוי מהדלק והמצב יקבל מענה מהיר לשימור כמות הכספים שייכנסו לקופת האוצר. אנחנו מנחשים שזה הרבה יותר מהר מההחלטה להמשיך את הטבת המיסים בשנים הבאות לטובת האזרחים שירצו לרכוש מכונית חשמלית בלי להיות אויבי רשות המיסוי וקצת יותר חסכוניים וירוקים ואפילו כדור הארץ יוכל להרוויח מזה משהו. כדאי לראשי רשות המיסוי לזכור שהכסף שיתפנה לנו מהמיסוי על הדלק יאפשר לנו לרכוש דברים אחרים, כך שהמיסוי יגיע למדינה ממקומות אחרים כי מיסים הם כמו מאזן אנרגיה: הם אף פעם לא הולכים לאיבוד ותמיד מגיעים לקופת האוצר.