$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

התשתית עדיין מעכבת את הרכב החשמלי

מחקר שבוצע על ידי חברת ליסינג בהולנד וסקר 22 מדינות באירופה, מצא כי תשתית הטעינה עדיין בפיגור גדול ביחס לביקושים לרכב החשמלי

ניר בן טובים  23.05.22 - 08:24

היעדר תשתית טעינה נותר החסם עיקרי לאימוץ נרחב של כלי רכב חשמליים ביבשת אירופה, זאת על רקע הביקושים הגוברים שמביעים הנהגים בשנתיים האחרונות, והנכונות להיפרד מכלי רכב המצוידים מנוע בערה. זהו הממצא המרכזי מ"מדד המוכנות ל-EV 2022" של חברת LeasePlan, ספקית הליסינג וניהול הצי הגרמנית מדיסלדורף, שבמסגרת מחקר חדש ניתחה את מוכנות 22 מדינות אירופה למעבר לרכב חשמלי.

המדד מבוסס על שלושה גורמים: רישומי כלי רכב חשמליים, בשלות התשתית, ותמריצים ממשלתיים בכל אחת מהמדינות. שלוש המדינות המובילות זהות לתוצאות בשנה הקודמת, עם נורווגיה במקום הראשון, הולנד במקום ה-2 ובריטניה במקום ה-3. בעוד שגרמניה נמצאת בראש מדד המוכנות שלה לקליטת רכב חשמלי על ידי הקהל, יש לה ציון נמוך בפיתוח של תשתית הטעינה. שוודיה, אוסטריה, צ'כיה ושוויץ מציגות כאן התרחבות טובה יותר בהשוואה ל-2021.

על פי הניתוח, יש כעת עמדת טעינה אחת לכל מכונית חשמלית שנרשמה בגרמניה בשנת 2021. לנהגים באוטובאנים גרמניים, למשל, יש 73 אפשרויות טעינה מהירה, זמינות על פני מרחק נסיעה של 100 קילומטרים. הממצאים העיקריים של אינדקס המוכנות ל-EV לשנת 2022 הניבו עוד כמה מסקנות: הטמעה של כלי רכב חשמליים עלתה משמעותית כמעט בכל השווקים. לפי LeasePlan, הדבר משקף את הפופולריות הגוברת של רכבי חשמל בכל מדינות אירופה, ויש גם מגוון גדל והולך של דגמים בכל קטגורית הרכב.  אולם כאמור, תשתית הטעינה עדיין בפיגור, מה שמוביל להיעדר אפשרויות טעינה ולא מעט תסכול.

עוד ממצא חשוב מלמד כי מכוניות חשמליות זולות יותר מאי פעם עם כניסה של עוד ועוד מתחרים מקומיים וכן מהמזרח הרחוק. התחרותיות מונעת בעיקר ממחירי אנרגיה נמוכים יחסית לכלי רכב חשמליים - במיוחד בהשוואה לעלייה במחירי הדיזל והדלק - ומסבסוד ממשלתי. גם במקרה זה, נורווגיה מדורגת בראש הרשימה, צ'כיה ופולין לעומת זאת בתחתית. יוון השתפרה הכי הרבה בהשוואה לשנת 2021 וממשיכה לחזק את התשתית. הדירוג של גרמניה, אולי המדינה הכי חשובה בייצור כלי רכב חשמליים מהמערב, כמעט ולא השתנה.

"יש מחסור בתחנות טעינה באירופה. בעוד שעלות רכבי החשמל יורדת ויותר ויותר נהגים רוצים לעבור להנעה חשמלית, מציאת עמדת טעינה זמינה הופכת להיות מסובכת מאוד לנהגים רבים", אומר מנכ"ל LeasePlan, טקס גאנינג. "עכשיו יש צורך דחוף להשקיע בתשתית טעינה אירופית מקיפה. ניידות אלקטרונית היא אחת הדרכים היעילות ביותר להילחם  בשינויי האקלים. ממשלות צריכות להקל על נהגים לעשות את המעבר הזה".

גם המצב בישראל כידוע רחוק מלהיות משביע רצון. על פי גורמים שונים בענף הרכב, בתוך עשר שנים ינועו על כבישי הארץ, בהנחה שלא תהיינה הפתעות לא צפויות בין 800 אלף ל-1.4 מיליון כלי רכב חשמליים מלאים. המדינה החליטה לפני כשנתיים על תכנית להקמת אלפי עמדות טעינה, אך רק אחוז קטן מהן תהיינה מהירות בסופו של דבר.