פרידה מאגדה: ניקי לאודה הלך לעולמו בגיל 70

הנהג האוסטרי שזכה ב-3 אליפויות נהגים במסגרת מירוצי הפורמולה 1 נפטר בעקבות הסתבכות רפואית

בועז קורפל
בועז קורפל  21.05.19 - 08:56
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
תחילת כתבה

אגדת ספורט מוטורי עולמית הלכה אתמול לעולמה. ניקי לאודה, שלוש פעמים אלוף עולם בפורמולה 1, מת בקרב בני משפחתו כשהוא בן 70.

משפחת לאודה פרסמה את ההודעה בדבר מותו וציינה כי הישגיו כספורטאי וכיזם לא ימחקו ויישארו לעולם. המרץ הבלתי נלאה שלו והיושר האישי שבא לידי ביטוי בהתנהלותו כמו גם אומץ ליבו, ימשיכו להיות מודל לחיקוי לאחרים. אנדראס ניקולאוס "ניקי" לאודה היה קשוח למראית עין אבל הרחק מעיני האוהדים והמצלמות, הוא היה איש משפחה למופת, אבא נפלא לילדיו וגם סבא מקסים לנכדיו. "ניקי יחסר לכולנו" נחתמה ההודעה. לאודה הסתבך בבעיות רפואיות בחודשים האחרונים אחרי השלת ריאות שעבר בפעם השלישית וממנה הוא למעשה לא התאושש באופן מלא. בימים האחרונים פורסם כי הוא מקבל טיפולי דיאליזה במכון פרטי בשוויצריה וכי החזרה שלו למוסכים של מרצדס בפורמולה 1 תידחה למועד לא ידוע. אלה שעקבו אחרי מצב בריאותו כבר הבינו כי ההודעה הזאת באה להכין את עניין קריסת המערכות שלו ואת מותו הקרוב.

ניקי לאודה זכה בשלוש אליפויות עולם בשנית 1975, 1977 וב-1984 אולם הרגע הזכור ביותר שלו היה ב-1976 במירוץ בנורבורגרינג שבגרמניה, אז נשרפה מכוניתו בתאונה והוא חולץ ממנה ונותר בחיים ואחר טיפול רפואי שכלל השתלת ריאות הוא חזר עוד באותה עונה, אחרי שנעדר משני מירוצים בלבד, ונלחם עם ג'יימס האנט הבריטי על האליפות והפסיד אותה בפער של נקודה אחת לאחר שפרש מהמירוץ האחרון והמכריע של העונה. בנו של ניקי, מתיאס, ניסה ללכת בדרכו אבל הכישרון המלא של האבא לא ניכר בבנו ושני הבנים שלו נשארו מחוץ לענייני המסלול ממש. לאודה היה חובב טיס וגם בעל רישיון טיסה מסחרי ולאחר שפרש מהספורט הפעיל הוא הקים חברת תעופה בשם "ניקי" והטיס בעצמו חלק מהטיסות המסחריות שלה ברחבי העולם. ברבות הימים החברה שלו וחברת התעופה האוסטרית הלאומיץ, אוסטריאן איירליינס, התאחדו.

ניקי הקשוח גילה רגעים של שובבות וחיוך כשהפך לפרשן של רשת הטלוויזיה הגרמנית RTL במשך שנים וכך גם נחשף יותר לאוהדי הפורמולה 1 בישראל. הוא חזר למוסכים עם קבוצת יגואר בתפקיד ניהולי, בהמשך הוא הפך לשגריר של מרצדס ובסופו של דבר לאחד הבכירים של מרצדס בפורמולה 1 ודמותו הייתה חלק בלתי נפרד מהמוסך של הקבוצה הגרמנית לצידו של טוטו וולף. לאודה קיבל את הכינוי "העכברוש" על ידי התקשורת בגלל צורת אפו המחודד, שיניו הקדמיות הבולטות וראשו הקירח מצלקות הכוויות אחרי התאונה ב-1976. טרם פורסמו סידורי הלוויה של ניקי לאודה. R.I.P CHAMPION

הדפס