$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מתח עד הסוף

לראשונה מאז 2016 אנחנו מגיעים לשני המרוצים האחרונים כשהאליפות פתוחה לרווחה

משה פינצ'בסקי  03.12.21 - 11:48
עיניים על המטרה, מקס וורשטאפן (צילום: Getty)
עיניים על המטרה, מקס וורשטאפן (צילום: Getty)

תגיות: פורמולה 1

המילטון ניצח בקלות במסלול לוסייל בקטאר ויתרון הניקוד של וורשטאפן באליפות קוצץ לשמונה נקודות. לראשונה מאז 2016 האליפות כנראה תוכרע רק במרוץ האחרון של העונה, אבל הפעם מדובר על מלחמה אמיתית בין שני נהגים משתי קבוצות שונות (בניגוד למאבק הפנימי במרצדס ב 2016) ואם זה לא מספיק מותח, הרי שנוצר מצב בו מרצדס הצליחו למצא יתרון ביצועים על רדבול, כאשר יתרון הניקוד אצל וורשטאפן. אי אפשר לבקש יותר מזה.

1) איזו אליפות
כאמור פינוק אמיתי לחובבי הפורמולה 1, מלבד אולי האוהדים של הנהגים המתחרים, שכוססים ציפורניים במתח, בזמן שהם לא עסוקים בהטלת האשמות לרמאות על הקבוצה השנייה. אין חדש תחת השמש וזו המהות של הספורט הטכנולוגי הזה. הקבוצות והנהגים מותחים את המותר עמוק אל תוך התחום האפור ולפעמים אל השחור. כאוהד פרארי לפחות אני לא מעורב רגשית הפעם.

בחמשת המרוצים האחרונים, מרצדס הפגינו עליונות על רדבול בביצועים. כעולה מהוידיאו המעולה הזה, המדד הטוב ביותר למדידת שתי הקבוצות הוא לא האחת מול השנייה, אלא הביצועים שלהן מול יתר הקבוצות. המדד הזה מגלה איזו קפיצת מדרגה מרצדס ביצעה (במיוחד בברזיל). מה שלא נאמר בוידיאו הזה, הוא מדוע רדבול מוכנים "לחיות" עם הפחתה בלבד על ההפרש. לטעמי, כל עוד בוטאס לא נהנה מיתרון ברור על וורשטאפן, אזי רדבול מוכנים לספוג את המצב שוורשטאפן מסיים אחרי המילטון בשני המרוצים האחרונים. מבחינת אליפות הנהגים, במצב של שיוויון בניקוד, האליפות הולכת לנהג שניצח יותר פעמים ואם זה בשיוויון, לנהג שסיים במקום השני יותר פעמים וכך עד להכרעה. במצב הזה היתרון המובטח הוא לורשטאפן והמילטון לא יכול לזכות באליפות בשיוויון נקודות. זאת הסיבה לדעתי שכל עוד בוטאס לא מאיים על וורשטאפן, רדבול יחיו עם יתרון להמילטון.

צריך גם לזכור שהסיכון המירבי במאבק ראש בראש נוסח ברזיל בין המילטון לורשטאפן, הוא על המילטון. פרישה הדדית נוסח מונזה פועלת חד משמעית לטובת וורשטאפן. אפילו התדרדרות הדדית במיקומים בסוף המרוץ פועלת לטובת ורשטאפן. זה דיון מלוכלך, אבל אפילו אם אנו לא מדברים על מקרים קיצוניים נוסח סוזוקה 90 (סנה התנגש בכוונה בפרוסט) או חרז 97 (שומאכר התנגש בכוונה בוילינב), ראינו בברזיל שורשטאפן מוכן לחרוג מגבולות המסלול ומה שמותר, במאבק ישיר כזה. אם בברזיל בוטאס היה במקום המילטון, אזי לעניות דעתי, לא היינו רואים את ורשטאפן מסתכן בתאונה כפי שעשה מול המילטון.

2) יוצא שהכרעת האליפות בידיים של בוטאס ופרז. בהיעדר איום מצד קבוצה אחרת, אם אחד מהם יצליח לסיים לפני וורשטפאן או המילטון, בהתאמה, אז תראו את מנהל הקבוצה "אונס" משמחה את אותו מספר 2. העניין פה רב כי למעשה מרצדס העיפה את בוטאס, כך שהמחוייבות שלו נמוכה בהרבה משל פרז, אך מנגד, אני חושב ששני המסלולים המכריעים, מתאימים יותר לסגנון הנהיגה שלו, מאשר לפרז. עד כה הציפיות שלי העונה היו בלתי מדוייקות בעליל, כך שאל תהמרו לפי השטויות שלי. מנגד, ההסתברות ליתרון ביצועים של מרצדס בשני המסלולים (במיוחד בערב הסעודית) גבוה לפי דעתי אובייקטיבית. זה יאפשר לבוטאס לאיים ישירות על וורשטאפן וייתכן שנראה את רדבול וורשטאפן מתחרים טקטית מול בוטאס ולא מול המילטון!

3) נקודה מעניינת נוספת, היא המצב המנטלי של וורשטאפן מול המילטון. להמילטון יש ניסיון רב במצבי אליפות, בעוד שעבור וורשטאפן זו התמודדות ראשונה. מנגד, וורשטאפן הוכיח את עצמו כחזק מאד מנטלית ועם עתיד מובטח, אז רמת הלחץ כנראה לא תגרום לו לעשות טעויות. אי אפשר להגיד שאין לחץ, כפי שההחלטה של וורשטאפן שלא להשתתף בתוכנית של נטפליקס העונה, מוכיחה. אני מבין את הטענה שנטפליקס מייצרים ומנפחים קונפליקטים, אבל זהו הפורמט בספורט. יריבים מרים תמיד ימכרו יותר מאשר חברים טובים. יש לי תחושה שעוד לא שמענו את הסוף של זה מבחינת נטפליקס או ליברטי.

4) בכל זה לא הזכרתי את שאלת בעיות האמינות. לרדבול יש בעיה ויזואלית מאד עם הכנף האחורית בתצורה של הצמדה גבוהה יחסית וכאשר ה-DRS פתוח. בערב הסעודית, זו כנראה לא תהיה הכנף שיצטרכו (תכף נתייחס למסלול בג'דה), אבל ייתכן מאד שבאבו-דאבי כן.

מנגד, מעל יחידות הכוח של מרצדס מרחף סימן שאלה גדול. בברזיל המילטון החליף את רכיב המנוע ובזכות יתרון מאסיבי, הצליח לנצח. אני לא בטוח שזה יהיה אפשרי בג'דה ובטח שלא באבו-דאבי. יתר על כן, קריטי שגם לבוטאס לא תהא בעיה. וכל זה, בהנחה שהכנף האחורית של מרצדס לא תעורר בעיות חוקיות.

5) מסלול מאתגר לא מבטיח מרוץ מעניין
המסלול בלוסייל התגלה מהיר בהרבה ממה שציפיתי. המהירות של מכוניות הפורמולה 1 הנוכחיות, מצליחה להפתיע אותי מחדש כל פעם. פניות שאופנועי המוטו ג'יפי לוקחים בהילוך שני, המכוניות הנוכחיות לוקחות בהילוך רביעי! זה לא רק המומנט המטורף מיחידות הכוח ההיברידיות, אלא בעיקר כמות ההצמדה המטורפת, אפילו אחרי ההפחתה משנה שעברה.

6) פרננדו אלונסו ועניין הגיל בספורט המוטורי
בלוסייל פרננדו אלונסו הצליח לסיים עם האלפין על הפודיום. לא היה פה מזל נוסח הניצחון של אוקון בהונגריה, אלא סוף שבוע פשוט מעולה של אלונסו והקבוצה. אין ספק שהוא הנהג המרשים ביותר בכל הסופ"ש, אבל עולה פה שוב שאלת הגיל של הספורטאים. אנו נפרדים מרייקונן בתום העונה ואילו אלונסו והמילטון ממשיכים איתנו, אבל נשאלת השאלה, עד איזה גיל הם מסוגלים להוציא את הכל מעצמם מנטלית ומהו אותו "הכל" מבחינה פיזיולוגית בהתאמה לגיל. הלא ברור שפיזיולוגית, גוף האדם בשנות השלושים המאוחרות לחייו, סובל ממגבלות נמוכות במקצת ביחס לשנות העשרים. זו הסיבה שבאתלטיקה אתם לא תראו ספורטאים מובילים בגילים הללו. נכון שנהיגה היא הרבה יותר מאשר כושר, כוח ומהירות תגובה, אבל המגבלות הפיזיולוגיות בהחלט משפיעות. רק עכשיו נפרדנו מוולנטינו רוסי, שהיה אחד החריגים המופלאים ביותר לעניין הזה. אם מנטלית ומבחינת שיקול דעת, לגיל יש יתרון, הרי שפיזיולוגית הגיל משפיע תמיד לרעה. צריך לדעת להעריך את רמת הדרייב וההשקעה הדרושים מהנהגים המבוגרים יותר, בכדי להיות מסוגלים להתמודד עם הצעירים.

המסלול בג'דה בערב הסעודית
תוכלו לקרא הרבה על המסלול החדש עם המון הערכות על המאפיינים ובמיוחד האם הם לטובת מרצדס או רדבול. ההערכות שלי העונה, כאמור, לא ממש פגעו. סימולציות ברשת מזכירות לי משהו בין מסלול ז'יל וילינב במונטריאול למסלול נוריסרינג או אפילו אווס הישן למי שזוכר מימי ה-DTM העליזים בברלין.

מבחינת מאפיינים, אין ויכוח שמדובר במסלול מהיר עם שיקיינים איטיים מחד וסופר מהירים מאידך. מאד דומה לאיך שמונטריאול היה לפני שהשיקיין הסופר מהיר אחרי ההיירפין יושר. הבחינה של The Race, לגבי המרוצים האחרונים מעלה כי למרצדס יש יתרון במסלולים עם דגש על רמת האחיזה מלפנים בעוד שלרדבול יש יתרון במסלולים עם דגש על רמת האחיזה מאחור. איזה מהם המסלול בג'דה? קשה לדעת. המסלול בלוסייל היה אמור להיות עם דגש על הגלגלים האחוריים, אבל הפך במהלך סוף השבוע למסלול שלגמרי היה תלוי באחיזה בגלגלים הקדמיים. אלה דברים קריטיים שעד שהמכוניות עולות על המסלול ועוברות סוף שבוע שלם, לא יודעים אותם! פירלי והקבוצות מצויים באפלה וזה נהדר! חוסר ידע עוזר להפתעות! אני למשל חושב שיש מצב שמקלארן יהיו תחרותיים במיוחד בדומה לאיך שהיו במונזה.

פנייה 13 במסלול נבנתה עם זווית שפיעה חיובית, בדומה קצת למה שהיה לנו בזנדוורט בהולנד, אבל הרבה פחות קיצוני. עדיין, פנייה משופעת אמורה לעזור למכוניות הנוכחיות לשמור על קרבה ולעזור לעקיפות ולקרבות צמודים.

מזג האוויר צפוי להיות חם ולח.

בסופו של דבר, חרף כל ההסתייגויות שלי דלעיל, חייבים להגיד שמסלול מהיר כל כך, אמור להיות לטובת מרצדס. האופי הרגיל גם של פניות שיקיין, הינו דגש על האחיזה בחלק הקדמי ולפי הניתוח ממקודם, שם מסתתר היתרון הגדול של מרצדס על רדבול. זה קצת מוזר לי, כי מסלול אינטרלגוס בברזיל (בו למרצדס היה היתרון הגדול ביותר), בהחלט דורש אחיזה בחלק האחורי, אם לא אף יותר מהקדמי, אבל חייבים להודות שהפנייה הקריטית שם, שמובילה לעלייה לישורת הזינוק סיום, בהחלט מוגבלת על ידי החלק הקדמי. יוצא מכל זה, שאני מצפה ליתרון של מרצדס בערב הסעודית. השאלה הגדולה היא האם יהיה זה יתרון מספיק בכדי שבוטאס יוכל לסיים לפני וורשטאפן.