מכוון הדרך: כמו כוח חיפוי בשדה הקרב

יוצאים לשטח? ארזו מים, מזון, ציוד חילוץ, עזרי ניווט וגם מכוון דרך. מה תפקידו של מכוון הדרך וכמה הוא קריטי בשטח?

אופיר הראל  30.09.16 - 16:00
(צילום: אופיר הראל)
(צילום: אופיר הראל)

תגיות: שטח וטיולים

תחילת כתבה

לאחר שקיבלתם החלטה לצאת לנהיגת שטח מאתגרת, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להרים טלפון לחבר שאפשר לסמוך עליו, ושיודע את דרכיו בכל תוואי השטח. למה? א'. בהנחה שאתם רוצים לחזור הביתה בשלום ולא להמר על סיכונים מיותרים – כדאי מאד שיהיה לכם מכוון דרך (השטח אינו רולטה); ב'. בהנחה שאתם לא רוצים לצאת אנטיפתים, כמו האנשים המרגיזים האלו שטורחים להתקשר רק כשיש להם אינטרס מובהק - כדאי מאד לקבוע מבעוד מועד עם החבר מכוון הדרך (ולא רק בדיעבד - להתחנן שיגיע לחלץ אתכם).

ובכן, כמו שאתם כבר יכולים בשלב זה להבין, הנושא שלנו הפעם יהיה מכוון דרך בנהיגת שטח. כאשר אנחנו יוצאים לשטח סלעי עם הצלבות ושדה ראייה מצומצם - אין ספק שאנחנו ניצבים בפני אתגר קשה. תפקידו של מכוון הדרך הוא לעמוד בזווית של 45 מעלות בקדמת הרכב, מהצד שבו ניתן לראות בבירור את מרחב השטח, המכשול והנהג. בהקשר זה יש להדגיש, שמכוון השטח לעולם אינו יעמוד מול הרכב, וזאת משום ששנייה אחת של חוסר תשומת לב על דוושת הדלק, יכולה לזרוק את הרכב קדימה ולהביא לפגיעה במכוון.

אנחנו חייבים להפנים כי מכוון הדרך הוא למעשה העיניים שלנו, ממש כמו כוח חיפוי בשדה קרב, שכן המכוון הוא זה שצריך להעביר אותנו בבטחה את המכשול ולהיות החוליה המקשרת לשדה הראייה שנסתר מעינינו. המכוון, במיוחד בדרך קשה וסבוכה, חייב להיות בעל ניסיון והיכרות מינימאלית בכל הקשור לנהיגת שטח, מגבלות הרכב והשטח עצמו. ואם הוא אינו כזה, עדיף שישב עם סנדביץ' מאחור ויהנה מהנוף.

למכוון אמורה להיות הבנה על אופן פריסת הכובד ברכב והמשמעויות שנגזרות מהלחיצה על דוושת הדלק והבלם כאשר הוא מורה על כך. בנוסף, המכוון צריך לדעת את השפעת לחץ אוויר הגלגלים על השטח, ולהכיר את זווית הרכב כשהוא נמצא בהצלבה עם שני גלגלים אלכסוניים המורמים באוויר. מכוון הדרך חייב להיות אדם אחד שיודע לתקשר עם הנהג בשפה אחידה דרך תנועות הידיים. כאשר אין לנו בטחון במכוון - זה כאילו אין לנו מכוון בכלל, ובמקרה כזה הנהיגה וההיתקלות במכשולים עלולה להיות מסוכנת.

לצערי, חוסר הניסיון של מכוונים בשטח ו"הזלזול" בחשיבות ההכוונה הבסיסית, גרמו לא אחת ל"תקלות" לא נעימות בשטח, חלקן מסכנות חיים! במידה ואין מכוון דרך בנמצא, או שאינכם סומכים מספיק על המכוון הקיים - צאו מהרכב וגבשו שיקול דעת כמכוונים של עצמכם – אבל אף פעם אל תיכנסו למכשול "על עיוור". 

זכרו: מכוון טוב בשטח הוא ההבדל בין חזרה הביתה בשלום, לבין גרימת נזק ברכוש יקר כמו רכבי 4X4, או גרוע מכך - בגוף ונפש. סעו בזהירות וחזרו הביתה בשלום.

הכותב הוא רכז קורס נהיגת שטח בקמפוס שיאים באוניברסיטת תל-אביב ומנכ"ל חברת "שטח טכני 4X4"