$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הקנסות בדרך: המאכערים צריכים להתחיל לדאוג

חובת דיווח על מכונית שהוגדרה כאובדן להלכה כבר בפרסום ושיווק המכונית

כפיר כשריאן
כפיר כשריאן  13.10.21 - 07:28
(צילום אילוסטרציה: פוינטר)
(צילום אילוסטרציה: פוינטר)

לא צריך להיות חוקר מדופלם על מנת להבין כי קניית מכונית מיד שניה מסוחרים/מגרשים היא אחת העסקאות שגורמות את הכי הרבה סטרס לקונים. החשש הגדול של מרבית הקונים הוא המחסור בשקיפות מצד המוכרים בעיקר בנוגע להיסטוריית התאונות של המכונית, כך שבמקרים רבים סוחרים מגלגלים לצרכנים התמימים מכוניות שעברו תאונה, הוגדרו כאובדן להלכה, שוקמו ונמכרו כ"נקיות" מתאונות.

בעוד חוק רכב משומש מחייב גילוי נאות באשר לעבר הרכב ופגיעות שנגרמו בו בשלב הסמוך לעשיית העסקה ובעת ביצועה (גילוי בחוזה ובטופס הגילוי), הוא אינו מתייחס לגילוי הפגיעות שנגרמו לרכב לרבות עברו כרכב אובדן להלכה בשלב הפרסום, עוד בטרם מגיע הצרכן למגרשי העוסק. וכן אינו מתייחס לגילוי בשלב השיווק, למשל במגרשי העסק ועוד בטרם קיבל הצרכן החלטה מושכלת האם לרכוש את הרכב.

במקרים רבים, קונים תמימים עודכנו על הסטאטוס המפוקפק של המכונית בזמן ביצוע העסקה וחתימת החוזה, אם בכלל ויש כאלה שנלחמים שנים בבתי משפט מול עסקים שמכרו להם בעבר מכונית שהוגדרה 'אובדן להלכה' ואת זה הם גילו אחרי שניסוי למכור את המכונית שלהם ליד הבאה שנים רבות אחרי.

צריך כמובן לחדד, כי רכב המוגדר 'אובדן להלכה' אינו בהכרח ניזוק מעבר לכל תיקון. אם כך הוא מוגדר על ידי חברות הביטוח והשמאים, הרי ששיעור הנזק הוא מתחת ל-60%, לרוב קרוב יותר ל-50%, בעוד רכב שהינו טוטאלוס משמעות הפגיעה בו היא יותר מ-60%, או אז הוא מסוכן בעליל וחובה להורידו מהכביש לצמיתות.

סוף להפקרות
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שחרטה על דגלה בשנה האחרונה להילחם בתופעות מכוערות בשוק הרכב, מקדמת בימים אלו תיקון לחוק שיחייב סוחרים לגילוי נאות בעת הפרסום והשיווק, וישאיר ללקוחות את ההחלטה האם מדובר בעסקה טובה או רעה עבורם. הממונה על הרשות להגנת הצרכן הפיצה אמש (שלישי) טיוטת הנחייה חדשה המאפשרת לקנוס באופן מיידי וגם לרשום לבעל העסק שסרח רישום פלילי. גובה הקנסות עומד על 22,000 שקל לעוסק מורשה ו-45,000 שקל לחברה. שיעור הקנס מתייחס לכל עבירה ועסקה בפני עצמה כך שאם חברה פרסמה מספר מכוניות ללא גילוי נאות, הקנס יכול להאמיר למאות אלפי שקלים.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "רכישת רכב היא הרכישה השנייה בחשיבותה וגודלה אצל מרבית הצרכנים, לכן הרשות שמה לה כיעד לבחון את השוק הרכב ולהבין כיצד היא יכולה לשפר את מעמד הצרכנים בענף הזה. אני נחוש להפסיק את התופעה הקשה של העלמת פרטים מהותיים כדוגמת היות הרכב אובדן להלכה בעברו. הרשות תמשיך באכיפה ותנקוט יד קשה אל מול המפרים."

הטיוטה הופצה להיוועצות ובמסגרתה יישקלו התגובות ותתקבל החלטה אם להוציא הנחיה סופית. הטיוטה תיכנס לתוקף תוך חודש מיום אישורה ופרסומה.