$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ארה"ב: גניבת ממיר קטליטי - עונש פדראלי

בדומה לישראל, אנגליה ומקומות נוספים, גם באמריקה ובשטחי קנדה נלחמים הרשויות בתופעת גניבת הממירים הקטליטיים מכלי רכב. כעת הם רוצים לחוקק ענישה חמורה נגד הכנופיות שתשלח אותם למאסר ממושך. בישראל? בתי המשפט נוקטים ביד רכה מדי

ניר בן טובים  26.05.22 - 15:53
סימון ממירים קליטיים בארה"ב
סימון ממירים קליטיים בארה"ב

תופעת גניבת הממירים הקטליטיים מעמידה את משטרת ישראל בפני אתגר אכיפה מורכב. חרף ניסיונותיה להתמודד עם הפשיעה, בפועל, ברמת השטח, לא נרשמת מגמת שינוי. משיחות שקיימנו לאחרונה עם שורה ארוכה של בעלי מוסכים, עולה כי הגנבים ממשיכים במלוא המרץ לפרק ממירים באין מפריע, ויתכן אף שקיימת עליה בהיקף הגניבות בחודשים האחרונים. לא מדובר כאן על מעשה גניבה שולי, אלא עבירה שגובה מבעלי כלי הרכב סכומים שיכולים לנוע בין 4000 ל-8000 שקלים, ובמקרים של רכבי יוקרה – לעלות כפולה ואף משולשת. שלא להזכיר את השבתת הרכב לכמה ימים.

המשטרה מצידה, ממשיכה במאמציה לסכל את הכנופיות בכלים שעומדים לרשותה, אולם בהיעדר חקיקה ייעודית ובמגבלות כוח האדם, נדמה כי קצרה ידם מלהושיע. אז היכן טמון הפתרון? בארה"ב למשל, מקדמים, בכמה מדינות, חקיקה לענישה של גנבי ממירים קטליטיים ושל סוחרים ברכוש הגנוב. על פי דיווחים של כלי התקשורת בקליפורניה, מדובר על יוזמה של סנטור רפובליקני שהקים שדולה שמטרתה לשנות את לשון החוק האמריקאי, כך שגניבת ממירים תחשב לפשע פדרלי, על כל המשתמע מכך. שופטים בארה"ב רשאים לגזור זמני מאסר ממושכים בגין עבירות פדרליות, בעיקר בכל הכרוך בעבירות סמים, או עבירות שיש בהן פגיעה כלכלית, ולכן גניבה של ממיר קטליטי עשויה ליפול תחת ההגדרה הזו - ולשמש מקור הרתעה.

ומה המצב בישראל? "אנחנו מפנים לא מעט כוחות להתמודדות עם הגנבים, אולם הבעיה לא נמצאת רק במגרש שלנו, אלא בשדה המשפטי; בתי המשפט יוצרים תופעה של דלת מסתובבת", אומר לנו קצין בכיר במשטרה. לדבריו, "למיטב ידיעתי, עד כה, טרם נשלח למאסר גנב ממירים אחד. בתי המשפט נוהגים כלפיהם ביד רכה, מה שמגביל את אפקט ההרתעה ומחליש את היכולת שלנו לספק מענה של ממש לציבור בעלי הרכבים". עבור מי שקצת בקיא ברפיון שלעתים נהוג במערכת המשפטית כלפי כנופיות "כלכליות", אין פה הפתעה גדולה: מבדיקה שערכנו באתר בתי המשפט, תוך סקירה של גזרי הדין שנתנו בנסיבות אלה, נמצא כי לפי שעה, בבתי הכלא בישראל, לא יושב אף לא גנב ממירים אחד במאסר בגין עבירה זו, בין אם ביצע אותה בפועל או שותף לה.
 
סיכול ממוקד
אך בזה לא מסתיימים המאמצים של האמריקאים למגר את התופעה. כפי שפרסמנו כאן לפני כמה חודשים, בתחילת הקיץ הקודם, פרסה משטרת מונטריאול שלוש עמדות רישום ברחבי העיר, והחלה במבצע חסר תקדים של סימון ממירים קטליטיים באמצעות חריטות ומדבקות מיוחדות, שגם לאחר הסרתן נותר סימן מזהה על הממיר. מטרת המבצע, שיימשך גם בחודשים הקרובים, היא להעניק לכל ממיר קטליטי "זהות", אשר כוללת את פרטי הזיהוי של המכונית שעליה הוא מורכב, ושל הבעלים שלה. כך, כאשר ממיר גנוב יגיע אל בעל עסק, או אל צד שלישי כלשהו, לא יהיה ספק שמדובר בחלק שנסחר לצורך מכירתו באופן לא חוקי. כל מי שיקבל, יקנה, ימכור או רק יחזיק בסחורה כזאת ייחשב כשותף לפשע - וייענש בהתאם. בעלי מכוניות קנדים התבקשו לנסוע לאחד האתרים ולבצע סימון ורישום של ממירים. הפעולה הזאת אורכת בין 10 ל-20 דקות, ובסיומה מודבקת על המכונית מדבקה שמעידה על הסימון – וזאת כדי שאותה מכונית תהיה פחות אטרקטיבית עבור גנבי ממירים.

המבוקשות
מזה מספר שנים, מתקיים בישראל שוק פרוץ של מכירת ממירים גנובים, שמניב לגנבים ולעוסקים בתחום רווחים שמנים. שיעור ניכר מהגניבות הן מכלי רכב מתוצרת סובארו ומכוניות היברידיות של טויוטה, בהן נמצאות המתכות המבוקשות, שנמכרות בסכום של 400-800 שקלים לממיר, כתלות בסוג הרכב ובדגם המסוים. הגניבה אורכת דקות ספורות בלבד; הגנבים עושים שימוש בג'ק הידראולי ובמסורי דיסק - ותוך דקות ספורות נעלמים עם השלל.

בשונה מגניבת אגזוזים, המשמשים לצורך מכירתם לחלקי חילוף, הממירים שמכילים חומר קרמי ומתכות אצילות, בהן פלדיום, המתכת הרכה והלבנה שמחירה נסק ביותר מ-50% בשנים האחרונות, גורמת להם ליטול סיכונים הרבה יותר גבוהים, ללא הבחנה ביום יום או לילה. חומרים אלה מפורקים לעיתים קרובות, ומופנים ישירות לסוחרי מתכות בשל תמורתם. "המחיר שישולם בשוק עבור הפלדיום משתנה מרכב לרכב וישנם ממירים שכוללים שני גרם מאותו חומר, מה שמקפיץ את שווים בעשרות אחוזים", כך אומר לנו הקצין.

עו"ד אסף ורשה, מבכירי עורכי הדין בישראל בתחום הביטוח והנזיקין, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין אומר בתגובה: "פתרון סימון חלקי הרכב אינו חדש. אולם לצערי, חרף העובדה כי הוא מונח על שולחן הממשלות השונות בשני העשורים האחרונים, עד כה, דבר לא נעשה. הלכה למעשה, ישום התוכנית אינו מורכב מאוד: כל שצריך הוא לרתום את מכוני הרישוי ואת המוסכים לעניין, תוך מתן הנחייה לוודא כי במסגרת הטסט השנתי, גם היבט זה ייבדק. בו בעת, לא ניתן להילחם בתופעה עם ידיים קשורות: יש לתקן את החקיקה ולהחמיר בעונש שמוטל על הגנבים והסוחרים בחלקים גנובים. לצערי, אין די הרתעה ובמקרים לא מעטים, נאשמים שהורשעו בעבירת גניבת ממירים משתחררים תוך זמן קצר וחוזרים למעגל הפשיעה".