אין סוף לטירוף: מבחן ראשון לקאן-אם החדש

ארבע שנים חלפו מאז המפגש הראשון שלנו עם המיני "טרופי טראק" של קאן אם. מה התחדש בדגמי 2020? הרבה!

אביעד אברהמי, פול גז  19.12.19 - 12:26

תגיות: עולם הרכב

תחילת כתבה

המאבריק X3 טורבו הוצגו לראשונה ב-2016 והלכה למעשה הם שינו את מפת התחום לחלוטין, מהסיבה העיקרית שהם הביאו מבנה שלדה-מתלים מעולמות הטרופי-טראקס והקפיצו את הביצועים הדינמיים בכמה רמות. כל זה בלי קשר למנועי הטורבו החזקים, שהיו בתחילה עם 154 כ"ס.

לאחרונה דגמי הקצה של משפחת המאבריק נחתו בישראל והם מקבלים מקצה שיפורים נרחב במנוע ובמכלולים במטרה לבסס את השליטה בסגמנט היקר והנחשק, כעת מנוע הטריפל 900 סמ"ק מפיק לא פחות מ-195 כ"ס אימתניים ולצד שיפור המנועים, הכלים עצמם גם כן משתפרים ומשתדרגים.

דגמי הקצה של המאבריק X3 טורבו RR מגיעים בצמד גרסאות: הX RS-  המגיע עם חישוקי "14 וצמיגים ספורטיביים בקוטר "30 המיועד יותר לתקיפת שבילים במהירויות גבוהות. ה- X RCבעל חישוקי ה-"15 וצמיגי ה-"32 מרחיב את ביצועי הפלטפורמה ומאפשר יותר אתגרי עבירות.

ביצועים
צמד הכלים בעלי ביצועי השטח הגבוהים ביותר בייצור סדרתי נכון להיום, וצריך לנהוג בהם כדי להבין עד כמה. המנוע למשל כל-כך חזק, שלא מצאנו אפילו מקום אחד ביום הרכיבה שבו יכולנו להחזיק פול גז למשך יותר משניות בודדות. ממש כמו אופנוע ליטר. התאוצה חזקה מאוד, מדביקה את הנהג ואת הנוסע צמוד אל מושב הספורט ומביאה את הכלי מהר מאוד למהירויות גבוהות מאוד בנות 3 ספרות. אבל כשלא משתוללים עם תאוצות מגלים מנוע גמיש מאוד בעל ערימות של כוח זמין בכל מצב ובכל סל"ד. הכוח הזה מאפשר לטפס עליות, גם אם מתחילים מהאמצע, לטפס מכשולים, לטוס על הדיונה או לתקוף שבילים. בשום שלב לא היה חסר לנו כוח, ואם כבר אז להפך.

הבעיה הגדולה יותר היא להוריד את הכוח לקרקע ולשמור על היציבות ועל היכולות הדינמיות של הכלי – וכאן הגדולה של המאבריק X3 והבשורה שהוא מביא הסגמנט. המבנה, שכאמור לוקח אלמנטים רבים מעולם הטרופי-טראקס, כולל מבנה המתלה האחורי ומיקום הבולמים האחוריים, וכן מהלכי המתלה העצומים שעומדים על 56 ס"מ מלפנים ו-61 ס"מ מאחור, יחד עם רוחב הסרנים ובסיס הגלגלים, יוצרים מכונה שמצד אחד סופר-יציבה על השביל ובשינויי כיוון, אבל שיודעת גם לספוג את הפרעות הקרקע בקלות, וכשאנחנו כותבים 'הפרעות' אנחנו מתכוונים להכל – מכפלי קרקע, דרך בורות, ועד סלעים שעלולים לגרום לנהג ממוצע לעצום עיניים לפני שהוא מגיע אליהם. התוצאה היא פשוט כלי שדורס הכל. רק כוון את ההגה, דחוף גז, והמאבריק X3 טורבו  RR ידרוס את כל מה שנקרה בדרכו.

אהבנו במיוחד את גרסת ה-X RC, שאיתה טיפסנו עליות וסלעים שלא חשבנו ש-SBS מסוגל להם, אך יחד עם זאת לא הרגשנו חיסרון כלשהו על השבילים בגלל מידות הגלגלים והחישוקים. זו הגרסה המועדפת עלינו מבחינת ביצועים, ולדעתנו היא מגדילה את טווח השימושים של הכלי המטורף הזה.

איך זה מרגיש?
זה גדול, זה חזק, זה רועש, זה מסיבי, זה בעל נוכחות גדולה, זה מעלה טונות של אבק וזה מהיר, מאוד מהיר. אבל הדבר החשוב ביותר שאפשר להגיד על צמד הכלים האלה הוא שהם לוקחים את הנהג – כל נהג בכל רמת נהיגה – והופכים אותו לנהג משמעותית טוב יותר. נהג בינוני יהפוך לנהג טוב, נהג טוב יהפוך לנהג מצוין, ונהג מצוין יהפוך לנהג מצטיין. פשוט כי הכלים הללו עובדים בשביל הנהג, וברגע שמבינים כמה עקרונות נהיגה פשוטים אפשר להתחיל לחלק פקודות – והמאבריק יעשה הכל בלי דרמה. זו הגדולה של צמד הכלים הללו ובאותה נשימה נזהיר אתכם שאם תפריזו ותלחצו הרבה מעבר ליכולות הנהיגה שלכם הכלי הזה יעניש אתכם, "כבדהו וחשדהו".

התחושה במושב ספורטיבית לחלוטין. הנהג והנוסע יושבים עמוק בתוך הכלי על צמד כיסאות ספורטיביים, ורתומים בחגורות בעלות 5 נקודות עיגון. קסדות אנדורו על הראשים יחד עם משקפי אבק, ומכלול תחושות תלת-ממדי של כלים חזקים עם בלמים מעולים ומערכת מתלים בעלת מהלך ארוך. התלת-ממדיות הזו היא הדבר הדומה ביותר לדו-גלגלי בעל מתלי שטח איכותיים.

מעבר לטירוף, הכלים האלה מושקעים בכל מקום, וברור לגמרי לאן הולך הכסף הרב שמשלמים עליהם. מעבר למכלולי השלדה וההינע המעולים, כמו מערכת המתלים של טרופי-טראקס, בולמי קצה של פוקס או מערכת היגוי מתוחכמת, יש כאן אבזור רב כמו מפתח קרבה, פנסי LED היקפיים ואלקטרוניקה מתקדמת שעוזרת לשלוט בכלי. גם האיכות והגימור ברמה גבוהה, ובאופן כללי בכל מקום שבו מסתכלים רואים בצמד המאבריקים האלה איכות והשקעה.

סיכום ועלויות
הקאן-אם מבריק X3 טורבו באו ב-2016 והפכו לחלוטין את עולם ה SBS-ומאז הם הלכו והשתפרו. דגמי 2020 שעליהם נהגנו בהשקה המקומית כבר לוקחים את הפלטפורמה צעד אחד קדימה. עם מנועי טורבו סופר-חזקים שמפיקים 195 כ"ס, ומבנה פיזי עם מכלולים מהשורה הראשונה, אלו לא רק כלים סופר-חזקים, אלא גם כלים שיודעים להוריד את הכוח הזה לקרקע, לדרוס כל מה שנקרה בדרכם, ויחד עם זאת להציג יכולות דינמיות מרשימות ביותר.

התענוג הזה יקר מאוד, ולחלוטין לא מתאים לכל כיס. דגמי הקצה של קאן-אם עולים בישראל 217,950 ש"ח ו-199,950 ש"ח (מחירי השקה, מחירים מלאים – 224,950 ש"ח ו-206,950 ש"ח). על המספרים "הצנועים" הללו אפשר להוסיף עוד תוספות רבות החל ממיגונים, דרך פנסים, דלתות, כיסויים, ארגזים וכו' – והמחיר יכול לטפס בעוד עשרות אלפי שקלים. אלו אפוא צעצועים לאנשים שהממון נמצא בכיסם, אולם כמות המכירות הנאה של הכלים הללו בישראל מאז הגיעו ארצה לפני 3 שנים מוכיחה שיש שוק לכלים האלה.

* יתרונות: ביצועי מנוע, יכולות שטח – עבירות, מהירות, ריחוף וגיהוץ, התנהגות ומתלים, קונספט, אבזור
* חסרונות: מחיר
* שורה תחתונה: הדור האחרון של המאבריק X3 משתבח, והופך כל נהג למשמעותית טוב יותר; מכונת השטח האולטימטיבית.
* מחיר: 200,000 ש"ח ל-XRS ו-218,000 ש"ח לXRC-
* מתחרים: פולאריס RZR1000 טורבו