$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

S60 במבחן: הנוסחה הנורדית

כשהיא חמושה ב-390 כ"ס, עיצוב אגרסיבי מאי פעם ותא נוסעים מצויין מזנקת ה-S60 החדשה לקרב מול הקרוסאוברים. האם זה יספיק?

אייל אברהמי  23.02.20 - 13:21

תגיות: וולוו

קצת אחרי צומת אלמוג, בואכה כביש 90 ברור שמשהו השתבש וככל שהוולוו ואני מדרימים, גם ברור מה: המדבר החליף צבע. החום-צהוב ששולט בים המלח גם בחורף מנוקד בהמון ירוק; לא בדיוק דשא בריטי דחוס אבל בפירוש משטחים עצומים של עשב שמצליחים לשנות בצורה דרמטית את הנוף. זה לבד שווה את הנסיעה אבל כבונוס גם השמש זורחת ומד הטמפרטורה יציב על 24 מעלות, 17 יותר ממה שהראה בירושלים הקפואה שעה קודם לכן. 

אני עוצר ליד החוף הקבוע ויורד עם השקית מארומה לארוחת צהריים ליד המים. לא הייתי פה איזה חודשיים ושני בולענים חדשים מקבלים את פני כמו גם קבוצה של כעשרה אנשים שמתחרדנים בשמש ברמות שונות של התערטלות. לא יודע מה איתכם אבל מבחינתי השילוש טיול מסקרן-אוטו חדש-הפסקה מהכפור יכולים להפוך יום סטנדרטי ליום חורף אולטימטיבי, ואני מנצל את ההזדמנות וממליץ לכם על קפיצה למקום הכי נמוך בעולם רגע לפני שהחורף נגמר. וזהו, אף מילה נוספת על ים המלח ובואו נעבור לסיבה שבגינה התכנסנו כאן, הוולוו S60T8 החדשה.

 

איך מנצחים את הג'יפונים?

למרות שנדמה שהיא כאן מאז ומעולם ה-S60 היא בעצם מכונית די צעירה. במקור היא הוצגה בשנת 2000 והנוכחית, שהוצגה באירופה לקראת אמצע 2019 ולאחרונה נחתה בישראל, היא רק הדור השלישי שלה.

כמו חבריה לסגמנט ה'משפחתיות יוקרה' גם ה-S60 נאבקת בציפורניים בג'יפונים ששואבים כל לקוח אפשרי. כמה שואבים? המספרים של 2019 עדיין טריים: במהלך השנה נמכרו בישראל 267 S60, כאשר במקביל נמכרו 561 XC60 ועוד 532  XC40. אפשר לטעון שמכירות של הסדאן היו קצת יותר נמוכות מהרגיל שכן הדגם היה לקראת החלפה וכו', אבל כל החברות המכובדות בסגמנט - ב.מ.וו 3, מרצדס C, אודי A4 ולקסוס IS מכרו בטווח של 190-380 יחידות, מספרים שאינם שונים מהותית ושמראים את הפער העצום שנפתח מול הקרוסאוברים. כאן נפתח סוגריים ונספר שבוולוו העולמית די משוכנעים שמנקודת השפל הנוכחית הסגמנט דווקא הולך לגדול בשנים הבאות - לא בהכרח נקודתית בישראל אלא בעולם כולו - וטוענים שה-S60 הנוכחית תוכננה כדי להתמודד עם השינויים שיבואו. אולי בשוודית זה נשמע משכנע אבל בואו נמשיך.

וכאן נשאלת השאלה: איך מתמודדת הS60 החדשה עם הסחף במכירות, או כמו שמנסחים זאת בשוודית, עם הגידול הצפוי בסגמנט? אז כמו מתחרותיה גם היא זכתה להעשרה של המפרט עם שילוב היברידי פלאג-אין עתיר סוסים (במנוע ה-T8 שנבחן כאן), איבזור עשיר ותג מחיר שמנסה להיות צנוע ככל שאפשר בסגמנט. במבט ראשון בחניה ה"יותר" הזה קופץ לעין עם תוספת מכובדת לאורך ועם תוספת עוד יותר מכובדת של עיצוב אגרסיבי. זו עדיין וולוו אבל זוויות חדות מאי פעם, יחידות פנסים מחולקות, ג'נטים גדולים בפינות המרכב וכונס אוויר מסיבי רומזים בהצלחה שיש לכם פה עסק עם וולוו שרירית. באותה נשימה חשוב להוסיף שהעיצוב הכולל לא מוגזם ושומר על טעם טוב, מן הסתם כדי לא להפחיד את הלקוחות הוותיקים והנאמנים. אהבתי.

בתוך תא הנוסעים ברור שהסנטימטרים לא הלכו לאיבוד ויש הרבה מקום מלפנים ומאחור, כשיוצא הדופן הוא  מרווח הראש במושבים הקדמיים. העיצוב הפנימי נצמד למקובל בתעשייה אבל מוסיף טאץ' סקנדינבי ייחודי משלו. במרכז מסך מגע גדול, לוח המחוונים הוא עוד מסך (עם תצוגה משתנה) והכל מרופד ומדופן בעור ובפלסטיק משובחים. בפינת הגימיקים וולוו שמה סוויץ' הנעה שצריך לסובב ולא ללחוץ וידית גיר מזכוכית שהגיעה מיצרן שוודי נחשב. על זה סבא שלי היה אומר נו שוין. בכל אופן, הטאץ' הסקנדינבי שהזכרתי קודם מגיע בעיצוב המאוד נקי ומאורגן וחשוב מזה - בהיגיון של מערכת ההפעלה שהיא מהנוחות והאינטואיטיביות שיש בתעשייה.

מה שהשוודים הצליחו לעשות טוב מהאחרים (וזה לא ייחודי ל-S60) הוא לפשט את הגישה לפונקציות השונות  ולצמצם מאוד את הצורך לפשפש בתפריטים על גבי תפריטים, כמו שקורה אצל רוב היצרניות הגרמניות. זה קורה בין היתר באמצעות שימוש בכל המסך הגדול לתפריטים ולא לכל מיני הנפשות מיותרות וובאמצעות גלילה לרוחב בין דפים שלמים במקום לחיצה על כפתורי תפריט קטנים שפותחים עוד תפריטים קטנים.  הגליץ' היחיד במערכת הזאת הוא מיקום בקרי המזגן בתוך המסך ולא מחוץ לו, עניין שמחייב יותר מלחיצה אחת להפעלה וחמור מזה - הפנייה של מבט, אבל בשורה התחתונה יופי וולוו.   בטיחות? טוב זאת וולוו אז הרשימה מלאה ומרשימה - בלימה אוטונומית מתקדמת, התראות מכל הכיוונים על כל מפגע אפשרי, כריות אוויר דו שלביות, תאורת מטריקס, שמירה על נתיב, ניטור שטחים מתים ועוד ועוד ועוד. יאללה מתניעים.

מה עושים עם כל  הסוסים האלה?

מנוע ה-T8 מורכב ממנוע בנזין של 2.0 ליטרים בעל הספק של  303 כ"ס וממנוע חשמלי של 87 כ"ס. ההספק המשולב, 390 כ"ס ומומנט עוקר הרים של 65 קג"מ, דוהר לכביש דרך גיר אוטומטי בן 8 הילוכים ובונוס קטן של ההנעה החשמלית הוא הנעה לכל ארבעת הגלגלים כאשר המנוע החשמלי מופקד, לפי הצורך, על השניים האחוריים. מעבר לזה יש כמה תוכניות נהיגה, אופציה לנסיעה חשמלית בלבד במשך כמה עשרות קילומטרים וכמובן מצב ספורט. 

390 כ"ס זאת אורווה מאוד מכובדת ול-S60 אין שום עכבות בשחרור הסוסים האלה. לחיצה בריאה על הדוושה נענית בדחיפה חזקה ומיידית בכל מהירות ובכל מצב של הכביש. הדרך ל-100 קמ"ש נמשכת 4.6 שניות אבל מרשים ככל שיהיה המספר הזה הוא רק חלק קטן מהסיפור והרבה יותר מעניינת היא היכולת של ה-S60 להאיץ בפראות גם בסביבה לא ידידותית בעליל למנועים כמו למשל צפונית לקו האורך 200 קמ"ש - לפי מקורות זרים כמובן. הגיר אגב מיישר קו עם המנוע והוא נעים ויעיל וגם השילובים בין המנועים, והכוונה לכניסה ויציאה של המנוע החשמלי, חלקים למדי אם כי יצא לי לפגוש חלקים ממנו.

אני משייט עם החבילה הזאת על כביש ובסיוע בידוד מצויין ומערכת שמע נפלאה של הרמן קרדון, החיים נראים לא פחות מפצצה. אבל אז מגיע כביש 90 ומתברר של-S60 יש עוד צד והפעם קצת יותר מורכב. זוכרים את אותם 390 סוסים ו-65 קג"מ? אז הם שמחים לדהור על כביש 90 בדיוק כמו על האוטוסטרדה, רק שהפעם הוולוו קצת מתקשה תחת לחץ העיקולים, במיוחד המהירים והחדים שבהם. השילדה שולחת איתותים לא מדוייקים, יש זווית גלגול חדה וההגה המעורפל ונטול התחושה מחייב תיקון אחרי תיקון תוך כדי העקומה. ההנעה הכפולה עושה מאמצים גדולים כדי לאזן את  החבילה, וגם מצליחה ברוב המקרים, אבל בשורה התחתונה התחושה היא שבנהיגה ספורטיבית/אגרסיבית המכונית פשוט לא יודעת מה לעשות עם כל הטוב שנפלט לה מהמנוע. חשוב להדגיש שהבעיה היחידה עם מה שתיארתי עכשיו הן הציפיות המוקדמות שאיתן מתיישבים מאחורי ההגה של מכונית עם 390 כ"ס. אולי הפתרון לזה הוא לשים פתק קטן על הדשבורד שיזכיר לנהג שהוא יושב במשפחתית פרימיום חזקה מאוד ולא בספורטיבית עצבנית שנולדה לגיהוץ עיקולים.

השורה התחתונה

השמש שקעה בכתום מרהיב של חורף והטמפרטורה צנחה בחדות מפחידה שהזכירה שאפילו ים המלח לא הצליח להימלט מהחורף הקפוא של 2020. ישבתי בקפה היחיד לאורך כביש 90 שמגיש קפה נורמלי הסתכלתי על השקיעה ועל הוולוו לסירוגין וניסיתי לסכם את המבחן הזה. אז כן, כיול שילדה שהיה מאפשר למצות את האורווה הענקית של ה-S60 יכול היה להוסיף לא מעט, אבל גם בלעדיו היא מציעה חבילה נאה שכוללת תא נוסעים מצויין, עיצוב וכמובן מנוע. תחברו את זה למחיר - החל מ-253 אלף שקלים (302,587 לדגם שנבחן ברמת איבזור גבוהה יותר) ותבינו איך הולכים להיראות הקרבות העתידיים בין הסדאן לג'יפון, וזה יהיה מרתק. סעו בזהירות.

 S60 T8
מחיר: החל מ-253,000 שקלים  (302,587 למכונית המבחן)
מנוע: היברידי פלאג אין
מנוע בנזין: 2.0 ליטרים, 303 כ"ס ב-6000 סל"ד, 40.8 קג"מ ב-2200 סל"ד
מנוע חשמלי: 87 כ"ס
הספק משולב: 390 כ"ס
מומנט מירבי משולב: 65.3 קג"מ
0-100 קמ"ש: 4.6 שניות
מהירות מירבית: 250 קמ"ש
מידות (ס"מ): 476*143*185