$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ב.מ.וו סדרה 4 במבחן: לא על הגריל לבדו

על הכביש הישראלי הבימר החדשה היא לא פחות מפצצת תשומת לב. האם בדגם הפתיחה השילדה והמנוע עומדים ברף הציפיות שיוצר העיצוב ואיך כל זה מסתדר עם מחיר של 425 אלף שקל? מבחן דרכים

אייל אברהמי  18.01.21 - 17:40

תגיות: ב מ וו

250 מטר מהסוכנות של ב.מ.וו בתל אביב. סדרה חמש בת 10-12, כורעת תחת משקל מדבקות M ונעולה בחתך נמוך על סף האכזריות לנוסעים, נעצרת ברמזור לצידי. שני הצעירים שבפנים מסמנים לי לפתוח חלון ויוצאים לסבב המתיש של כמה עולה/איך פותח/איך סוגר. כשהירוק סוף סוף מפציע הם מציגים לי את ה"איך פותח" של הבימר שלהם וליבי נכמר על החמש שלעת שיבה עוברת כזאת התעללות.

חמש דקות אחר כך אני משייט באיטיות במסלול הימני באילון תוך ניסיון סיזיפי להבין מהתפריטים האינסופיים במסך המרכזי איך לעזאזל גורמים לאוורור לעבוד בלי המזגן. אוקטביה אפורה חולפת בטיסה נמוכה במסלול הכי שמאלי ואז בולמת בפראות ושוברת לכיווני. הנהג והנוסע בוחנים את הבימר מאחור, מרחפים למבט קדמי ארוך - על הגריל כמובן - ואז ממריאים לדרכם, לא לפני  שהם מסמנים לי עם הידיים כל מיני סימנים שלא הבנתי.

שני המקרים הקטנים הללו קרו רבע שעה אחרי שיצאתי מהסוכנות ונמשכו לכל אורך היום. בהשקת הזום הבינלאומית של הסדרה 4 החדשה סיפרו אנשי צוות העיצוב שחלק מרכזי מלקחי הדורות הקודמים נגע לצורך בבידול מהסדרה 3, ומכאן העיצוב המוחצן. אם לשפוט מיומיים עם המכונית החדשה עניין המוחצנות, הצליח להם ובגדול: בישראל הבימר החדשה, במיוחד בכחול הבוהק של מכונית המבחן, היא לא פחות מאטרקציית כביש. מי שאוהב תשומת הלב יקבל תמורה מלאה לכל שקל ושקל שהשקיע ב-4 החדשה, ויש די הרבה שקלים כאלה. נחזור לזה בהמשך ובינתיים בואו נצא לדרך.

הדור הראשון של ה-4 הוצג ב-2013 והיה אמור להיות מעין גירסה ספורטיבית ומוחצנת לסדרה 3 שעליה היא מתבססת. אי אפשר להגיד שהקונספט לא הצליח כי מכירות בהחלט היו, אבל באותה נשימה ה-4 גם לא התבלטה במיוחד, בוודאי בהשוואה לכמה דגמי קופה מקבילים של צמרת הליגה הגרמנית. אחת הבעיות המרכזיות בעניין הזה הייתה הדמיון המובהק ל-3, שעם כל הכבוד למורשת הארוכה והמפוארת שלה, קצת מתקשה לקרוץ למי שמחפש קופה מוחצנת. על הרקע הזה הגיעו המהנדסים והמעצבים ללוחות השרטוטים. העיצוב החיצוני היה כמובן כלי מרכזי בהשגת הבידול אבל הייתה השקעה גם בצד הדינמי עם הנמכה של המכונית, הרחבה של הסרן האחורי, כיוון מחדש של המתלים ועוד, הכל במטרה להפוך את ההתנהגות לספורטיבית יותר.

מבט ראשון בחניה מצליח להפתיע. ה-4 נאה מאוד בתמונות אבל משהו בפרופורציות שלה קצת מתעוות ובלייב היא הרבה יותר יפה. הקימורים של מכסה המנוע, הגג המשתפל, ההתרחבות בחלק האחורי, ואינספור נגיעות עיצוביות קטנות, יוצרים יחד מכונית זורמת ויפה שאיכשהו גם משדרת כוח ואגרסיביות. כל זה עוד לפני הגריל הגדול והאנכי בקדמת המכונית. כיוון שנשפכו על הגריל הזה כל כך הרבה מילים מעייפות, אומר שבעיני מדובר בטייק יפה על הכליות הוותיקות, ונסתפק בזאת.

בתוך תא הנוסעים אין הפתעות גדולות עם העיצוב המוכר והמוצלח של ב.מ.וו  שבמרכזו שני מסכים גדולים - לוח המחוונים והמסך המרכזי. מתחת למסך המרכזי ישנם שני מקבצי כפתורים לבקרת האקלים ולשליטה על הרדיו. לצד ידית הגריל לא נפקד מקומה של גלגלת השליטה שהפכה לקצת מיותרת בעידן מסך המגע.

מערכת ההפעלה של החברה יעילה ומושחזת ולראשונה גם מגיעה בעברית צחה. שמחתי לגלות שבניגוד ליצרנים אחרים כאן אין שגיאות כתיב למרות שחלק מההגדרות נשמעות, גם אחרי התרגום, כמו משהו שפלט גוגל טרנסלייט. "אין מקור בידור פעיל" למשל.

איכות תא הנוסעים היא ללא רבב עם מרחבים מוקפדים של עור, פלסטיק ואלומיניום ותעודת הצטיינות מגיעה לכורסאות החשמליות, שכוללות בין היתר, גם תמיכה צידית מתכוונת. המרחב הפנימי לעומת זאת קצת יותר מתעתע. במושבים הקדמיים יש שפע מקום לרוחב ולאורך אך למרות תנוחת ישיבה נמוכה, מרחב הראש אינו גדול והגבוהים שביננו עלולים למצוא את זה קצת מטריד. במושב האחורי יש מטבע הדברים פחות מקום לרגליים אבל זה עוד איכשהו סביר לעומת מרחב הראש המצומצם. ממדידות לא מחייבות, בהשתתפותם הפעילה של בועז קורפל וכפיר כשריאן, עולה שנוסע שגובהו עד 1.80 מטר יוכל לשבת בצורה סבירה למדי. נוסע גבוה יותר כבר יצטרך לנזול קדימה במושב כדי שראשו לא יתחכך בגג. לילדים זה בטח מספיק.

מה עוד? אז בפינת הבטיחות יש פחות או יותר את הכל - תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, התראת שטחים מתים והרשימה עוד ארוכה. יאללה, מתניעים.


יום בים המלח

הדגם שהגיע למבחן, ה-420, הוא דגם הפתיחה של הסדרה. בתרגום לעברית זה אומר שהוא מגיע עם מנוע ה-2.0 ליטרים טורבו המוכר של החברה, בהספק של 184 כ"ס. האורווה הזאת מחוברת לגלגלים האחוריים דרך גיר בן 8 מהירויות ודוחפת קצת יותר מ-1.6 טון. כל זמן שמדובר בנסיעה מנהלית המנוע הזה מספק את כל מה שאפשר לבקש. אף אחד לא מפנטז על 184 כ"ס, אבל המנוע חלק ויעיל והגיר המצויין הוא מכפיל כוח שמצליח להעלים כל קושי שאולי יש לו. על הכביש המהיר, בעקיפה, ברמזור ובכל סיטואציה 'רגילה' שאתם יכולים לדמיין, אין שום מחסור בכוח או בתגובת דוושה. את זה מספרים גם הנתונים "על הנייר" עם 7.5 שניות למאה קמ"ש ו-240 קמש"ים מירביים. אבל, וזה אבל די גדול, מחסור בכוח מופיע כאשר הנהג מבקש מהמנוע למצות את מה שיש לשילדה להציע, וכאן נעשה עצירה קטנה לטיפונת רקע.

כמו שהזכרנו קודם, כחלק מהבידול מול סדרה 3, ה-4 החדשה נשלחה גם למקצה שיפורים בכל מה שנוגע להתנהגות כביש. השלדה כולה הונמכה לטוב מרכז כובד יעיל יותר, הסרן האחורי הורחב, המתלים כויילו מחדש וזאת רשימה חלקית בלבד. היכולות של ה-3, שהן בעצמן מרשימות מאוד, שודרגו והתוצאה היא על סף "שגר ושכח" במובן של יכולת השילדה להתמודד עם כל גחמה של הנהג. הטהרנים שביננו ייטענו שזאת כבר לא נהיגה אלא משחק וידאו, טענה שאני לא בטוח שאני מקבל, אבל לא זה הדיון כאן.

כש-184 הסוסים פוגשים את מגבלות משחק הוידאו של השילדה, נוצר דיסוננס מסויים. מצד אחד הקצב מהיר מצד שני המנוע, למרות הגיר הנפלא, מתקשה מדי פעם לספק את הסחורה. זה קורה בעיקר בעיקולים הדוקים, כאשר הוא נדרש לספק את "מכת הכוח", שמצמידה את המכונית לכביש בנקודת האייפקס ודוחפת אותה החוצה בנתיב המתוכנן. מה שאני בעצם מנסה להגיד, זה שנהג שיוצא לסשן של נהיגה ספורטיבית עם ה-420 יסיים אותו כנראה כשחצי תאוותו בידו. כאן אולי המקום להזכיר שוב שה-420 היא גרסת הפתיחה והבאות במדרג כבר מספקות  258 כ"ס ו-374 כ"ס, מה שאומר שיחסי השילדה-מנוע כבר נראים אחרת לחלוטין.

שלא יחסר

המאזו הכולל של הסדרה 4 החדשה נראה בערך כך: עיצוב נפלא עם מקדם גבוה במיוחד של נוכחות כביש, תא נוסעים משובח, נוחות נסיעה טובה מאוד (יחסית לקופה כמובן)  ובדגם הפתיחה כיסוי חלקי בלבד ליומרות הספורטיביות שמשדר העיצוב.  בסך הכל זה מאזן לא רע אבל פה מצטרפת השורה התחתונה באמת ועליה כתוב לא פחות מ-425 אלף שקל (475 לדגם הביניים של ה-4,  וכמעט 600 לגירסה הבכירה), סכום שמעורר כמה  שאלות. איך למשל נראית העיסקה הזאת מול, נאמר, רכישה של ב.מ.וו 330e עם הספק של 292 כ"ס ומחיר שעומד על 309 אלף שקלים?  או במילים אחרות קבלו 108 כ"ס נוספים, שלמו 116 אלף שקלים פחות.

בהשקה הזום הבינלאומית של ה-4, אנשי ב.מ.וו הדגישו כמה פעמים שמניתוחים שנעשו הם מבינים שהלקוחות שלה שונים מאוד מלקוחות ה-3, ושהמוחצנות חשובה ומשמעותית להם. האם הלקוחות האלה יסכימו לשלם את תוספת המחיר המכובדת? אני אישית מהמר שכן, ושבישראל הם גם יעדיפו את גירסת הביניים ולא את גירסת הפתיחה. סעו בזהירות  

 

ב.מ.וו 420
מחיר: 425 אלף שקל
מנוע: 2.0 ליטרים טורבו
הספק:  184 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד
מומנט:  30.58 קג"מ ב- 1350-4000 סל"ד
0-100: 7.5 שניות
מהירות מירבית: 240 קמ"ש
מימדים (ס"מ) 476*138*185
תא מטען: 440 ליטר
משקל: 1.6 טון