הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אופל גראנדלנד X בטיפול שוטף

מה נדרש במסגרת הטיפולים הסדירים ברכב פלאג-אין משפחתי? יקר? זול? ממוצע? בדקנו

בועז קורפל
בועז קורפל  17.06.21 - 15:00

תגיות: אופל

סוגיית תחזוקת המכונית המשפחתית היא מהסוגיות היותר נדחקות לאחור במחשבה ובסולם הדאגות מסיבות רבות של עלות הטיפול, הזמן שצריך להשקיע ובעיקר ההתעסקות עם תחום שאיננו נהיר לכולם. זה בדיוק כמו טיפול רפואי או בדיקה שאנחנו נוטים לדחות כי הבעיה איננה מציקה למרות שאנחנו יודעים שהיא קיימת שם. ההתקדמות הטכנולוגית מסייעת בעניין הזה והמכוניות המודרניות בנות זמננו “בודקות את עצמן” בכל פעם שאנחנו מניעים את המנוע והשניות הקצרות הללו עד שכל הנורות נעלמות בלוח השעונים והכל עובר בהצלחה הן מנת חלקם של רוב בעלי הרכב בכל פעם מחדש.

ניתן לחלק את היחס של בעלי המכוניות למצב התחזוקתי של כלי הרכב שלהם לשני סוגים עיקריים:  יש את אלה שמחוברים יותר לדופק המוטורי של המכונית, מרגישים כל שינוי וערים לכל צליל או רעידה ולא זקוקים לנורית אזהרה או הודעה מהמוסך שהגיע הזמן להגיע לביקור, ויש את אלה שמחכים שהמכונית תעשה עבורם את העבודה ותתריע בעצמה על טיפפול קרוב או תקלה ותודיע לנהג מה עובר עליה בכל יום מחדש.

האופל גראנד לנד X פלאג אין הייבריד שנמצאת אצלנו בחודשים האחרונים חצתה בקלילות בלי בעיות את קו הטיפול הראשון שלה שמגיע אחרי 20 אלף ק”מ או שנה מאז הטיפול הקודם, ונורת התחזוקה בצורת מפתח ברגים הבהבה על לוח השעונים. זה היה האות להכניס את החצי מחושמלת שלנו למרכז השירות ולהבין אילו תהליכים מתרחשים שם בעיקר כשמדובר במכונית מהסוג הזה, האם יש לזה השלכות על אופי ומשך הטיפול ולא פחות חשוב מכך, האם יש לזה משמעויות כספיות שטרם הכרנו כמו טיפול במערכת הסוללה והמנוע החשמלי שהפעלנו אותו בכל הזדמנות בכדי לחסוך בדלק ולשמור על ניקיון העולם מפני זיהום האוויר שרובץ על המצפון.

משחקי אנרגיה וחיסכון
הנחת העבודה של נסיעה חשמלית אשר מסייעת למניעת שחיקה במנוע הבנזין ובמערכת הבלמים נכונה ומוכחת. במקרה שלנו המנוע החשמלי פעל בכל הזדמנות כשהסוללה נטענה עד גדותיה 50 ק”מ בכל פעם. בעת הנסיעה החשמלית, יחידת הכוח הבנזינית נמנמה כשעין אחת שלה פקוחה וממתינה להיכנס לפעולה כשהסוללה תתרוקן ותסיים את חלקה. אם חושבים על היבטי חיסכון אחרי נסיעה לטווח של כמה עשרות אלפי קילומטרים, אזי השמירה על מנוע הבנזין מפני שחיקה ועל מערכת הבלמים תהיה קצת פחות מורגשת, אך בטיפול השני אחרי 40 אלף ק”מ ובטח שבטיפול השלישי אחרי 20 אלף ק”מ נוספים זה כבר יבוא לידי ביטוי ממשי.

כמו מנוע הבנזין שנשאר רדום בנסיעה חשמלית, כך גם מערכת הבלמים הופכת לשמישה לאורך זמן רב יותר וזאת בזכות שימוש במצב נסיעה B בעת הנסיעה, מצב בלימת מנוע חזק יותר שמאפשר טעינה של הסוללה (רגנרציה) שנבחר על ידי ידית ההילוכים ובכך אין צורך להשתמש בבלמים באותו אופן כמו במכונית רגילה. במבט רחב ניתן ללמוד מכל ההתנהגות היומיומית כי נסיעה במכונית כזאת מובילה באופן גורף לשינוי בהרגלי הנהיגה ותפעול הרכב.

מכונאות לחוד וחשמל לחוד
הגענו למרכז השרות של אופל בראשון לציון והשאלה הראשונה שבדקנו בעת שהמכונית נכנסה לתהליך הטיפול השוטף והועלתה על הליפט, הייתה האם יש תהליכים נפרדים ומיוחדים שמערכת החשמל נבדקת או מטופלת בתחזוקה מונעת במסגרת הטיפול? שיחה קצרה עם נציג השירות הבהירה כי ההתיחסות למכונית היא כמו למכונית בנזין רגילה. “מערכת החשמל אמינה ופשוטה וגם הסוללה חזקה ויציבה. אין הוראות יצרן לטיפול שוטף במערכת החשמלית והיא נמצאת בתחזוקת שבר” הסביר הנציג. לא הסתפקנו בתשובה וביקשנו לעיין במסמכי הבדיקה המחייבים את המכונאי ואכן מצאנו כי אלה מראים כי אין שום התייחסות יזומה לסוללה או למנוע החשמלי וכל הבדיקות והחלפות החובה של הנוזלים והמסננים עוסקות במערכת מנוע הבנזין, תיבת ההילוכים ומערכת הבלמים. המערכת החשמלית היחידה שנבדקת היא תאורת הפנסים והפעלת המגבים.

שעה קלה של שעמום
במהלך השעה שבה המכונית שהתה במרכז השירות, ניצלנו את הזמן לחשוב על העתיד של עולם מרכזי השירות לרכב. לא ברור מתי כל המכוניות תהיינה חשמליות, אבל זה יקרה בוודאות ואז יחול שינוי אדיר במקצועות הרכב ובשגרות הטיפול במכוניות וזה יהיה מעניין, אבל הדרך לשם עוברת דרך מכוניות היברידיות או פלאג אין הייבריד ואלה מלמדות את הצד התחזוקתי ואת הבעלים כי העולם נמצא בתהליך של שינוי בריא וחסכוני.

המכונית שלנו עברה את כל הבדיקות (ראה טבלה מדיניות יצרן) ולא נמצאו ליקויים פרט לאטם בורג ריקון שמן שהתגלה כבלוי והוא הוחלף שלא תתפתח דליפת שמן. גם מסנן השמן הוחלף (93 שקלים) על פי הוראת היצרן בכל 20 אלף ק”מ וכמובן שגם שמן המנוע הוחלף בשמן חדש בכמות נדיבה של 4.25 ליטרים במחיר של 60 שקלים לכל ליטר (הפריט היקר ביותר בטיפול). עניין אחר שנבדק ונמצא מחייב תיקון הוא צמת החשמל של מערכת הפעלת המגבים והיא עברה תיקון ניתוב מחדש כשעלות התיקון הזה הייתה 80 שקלים.

סיכום
הביקור במרכז השירות עם הגראנדלנד PHEV בצבע כחול טופז אחרי 20 אלף ק”מ הסתיים מהר וללא בעיות חריגות במחיר של 354 שקלים עבור החלפים ו-372 שקלים עבור העבודה ובסה”כ 726 שקלים, מחיר סביר ביותר שבחלוקה חודשית לעלות התחזוקה מדובר ב-60 שקלים בכל חודש. עלות הטיפול המורחב שמגיע בכל 40 אלף ק”מ היא 1,200 שקלים בקירוב וללא החלפה של חלקים ותיקון מכלולים מעבר למוגדר בהוראות היצרן. נסיעה רגועה ושימוש במערכת החשמל תרחיק את הבעיות במנוע ובתיבת ההילוכים וכמובן גם בבלמים ולכן ניתן לחשב תיאורטית את עלות התחזוקה השוטפת במחזור דו שנתי ולהגיע למחיר של כאלפיים שקלים בכל 40 אלף ק”מ. בחישוב חודשי לסכום הזה מגיעים לעלות של 85 שקלים מדי חודש וזה הנתון האמיתי של מחיר התחזוקה אליו יש להתייחס אם אתם מאלה שמדקדקים בהוצאות הבית השוטפות. נסיעה בטוחה וחסכונית.


מסגרת טיפולים:
שירות ביניים - כל שנה / 20,000 ק"מ

שירות ראשי - כל שנתיים / 40,000 ק"מ

השירות עשוי להידרש מוקדם יותר, אם מצוין על ידי תצוגת מרווח השירות

סוג שמן מנוע    5W30   B71 2297

אלמנט מסנן אוויר »החלף *            כל 4 שנים או 40000  ק"מ  

מסנן דלק »החלף *                       כל 4 שנים או 20000  ק"מ  
נוזל בלמים ומצמד » החלפה          כל שנתיים           

פנסים »בדיקת כיוון                       בפעם הראשונה אחרי 3 שנים, ואז כל שנתיים 

סוללה 12V - תא מנוע »החלף        כל 4 שנים

סוללה 12V - אחורית »החלף          כל 4 שנים

נוזל קירור »החלף                          כל 10 שנים / 180000ק"מ

החלפת רצועת אביזרים                 כל 6 שנים או 80000 ק"מ

חגורת אביזרים  ומתחן חגורות אביזרים »החלף * / **  כל 12 שנים / 180000 ק"מ

החלפת מצתים                            כל 4 שנים או 40000  ק"מ