הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

קיה פיקנטו 2021: שיפור ניכר בטעמים

הפיקנטו היא המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריה שלה בארץ. מה סוד הקסם, ומה התחדש במסגרת מתיחת הפנים שהגיעה לאחרונה לישראל? בדקנו את גרסת ה-X-ליין

בועז קורפל
בועז קורפל  15.07.21 - 15:13

תגיות: קיה

“טכנולוגיה עולה כסף וטכנולוגיה חכמה עולה עוד יותר”. כך נזכרתי במשפט שאמר לי פעם אחד מבכירי שוק הרכב הישראלי שאיתו שוחחתי במפגש אודות התייקרותן של מכוניות פרימיום בישראל. “על אחת כמה וכמה במכונית שאפגוש עוד מעט”, חשבתי לעצמי כשסקרתי את מספר השינויים והחידושים שהקיה פיקנטו המעודכנת זכתה להם בגרסה האחרונה שנחתה כאן לפני חודשים ספורים ובאמתחתה רשימת קניות ארוכה ומאוד משמעותית כשבוחנים אותה במישורים הכי נחשבים בסדר אקראי: עיצוב, איבזור, בטיחות, חיסכון בדלק וביצועים.

הפיקנטו הנבחנת שלנו ברמת גימור X Line לא פסחה על אף אחד מהסעיפים הנ”ל, וכאן היא עולה על שולחן הניתוח שלנו כאילו שמדובר במכונית חדשה למרות שמדובר במתיחת פנים ולאו דווקא בדור חדש שמציע טכנולוגיה מעניינת או תכונות שלא היכרנו בדור הקודם.

מיותר אולי לציין זאת שוב אבל קיה פיקנטו היא המכונית הכי נפוצה בישראל בקטגוריה שלה ב-9 השנים האחרונות; למרות שהיא לא הייתה חסכונית בדלק ולמרות שהמתחרות שלה (היו לא מעט בראשית דרכה וכעת הצטמצם ל-3 מתחרות בלבד) ניסו לנגוס בה, תמיד היא הצליחה לשמור על נוסחת הקסם שבעיקרה הביאה ללקוחות עיצוב חמוד, אמינות גבוהה ואחריות יצרן של 7 שנים וזה היה הפאנץ’ הכי חשוב לכל אבא או אימא שרכשו את המכונית לאחד הילדים וקיבלו 7 שנים של שקט וללא כאב ראש. התכונות הללו הצליחו לגבור בנקודות על אי היותה חסכונית מובהקת בדלק ועל כך שמערכות הבטיחות הגיעו לאחיותיה הגדולות מבית קיה כשהן פוסחות על הפיקנטו בכל פעם, אך לא הפעם.

לא ממש אותה פיקנטו
גם בקיה שמחו לקבל אותה לפני כמה חודשים אחרי שהם הצליחו לנקות את המדפים מכל הגרסאות הקודמות שעוד נותרו במלאים (5,000 מכוניות בערך) והם עצמם ניסו ללמוד מה פשר המנוע החדש ותיבת ההילוכים שבאה איתו לאחות מבית יונדאי, וגם הם ביקשו לדעת האם ההשהיות בהעברת ההילוכים (בעיקר בהעברה בין הילוך ראשון להילוך שני) מורגשות בצורה דרמטית בגלל השימוש בתיבת ההילוכים האוטומאטית החד מצמדית (רובוטית בלשון העם) או שהשד הזה לא ממש נורא כפי שהיה בימיה העליזים של הטכנולוגיה הזאת בפיאט 500 למשל (שנפטרה מזה סופית בזכות המעבר לחשמל).

אבל לא נקדים את המאוחר והחשוב הזה. נתחיל ברשימת ההיצע של המכונית שמגיעה בלא פחות מ-4 רמות גימור כאשר הבסיסית והפשוטה מכולן מיועדת לתיירים שיגיעו אינשאללה בחודשי החגים ויסתערו על סוכנויות ההשכרה בנתב”ג ובשאר המקומות. מדובר בגרסה שנקראת LX ויש לה את אותו מנוע ותיבת הילוכים כמו בכל הגרסאות והיא גם מיוצרת באותו בית חרושת, אבל כאן הדמיון מסתיים ובקיה לא מציגים אותה אפילו באולם התצוגה אלא אם תתעקשו ותעמדו על כך שיביאו לכם אותה (כנראה רק בתנאי שבאמת תרכשו אותה). מעליה נמצאת גרסת EX שמחירה 85,000 שקלים ורמת האבזור שלה טובה ובעיקר רמת הבטיחות שלה השתפרה והציון שלה 6. אבל בצמרת של הגרסאות נמצאות שתי הגרסאות הכי מבוקשות ויקרות של הפיקנטו שנקראות X Line  (הנבחנת שלנו) ו-GT Line שמלאה בעיטורים ספורטיביים בגוון אדום מבחוץ וגם בתוכה ויש לה את האביזר שהישראלים יאהבו במיוחד, חלון שמש. שתי הגרסאות הנ”ל נמכרות באותו מחיר של 87,000 שקלים כאשר שאר ההבדלים ביניהן הוא באלמנטים עיצוביים בלבד לרבות שח חישוקי הגלגלים ולא יותר מזה.

הפיקנטו החדשה קיבלה תפקיד חשוב. היא תריכה להמשיך להכות על הברזל החם למרות שהעולם סביב משתולל בגרסאות חשמליות. הדור הבא אולי יהיה חשמלי לגמרי וזה לא תלוי במגבלות טכנולוגיות אלא רק בעלויות ייצור. אם יצליחו בקיה להגיע למכונית שתציע טווח של 250 ק”מ במחיר שפוי ונגיש, אז הפיקנטו הזאת תסיים את תפקידה אולם ברם עוד חזון ארוך למועד. הפיקנטו X Line מתחדשת בחזית חדשה ומודרנית עם נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה.

פנסי החזית גדולים וכוללים תאורת LED לנסיעה ביום. גם הפנסים האחוריים הוחלפו וגופי התאורה בתוכם מספקים חתימת אור חדשה ובוהקת. הפגוש האחורי מכיל פתחי פליטה מדומים אבל החלק האחורי איננו מוגזם בעיצובו והוא מתכתב היטב עם החלק הקדמי ועם בתי הגלגלים שמקבלים בגרסה הזאת פסי פלסטיק שחורים שנותנים אשליה שהם גדולים יותר. בתוך המכונית השינויים קצת פחות דרמטיים. מסך המולטימדיה התרחב באינץ’ אחד והוא בגודל 8 אינץ’ והוא כולל את כל האפליקציות השימושיות ותפעול הרדיו והטלפון בעברית מהמקור. ההגה עבר עדכון ויש בו את הלחצנים של מערכת בקרת השיוט והפעלה של מערכות הבטיחות כולל שמירה על נתיב ועל מרכז הנתיב בעת הנסיעה.

במרכז לוח השעונים מצאנו מסך קטן חדש ומעט יותר גדול מקודמו. הפעם מדובר במסך צבעוני שמתריע על עייפות וגם צובע את הפונקציות השונות ואת נתוני הנסיעה לרבות צריכת דלק, מערכות בטיחות ועוד. את סביבת הנהג משלימים המושבים הקדמיים החדשים בעיצוב ספורטיבי עם עור סינטטי ותפרים בגוון אפור כמו בהגה. בין המושבים נמצאת ידית ההילוכים שכוללת מצב נסיעה קדימה/אחורה/וסרק כאשר מאחוריה נמצאת ידית בלם היד המכאני. האווירה הכללית נעימה וטובה והחלונות השחורים מאחור מסיעים למערכת המיזוג האלקטרונית להתגבר על החום והלחות של יולי באמצעות פתחי המיזוג הגדולים בחלק הקדמי.

זזים

הכניסה וההתנעה לפיקנטו המעודכנת מבוצעת עם מפתח חכם בלחיצת כפתור על הדלת ועל מתג ההתנעה. מבט לעבר מצלמת הנסיעה לאחור (רזולוציה טובה ואיכות תמונה טובה) משאיר את הריכוז במלואו על הנסיעה לאחור כי הרדיו עובר אוטומאטית למצב “השתק”. צריך ללמוד את המשחק הזה בין העברת ההילוכים של נסיעה קדימה ואחורה תוך שימוש בלחיצה על דוושת הבלם שמחייבת שימוש בה אחרת המכונית לא תשנה את המצב שלה. תיבת ההילוכים החדשה מציעה 5 מהירויות בשונה מ-4 מהירויות בתיבה הישנה והיא ניתנת להפעלה ידנית לאלה שמחפשים בכל זאת קצת אקשן בנסיעה.

ההתנעה שקטה ורעש המנוע לא ממש נשמע. מדובר ביחידת כוח חדשה בטכנולוגיית “סמארט סטרים” של יונדאי שמבטיחה פעולת מנוע יעילה וחסכונית יותר עם הספק של 84 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד ומומנט של 12 קג”מ ב-4,200 סל”ד. בקיצור, המכונית ממליצה לא לטפס לשם בחיפוש אחרי שיא הכוח כי מדובר במכונית עירונית וחסכונית, אז כדאי להפעיל אותה במהירויות רגילות ובסל”ד הגיוני בלי לדחוק בה אלא אם זה נדרש, אבל אז המנוע ישמיע את קולו ומכל הדלק יתרוקן בקצב מהיר יותר.

נוחות
חישוקי הגלגלים במידה 16 אינץ’ העלו ספק לגבי ההתמודדות עם מכסי בורות הביוב בעיר ועם פסי ההאטה המעצבנים, אבל להפתעתנו הם עמדו במשימה בכבוד וכיול המתלים והבולמים נמצא גם הוא יעיל וטוב ולא הורגשו שום תופעות לוואי בנסיעה העירונית שהצליחו לחדור לתוך הרכב והנסיעה הייתה בסה”כ שקטה. תגובת המנוע ללחיצה על דוושת התאוצה במצב אוטומאטי איננה מסונכרנת כמו שאנחנו רגילים במכוניות אחרות ואחרי היציאה מהמקום מגיע הרגע שההילוך צריך להתחלף ואז התיבה בוחרת מתי לעשות את זה בלי קשר לעוצמת הלחיצה על דוושת התאוצה. ההשהיה הזאת בהחלפת ההילוכים בעיקר בין הילוך ראשון לשני ובין הילוך שני לשלישי היא תכונה שניתן להתחכם איתה אם תבחרו לעבור לתפעול ידני, אבל זה לא נעלם לגמרי כי גם שם זה מורגש מעט.

אין ספק שמדובר בתחושה שצריך להתרגל אליה לאורך הזמן ולהתחשב בתפעול האוטומטי שלה, אבל אין בה בכדי לשנות את חוות הדעת על המכונית ובעיקר בזכות השינוי לטובה בצריכת הדלק כשהמבחן שלנו סיפק תוצאה של 14 ק”מ לליטר בתנאי נסיעה תובעניים רוב הזמן.

סיכום
גם בקיה, כמו במקומות אחרים, עדים לכך שהלקוחות מעדיפים את הגרסאות היקרות יותר למרות שמדובר במכונית מיני שמחירה אמור להיות רחוק מ-100 אלף שקלים. לפיכך יש שורה של מרכיבים טובים בנוסחה של הפיקנטו X Line בכל הפרמטרים וזה מה שישאיר אותה בצמרת הקטגוריה שהצטמצמה ל-4 מכוניות בלבד עם הפסקת היבוא של הרנו טווינגו ועם המעבר של פיאט 500 למנוע חשמלי. היריבות שלה מגיעות מבית עם יונדאי i10 שמציעה דרך אגב גם גרסה ידנית וגם שברולט ספארק כאשר היריבה היחידה שאיננה קוריאנית היא הטויוטה אייגו האירופאית הקטנה. יבוא מכוניות קטנות וחסכוניות הולך ונעלם ומכוניות שהיו כאן לפני שנים להיט גדול, אינן עוד.

למרות שהפיקנטו המחודשת מגיעה באיחור ביחס למתחרות שלה, יש בה בדיוק את מה שצריך והמנתחים שטיפלו בה עשו עבודה טובה והשאירו אותה צעירה, יפה, חסכונית ובטוחה ועדיין עם 7 שנות אחריות. העיצוב שלה היה ונותר הקלף החזק ביותר וכעת יש היגיון גם בתצרוכת הדלק ובהכנסת מערכות הבטיחות שהיו בדגמים אחרים גם לקטנטונת שבמשפחה. למרות השיפור הנ”ל, היינו שמחים לו היו מכניסים את כל מערכות הרדאר לנסיעה במצב בקרת שיוט אדפטיבית וגם משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולארי היה משדרג את איכות החיים מעבר לאפשרות לשקף את הטלפון למסך. העלייה במחיר “תחליק בגרון” של הלקוחות ואם מודדים את התמורה המעודכנת אז יש גרף ברור של עליה בתמורה למחיר. האם הפיקנטו באמת תוכל “לסחוב” עד שתגענה מכוניות חשמליות קטנות? ימים יגידו.


קיה פיקנטו X Line
אורך: 3.595 מטרים
רוחב: 1.595 מטרים
גובה: 1.485 מטרים
מרחק סרנים: 2.400 מטרים
נפח תא מטען: 255 ליטרים

מנוע בנזין: 1.2 ליטר
הספק מנוע: 84 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 12 קג”מ ב-4,200 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית חד מצמדית 5 מהירויות
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 15.7 שניות
מהירות מרבית: 172 קמ”ש
צריכת דלק (יצרן): 5.9 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק (מבחן): 7.1 ליטר ל-100 ק”מ
ציון בטיחות משה”ת: 6
דרגת זיהום אוויר: 5

מחיר גרסת מבחן: 87,000 שקלים