$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

Frostpunk: שילוב ייחודי של השרדות ובניה

סימולטור המציב החלטות הרות גורל עבור השחקן. ביקורת משחק

ארתור פליאסצקי  06.05.18 - 13:25

תגיות: frostpunk

עוד יום בשממה הקפואה, עוד יום של עבודה כדי לנסות לשרוד את האקלים הנוראי שפוקד את העולם ואופף אותו בקרח. העיר הקטנה שלנו היא המקום מפלט היחיד מפני סופת השלג התמידית שממשיכה לחבוט בכול הכוח בקירות שבקושי מצליחים להחזיק מעמד, ובמרכז העיר, הגנרטור העצום שנותן לנו חום, אנרגיה ומחזיק אותנו בחיים. אבל כדי שהוא ימשיך לפעול אנחנו צריכים פחם או עצים, שני דברים שמאד קשה להשיג ותמיד חסר בהם. אבל המשאב הכי נחוץ הוא אנשים, כי אם אין מי שיפעיל את הגנרטור וישמור עליו פעיל, העיר תקרוס ותקפא. ואנשים זה בדיוק מה שחסר לי, כל המשלחות הקודמות ששלחתי כדי למצוא משאבים או אנשים חזרו ללא ניצולים חדשים, והמצב הפך להיות כה קשה שהתחלתי לשלוח ילדים לעבודות כפיים כדי להתמודד עם הדרישה העולה לפחם. אומנם זה לא עשה אותי פופולארי בקרב אנשי העיר, אבל הגנרטור ממשיך לעבוד והעיר ממשיכה לתפקד. אבל לא להרבה זמן, והזמן הולך ואוזל, ההחלטה שלי היא לא פשוטה: לשלוח עוד משלחת נוספת ולמצוא עוד ניצולים או להתחיל להעביד את כוח העבודה הקיים במלוא המרץ. שתי ההחלטות עלולות לגרום לאנשי העיר לפתוח במרד מה שאומר שראשי ילך לגרדום, אבל אם אני לא אעשה משהו אז כל העיר תהפוך לעוד בית קברות קפוא.
פרוסטפאנק הוא משחק בנייה וניהול עיר/ הישרדות שמגיע מחברת 11bit Studios שהביא לנו את This War of Mine המעולה ששם אותנו בנעליהם של אזרחים פשוטים שמנסים לשרוד בזמן מלחמה. העולם של Frostpunk זורק אותנו לעידן קרח פתאומי שתוקף את כדור הארץ. הניצולים היחידים שהצליחו לשרוד התאגדו יחדיו והקימו עיר קטנה מסביב לגנרטור חבוט שהוא גם המקור היחיד לחום. אנחנו נשחק את המושל של העיר שאחראי על הבנייה של העיר, יצירת כוח עבודה, כתיבה ואכיפה של חוקים וכמובן לדאוג שהעיר תצליח לשרוד. אבל כל פעולה או החלטה שתבצעו תשפיע על הנאמנות של אנשי העיר, ונאמנות היא דבר הפכפך ובמידה ואנשי העיר יחליטו שנמאס להם, אתם מאד מהר תמצאו את המושל שלכם מוצא להורג בכיכר העיר.

שיטת המשחק מאד מזכירה משחקי בנייה ולוגיסטיקה קלאסיים, אתם תצטרכו למנות את הניצולים שלכם לתפקידים שונים בעיר בין אם זה בניית מבנים חדשים, איסוף משאבים, טיפול בגנרטור או יציאה למשלחות. מבנים חדשים יעניקו לכם בונוסים לנקודות משאבים, יאפשרו לאוכלוסייה שלכם מקום ללון, לבנות ציוד או לחקור טכנולוגיה חדשה או יספקו שעשוע ופנאי עם מבנים כמו פונדק או זירת קרבות שישמרו על אנשי העיר עסוקים ושמחים. אבל כדי לבנות את המבנים אתם תצטרכו לאסוף משאבים כמו עצים, פחם, ברזל ואוכל, מה שאומר לשלוח את אנשי העיר לכרות עצים, פחם ולצוד או לאסוף אוכל. תוכלו גם לשלוח את אנשי העיר למשלחות לשממה הקפואה כדי לחקור מקומות, למצוא ניצולים או מצבורי משאבים, אל הסכנה היא שהם עלולים לחזור בידיים ריקות או לא לחזור בכלל.
חוץ מעיסוקים לוגיסטיים אתם גם תחוקקו חוקים חדשים שיעזרו לכם לשלוט על ההמון. חלק מהחוקים נותנים לכם יכולות בנייה חדשות ותפקידים ומקצועות חדשים לאנשי העיר או קביעת שעות עבודה נוספות, חלוקת מזון נוספות, קבורה דתית וחוקים בסיסים שצריך כדי שהעיר תתפקד כמו חברה אנושית והגיונית. אבל ככול שתתקדמו במשחק תצטרכו לחוקק חוקים יותר קיצוניים כגון פתרון מחלוקות בזירת הקרבות, קצירת איברים, הוספת נסורת עץ לאוכל וכמובן גיוס ילדים לכוח העבודה שאומנם יעזרו לעיר לשרוד בתנאי עידן הקרח שפוקד אתכם אבל גם יפגע בנאמנות של אנשי העיר מה שיכול לגרום להם לעבוד פחות טוב, לגנוב משאבים, לברוח מהעיר או לגרום להפיכה בעיר. המשחק גם ידאג לזרוק לכם מדי פעם אירועים אקראיים ויכריח אתכם לעשות בחירות לא קלות שיכולות להרוג לכם כמות מסוימת של אנשים או לאיבוד משאבים אבל אירועים אלו יכולים גם להועיל לכם ולזכות אתכם בתוספת למשאבים, בניצולים חדשים בעלי מומחיות או מבנים חדשים על חשבון נאמנות, נזק לעיר או פגיעה במשאבים, הבחירה היא בידכם. מפתחי המשחק הצליחו לגרום ל-Frostpunk לתפוס את תחושת אפוקליפסת עידן הקרח בצורה ויזואלית נהדרת ועם פסקול קודר שילווה אתכם לאורך המשחק וישמור על תחושת הסוף עולם מהרגע הראשון שתתחילו את המסע שלכם. העיר שלכם והאנשים נראים ונשמעים מדהים, ולראות אותם מתהלכים בין הבניינים אחרי יום קשה או נאבקים בסופת שלגים בזמן מילוי עבודתם מרגיש אמיתי וחי. והעיר עצמה עם שלל המבנים השונים שמעוצבים בצורה מיוחדת תדרבן אתכם להמשיך לבנות ולהרחיב אותה.
 
למרות כל הטוב הזה, המשחק סובל מחוסר תוכן מאד מורגש. העלילה הראשית נגמרת יחסית די מהר ומצב Sandbox לא קיים במשחק, מה שמרגיש כהחלטה די תמוהה מצד המפתחים כי Frostpunk דורש מצב משחק כזה. בעיה נוספת היא החוסר תמיכה ב-Modding, שקהילת השחקנים ביקשה עוד מימי הבטא הפתוחה ונכון לעכשיו אין תשובה מהמפתחים חוץ מזה שתוכן נוסף יהיה זמין ב-DLC  עתידי.
לסיכום:
Frostpunk מציג בפנינו עולם קר ואכזרי שידרוש מכם לבצע החלטות גורליות כדי שהעיר שלכם תוכל לשרוד את הכפור התמידי. המשחק מצליח להעביר את תחושת החוסר אונים ומצבי הישרדות קיצוניים בצורה נהדרת בעזרת מכניקות משחק שונות, גרפיקה מעולה ופסקול משובח, אבל המשחק קצר מדי ודליל מתוכן בעבור המחיר שהוא מבקש.