גיימינג אפטר דארק פרק שני
גיימינג אפטר דארק פרק שני
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הזמן להצביע עם הארנק: הסיבה לעליית המחירים

המשחקים החדשים יעלו 70$ וכולם שואלים, למה?

ניר אימבר
ניר אימבר  13.12.21 - 13:29

חברת Square Enix,  היא המפיצה הראשונה שמתמחרת את כותרי המחשב ב-$70 בדומה לקונסולות הדור הבא. למרות המשחקים הטובים שקיבלנו עד כה בדור החדש של הקונסולות, העלייה של 10$ במחיר המשחקים היא כנראה החלק הגרוע ביותר בדור הקונסולות התשיעי, במיוחד כשזה נוגע לעולם ה-PC. ההיגיון החדש ש-Square Enix מנסה להנחיל הוא שמשחקי AAA חדשים נשארו במחיר של $60 כבר יותר מעשור, ועם המחיר של ייצור משחקים חדשים עולה, עולה ועולה, קיים הצורך להעלות את המחיר למשחקי הדור הבא.

חברות כמו , Square Enix, 2K Games ו-Activision Blizzard היו בין החברות הראשונות שהחלו את התקדים הזה, וממש זמן קצר לאחר יציאתן של קונסולות הדור הבא, אותם כותרים חדשים החלו להיות מתומחרים במחיר של 70 דולר, במקום הסטנדרט הנוכחי של 60 דולר. כעת, נראה שאותה מדיניות עומדת להימשך אל עולם המחשב האישי, כאשר Square Enix בראש מובילה את שינוי התמחור גם בעולם ה-PC, ומשתמשי המחשב האישי ממש לא מגלים זאת בהבנה.

עדכון: עקב הביקורת הקשה מצד הקהילה, הוסר מחיר המשחק Final Fantasy 7 Remake, מחנות ה-Epic Store. האם הוא יחזור שוב באותו המחיר או האם קהילת המעריצים של המשחק הצליחה להרים את קולה?.

עניין התמחור החדש היה אולי יכול להיות פרט שולי אלמלא אותם המשחקים חדשים היו יוצאים "מושלמים", אבל הם לא, וזה לא המצב. ברוב רובם של המקרים אותם משחקים יקבלו עדכונים שיתקנו לא מעט תקלות שלא אמורות להיות שם כאשר משחק חדש יוצא לשוק. זה לא רק שהמפיצות רוצות להעלות את המחיר של משחקי AAA בעשרה דולרים נוספים, זה לא נראה כאילו יש שינוי באופק, וככל הנראה אותן חברות ימשיכו למכור לנו משחקים שבורים בהשקה, ויתרה מכך, למכור לנו עוד תוכן חסר טעם בתור DLC. בו במקביל הם כמובן ימשיכו לחתוך דברים כמו תלבושות/סקינים שכבר קיימים במשחקים (שזה כמעט כל המשחקים בימינו מסיבות ברורות) ולמכור לנו אותם במיקרו תשלומים?

החלק הדבר העצוב הוא שאני רוצה להאמין שחרם צרכנים יכול לעבוד במקרה הזה, והעובדה שהצרכן הממוצע לא יוציא שקל יעשה את ההבדל ויביא את השינוי - אבל החברות הגדולות ימשיכו לעשות זאת מסיבה מאוד פשוטה: זה רווחי, ורוב רובם המכריע של הגיימרים הם "גיימרים מזדמנים" שלא מקדיש מחשבה לפרטים הללו, או שלא בהכרח אכפת לו מהתמונה הגדולה. מתי פעם אחרונה אמרתם לעצמכם שאנחנו לא מקבלים GTA 6 רק בגלל האונליין של GTA V? פחות או יותר אותו העיקרון. אותם גיימרים מזדמנים ממשיכים לתחזק את המשחק הישן ולהפוך אותו לריווחי, אז למה שהחברה תתקדם לשלב הבא כל עוד הפרה ממשיכה לתת חלב?

דוגמא נוספת היא שחקנים שמתלוננים כל כך הרבה על משחקים כמו פיפ"א, ועל איך שהם לא מחדשים דבר משנה לשנה ואף פוגעים במכניקות הקיימות מעדכון לעדכון, עד כדי כך ששחקנים מאמינים בלב שלם ש-EA שונאת את המשחק (ואת המעריצים) אבל כמובן שאותם שחקנים גם ממשיכים לקנות את אותו הכותר כל שנה, וזה עוד בלי לקחת בחשבון את חבילות הכרטיסים או מטבעות פיפ"א שמכניסים לחברה מיליארדי דולרים בשנה להכנסות השוטפות.

לכן כל התפיסה הזו  שדיברנו עליה, ש"אי רכישת המשחקים תאלץ את המפיצות /מפתחים לעשות עבודה טובה" היא שגויה. ברוב המקרים, וכל מה שבאמת ניתן לעשות זה לחכות, לא לקנות משחקים ב-Pre-Order, ולהמשיך לקנות משחקים בהנחה משמעותית בפלטפורמות השונות בגרסת "דלוקס" או גרסת "משחק השנה". גיימרים לא ממש זוכרים את תקופת "השנים האפילות" של עולם המחשב האישי, כשבתחילת שנות ה-2000 יותר ויותר חברות העדיפו להוציא משחקים לקונסולות בלבד ולהשאיר את ה-PC לגסוס, כמו Epic Games, לדוגמא.

כמובן שזה לא קרה, במיוחד בגלל שחברת כמו Valve הרימה את הכפפה ושחררה את פלטפורמת סטים ב-2003, אך גם היא לא זכתה להצלחה מיידית ונחשבה לעצם בגרון של רוב הגיימרים שרק רצו לשחק בכותרי Valve (ואני מדבר מניסיון ותסכול אישי).  רק לאורך השנים Valve שיפצה ותיקנה את התוכנה והפכה אותה למה שהיא היום. ואחד האלמנטים המדהימים של סטים היא קיצוץ בכמות ההורדות הפירטיות של משחקי המחשב. בזמן שסדרות טלוויזיה כמו משחקי הכס ו-Walking dead ספגו ממכת הורדות פיראטיות, כל זה הפך לפרט מאוד שולי בעולם ה-PC.

ולמה בעצם? ובכן, יש נושא אחד חשוב ומהותי שרוב החברות הגדולות מפספסות (או שהן מפספסות בכוונה), והוא שירות לקוחות ושחרור עזרים או פיצ'רים שמשפרים את חווית הלקוח בפלטפורמה עצמה. כדי להילחם בתופעת הפירטיות, ב-Valve התחילו להציע מבצעים והנחות בהסכמת מפתחי המשחקים, כדי לעודד את הלקוחות לרכוש ולקנות. נכון שאולי האג'נדה של Valve היא כמו כל חברה: להוציא מאיתנו כסף, אבל זה לא גרם למשתמש להרגיש כאילו מישהו משקר אותו או עובד עליו. אותו משתמש שילם את הסכום שהוא חושב שמשתלם לו להוציא בזמן שנהנה ממבצעים והנחות.

למזלן של חברות המשחקים הגדולות, כל זה לא חשוב להן. מה שחשוב הוא האם ניתן למנף עוד תירוצים כדי לגרום לצרכנים לקבל את זה. ובתוצאה הסופית, אנחנו מקבלים. אנשים ממשיכים לשלם. שחקני הקונסולות אמנם קיבלו בשקט מופתי את עליית המחירים, אל הבעיה שלי מגיעה כאשר היא זולגת גם אל עולם המחשב האישי. כמובן שיש מספיק דרכים להשיג מחירים נורמליים למשחקים, כן גם אם צריך קצת לחכות. השאלה היא כמה שווה הזמן הפרטי שלכם בבית מול המחשב.