הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ב-Cupra מרגיעים: רכב חשמלי לא סותר הנאה

בפיתוח קופרה בורן השתתפו נהגי מירוצים. המהנדסת הראשית: "נענינו לאתגר"

ניר בן טובים  04.01.22 - 16:08

תגיות: קופרה

עם מומחיות ברכבי ספורט וכלי רכב המיועדים לסדרות תיור וראלי, Cupra פיתחה לאורך השנים תחת מותג סיאט מכוניות עם מנועי בערה קובנציונליים בלבד. אולם מאז 2019, קופרה הופרדה לגוף עצמאי, הסתגלה במהירות לשוק הרכב החשמלי וכבר הספיקה לבצע ניסויים על מכונית התיור החשמלית לאון e-racer שיוצרה בשיתוף חברת 'רימאק'. אחריה חשפה את הקופרה בורן שנכנסה לייצור לאחרונה ומתוכננת להפצה נרחבת בהמשך 2022. אליה תצטרף גם Cupra Tavascan שאמורה לצאת לאור בעוד שנתיים. הרבה מונח על השולחן.  

בראיון שפורסם לאחרונה בכלי התקשורת בגרמניה, מרתה אלמוני, ראש מחלקת הטכנולגיה במותג Cupra מספרת על האתגרים שעמדו בפניה מול מערכות החשמול. לפני כן עבדה בין היתר בספורט המוטורי, שם הייתה אחראית במשותף על דגמי הסדרה הספורטיבית של סיאט ומהנדסת ראשית בסגמנט הקומפקטי של המותג. אלמוני אחראית על הטכנולוגיה בקופרה מסוף 2019 כך שהיא מגיעה עם הרבה ניסיון לפתחה של שנת 2022. 

"גרסאות הפלאג-אין ההיברידיות של המכונית הקומפקטית לאון והקרוסאובר פורמנטור מוצלחות מאוד. אבל עם המכונית הקומפקטית החשמלית המלאה שלנו, ה-בורן, סוף סוף נוכיח שספורטיביות וקיימות אינן חייבות להיות סותרות, אלא יכולות גם להיכנס לסימביוזה נפלאה בחיי היומיום", כך מציינת. כשפיתחה את הבורן עבדה בצמוד עם נהגי המרוצים ג'ורדי ג'נה הספרדי ומטיאס אקסטרום השוודי, שניהם מסדרות התיור וה-GT. "שתי נסיעות המבחן בוצעו בהתחלה ולאחר מכן נכתבה רשימת משאלות ארוכה. אז חבר ההנהלה למחקר ופיתוח ורנר טיץ לא רק אישר את הרשימה הזו, אלא הרחיב אותה. ואז ידענו שעומד בפנינו אתגר גדול", אמרה אלמוני. המהנדסים והטכנאים שלנו אמרו: 'האתגר התקבל' - ועשו עבודה מצוינת".

הבורן עתידה להיות הסנונית הראשונה של קופרה בליין ספורטיבי-חשמלי מתומצת ומאוד ממוקד: "יש לו שלושה מצבים לבקרת יציבות אלקטרונית: ESC on, ESC Sport ו-ESC off. האחרון אינו מומלץ לכבישים ציבוריים. לחוויית נהיגה דינמית עוד יותר, ניתן להרחיב את ה-Born כך שיכלול את חבילת "e-Boost" האופציונלית. בתנאים מסוימים, ההספק שלו עולה לעד 170 קילוואט (231 כ"ס). בעזרת אלמנטים אלו ואחרים, כל לקוח יכול להתאים את ה-Cupra שלו לפי רצונו וכישורי הנהיגה שלו", אומרת אלמוני. המחיר שלה באירופה יעמוד על כ-35-38 אלף יורו.

לדברי אלמוני, המהות של חברת קופרה בכל הכרוך בהנעה חשמלית, הוא שהמכונית תהיה קלה לנהיגה ככל האפשר, בטוחה ומהנה מבלי להתפשר על ביצועים. בהתחלה היא נשאלה האם אפשר גם לנהוג עם ילדים ב"מצב קופרה". "כמובן שהם יכולים, כי הרכב אז הרבה יותר מדויק ולכן יציב יותר", מבטיחה המנהלת. "ועם הדגמים המחושמלים, אתה יכול גם לנסוע בר קיימא".

סגל דגמי Cupra לארבע השנים הבאות כולל רכבי חשמל, את זה אנחנו כבר יודעים אבל אין אזכור למה שהחברה מתכננת לעשות עם 4 דגמי הבערה הנוכחיים שלה, אלו שמייצרים עבורה את כל ההכנסות. כאן צריכים להכנס לתמונה אנשי פולקסווגן ואולי להכריז על מסגרת זמנים שבה כלל מותגי הליבה מיישרים קו עם האסטרטגיה של הקונצרן; ב-VW "מנקים" את השורות ומפנים מקום להגדלת משפחת ה-ID שתהווה את מרכז הפעילות החשמלית שלה בכל העולם עם שאיפה לייצר רק מכוניות חשמליות מ-2030. ואולם, נזכיר כי Cupra נמצאת תחת אחריות סיאט ובחברה הספרדית הוותיקה ימשיכו לייצר רכבי בנזין, דיזל ופלאג-אין לעוד תקופה ממושכת. ימים יגידו לאן פניה מועדות.