$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טורקיש דילייט

ביקור חוזר במסלול הטוב ביותר של טילקה*, שכמובן לא שרד בפורמולה 1

משה פינצ'בסקי  13.11.20 - 07:59
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

תגיות: פורמולה 1

בשנות האלפיים התעוררו אוהדי הפורמולה 1 וקראו בקול צעקה כי המלך אקלסטון בעצם המלך עירום! מיהר ברני לקרא לחייט המלך, אדוו הרמן טילקה, ולעמת אותו מול המציאות העגומה של המסלולים המשעממים והזהים אותם תפר עבורו בעד בצע כסף. כל החליפות עשויות ישורות ופניות איטיות ושטוחות ואין בנמצא פנייה מאתגרת אחת! ״יש לך הזדמנות נוספת אחרונה״ אמר המלך לטילקה. ״הסולטן הטורקי הזמין חליפה וזאת ההזדמנות להציל משהו מהמורשת שלך...״ (ותסלחו לי על אי הדיוק וחופש הדימיון – הנה ביקורת מלאה ומאוזנת על טילקה).

הטיול המוזר של הפורמולה 1 ביעדים אותם עזבה ברגע שלא יכלו לעמוד בדרישות הכספיות האסטרונומיות, נוחת באיסטנבול ומגיע למסלול הטוב ביותר שיצר טילקה בשנות האלפיים. מסלול שאשכרה שבר את התבנית הרגילה, ניצל את הטופוגרפיה, הציג אתגר אמיתי לקבוצות ולנהגים ואפילו (שומו שמיים!) אפשר מירוצים מרתקים עם עקיפות!

המסלול באיסטנבול מציג אוסף פניות מהירות יחד עם שינויי גובה וישורת ארוכה כראוי, שמאפשרת עקיפות תחרותיות, או תאונות פנים קבוצתיות, לפי בחירת הנהגים. המאפיין הזה של מסלול שמצריך פשרה בין ההצמדה האווירודינמית לפניות המהירות (ובמיוחד פנייה 8 הארוכה) להפחתת גרר עבור הישורות, מעלה עניין רב לראות כיצד מפלצות ההצמדה (וההרבה יותר כוח ומשקל), של ימינו תתמודדנה עם הדרישות. לפי סרטון ההכנה של השנה, נראה שמרבית הפניות תהיינה לפחות הילוך אחד גבוה יותר! פנייה 8 הסופר מהירה וארוכה, תהווה מבחן אמיתי לחוזק שרירי הצוואר של הנהגים, אבל ראינו כבר במוג׳לו, שהשרירים שלהם חזקים, אולי לעומת שיקול הדעת שלהם בזינוקים חוזרים.

פירלי חוששים מהלחץ העצום שהמפלצות הנוכחיות מפעילות על הצמיגים ולכן בחרו להביא (שוב) את שלושת התרכובות הקשות ביותר למירוץ. החשש מובן, אלא שאנחנו מדברים על אמצע נובמבר ומזג האוויר צפוי להיות יבש אך קר בדומה למצב שהיה בנורבורגרינג. מזג אוויר קר כזה מקשה על שימוש יעיל בצמיגים והבאתם לטמפרטורות העבודה הנכונה שלהם. על כך יש להוסיף שגם המסלול באיסטנבול נסלל מחדש לפני כחודש ויש אפשרות שניתקל בפני מסלול חלקלקים בהרבה מהרגיל כפי שהיה בפורטימאו. השילוב של קור ואספלט חלקלק עשוי לייצור מעין מירוץ ״רטוב״ על מסלול יבש, עם עניין רב, טעויות והפתעות, אך גם עשוי דווקא להקשות על עקיפות תחרותיות. נתפלל לתרחיש הראשון!

מה לא יקרה
אל תצפו להפתעות במרצדס. למכונית שלהם השנה אין חולשה, מלבד העובדה שמרב שהיא דומיננטית, מרצדס הפסיקו לפתח אותה ממזמן ורק מביאים התאמות לכל מסלול. כפי שכבר כתבתי, לא זכורה לי מכונית כה דומיננטית בעידן המודרני (נניח אפילו משנות השמונים), כולל הפרארי של 2002 או 2004. מה שכן יהיה מעניין הוא רמת הביצועים של המילטון לעומת בוטאס. עד כמה ולטרי יילחם על הכבוד שלו, מול האליפות הממשמשת ובאה של לואיס. ההפסד של בוטאס באימולה לא היה באשמתו, אבל להמילטון יש סיכוי לסגור את האליפות על מסלול עם הרבה זכרונות טובים עבורו. לא רק שהמילטון מכיר את המסלול היטב, אלא שלפי דעתי במירוץ שוב יידרש מגע מיוחד בנהיגה בכדי להוציא את המיטב מהצמיגים ובזה אין כרגע ללואיס מתחרה.

ברדבול יש נהג אחד שמתמודד בחוד ומנסה לעקוץ את מרצדס לניצחון ונהג שני שנלחם על הקריירה שלו בקבוצה הבכירה. בהנחה שנטפליקס מצלמים שם, אני בטוח שיש להם עם מה לעבוד. רדבול הודיעו שינסו ״לבנות מחדש״ את הבטחון של אלכס, שזה הקוד בפורמולה 1 ל״הוא גמור״. ההמלצה הקבועה שלי תופסת גם עבורו – שיתמקד לחלוטין רק במירוץ, אפילו אם לא יעבור ל-Q3.

רייסינג פוינט, רנו ומקלארן כה צמודות במירוץ האליפות, שכל טעות או מזל עשויים להכריע. כתבתי שלדעתי יש למקלארן יתרון בצמד נהגים ברמה גבוהה, אבל חיסרון בביצועים כרגע ומאפייני המסלול לטעמי מתאימים הרבה יותר לרייסינג פוינט ובמיוחד לרנו. נדרשת חבילת הצמדה בינונית נמוכה, שם לרנו יש יתרון. הבעיה שלהם היא שאוקון לא מספק את הסחורה. ברייסינג פוינט סטרול במשבר גדול (אבל שם באמת יתמכו בו משום מה). זה לפי דעתי המאבק החם ביותר על המסלול כרגע!

מאבק קרוב מאד על המסלול עם המאבק הנ״ל, הוא המאבק בין אלפא טאורי לפרארי. שתי הקבוצות יכולות ביום טוב להתערבב עם הבסט אוף דה רסט, אבל על המסלול של איסטנבול, צריך הרבה כוח, בדומה יוצר לאימולה מאשר לפורטימאו, כך שמלבד ביצועי על מלקלר, אלפא טאורי אמורה להיות לפני פרארי. אולי אפילו לפני מקלארן! גאסלי במומנטום ואולי גם קוויאט התעורר בזמן באימולה בכדי להציל את מקומו בקבוצה לשנה הבאה. אם האספלט יתגלה כחלקלק כמו בפורטימאו, זה עשוי לעבוד לטובת פרארי, ולהפחית מבעיית ההספק שלהם. פטל הינו אחד הנהגים שלא רק שהתחרה באיסטנבול בפורמולה 1, אלא גם ניצח פה לא פעם! אולי זה יהיה סוף סוף הטריגר להופעה טובה שלו?

בסוף
באחורי הטור, אלפא רומיאו מצויים במגמת שיפור (במיוחד במהלך המירוצים) וצפויים לגבור על האס וויליאמס: יהיה מעניין לראות איך ראסל יצא מהטעות שעשה באימולה והאם יצליח שוב להציק למכוניות מהירות משלו. מתי שהוא הנאחס של הנקודות שלו אמור להישבר. לעומתו לרייקונן ולגרוז׳ן יש הרבה ניסיון על המסלול וייתכן שזה יתרום להם.

ולסיום אני חייב לצחוק שראיתי שהרבה נהגים היללו את האוכל בטורקיה במדיות החברתיות. מי כמוני יודע להעריך דונר אמיתי עם יוגורט ורסק עגבניות, אבל הסיכוי שנהג פורמולה 1 ינסה דבר כזה בסופ״ש של מירוצים, זהה לביקור עידוד במחלקת הקורונה המקומית...

כמו כן, שימו לב לשעות המוקדמות והלא שגרתיות של הפעילות בסופ״ש!


*הגזמתי- ברור שיש גם את COTA!