הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סקודה: רבע מיליון מכוניות "נתקעו" בגלל משבר השבבים

היצרנית הצ'כית מדווחת כי 250 אלף מכוניות לא תיוצרנה בגלל מחסור במוליכים ושבבים. "המצב עתיד להשתפר במחצית השניה של השנה הבאה"

ניר בן טובים  02.11.21 - 08:37
מרכז הייצור של סקודה אנייק
מרכז הייצור של סקודה אנייק

תגיות: סקודה

כמעט ואין היום יצרן רכב גדול שאינו מושפע לרעה בגלל המחסור בשבבים ומוליכים - גרעון טכנולוגי שהביא לצמצום הפעילות בקווי הייצור, בעיות לוגיסטיות מורכבות ובחלק מהמקרים, כמו בחברת סקודה אף להשבתה זמנית של חלק מקווי הייצור שלה, בפרט אלו שעוסקים בצימוד רכיבים אלקטרוניים במפעל המרכזי בצ'כיה. תעשיית הרכב היא מקור פרנסה חשוב לאומה הצ'כית, בו מועסקים למעלה מ-180 אלף איש, כרבע מכלל העובדים בענף הייצור התעשייתי.  

אתמול (שני) לפנות ערב פורסם בכלי התקשורת כי סקודה יודעת כעת לנקוב בכמות המדויקת (לפני כן דובר על הערכות) של כלי הרכב שלא יופצו לנקודות המכירה, והמספרים בהחלט משקפים את עומק הבעיה. "ב-2021, החברה צופה שהיא לא תוכל לייצר כ-250,000 כלי רכב בגלל חלקים חסרים", כך נכתב בהצהרות החברה במסגרת דיווח על תוצאות רווחי המותג במהלך תשעה החודשים האחרונים.  המחסור החל להשפיע על הייצור של סקודה כבר ברבעון השלישי, כך נמסר. "החברה צופה שהמצב לגבי אספקת המוליכים למחצה יתייצב שוב מהרבעון הרביעי של 2021 ואילך, ואז נחווה הקלה הדרגתית במחצית השנייה של 2022".

מנכ"ל סקודה, תומס שייפר, העיר בראיון לסוכנות הידיעות 'רויטרס' שפורסם ביום שני כי סקודה צפויה לשוב אל "תפוקה כמעט מלאה" בנובמבר ודצמבר, לאחר הנסיגות הקודמות, אם חלקים יהיו זמינים עבורה ובהיקפים מתאימים. החברה אמרה שהיא מסרה 700,000 כלי רכב ברחבי העולם בשלושה רבעונים, ירידה של 2.9% בהשוואה לשנה הקודמת, אולם המסירות מחוץ לסין דווקא גדלו ב-8.5%.

המחסור בשבבים ומוליכים החל להתגבר בשנה הקודמת, במקביל אל התפשטות נגיף הקורונה. בה בעת, בשל תנאי הסגר המחמירים חל זינוק בשיעור חד בביקוש למחשבים וקונסולת משחק, וכן השימוש הגובר בשיחות ועידה באמצעים וירטואלים הביא לצריכה מוגברת של שבבים בקרב חברות ומרכזי שרתים שזקוקים ליותר "כוח אש" בקנה כדי לעמוד בעומסים. ישנם יצרני רכב שהחליטו לקחת יוזמה ולייצר שבבים בגפם, כמו יונדאי, אולם עבור חלק גדול מהם זוהי משימה שתחייב הקמה של מפעל ייעודי בעלות של מיליארדים, וזו עשויה להמשך שנים ארוכות.

סקודה דיווחה על הכנסות של 13.3 מיליארד יורו (15.39 מיליארד דולר) בינואר-ספטמבר, עלייה של 10.7% לעומת התקופה הדומה ב-2021, ואמרה שהרווח התפעולי כמעט הוכפל ל-900 מיליון יורו. הייצור הופרע במהלך השנה הקודמת עקב סגרים הכרוכים במשבר הקורונה. מוקדם יותר השנה דיווחה כי יש לה עשרות אלפי מכוניות במלאי שייצורן הסתיים (ברמה מכאנית) אך אלה נתקעו בשל מחסור בשבבים. באירופה הולכת ומתארכת רשימת ההמתנה לרכבי סקודה חדשים וכעת מדובר בעכובים של חודשים ארוכים.

גם חברת יגואר דיווחה הלילה על הפסדי ענק בשל הקושי לעמוד בהזמנות. בתאגיד JLR פרסמו נתונים לפיהם איבדו 413 מיליון דולר ברבעון האחרון, בעוד בתקופה המקבילה אשתקד גלגלו לכיסם רווח של 65 מיליון לירות שטרלינג. "להערכתי מדובר בלפחות 160 אלף מכוניות שאי אפשר להשלים את ייצורן", כך אומר בכיר ביגואר, אדריאן מנדל. "זה המספר הגבוה ביותר בהסטוריה של היצרן".

היבואנים בישראל, כמו כל השלוחות בעולם נאלצים להתמודד רשימות המתנה מתארכות להזמנות לכלי רכב חדשים, לרוב מדובר בעכובים של מספר חודשים, אם כי יש לבדוק את הדברים ספציפית לגבי כל דגם ודגם בשל השינויים ברמת האבזור.