הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סיר לחץ ישראלי: עוד פקקים, יותר אלימות

מעל שליש מהנהגים דיווחו במהלך השנה האחרונה שהיו עדים לקטטות בכבישים. במשטרה מפנים אצבע מאשימה לבתי המשפט. "אין הרתעה. מרביצים - ומשתחררים ממעצר אחרי יום"

ניר בן טובים  28.11.21 - 14:51

יום חמישי האחרון, רחוב ביאליק, רמת גן מתקבל דווח אודות אירוע אלימות בכביש, אחד מתוך רבים באותו יום. רוכב אופנוע מבצע תמרון בין מכוניות אך פוגע במראה של רכב שעמד לצידו. תוך שניות, יוצא הנהג מהרכב ובין השניים מתלקח עימות מילולי, כאשר בשיאו, הוא סוטר לרוכב בחוזקה, עד כדי שהמשקפיים עפים ממקומם. הנהג נכנס לתוך הרכב והותיר את הרוכב ללא מילים. כשני קילומטר משם,  בקרבת הפארק הלאומי, שוב קטטה;  נהג רכב הסעות העיר לרוכב אופנוע שחתך אותו בפראות ובתגובה, הרוכב ירד מהכלי, אחז בקסדה שלו, חבט איתה בחוזקה בנהג והמשיך ברכיבה. זה לא נגמר. מדרימים 20 קילומטרים משם אל אשדוד; נוסע ברכב הסעות מתעד נהגת שנוסעת עם רכבה על המדרכה. הנהגת, שראתה את הנוסע מתעד ושב לרכב ההסעה, החלה לדפוק על דופן רכב ההסעות. כשיצא אליה הנהג וביקש שתפסיק הגיבה בתקיפה - משכה אותו החוצה מרכבו, קיללה אותו והכתה אותו באגרופים עד שהוא נחבל בראשו.

בשולי הכותרות
אלה דוגמאות בודדות מתוך אלפי מקרי אלימות שמתרחשים על הכבישים מידי שנה, כאשר מרביתם, כלל לא ידווחו למשטרה, קל וחומר יגיעו לתקשורת. על פי סקר שנערך באמצעות עמותת אור ירוק, לא פחות מ-36% דיווחו כי נקלעו לפחות פעם למקרה קטטה בכביש בשנה האחרונה, ואילו 2% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. על פי המחקר, שבוצע בקרב 502 גברים ונשים, 73% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 11% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. על פי נתוני הסקר, אחד מכל חמישה נהגים (21%) חש פגיעה בתחושת הביטחון בכביש. מהסקר עולה כי 69% לא הרגישו כל שינוי בכביש ו-10% כי תחושת הביטחון שלהם עלתה.  "הנתונים של אור ירוק מזעזעים אך לא מפתיעים אותי כלל. הבעיה היא שאנחנו עוצרים נהגים שהתנהגו כך אבל הדלת המסתובבת של בתי המשפט משחררת אותם כעבור יום. אין באמת הרתעה", אומר קצין בכיר במשטרת ישראל, ומוסיף: "תראה לי עוד מדינה מתוקנת אחת שנהג מרביץ לנהג אחר בכביש - ומשתחרר כעבור יום".

זמן יקר, נקודת רתיחה
איך הפכנו מ"עם הספר" לחברה כל כך כוחנית על הכביש? מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיימת הלימה בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית בדרכים. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המורכבת ממעשים אלימים וחריגה מכללי מוסר. ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, מציין כי עומסי התנועה והפקקים הגדולים גורמים לעליה בסף העצבים של הנהגים אשר באה לידי ביטוי בעליה באלימות בכביש ובתחושת חוסר הביטחון של הנהגים. לדבריו, אנשים מתנהגים בכביש כפי שהם מתנהגים גם בחייהם הפרטיים - ולכן אם נצליח להפוך את הכביש למקום בטוח יותר, כך יהיה בתחומי החיים שמחוץ לכביש".

על פי המחקר ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית מאחורי ההגה: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת תסכול/זעם ועצבנות מאירועים שקדמו לנהיגה. רגשות אלה מסכנים את הימצאות הנהג על הכביש והופכות אותו לפצצת זמן מתקתקת. סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום, נהגים שאינם נוהגים בצורה נכונה, ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש אי שקט, המעלים את  סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי. "את המצב הזה חייבים לשנות באמצעות תוספת של שוטרים וניידות שכל כך חסרים בכבישים", מציין קיטה. לדבריו "אין תחליף לנוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים כדי לצמצם את עבירות התנועה מסכנות החיים. חיזוק ההרתעה בכבישים ישפיע גם על חיזוק תחושת הביטחון של האזרחים מחוץ לכביש ויתרום גם למאבק בתאונות הדרכים וגם למאבק באלימות".

ביריונות איננה רק מעשה פסול מבחינה ערכית אלא "עבירה על החוק שיכולה לסבך אתכם כהוגן", כך אומר לנו  עורך דין פלילי שי רודה. "ישנן  מספר עבירות של תקיפה: יש עבירה של תקיפה סתם, ויש עבירה של תקיפה הגורמת חבלה. עבירת התקיפה, מוגדרת לפי סעיף 378 בחוק העונשין, כאקט אלים כלפי אדם אחר, המופעל באופן ישיר או עקיף. שכולל הכאה, נגיעה, דחיפה או הפעלת כוח באמצעות גופו של התוקף או חפץ בשימושו. גם יריקה מהווה תקיפה. לצד זאת, קיימת בספר החוקים עבירה חמורה יותר, שנגזרת מתוצאות התקיפה. כך לדוגמא, נהג שסטר לנהג אחר, וגרם לו למפח נפש ולכאב בלבד, לרוב, יואשם בתקיפה סתם. מנגד, אם הסטירה יצרה אדמומיות בעור, שריטה או טיפות דם שנגרות מפניו, אז כבר מדובר על עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש".

ומה העונש?

לדברי עו"ד רודה, ובניגוד לעמדת קצין המשטרה, בשנים האחרונות בתי המשפט נוקטים בקו ענישתי מחמיר כלפי עבירות של אלימות על הכביש, כאשר דרגת העונש נגזרת משורה של פרמטרים. הראשון: חומרת המעשה. כך למשל, רוכב שירד מהאופנוע וחבט בנהג עם הקסדה, צפוי לעונש חמור יותר שכן הוא השתמש לצורך ביצוע העבירה בחפץ קר. כמו כן שונה הדבר אם היתה זו מכה בודדת או פרץ של מכות שהסתיים רק כאשר  נהגים אחרים הפרידו בין השניים. לרשות בית המשפט עומדת האפשרות לגזור על מורשע בעבירת תקיפה סתם עד 2 שנות מאסר, ועד 3 שנים, במקרה של תקיפה שגורמת חבלה של ממש. "בפועל, מדרג הענישה נע בין מאסר על תנאי למאסר בצורה של ריצוי עבודות שירות למספר חודשים, כתלות באופי העבירה, נסיבות המקרה והעבר הפלילי של הנאשם", מציין עו"ד רודה.