הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ב.מ.וו X3 (פלאג-אין) במבחן: עולה עוד שלב

חלוץ סגמנט ה-SUV היוקרתיים נחת אצלנו בדור הרביעי במטרה להיות טוב עוד יותר מקודמו שזכה להצלחה אדירה. האם יש לו מה שצריך כדי לעמוד במשימה?

אייל אברהמי   18.05.25 - 16:03
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: אייל אברהמי
צילום: אייל אברהמי
להצלחה כידוע יש אבות רבים וכשזה מגיע לסוגיית המצאת ה-SUV, כמו שאנחנו מכירים אותו כיום, אפילו בדיקת אבהות לא תפתור את הפלונטר. עם זאת בין שלל לוקחי הקרדיט מקומו של ב.מ.וו X3 ברור: SUV בגודל בינוני, ראשון בקטגוריית הפרימיום, שהוצג כבר ב-2003. רק כדי לסבר את האוזן, למרצדס (GLK) ואודי (Q5) נדרשו עוד חמש שנים כדי לשגר אל האספלט את תשובותיהם.

במשך השנים שחלפו היו ל-X3 עליות וירידות אבל קצת במפתיע דווקא הדור היוצא, השלישי במספר שהוצג ב-2017, שבר את תקרת הזכוכית של המכירות בסגמנט עם מכירות גלובליות שנעו בשנים מסוימות סביב ה-400 אלף יחידות. בסוף השנה שעברה החל בעולם השיווק של הדור הרביעי של ה-X3, ובתחילת השנה הוא גם הגיע אלינו. האם יצליח לשמור על מעמדו כבלוקבאסטר של הבווארים? התיישבנו מאחורי ההגה ויצאנו לחפש תשובה.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני מהווה אבולוציה קשוחה יותר מהדור היוצא. תא הנוסעים נעים, איכות החומרים וההרכבה גבוהה, והמרווח לנוסעים והשימושיות טובים מאוד.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד, כאשר חלק מפגעי הכביש יורגשו, אך לא באופן קיצוני, זאת לצד בידוד רעשים טוב מאוד. רשימת האבזור ומערכות הבטיחות מכובדת.
ביצועים והתנהגות: היחידה ההיברידית-נטענת פועלת בצורה חלקה, הביצועים טובים מאוד אך הגיר לא תמיד חלק או מהיר. צריכת הדלק טובה ביחס לגודלו של הרכב.
למי מתאים: לכל מי שאהב את ה-X3 היוצא, זה החדש מציג שדרוג כמעט בכל סעיף. אך חשוב להכיר גם במתחרים הטובים ובשורת המחיר הלא זולה שלו.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-424,900 שקל (רכב המבחן 579,900 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
כמקובל בגרמניה העיצוב של האיקס החדש הוא אבולוציה זהירה של הדגם היוצא. החזית עברה טיפול משמעותי לחיזוק האגרסיביות עם גריל וכונס אוויר שגדלו ופנסים שהוצרו. גם בישבן חוזקו השרירים עם עיצוב מחודש ליחידות התאורה וקפל שחודד במרכז דלת תא המטען לטובת יתר קרביות. בשני המקרים - בחזית ומאחור - מדובר בשדרוג מוצלח, אבל דווקא בצללית, לפחות לטעמי המאוד פרטי, המעצבים קצת פקששו. הצללית אמנם דומה מאוד לדגם הקודם אך לקורה C, זאת שמפרידה בין הדלתות האחוריות לחלון האחורי, ניתנה הדגשה מסוימת שגורמת לכל החלק האחורי לשדר סטיישניות. למרות זאת, וגם עם קצת סטיישן, התוצאה הכללית נאה, עם מקדם בולטות אספלט גבוה.

תא הנוסעים עבר עיצוב מחדש. בבסיס היה הרצון ליצור מרחב כמה שיותר נקי ונטול רעשים לעין. כך האלמנט המרכזי בקונסולה הוא מסך גדול, צר וארוך, שמשמש כלוח מחוונים ("12.3)  וכמסך מרכזי ("14.9) וסביבו הרבה משטחים חלקים. פתחי האוורור והמתגים שפותחים/סוגרים אותם נעלמו מהעין והכפתורים הבודדים ששרדו הועברו לפאנל שבין המושבים. מי שכן ששרדה ובגדול היא הגלגלת הוותיקה של ב.מ.וו. בסוגריים אתוודה שבשום דגם של ב.מ.וו עם מסך מגע (שזה יותר מעשור) לא נגעתי בגלגלת הזאת, וקשה לי להאמין שאני היחיד.

לעיצוב הנקי הזה תוסיפו פלסטיק, עור ואלומיניום משובחים, ציפוי זכוכית (או אולי דמוי זכוכית) לחלק מהאלמנטים (כולל כמובן הגלגלת), ותקבלו תא נוסעים נאה ואיכותי. ובכל זאת בלי כמה סימני שאלה אי אפשר. כך למשל  העיצוב של לוח המחוונים, בניגוד לכל התפיסה העיצובית ה"נקייה", עמוס בפרטים צבעים ואלמנטים גרפיים שיוצרים המון רעש מיותר. גם האינטואיטיביות של השימוש במסך והאפליקציות השונות רחוקה מלהיות נוצצת. כך למשל, כדי לשנות את הטמפרטורה של מערכת בקרת האקלים מספיקה לחיצה בודדת על אזור ייעודי שמקובע על המסך כל הזמן, לעומת זאת כדי לשנות את עוצמת האוורור נדרשות לפחות עוד שתי לחיצות. עכשיו תענו על השאלה באיזה מהכפתורים האלה אתם משתמשים יותר?

מקרה אחר הוא של פתחי האוורור הצדדים שהותקנו בדלתות. הפתיחה/סגירה שלהם נעשית באמצעות כפתורי מגע. גם אם נשחרר תהיות חמצמצות כמו ״כמה יעלה לתקן את זה״ זה הרבה פחות נוח מכפתור הפלסטיק הישן והטוב.

על הכביש תא הנוסעים מרגיש מצוין. המושבים הקדמיים, עם כוונון חשמלי, נוקשים קלות אולם מספקים תמיכה מצוינת ונהנים משפע של מקום. גם מאחור המרווח מצוין ויספק גם מבוגרים. זוכרים את סוגיית הסטיישניות קודם? אז אולי בזכותה, ולאור העובדה שאין כמעט שיפוע בחלק האחורי של התקרה גם מאחור יש מרווח ראש מצוין. באותה הזדמנות גם נזכיר תא מטען מכובד עם 460 ליטרים.
איכות נסיעה ואבזור
כיול המתלים, כמו שאפשר לצפות מב.מ.וו, קצת נוקשה מה שמעביר בנסיעה עירונית לתוך התא חלק מפלאי האספלט המקומי. זה מאוד בקטנה ובמחוץ לעיר המצב מצוין. גם בידוד הרעשים מעולה.

סוגיית האבזור, וגם זה כמקובל, מורכבת הרבה יותר שכן שלושת דגמי האיקס שנמכרים בארץ מוצעים ב- 4 רמות גימור שונות. דגם המבחן - X3 30e  xDrive הגיע ברמת גימור בשם M-Launch (שמוצעת רק עם יחידת ההנעה הזאת) ואנחנו מתייחסים כאן אליה. האבזור הפנימי הוא כמעט סטנדרטי ביחס לסגמנט היוקרה; עם מושבים חשמליים, חימום לכיסאות, צימוד לסלולארי ומטען גדול ויעיל, תאורת אווירה וכדומה. יש גם אפליקציה ייעודית של ב.מ.וו שכוללת שליטה דרך הסלולארי בכמה פונקציות כמו בקרת האקלים והתאורה, מפתח חכם בסלולרי, חבילת סיוע בחנייה ועוד. חיצונית כוללת החבילה חישוקי "20, מסגרות אלומיניום לחלונות ועוד.

בפינת הבטיחות יש את כל המצופה ועוד קצת - סיוע בחמיקה ממכשול, התרעות שטחים מתים, תנועה חוצה מאחור ועוד. משום מה דווקא התרעה על תנועה חוצה מלפנים יש רק בחבילת האבזור הגבוהה יותר M-Sport Pro שמגיע רק ב-X3 M50 xDrive.
ביצועים והתנהגות
כמו שציינו קודם ה-X3 נמכרת בישראל עם שלוש יחידות הנעה. שתיים מהן היברידיות מתונות של 48V - גרסת הפתיחה 20 (הספק משולב של 208 כ"ס) והגרסה הבכירה M50 (הספק משולב 398 כ"ס). גרסת המבחן נוחתת באמצע ולה יחידת פלאג אין הייבריד (הספק משולב 299 כ"ס, 45.9 קג"מ). הבנזין בשידוך הזה מספק 190 כ״ס, החשמלי 184 כ״ס. הסוללה היא של 19.7 קוט״ש ורשמית אמורה להספיק לטווח חשמלי לחלוטין של 87 ק״מ, במציאות הגענו למשהו כמו 80 ק"מ לא רעים בכלל.

ואיך כל זה מרגיש על הכביש? בסך הכל יותר מטוב. הבימרית - על חשמל, בנזין וכמובן בשניהם - מגיבה היטב בכל תנאי של הכביש. השילוב בין החשמל לבנזין מצוין והמספרים - 6.2 שניות ל-100 קמ"ש ו-215 קמ״ש מרביים - מדגימים זאת היטב.  נתון אנקדוטלי הוא שהנסיעה על חשמל בלבד מוגבלת ל-140 קמ"ש. מי שקצת פחות משתלב בחגיגה הוא גיר 8 ההילוכים. כך למשל לחיצה עצבנית שמעירה את הבנזין כדי שיצטרף לחשמלי, גם מייצרת טלטלת גיר. בסיטואציות אחרות של הורדת הילוך היה נדמה שהוא קצת איטי. לא סוף העולם ובכל זאת.

בכל הנוגע ליכולת הדינמית אין תלונות. היא גבוהה ומרשימה גם כמובן בזכות ההנעה הכפולה,  אם כי לאור משקל של 2.15 טון קשה להגיד שה-X3  מפתה להשתובבויות. בכל מקרה, את המבחן סיימנו עם צריכת דלק משולבת של 17.8 ק"מ לליטר, נתון מצוין ביחס לגודלו של הרכב, אך כמובן אם תקפידו להטעין הנתון עוד ישתפר ומאידך, אם לא תטעינו עוד, הנתון לבטח לא ישתפר.
סיכום
לא היו הפתעות במבחן הדרכים הזה. ב.מ.וו לקחה את הנוסחה המוצלחת של ה-X3 היוצא, עדכנה אותה היכן שצריך - טווחי סוללה, אלקטרוניקה, בטיחות, תא נוסעים וכו׳ - ושיגרה לכביש. זה עבד היטב בדור הקודם ועובד מצוין גם בחדש. הלקוחות הוותיקים בוודאי יאהבו את זה, אבל באותה נשימה נוסיף שאם צפוי קושי מבחינת ה-X החדש, הוא מגיע מהמתחרים שסגרו פערים ובניגוד לעבר מציעים דגמים עם יכולות ובחלק מהמקרים גם עם אופי ייחודי. וכאן נשמיע אנחה כבדה ונקפוץ לשורה הכי תחתונה שעליה כתוב 580 אלף שקל למכונית המבחן... סעו בזהירות.