$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הבית הלבן מתערב במשבר השבבים

האספקה מתעכבת, קווי יצור מאטים את התפוקה ושוק הרכב חווה זעזוע שלא נראה שנים. ביידן נכנס לתמונה

בועז קורפל
בועז קורפל  01.10.21 - 13:40
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

בסוף שנת 2020 החלו להגיע איתותי מצוקה אמתיים מתעשיית הרכב ושרשרת האספקות של המוצרים למפעלי המכוניות באירופה, ארה"ב ובמזרח הרחוק החלה להתרופף. חוסר אדיר במכולות ועלויות שילוח ימי שמטפס לשמיים עם מחירים חסרי היגיון, משבר כוח אדם אדיר בנהגי משאיות בעולם המערבי ובעיקר פגיעה באספקת חומרי גלם ורכיבים לתעשיות ההיי טק ובראש העניין מחסור עולמי קשה במוליכים למחצה (ע"ע טרנזיסטורים) שתעשיית הרכב לא יכולה להתקיים בלעדיהם.  כל מערכות הרכב האלקטרוניות שקשורות במערכות המולטימדיה, לוחות השעונים, האבזור החכם וכמובן המצלמות והחיישנים ומערכות הרדאר והבטיחות, כל אלה נפגעו בצורה קשה והקרב של יבואניות הרכב והמפיצים בעולם ניטש על כל מכונית ומכונית כשהאספקות מצטמצמות לעיתים למשלוחים של עשרות מכוניות בלבד, במקום משלוחים של מאות ואלפים כבעבר.

לאחרונה החליט הבית הלבן להתערב במצב לאור ההחמרה במשבר השבבים האלקטרוניים ולנוכח העובדה שתעשיות האלקטרוניקה, המחשבים והסלולאר בארה"ב נפגעת בצורה קשה וכמובן שגם תעשיית הרכב האמריקאית. הקטר הגדול ביותר מתחיל לקרטע בצורה משמעותית, כאשר מומחים בעולם טוענים כי גם אם מפעלי הטכנולוגיה שמייצרים שבבים יחזרו לפעולה מלאה, גם אז המשבר צפוי להימשך עמוק לתוך שנת 2023 וזה מצב שעלול לשנות סדרי עולם. אחד הפתרונות של הבית הלבן הוא הפעלת נוהל חרום משקי שהופעל בארה"ב לאחרונה אי שם בשנת 1950 במהלך מלחמת קוריאה. מדובר בנוהל שבו הנשיא מפרסם צו שמורה למפעלים לשנות את התעדוף שלהם ולייצר תוצרת שתיתן מענה למשבר לאומי ובתקופת המלחמה ההיא, מדובר בתוצרת שנועדה אז לטובת הצבא האמריקאי במלחמתו בקומוניסטים במזרח הרחוק.

הצניחה בייצור מכוניות בארה"ב נמדדת כבר במיליוני כלי רכב מאז תחילת 2021 ולפי הפרסומים בבלומברג, הנשיא ביידן עשוי לפרסם צו מיוחד שיסייע לתעשייה לחזור לעצמה ובכך לייצב את המשק האמריקאי ולמנוע אבטלה וסכנה גדולה הרבה יותר. נציגים בכירים מהבית הלבן החלו בסדרת פגישות עם שחקנים משמעותיים בתעשיית הרכב לרבות פורד, ג'נראל מוטורס וגם עם חברות טכנולוגיה נוספות כמו אפל ומיקרוסופט במטרה להבין מהם צווארי הבקבוק של התעשייה וכיצד ניתן לפתור אותם ומה נדרש מהממשל האמריקאי לעשות בכדי לסייע בכך.

שרת המסחר האמריקאית, ג'ינה ראימונדו פנתה באופן רשמי לכל היצרנים הטכנולוגיים וביקשה מהם לספק לה נתון מדויק של מספר השבבים שהם זקוקים בכדי לחלץ את העגלה מהבוץ ובאמצעות זאת לפרסם את הצו הנשיאותי שיגייס את התעשייה באמריקה לספק את החוסר הנ"ל. לדברי דובר משרד המסחר האמריקאי, קיים חשש כי חברות הטכנולוגיה רכשו כמויות גדולות והן לא מפרסמות באמת את הנתונים וקיים חשש כי הרכישה הגדולה יצרה את החוסר. לדברי נציג הממשלה, הפנייה לחברות הטכנולוגיה בתעשייה האמריקאית למסור את הנתון של חוסר הרכיבים בוצעה לפני כמה חודשים אולם הנתונים לא סופקו לממשלה ולכן הצו לא פורסם עד עתה, אך הרושם הוא שהממשל האמריקאי מאס בחוסר שיתוף הפעולה וכעת העניין עולה שלב.

מפעלי השבבים בעולם הגיבו לדרישה והחל מתחילת 2020 עלתה מכסת הייצור ב-8% ועד שנת 2022 יעלה כושר הייצור ב-16% נוספים בכדי לסגור את הפער של הדרישה. הממשל האמריקאי הכין הקצאה של סובסידיות בשיעור 52 מיליארד דולר למפעלי השבבים בארה"ב על מנת שאלה יהנו מהתמריץ ויפעלו לצמצום הפערים. הצעת החוק למימוש הסובסידיות הנ"ל עברה בשלב ראשון בסנאט האמריקאי אך טרם אושרה סופית.