$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מבחן דרכים ליונדאי טוסון 2.0: יותר מג'יפון

עוד איבזור וחיזוק למנוע בשילוב העלאת מחיר. בדקנו האם זה משתלם?

דרור ברלי  18.10.16 - 09:52
האם הרכב משתלם? (צילום: יצרן)
האם הרכב משתלם? (צילום: יצרן)

תגיות: טוסון

לא נלאה אתכם בהיסטוריה של הקטגוריה הכי לוהטת בשוק הרכב ובהיסטריה של קהל הלקוחות סביב אופנת רכבי הפנאי/כאילו-שטח והישיבה הגבוהה. נספר לכם רק שטוסון של יונדאי הוא לא רק שם ותיק מאוד בקרב חובבי הג'יפונים. הטוסון דור שלישי הגיע אלינו בתחילת השנה במקביל לתאומו הלא-זהה, קיה ספורטאז', ומאז השניים האלה הם הבולטים בקטגוריה שלהם. עם תמהיל מוצלח של מימדים, עיצוב, אבזור ובגרסאות ה-1.6 ליטר הבסיסיות גם מחיר, שמצליחים לדבר לליבם של רבים.

הביצועים של גרסת הבסיס עם מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי הם לא מרטיטים, אבל בסה"כ סבירים לגמרי. ממילא אלה כלי רכב שרוב חייהם עוברים עליהם בעיקר בתנועה עירונית צפופה ואיטית ובחיפוש אחר מקום חנייה, וגם רוב הקהל שלהם לא מייחס חשיבות גדולה מדי לביצועי המנוע.

יחד עם זאת, תמיד יש יוצאים מין הכלל. אלה שמוכנים לשלם יותר תמורת יותר אבזור ועוד כמה כוחות סוס. בדגם ה-Open Sky עם מנוע 2.0 ליטר שקיבלנו למבחן, מתקבל כאן רכב עם טאצ' יותר עשיר ובהחלט שונה מהטוסונים "כמו של כולם", ביחד עם הבטחה לביצועים טובים יותר.

עיצוב: השכנים יאהבו. מאוד
לחובבי הג'יפונים חשוב מאוד הרושם. איך האוטו נראה ומה יגידו השכנים. את המשוכה הזו הטוסון Open Sky עוברת בהצלחה מרובה עם עיצוב מוקפד ומוצלח, דינמי מאוד, בעל  פרופורציות טובות.

השילוב של גריל טרפזי, פנסי חזית מלוכסנים ומשוכים אחורנית, "ויש" אלכסוני לאורך המרכב, כתפיים שריריות וקשתות פלסטיק שחורות לבתי הגלגלים, הומאז' לכנפונים של הטוסון המקורי מ-2004, מייצרות רושם של בית גלגל גדול ממה שהוא באמת. האחרון מאכלס חישוקי סגסוגת יפים בקוטר 19' (מוגזם לגמרי) עם צמיגי חתך היפר נמוך ספורטיביים. כמובן יש את גג הזכוכית הכהה ורב הרושם, שחלקו הקדמי גם נפתח חשמלית ומשלים הופעה חיצונית מצודדת שאפילו צבע לבן סתמי לא מצליח לקלקל. אהבנו.

את תא הנוסעים אהבנו קצת פחות. לא שיש כאן איזו שהיא טעות או בעיה – בסה"כ העיצוב מודרני, רמת ההרכבה גבוהה ואיכות החומרים טובה. אין גם טענות למרווח הפנימי מלפנים ומאחור ולתא המטען – אבל יותר מדי צבע שחור קודר ופלסטיק במרקם קשיח ולא יוקרתי בעליל, יוצרים תחושה זולה משהו. זה בולט במיוחד כשמשווים לספורטאז' שתא הנוסעים שלו מוקפד הרבה יותר.
ציון: כמעט טוב מאוד

אבזור: לא חסר כלום, אבל...
מחשב דרך, בקרת שיוט, תא כפפות מקורר, פנסי ערפל, תאורת DRL ואורות קדמיים משולבי LED, מראות צד מוארות ומערכת שמע מקורית הם ציוד סטנדרטי גם בגרסת ה-1.6. טוסון Open sky מוסיף על זה בקרת אקלים, פתחי מיזוג אחוריים, מערכת מולטימדיה Connected עם דיבורית בלוטות', Waze מובנה, מצלמה אחורית, וכמובן גג הזכוכית הנפתח וחישוקי 19' עם צמיגי חתך נמוך.

ציון: טוב

בטיחות: כבר לא בשורה הראשונה
את כל ציוד הבטיחות המקובל כגון שלל כריות ובקרות אלקטרוניות תמצאו כמובן גם כאן. אבל מערכות בטיחות אקטיביות מודרניות מקוריות לא תמצאו כאן ותיאלצו להסתפק במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. לא שזה רע, זה רק פחות משכנע מהמערכות המקוריות שמציע הספורטאז'.
ציון: כמעט טוב

מנוע וגיר: סוסים אדישים
להבדיל מהדגם היקר של הספורטאז' שמתהדר במנוע 1.6 מודרני, הטוסון מסתפק במנוע אטמוספרי ואת תוספת הכוח הצנועה יותר הוא מחלץ, כמה פשוט, מעוד סמ"קים. כמו פעם. אז יש לנו כאן נפח של 2 ליטרים, והנתונים הם 155 כ"ס ו-19.6 קג"מים לעומת 132 כ"ס ו-16.4 קג"מים בדגם ה-1.6 הבסיסי.

אלה נתונים שכבר לא מרשימים מול מנועי הטורבו המודרניים. אנחנו האחרונים שנקל ראש בתוספת מבורכת של 23 סוסונים ו-3.2 קג"מים, אבל יתרון הכוח על הנייר לא מספיק גדול על מנת להצדיק את פער המחיר ולמחוק את התחושה שמדובר כאן בטכנולוגיה של אתמול, אם לא של שלשום. אבל אולי הביצועים בפועל בכל זאת יצדיקו את הטרחה?

לטוסון תיבה אוטומטית פלנטרית מהסוג המקובל והמוכר, עם 6 מהירויות וכמקובל בעדות הג'יפונים, ההנעה קדמית בלבד. שום תחכומים. לא ציפינו לתאוצות בליסטיות אלא להתנהלות זריזה ולרזרבות כוח שיספיקו לעקיפות ולעליות, ואפשר לומר שהתאכזבנו מעט.

לא שחסר כוח, אבל ביחס לציפיות, ליחידת ההינע של הטוסון חסר מחץ. אולי זה כיול תיבת ההילוכים שממהר להעלות הילוכים לטובת שיוט חרישי וצריכת דלק נמוכה יותר, כי בשורה התחתונה – בסל"ד הנמוך והבינוני התחושה קצת אנמית.

הביצועים בוודאי טובים משל מנוע ה-1.6 (11.1 שניות מול 12.1 בהאצה ל-100 קמ"ש, 181 קמ"ש מירביים מול 170) אבל בתחושה הם לא מרשימים. כדי לקבל ממנוע שני הליטרים הזה את התוצרת המובטחת צריך ללחוץ בלי בושה עד הפח - ורק אז התיבה משנסת מתניים, מורידה הילוכים, המנוע מתעורר וכמקובל במנועי 16 שסתומים מהמזרח הרחוק הוא טס גבוה בסל"ד תוך השמעת דציבלים לא חביבים בעליל.

צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 10 ק"מ לליטר בדיוק. לא מדהים אבל גם לא ממש רע, אלא שזה כלל שני שיוטים ארוכים מאוד על כביש מהיר במהירות חוקית פלוס-מינוס. במתאר עירוני שכולל הרבה פקקים, עצירות והאצות, הצריכה הממוצעת תנוע סביב 7.5 ק"מ לליטר.
ציון: כמעט טוב
התנהגות ונוחות: הפתעה לטובה
התנהגות הכביש, כמצופה, שונה במעט מזו של דגם הבסיס. ההיגוי עדיין קל מדי, אילם ועמום-תחושה ורוחב הצמיגים לא עושה עימו חסד גדול. גם בדגם 1.6 עם צמיגים בחתך גבוה יותר הטוסון באופן כללי מעט נוקשה - וכאן, עם צמיגי הספורט, הנוקשות הזו עלולה להפריע לחלק מהלקוחות שכאמור, משתמשים ברכב בעיקר במתאר העירוני על אספלט מצולק.

בכביש מפותל לעומת זאת, המתלים הנוקשים נותנים דיבידנד נאה של התנהגות בטוחה וצפויה וזוויות גילגול גוף נשלטות היטב. הצמיגים הספורטיביים מעניקים שפע אחיזה, אבל אם אתם רוצים לנצל את יכולות השביל של הטוסון (יש אפילו בקרת ירידה במדרון) אל תשכחו שהדופן של צמיג בחתך 45 נוטה להיקרע בקלות אפילו שהוא רק מריח אבנים ועפר.

במקרה כזה, בניגוד לכל מיני ג'יפוני יוקרה גרמניים שעולים הרבה יותר וחוסכים עליכם בציוד הכי בסיסי, כאן לפחות יש לכם גלגל רזרבי. לא להאמין שאנחנו מתפעלים ממשהו שאמור להיות טריוויאלי, אבל ככה זה היום. זמנים קשים.
ציון: טוב

סיכום:
לא רע. אבל...
טוסון הוא ג'יפון מרווח ונעים, שמגיע מבית טוב ונראה מספיק טוב על מנת לעשות את העבודה. אבל. תמיד יש "אבל" טוסון 2.0 ליטר Open sky עולה 167,900 שקלים, 25,000 שקלים יותר מהטוסון Prime עם מנוע 1.6 ליטר.

אז נכון שלמנוע 2 הליטרים יש יתרון ביצועים, אבל הוא לא מספיק משמעותי על מנת להצדיק את פער המחיר. כמובן שגם האבזור העדיף נכנס למשוואה וגם העובדה שמנוע ה-1.6 מגיע ברמת אבזור אחת (נמוכה יותר) ואם אתם חושקים בגג השמש ובחישוקים היפים, אין לכם ברירה אלא לקבל איתם גם את מנוע 2 הליטרים ואז יעמדו לבחירתכם רמות אבזור מכובדות ואפילו דגם עם הנעה 4X4.

שלא תטעו לחשוב שההנעה הכפולה תהפוך את הג'יפון המפונפן לרכב שטח. אפילו לא במעט. בתנאים של ישראל, הנעה כפולה בג'יפון עירוני היא לוקסוס כמעט מיותר. אסור לשכוח שעדיין הוא לא מציע מערכות בטיחות/התראה מתקדמות שהולכות והופכות לסטנדרט בתעשיה, ומסתפק במובילאיי בהתקנה מקומית.


בשורה התחתונה, כאשר משווים אותו לאחיו התאום ומה לעשות, גם המוצלח ממנו - הספורטאז' - קצת קשה לטוסון, על כל מעלותיו ועיצובו המוצלח, לשכנע עד הסוף.
ציון סופי: טוב

יונדאי טוסון 2.0 ליטר Open sky
מנוע:
בנזין 4 צילינדרים, רוחבי, 1,999 סמ"ק
הספק/מומנט: 155 כ"ס ב-6,200 סל"ד/19.6 קג"מ ב-4,000 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 מהירויות, הנעה קדמית
אורך: 4,475 מ"מ
רוחב: 1,850 מ"מ
גובה: 1,650 מ"מ
בסיס גלגלים: 2,670 מ"מ
משקל: 1,450 ק"ג
תא מטען: 488 ליטר
תאוצה 100-0 קמ"ש (יצרן): 11.1 שניות
מהירות מירבית (יצרן): 181 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן): 12.6 ק"מ/ליטר
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 10 ק"מ/ליטר
פליטת CO2 לק"מ: 182 גרם
זיהום אוויר/מיסוי ירוק: קבוצה 13
מחיר: 167,900 ש'
מתחרים: קיה ספורטאז', מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, הונדה CRV
בעד: עיצוב, מרחב פנימי, מוניטין
נגד: היגוי, מנוע לא מודרני, חסר אבזור בטיחות מתקדם
סיכום: קיה ספורטאז' אטרקטיבי יותר